PDA

View Full Version : Eerste accoord Misty....



Joppnl
4 maart 2015, 12:49
Goedendag,

ik heb Misty voor me liggen, zeer wss de standaardversie uit het White book, accoorden progresie : Ebo(maj7) Ebmaj7 Bbmi7 Eb7(b9) etc...

Maar dat eerste accoord...of ik speel het fout of er is iets anders ad hand, ik vind t niet klinken.

Het gaat om het 1e accoord wat op "me" valt in de beging zin: Look at me.....

Dat zou dus volgens dit docu een Eb0(ma7) moeten zijn of , wat ik denk , dus een Eb diminished maj 7.

Een Ebdim speel ik als volgt:

e--x
b--7
g--5
d--7
a--6
e--x


nou kan ik de maj 7 toevoegen bv door de root op de a snr een halve te laten zakken van Eb naar D volgens mij heb ik dan het Ebomaj7 accoord

e--x
b--7
g--5
d--7
a--5
e--x


Dit klopt dan op zich wel met de "me"-noot, dat is een de (look at me -> Bb-G-D) maar én ik vind het accoord niet klinken in deze setting en helemaal niet als je daarna de Ebmaj7 speelt die wel een Eb als grondtoon heeft.....

Hoe kan ik de voicing het beste aanpassen??

thnx!

Harald
4 maart 2015, 13:02
Dat zou gewoon een Ebmaj7 moeten zijn. Een diminished maj 7 akkoord ben ik nog nooit tegengekomen. Je zou in principe in de opmaat kunnen openen met een Bb+, en dan op "me" naar de Ebmaj7. White book zegt me verder niets. Real Book houdt het op een Ebmaj7.

Je zou in principe in de opmaat kunnen openen met een Bb+, en dan op "me" naar de Ebmaj7.

terrasbeest
4 maart 2015, 14:30
Wat Harald zegt.Ik ken de tekst niet, maar ik vermoed dat ' me' de 3de noot van de melodie is, een D dus. Speel een EbMaj7.Voicing kan zo :


e X
B 3
G 3
D 5
A 6
E x

terrasbeest
4 maart 2015, 14:37
MISTY


Key of Eb 4/4


[: Eb | Bbm7 Eb7 | Ab | Abm7 Db7 |
1._________________________
| Eb Cm7 | Fm7 Bb7 | Gm7 C7 | Fm7 Bb7 :]
2._________________________
| Eb Abm | Eb | Bbm7 | Eb7 |

| Ab | Ab | Am7 | D7 F7 |

| Bb7 C7 | F7 Bb7 || Eb | Bbm7 Eb7 |

| Ab | Abm7 Db7 | Eb Cm7 | Fm7 Bb7 |

| Eb | Eb |

Little Jay
4 maart 2015, 14:54
Het is wel een sport om onder de eerste 2 noten (de woorden "Look at..." uit de lyrics) exotische akkoorden te leggen (melodie noot bovenin houden) en dan te landen op "me", wat inderdaad een Ebmaj7 (maj6 of maj9 zou ook kunnen) moet zijn. Maar ook dan kan ik net als m'n voorgangers hierboven een Ebdimmaj7 echt niet plaatsen...... Een foutje in het White Book (ken ik overigens niet)?

Little Jay
4 maart 2015, 14:55
Ik speel hier onder de 'look at me' zo te zien een Eb6/9 - Bb7b13 - Ebmaj9

http://youtu.be/iSeE2eUpAbE


https://www.youtube.com/watch?v=iSeE2eUpAbE&feature=youtu.be

terrasbeest
4 maart 2015, 15:14
LOL. Het is Jazz, je doet je eigen ding, he.

LOOK : ( G7#9 ).

e 6
B 6
G 4
D 5
A x
E x

AT : G7b9

e 3
B 3
G 4
E 6
A x
E x

ME : zoals hierboven.

Joppnl
4 maart 2015, 20:14
Wow...

heel hartelijk dank voor alle suggesties....zitten echt briljant mooie accoorden tussen....

Vraag me toch af wat er dan origineel bedoeld is geweest geworden...ik weet niet exact waar t vandaan komt, is een kopietje wat ik ooit gekregen heb maar hieronder het nummer

http://vpforums.org/imghost/195/2015-03-0419_t.jpg

http://vpforums.org/imghost/195/2015-03-04191.jpg

en dat eerste akkoord in detail:

http://vpforums.org/imghost/195/2015-03-04190.jpg

Volgens mij staat er een klein rondje achter het Eb teken met tussen haakjes majeur7 maar goed...t klinkt niet dus t zal wat anders zijn....

terrasbeest
4 maart 2015, 20:53
Lead-sheet is geschreven door iemand die moeite heeft met akkoordnamen wss. Daarom is het nog niet verkeerd. Ik denk dat ie een half diminished akkoord heeft bedoeld, oftewel een min7b5.

e X
B 3
G 3
D 2
A x
E 3

Het kan, maar het klinkt niet helemaal goed. EbMaj7 is beter... het is trouwens de tonica, het geeft de toon aan van het nummer.

Little Jay
4 maart 2015, 20:55
Ah, potjandorie, jawel komt me toch bekend voor. Het is niet standaard, maar het is een voorslag voor de EbMaj7, zo:

E x
B 7 (Ges, kleine terts)
G 7 (D, groot septiem)
D 7 (A, b5 of #11)
A 6 (Eb, grondtoon)
E x

Moet oplossen naar de Ebmaj7, zo:


https://www.youtube.com/watch?v=mgXH6KpHmb4&feature=youtu.be

Ik zou het trouwens zelf eerder een Ebm-maj7b5 noemen denk ik.

Edit: het is een vierklank, Ebdim/maj7 is eigenlijk niet een slechte naam. Weer wat geleerd!

Little Jay
4 maart 2015, 21:07
Overigens ken ik dat boek als de "557 Standards", the White Book had ik nog niet van gehoord.

Joppnl
4 maart 2015, 21:17
Mmmm...toevallig pakte ik jouw accoord L.Jay verkeerd en speelde ik 7 7 7 6 X X wat mij niet verkeerd klonk...Maar dat is een Abmin7b5.

Leuk is trouwens om alles te combineren: Look - at - me -> Abmin7b5 - Ebm-maj7b5 - Ebmaj7

Klinkt ook mooi vind ik!

White book...zal mijn (geheugen-)fout zijn....

Heren...hartelijk dank voor de hulp, erg leuk!

terrasbeest
4 maart 2015, 21:32
Wat jij bedoeld : Da's toch als je gaat ' lenen' van het 'andere akkoord' van de geharmoniseerde dim toonladder. ( voor Eb dim leen je uit het F dim akkoord - er zijn maar 2 akkoorden in de geharmoniseerde dim toonladder ....).

Het klinkt niet lekker IMO.

Little Jay
4 maart 2015, 21:42
Ik vind 't wel cool klinken! Maar 't moet wel echt oplossen naar de Ebmaj.

Harald
4 maart 2015, 21:54
Op de eerste tel van de maat vind ik het nogal wrang. Als opmaat, dus voor de "me" zou het wel kunnen. Maar dan typisch zo'n greep die ik niet snel als akkoord zou willen benoemen. Zo had ik op mijn gitaar in Nasville tuning een greep waar 4 opeenvolgende noten uit een toonladder in zaten. Ga dat maar eens een naam geven...

Als lead sheet voor zo'n nummer vind ik dit soort substituties vooral verwarrend. Wat dat betreft vind ik het oude real book over het algemeen erg prettig. De basis is er, en vandaar kan de muzikant zelf beslissen wat voor substituties er gespeeld worden. Als basis moet op die eerste tel gewoon een Ebmaj7 staan. En of je dit soort kunstjes uithaalt, of bv een Ebmaj6 of Ebmaj9 speelt kun je dan gewoon zelf kiezen. Nu moet je zelf terug redeneren naar de basis. Dat is verkeerd om. Geloof dat ik daarom het oude Real Book nog steeds prefereer boven de nieuwere versies die ik in handen heb gehad. Maar goed, ben ik ook het langste gewend.

Little Jay
4 maart 2015, 22:15
Mee eens, de sheet geeft een variatie die leuk is in een chord melody arrangement.
Een sheet moet toch vooral basic zijn vind ik, moet de akkoorden geven die je kunt gebruiken als comping onder de melodie. Het variëren doe je zelf later wel. Ik zou het akkoord niet snel spelen als comping op een sessie, maar wat versies beluisterend op Youtube hoor ik dat het wel af en toe gedaan wordt (o.a. in de versie van Johnny Smith, piano speelt 'm in het laatste chorus!)

Joppnl
5 maart 2015, 20:57
Omdat de versie die ik heb kennelijk wat afwijkt eens naar wat (digitale) andere versies gekeken.

Vele versies slaan dit eerste accoord over en starten met de Ebmaj7 maar ik heb er ook 1 die begint als op-maat-accoord met een Bb13.

Ook mooi ! Ook die 2 te combineren, eerst de Bb13, dan het door mij eerder genoemde accoord en dan de Ebmaj7.....

Nogmaals, allen bedankt voor de reacties.

terrasbeest
6 maart 2015, 11:09
Bb13 is de dominant van Ebmaj7. En die Bb13 spelen met een G on top, is dus perfect.

Dominanten, tussendominanten daarmee zit je dikwijls goed, maar het is mogelijk dat je er wat moet aan wijzigen ( altered dominants , zoek eens op ) of dat je dat akkoord vervangt door een akkoord dat beter klinkt.
Stel je denkt dat je een C7 kunt gebruiken. Maar je zou ook een Gmin7 kunnen overwegen. Een Gmin7 bevat G Bb D F. Als je die noten zou beschouwen als noten van een C dominant akkoord dan wordt de G de 5 , de Bb de 7, de D de 9, en de F de 11.
Voor diezelfde C7 kan je ook denken aan een Bmaj7 : de Bb is dan de 7, de D is de 9 , de F is de 11, de A is de 13.....
Maar veruit de knapste dingen kun je doen met diminished7.


https://www.youtube.com/watch?v=YdMA8Ll2RI4

Jimi Hendrix
6 maart 2015, 16:01
Ah, potjandorie, jawel komt me toch bekend voor. Het is niet standaard, maar het is een voorslag voor de EbMaj7, zo:

E x
B 7 (Ges, kleine terts)
G 7 (D, groot septiem)
D 7 (A, b5 of #11)
A 6 (Eb, grondtoon)
E x

Moet oplossen naar de Ebmaj7, zo:

Ik zou het trouwens zelf eerder een Ebm-maj7b5 noemen denk ik.

Edit: het is een vierklank, Ebdim/maj7 is eigenlijk niet een slechte naam. Weer wat geleerd!

Sja, ik zou 't D met een Eb in de bas noemen en ook zo zien. D/Eb dus. Wat weer een substituut is voor Eb dim.
Traditioneel komt deze gang van F#dim -> Eb/G. (verhoogd II lost op naar I in de sextligging voor de liefhebbers).
Aangezien de toon D (=de melodienoot) dissonant is in Eb, kun je'm dus ook mooi dissonant harmoniseren en dan laten oplossen naar de tonica (=Eb) halverwege de maat. Je kunt daar de octotonische ladder overheen spelen. Of G harmonisch mineur of of of. Maar ik zou vooral de akkoordtonen uitspelen (de D drieklank). Die klinkt namelijk lekker vies in Eb.
Dat zie je bijvoorbeeld ook in de vierde (of zevende, hangt er vanaf hoe 't opgeschreven staat) maat van Corcovado (=Quiet Night Of Quiet Stars). Dat nummer staat in F, dus daar zie je E/F. Of Fdim (is in principe hetzelfde, als je't analytisch bekijkt).

Makaai
21 maart 2015, 19:05
Zo speel ik dit stukje vaak, bijna zoals terrasbeest dat aangaf maar volgens mij behoren die 2 noten bij Bb7 (laatste 2 maten refrein).

Dus vanuit Bb7 gezien andere benamingen van de akkoorden:

LOOK (Bb7-9)

e 6
B 3
G 4
D 3
A x
E x

AT (Bb13-9)

e 3
B 3
G 4
D 6
A x
E x

ME (EbM7)

e X
B 3
G 3
D 5
A 6
E x

terrasbeest
22 maart 2015, 11:26
@makaai. Kan je uitleggen hoe je bij de namen van die akkoorden komt ?

Harald
22 maart 2015, 12:19
B moet Bb zijn, lijkt me.

terrasbeest
22 maart 2015, 12:58
(Daar ging al van uit hoor.)

Makaai
22 maart 2015, 15:53
Sorry B had natuurlijk Bb moeten zijn.
Het eerste akkoord is een Bb7-9 maar zonder een 7:

Bb7-9:

e6 = Bb
B3 = D (3, terts van Bb)
G4 = B (-9 van Bb)
D3 = F (5, kwint van Bb)

Bb13-9:

e3 = G (13 van Bb)
B3 = D (3, terts van Bb)
G4 = B (-9 van Bb)
D6 = Ab (7, kleine septiem Bb)

Omdat ik er vanuit ga dat de eerste 2 noten bij Bb7 horen vind ik het logischer om de noten vanuit Bb7 in plaats vanuit G7 te relateren.