PDA

View Full Version : Frets Laten Vlakken of Herfretten?



richwoodplayer
3 maart 2015, 21:20
Hallo Allemaal,
Op mijn Les Paul heb ik op de 2e, en 3e Fret redelijk serieuze deuken zitten. (met gevolg dat sommige snaren niet de juiste noot hebben als ze ingedrukt worden)
Ik heb hieronder wat foto's bijgevoegd.
Wat denken jullie, is dit nog te veilen, of kan ik dit beter laten herfretten?
Als het beter is om te herfretten is het dan mogelijk om de opstaande randjes van de Binding te behouden? en weet iemand een Gitaar zaak waar ze dit netjes doen?

En hoeveel gaat het mij kosten om te vlakken / Herfretten?

Alvast bedankt!

http://i1369.photobucket.com/albums/ag216/Schwantz340/Mobile%20Uploads/IMAG0605_zpsdryymigc.jpg
http://i1369.photobucket.com/albums/ag216/Schwantz340/Mobile%20Uploads/IMAG0604_zpsnend4pqx.jpg
http://i1369.photobucket.com/albums/ag216/Schwantz340/Mobile%20Uploads/IMAG0603_zps2obrmrrd.jpg

Jan Buurman
3 maart 2015, 21:25
Bekijk ook de mogelijkheid om hem te laten plekken eens. Dat kan bij Haar Guitars. Je krijgt hierdoor wel een perfecte afstelling! Ik heb het bij twee gitaren laten doen.... Super!!!!

richwoodplayer
3 maart 2015, 21:30
Wat houdt dat precies in, plekken?
En wat mag dat ongeveer kosten?

D3nnis
3 maart 2015, 21:32
Moeilijk beoordelen zo of er nog genoeg frethoogte is om te vlakken. Als er nog niet eerder gevlakt is zal het wel kunnen, tenzij de deukjes erg diep zijn in bv 1 of 2 frets, dan misschien die frets vervangen, en dan vlakken (of plek behandeling)
Binding zou moeten kunnen blijven zitten. Wat is de reden dat je de binding ongewijzigd wilt laten? Om de gitaar zo origineel mogelijk te laten? Dat zou ik snappen, ondanks dat het eigenlijk helemaal niet praktisch is, zo'n binding die denkt dat ie een fret is.

Wat kost dat plekken eigenlijk?

richwoodplayer
3 maart 2015, 21:38
ik wil de binding daar laten zitten omdat ik het wel mooi vindt. zit ook origineel zo op de gitaar, dus wil dat inderdaad zo laten.
speelt ook wel erg lekker!

Gitaar verder nooi herfret of gevlakt sinds aankoop nieuw uit de winkel.

mrweird
3 maart 2015, 22:09
Dacht ik vorig jaar ook, ook omdat het toen al de 2e keer vlakken was.. Op de 2 fret onder de G had ik denk ik wel een vergelijkbare krater..
http://s30.postimg.org/3mty9t0ep/DSCF3989.jpg
Maar was (nog) geen probleem, En hij speelt weer heerlijk.

wietse
3 maart 2015, 22:27
herfretten met behoud van de nibs is te doen, het wordt er wel een stuk duurder van want dan moet je tot op de millimeter precies de nieuwe fretdraad op maat maken voordat je hem er in kan tikken.
maar vlakken lijkt mij nog wel mogelijk zo te zien.

mrweird
3 maart 2015, 22:58
Wat houdt dat precies in, plekken?
En wat mag dat ongeveer kosten?

Plekken is mbv een PLEK machine de gitaar afstellen ipv het ouderwetsche ambachtelijke handwerk.

aaronstonebeat
3 maart 2015, 23:41
Heb je bij het spelen last van die slijtageplekken? Of hebben vooral je ogen er last van?

richwoodplayer
4 maart 2015, 02:38
Spelen, vooral de G klinkt vals met spelen, irriteer me er kapot aan.

Ik ga eens kijken naar het "Plekken" klinkt opzich wel goed!

Plant
4 maart 2015, 11:46
Hoe krijg je zulke diepe deuken er überhaupt in :???: De enige verklaring die in me opkomt is dat je een capo gebruikt die te hard knijpt en de snaren in de frets perst. Dat verklaart ook meteen het vals klinken: als je snaar voor de fret dieper dan nodig wordt ingedrukt is de toon te hoog.

Als dit het geval is, doe jezelf een plezier en koop een capo waarvan de kracht instelbaar is zoals een G7th. Als je de frets nu laat behandelen en met dezelfde capo verder blijft spelen heb je zo het probleem weer terug.

richwoodplayer
4 maart 2015, 12:24
ik gebruik geen capo, nog nooit op de gitaar gezeten.
Maar ik heb de gitaar in 2008?? Gekocht, en sinds die tijd nooit laten vlakken (afstellen kan ik verder zelf) dus was er niet echt behoefte om hem naar een zaak te brengen.

Heb gisteravond nog een mailtje naar Haar guitars gestuurd, en Plekken kost:
Alleen scan: 30 euro
plekken incl afstelwerkzaamheden + snaren: 140 euro
Refret + plekken + Bone Nut + snaren: 225 euro
Refret met Fret undercut (zoals bij les paul) + plekken +bone nut + snaren: 240 euro

Je bent de gitaar dan 2-3 dagen kwijt.

Wat kost hem normaal bij een zaakje om te laten vlakken?

barno
4 maart 2015, 12:48
ik vind het ook een rare slijtage op die foto's

ik ben ook best sletig qua frets maar dat ziet er dan zo uit: eerder dalletjes dan echt strakke putten. zal wel met manier van spelen te maken hebben (en ook met legering van de frets en met soort snaren)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DSC03538_zpskyrpho7w.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/DSC03538_zpskyrpho7w.jpg.html)

Oranjeaap
4 maart 2015, 16:16
Veel benden en vibrato (ook op de eerste 5 frets) geeft zulke frets ja.
Die gaten bij topic starter zie je vaak op frets 1 2 en 3 waar nauwelijks bends of vibrato gedaan wordt alleen akkoorden waardoor de snaar altijd op het zelfde stuk van de fret drukt. Vaker bij mensen die strikt ritme spelen

richwoodplayer
4 maart 2015, 23:43
Slijtage is ook alleen op de eerste paar frets, verder nergens of heel erg weinig te zien.
Ik denk dat het laten vlakken de beste optie is. Plekken is meer voor als de gitaar over de gehele hals er erg aantoe is denk ik?

Heeft er iemand goede ervaring met een Gitaarzaak rondom Hilversum/Utrecht qua Vlakken?

wietse
5 maart 2015, 00:07
ik gebruik geen capo, nog nooit op de gitaar gezeten.
Maar ik heb de gitaar in 2008?? Gekocht, en sinds die tijd nooit laten vlakken (afstellen kan ik verder zelf) dus was er niet echt behoefte om hem naar een zaak te brengen.

Heb gisteravond nog een mailtje naar Haar guitars gestuurd, en Plekken kost:
Alleen scan: 30 euro
plekken incl afstelwerkzaamheden + snaren: 140 euro
Refret + plekken + Bone Nut + snaren: 225 euro
Refret met Fret undercut (zoals bij les paul) + plekken +bone nut + snaren: 240 euro

Je bent de gitaar dan 2-3 dagen kwijt.

Wat kost hem normaal bij een zaakje om te laten vlakken?

als je die prijzen ziet is het zo gek nog niet als je ziet wat anderen soms vragen, Haar is nog niet de duurste, google maar eens op gitaar reparaties, vlakken zit tussen de 65 en 150 euro.
RBC guitars in alphen a/d rijn doet het voor 65 euro, en rikkers in groningen doet hetzelfde voor 150 euro.

sommige gitaarreparateurs vragen maar liefst dik 40 euro voor het vervangen van stemmechanieken, een simpel klusje dat iedereen zelf kan doen in een half uurtje tijd.
de meesten zitten rond de 20/25 euro voor dat klusje, dus rondshoppen kan je veel geld besparen.

richwoodplayer
5 maart 2015, 00:17
als je die prijzen ziet is het zo gek nog niet als je ziet wat anderen soms vragen, Haar is nog niet de duurste, google maar eens op gitaar reparaties, vlakken zit tussen de 65 en 150 euro.
RBC guitars in alphen a/d rijn doet het voor 65 euro, en rikkers in groningen doet hetzelfde voor 150 euro.

sommige gitaarreparateurs vragen maar liefst dik 40 euro voor het vervangen van stemmechanieken, een simpel klusje dat iedereen zelf kan doen in een half uurtje tijd.
de meesten zitten rond de 20/25 euro voor dat klusje, dus rondshoppen kan je veel geld besparen.

Bedankt voor de Tip, ik ga eens wat rond mailen en bellen.
Mocht iemand nog tips hebben waar goed terecht kan dan hoor ik dat graag! :)

no 1 hops
5 maart 2015, 09:06
je zou ook kunnen vragen om een partial refret, dan worden alleen de frets vervangen die aangedaan zijn en de rest blijft zitten.

richwoodplayer
6 maart 2015, 16:37
je zou ook kunnen vragen om een partial refret, dan worden alleen de frets vervangen die aangedaan zijn en de rest blijft zitten.

ik ben in gesprek met Haar guitars voor het plekken. hij zegt dat hun andere maat frets gebruiken, en dat het niet mooi wordt als er maar een paar frets worden vervangen. hij heeft een mooi prijsje gemaakt om het te compenseren.
Word dat een volledige herfret met behoud van de binding aan de zijkanten + vlakken, nieuwe snaren en alle andere afstel mogelijkheden aan de gitaar voor 225 euro.
Lijkt mij een erg nette prijs, dus denk dat ik hiervoor ga. dan is hij weer helemaal top!

Tabula Rasa
6 maart 2015, 16:59
Wel raar. Wanneer je een bepaalde maat fretdraad niet op voorraad hebt, dan bestel je toch een pakje a 24 stuks?

richwoodplayer
16 maart 2015, 20:56
geen idee, ik heb daar verder geen verstand van hoe dat zit.
Maar heb vandaag de Gibson bij Haar guitars langs gebracht. volgende week weer even ophalen en kijken hoe goed zo'n Plek machine zijn werk doet!

Tupelo
17 maart 2015, 09:57
Zou 'm ook gewoon helemaal laten refretten.
Is redelijk aan de prijs, is die van mij ook, maar je zal er vast goed werk voor terugkrijgen.
Mijn luthier raad dat vaak ook aan, wanneer mensen binnenlopen met versleten fretjes, en natuurlijk heeft die een commercieel belang.
Op e.o.a. manier werkt die rotzooi toch altijd op elkaar in voor mijn gevoel.
En ik geloof wel dat een volledige refret de meest duurzame & efficiente methode is om bestaande en toekomstige problemen onderuit te halen.

richwoodplayer
17 maart 2015, 11:24
Daar ben ik het wel mee eens. Als het hele lichte deukjes zijn zou ik wel voor vlakken gaan. Maar die ik had waren toch wel erg diep.
en ik vertrouw Haar guitars erop dat het netjes wordt gedaan hun werk kennende.

richwoodplayer
25 maart 2015, 00:52
Gitaar Afgelopen maandag weer opgehaald bij Haar Guitars. Nieuwe Fretjes erop en perfect afgesteld! speelt weer super! en klinkt weer zoals het hoort!
Super tevreden over de service! en kom zeker weer terug met deze, of een andere gitaar als die aan een afstelbeurt toe is.
Uiteindelijk 140 euro moeten betalen voor dit alles.

http://i1369.photobucket.com/albums/ag216/Schwantz340/Mobile%20Uploads/IMAG0643_zpstm9myj7o.jpg

D3nnis
25 maart 2015, 03:32
Was dat nou 140 euro voor een volledige refret? Of toch alleen de paar versleten frets?
140 voor een volledige refret is niet gek.

richwoodplayer
25 maart 2015, 06:34
Zo te zien heeft hij een volledige refret gedaan, alle frets zien eruit als nieuw, en tussen de randjes zit overal een beetje zwart (smeer?). hij heeft mij ook niks verteld over een deels herfret.

wietse
25 maart 2015, 08:08
Zo te zien heeft hij een volledige refret gedaan, alle frets zien eruit als nieuw, en tussen de randjes zit overal een beetje zwart (smeer?). hij heeft mij ook niks verteld over een deels herfret.
hij heeft hen toch geplekt? dan zien de frets na de tijd ook er uit als nieuw, een refret met behoud van nibs loopt tegen de 300 euro aan bij de meeste zaken.
dat gaat hij echt niet doen voor 140 euro, dat kost een refret van een setneck met binding bij mij al, en dan zonder behoud van de nibs.
een refret zit snel 4 tot 5 uren werk in als er niks tegen zit, dat is voor een bolt on neck zonder binding, met binding en setneck kan je er nog een paar uurtjes bij doen.
en dat zwarte smeer zal wel een residu zijn van het polijstmiddel dat is gebruikt.

richwoodplayer
25 maart 2015, 13:08
oke, dan zal hij wel alleen de nodige frets hebben vervangen, en de rest hebben gevlakt. Resultaat mag er iniedergeval zeker wezen!

Rooker
25 maart 2015, 13:46
Mooi! En wat speelt dat lekker he? Jammer alleen dat je niet ff de hele gitaar op de foto zet.

richwoodplayer
25 maart 2015, 16:29
Mooi! En wat speelt dat lekker he? Jammer alleen dat je niet ff de hele gitaar op de foto zet.

Speelt zeker lekker! beter dan toen hij nieuw uit de winkel kwam! en hij klinkt ook weer super! brult weer goed! :cheerup:

Zo beter? :ok:

http://i1369.photobucket.com/albums/ag216/Schwantz340/Mobile%20Uploads/IMAG0655_zpstpz0uwxr.jpg
http://i1369.photobucket.com/albums/ag216/Schwantz340/Mobile%20Uploads/IMAG0656_zpshvma1ybe.jpg
http://i1369.photobucket.com/albums/ag216/Schwantz340/Mobile%20Uploads/IMAG0658_zpsut8lh5ik.jpg

Stoffel43
25 maart 2015, 22:21
Nice axe! Met vintage logo! Welk model lp is dit?

richwoodplayer
26 maart 2015, 01:22
Dit is een Gibson Les Paul Classic, Guitar of the week #33:

http://www.gibson.com/jp-jp/Divisions/Gibson%20USA/Guitar%20of%20the%20Week/LP_Classic_Antique_M_Wk33/

Stoffel43
26 maart 2015, 08:13
Mooi, mooi! 😍