PDA

View Full Version : Plop in Deluxe Reverb '71



dacrow
3 maart 2015, 21:10
In mijn Deluxe Reverb '71 is er een 'plop' die zeer fel opkomt als je de amp uit standby haalt en daarna wordt de frequentie van de plop minder.

Dus als je niet speelt komt er een plop die door het reverb circuit wordt gejaagd.
Hij doet het ook als V1 en V2 uitgetrokken zijn.

Het doet een beetje denken aan een Chinese rol (vuurwerk) die op zijn einde loopt :)

Ik heb met de scoop gemeten en op de aangeduide plaatsen in bijlage zie je een piek, als je dichter naar de voeding gaat meten dan zijn het precies kleine sinusjes die door elkaar geweven zijn. Ik heb gemeten tot aan de voedingselco's maar daar stopt het, zeer raar!

Iemand?

http://i62.tinypic.com/14u8jr8.png

cluseau
3 maart 2015, 22:33
Het lastige is dat je het overal terugziet omdat de voeding beïnvloed wordt. Dit is nu de kunst van elimineren. V1 en V2 trekken is maar een klein deel van dit trukje.

Edit:
Als de ergste verontreiniging op de voedingslijn zit zou het best wel eens een elko kunnen zijn die op scherp staat. Kijk je wel eens naar james bond btw ;)

dacrow
3 maart 2015, 23:00
Het lastige is dat je het overal terugziet omdat de voeding beïnvloed wordt. Dit is nu de kunst van elimineren. V1 en V2 trekken is maar een klein deel van dit trukje.

Edit:
Als de ergste verontreiniging op de voedingslijn zit zou het best wel eens een elko kunnen zijn die op scherp staat. Kijk je wel eens naar james bond btw ;)

Heb de voedingscaps vervangen door Sprague Atom 16uF/475V maar dit ter zijde, is het een elco die zo een geluid kan voortbrengen?

James Bond heb ik niet helemaal? :)

cluseau
3 maart 2015, 23:19
Heb de voedingscaps vervangen door Sprague Atom 16uF/475V maar dit ter zijde, is het een elco die zo een geluid kan voortbrengen?
De kans dat daar de oorzaak ligt is dan niet groot :makeup:




James Bond heb ik niet helemaal? :)

Ik doelde op dat aftellende digitale display achter de 500kg springstof en suggereerde een vergelijking met jouw bejaard veronderstelde elko's.


Maar om op het probleem terug te komen, de enige manier om hier achter te komen is het afkoppelen van gebieden. Door steeds meer mogelijkheden te elimineren verklein je je zoekgebied.

dacrow
5 maart 2015, 20:15
Miljaar ik heb me al suf gezocht! Het dichtst bijzijnde wat ik nu ben is als ik de draad naar de plate van de 2e helft van de V4 (bovenste helft op het schema) loskoppel, dan verdwijnt het 'ploppen'

Op dit punt meet ik ook het grootste (Vpp) foutsignaal .

nico verduin
5 maart 2015, 22:00
Dat is de mixer. Daar komt alles bij elkaar. Dus zit het vermoedelijk in de preamp..... Die kan je trap voor trap isoleren. Is het die niet dan blijft de tremolo of de reverb over.

cluseau
5 maart 2015, 23:05
Kan lekkage in het board zijn. Lastig zoeken hoor, gewoon ff logisch nadenken.

ericg
7 maart 2015, 03:28
ik wil graag een vraag stellen :

"Op dit punt meet ik ook het grootste (Vpp) foutsignaal"

Hoe moet ik "plop" zien als foutsignaal; als je de storing op je scope ziet, dan moet het toch een periodiek signaal zijn, toch ?

mvg Eric

nico verduin
7 maart 2015, 07:26
Een scope is een visualisering van de verandering in het signaal.... Dus waarom zou het een periodiek signaal zijn? Dan plot hij een een bepaalde frequentie.... De plop die je hoort is een verandering ("even") die je op de uitgang waarneemt als een plop... De speaker beweegt ff op en neer.

guitarnijboer
7 maart 2015, 10:02
Nu je de mengtrap hebt afgekoppeld is het probleem weg. Het is dus niet de fasedraaier en eindtrap. Het zijnook niet de eerste twee preamp buisjes En hooguit de koppelcondensatoren van de eerste twee preamp buisjes naar de mengtrap zou problemen kunnen geven, maar dat lijkt niet zo waarschijnlijk.

Probleem gebieb is dus de reverbdriver/recovery en de mengtrap zelf.

eerst even je voorversterkerbuisjes checken door een voor een te vervangen door een buisje waarvan je weet dat die goed is. Vergeet ook je reverbdriver niet. Daarna even met een plastic voorwerp op soldeerverbindingen tikken om te kijken of je hiermee een rot contact kanvinden. Vergeet massa aansluitingen niet.
Soms heb je vonkoverslag op een buisvoetje dat vuil is, vooral bij de reverbdriver kan dat wel eens voorkomen, maar soms ook op andere plekken. Als er wel eens aan de versterker gewerkt is kijk dan ook goed of er geen losse stukjes soldeer zijn achtergebleven.
Een defecte koppelcondensator kun je ooknog onderzoeken of zelfs een defecte reverbtrafo.

ericg
7 maart 2015, 12:53
@Nico

(ik dacht een scope alleen kan 'triggeren' op iets periodieks in het signaal, waarschijnlijk maak ik een denkfout?)

dacrow
7 maart 2015, 13:52
ik wil graag een vraag stellen :

"Op dit punt meet ik ook het grootste (Vpp) foutsignaal"

Hoe moet ik "plop" zien als foutsignaal; als je de storing op je scope ziet, dan moet het toch een periodiek signaal zijn, toch ?

mvg Eric

Eric

Dit is wat ik 'meet' op het cruciale punt A op het schema, als ik dus de draad van dit punt naar de plate van 1/2 7025 afkoppel is de storing weg:

http://i58.tinypic.com/f9kqco.jpg

http://i58.tinypic.com/voxzbp.png

dacrow
7 maart 2015, 13:55
Soms heb je vonkoverslag op een buisvoetje dat vuil is, vooral bij de reverbdriver kan dat wel eens voorkomen, maar soms ook op andere plekken. Als er wel eens aan de versterker gewerkt is kijk dan ook goed of er geen losse stukjes soldeer zijn achtergebleven.
Een defecte koppelcondensator kun je ooknog onderzoeken of zelfs een defecte reverbtrafo.

Inderdaad in dit gedeelte zou het probleem zich situeren, straks eens verder zoeken!

cluseau
7 maart 2015, 14:57
@Nico

(ik dacht een scope alleen kan 'triggeren' op iets periodieks in het signaal, waarschijnlijk maak ik een denkfout?)

Je maakt idd een denkfout, op een incidenteel signaal hoef je immers niet te triggeren. Het zal je toch een kolossale rotzog zijn waar op het scherm de uitslag verschijnt. Als je hem maar ziet

cluseau
7 maart 2015, 15:02
Dit is wat ik 'meet' op het cruciale punt A op het schema,

Kathode elko V4 ?

fredjuh
7 maart 2015, 15:37
Volgens mij bedoelt ie met A de voeding van de pre.

Over dat triggeren: Als het goed is zit er op je scope een langzame stand waarmee je langzaam het stipje van links naar rechts laat lopen. Met die stand kun je bijvoorbeeld de inschakeltransient van je voeding visualiseren. Vooral leuk om te zien als je een choke hebt.

Of als je je gitaar aansluit kun je de "envelope" van je gitaarspel visualiseren zodat je mooi kunt zien welke amplitude er bij welke aanslag hoort.

De term oscilloscoop is eigenlijk verwarrend omdat je signaal geen oscillatie (periodiek) hoeft te zijn.

ericg
7 maart 2015, 16:58
ik snap het, dank :)

dacrow
12 maart 2015, 21:21
Dader gevonden !!!

Na veel elimineren kwam ik bij de reverb trafo uit, deze afgekoppeld en probleem opgelost. (voeding van de reverbtrafo losgesoldeerd)

Even terug gesoldeerd om zeker te zijn dat het geen slechte soldering was en dit was dus wel het geval!

Weer wat bijgeleerd, dank voor alle hulp, case closed. :)

fredjuh
13 maart 2015, 00:14
Dus als ik het goed begrijp was na een beetje smelten alles weer goed? Blijft ook altijd het zelfde liedje he. :)

obiwanjacobi
13 maart 2015, 07:31
Ik snap niet helemaal hoe een slechte soldeerverbinding aan de reverb trafo (primary) een plop kan veroorzaken...?
Heb het schema net bekeken en er is een verbinding maar hoe wordt die plop gegenereerd dan?

Kan iemand dat toelichten?

cluseau
13 maart 2015, 08:27
De trafo zit in een stroomkring welke een belasting vormt voor de voeding. Zit er overgangsweerstand in die lijn dan varieert de voeding wat hoorbaar is in de output.

obiwanjacobi
13 maart 2015, 10:34
... omdat de overgangsweerstand (slechte soldeerverbinding) niet constant is...?

ericg
13 maart 2015, 12:07
ik denk bij het uitschakelen van "stand-by" wordt extra stroom uit de voeding getrokken.
Heeft die reverb een overgangsweerstand + inductie (=reverbtrafo), dan gaat de voedingspanning een beetje 'opslingeren' , een soort gedempte trilling die ook weer verdwijnt, correct?

http://session.masteringphysics.com/problemAsset/1005003/18/20336.jpg

edit: het ontbreken vd plop bij betere overgangsweerstand, kan dit op deze manier worden verklaard?

cluseau
13 maart 2015, 13:11
Niet te moeilijk zoeken, geen gedempte trillingen, opslingeringen, gekooide faraday's, kromme volten etc. Door de variatie in load (overgangsweerstand in de las) ontstaat variatie in voedingsspanning. Je gaat dat zeker horen.

cluseau
13 maart 2015, 13:11
... omdat de overgangsweerstand (slechte soldeerverbinding) niet constant is...?

Deze komt erg dichtbij ;)

ericg
13 maart 2015, 15:43
ja, dat model verklaart niet veel: als R groter wordt moet de demping groter worden, terwijl de praktijk 'andersom' is. :)
(maar - waarom dan alleen een plop bij het uitschakelen vd stand-by en niet op andere momenten?)

fredjuh
13 maart 2015, 16:23
Mijn amp plopt even hard bij warm aan- en uitzetten. Maar ik heb geen stand-by knop. Omdat ik dat onzinnig vind.

Sterker nog, de plop is bij mij willekeurig hard of zacht omdat je in een bepaald deel van je 50 Hz sinus de primaire onderbreekt.

Maar ik heb een relatief zachte plop omdat ik alles door een choke voed.

Plop.
http://4.bp.blogspot.com/-zLfAcQFVorA/TZocvZgSx7I/AAAAAAAACJc/k7GXbTor5aI/s200/plop.gif

cluseau
13 maart 2015, 18:29
Geen discussie beginnen over de functie van de standby aub. Voor je het weet heb je weer een dijk van een discussie die je niet gaat winnen want het staat toch op internet en leo zal toch wel weten wat hij doet etc etc. Is niet de eerste keer maar toen was jij even weg.

dacrow
13 maart 2015, 19:04
De 'plop' was maar een omschrijving die niet kan vergeleken worden met de plop die soms optreedt bij aan/uit switchen van de standby knop. Het was eerder een oscillatie, die zich blijkbaar feller voordoet als de amp uit standby modus komt, daarna werd de frequentie van de storing minder.

Een andere vraag nog voor de post uitbloedt. ZOU ik de amp veranderen naar AB763?? Nu is het een A1172 schema met enkele kleine aanpassingen. Misschien het belangrijkst het vervangen van de 10k naar 2.2K in de voedingslijn die ervoor zou zorgen dat er meer Vp op de fasesplitter komt en de amp meer headroom zou geven. Op zich geen slechte aanpassing denk ik dan ?

fredjuh
13 maart 2015, 20:06
Als ik naar de AB763 kijk is de spanning over de anodeweerstand van de fasedraaier zo'n 200 Volt. De bias van de eindbuizen (6L6) is -49 Volt in het schema. De verhouding 1 op 4 zorgt ervoor dat de vervorming van je eindbuizen dominant zal zijn t.o.v. die van je fasedraaier.

Bij de A1172 zijn de getallen 185 Volt en -35 Volt (6V6). De biasspanning is kleiner omdat je 6V6 buizen gebruikt in plaats van 6L6 buizen. Daarom heb je ook minder signaal uit de fasedraaier nodig. De voedingsspanning van de fasedraaier is dus waarschijnlijk een bewuste ontwerpkeuze geweest. De verhouding is bij de A1172 zelfs nog wat groter dan bij de AB763.

Ik zou het laten. Daarnaast betwijfel ik of jij het verschil gaat horen en bovendien weet ik vrij zeker dat het publiek het niet hoort.

Het zou overigens prima kunnen dat met de genoemde modificatie de amp iets minder headroom krijgt doordat de versterking in de fasedraaier kan toenemen.

Ik zal verder braaf mijn mond houden over stand-by. :)

dacrow
13 maart 2015, 22:56
Als ik naar de AB763 kijk is de spanning over de anodeweerstand van de fasedraaier zo'n 200 Volt. De bias van de eindbuizen (6L6) is -49 Volt in het schema. De verhouding 1 op 4 zorgt ervoor dat de vervorming van je eindbuizen dominant zal zijn t.o.v. die van je fasedraaier.

Bij de A1172 zijn de getallen 185 Volt en -35 Volt (6V6). De biasspanning is kleiner omdat je 6V6 buizen gebruikt in plaats van 6L6 buizen. Daarom heb je ook minder signaal uit de fasedraaier nodig. De voedingsspanning van de fasedraaier is dus waarschijnlijk een bewuste ontwerpkeuze geweest. De verhouding is bij de A1172 zelfs nog wat groter dan bij de AB763.

Ik zou het laten. Daarnaast betwijfel ik of jij het verschil gaat horen en bovendien weet ik vrij zeker dat het publiek het niet hoort.

Het zou overigens prima kunnen dat met de genoemde modificatie de amp iets minder headroom krijgt doordat de versterking in de fasedraaier kan toenemen.

Ik zal verder braaf mijn mond houden over stand-by. :)

Ik bedoelde echt het verschil met een blackface AB763 Deluxe Reverb met 6V6 buizen.

dacrow
14 maart 2015, 15:20
Heb de 2.2K veranderd naar 10K en de 330K weerstanden naar 1M , amp klinkt veel minder steriel en overstuurt makkelijker .

De oversturing klinkt mooi crunchy dus mooi mooi, veel werk uiteindelijk maar blijft een handig ampje zo een Deluxe