PDA

View Full Version : Hoge pieptoon bij slides



PentatonicMatt
3 maart 2015, 18:33
Hallo mensen,

Ik heb een probleem met mijn Les Paul Studio. Als ik namelijk een slide speel hoor ik, zowel akoestisch als versterkt, een hoge pieptoon. Het gebeurt vooral met slides op de D-snaar. Ik laatst nog een nieuwe set snaren erop gezet, maar de pieptoon is er nog steeds als ik slides speel.
Weet iemand, hoe ik dit kan verhelpen?

Tupelo
3 maart 2015, 18:38
Wat ik ga opmerken, daar heb je niet veel aan, dat is namelijk dat ik om die reden graag slide gebruik, 't piept zo snel, 't piept zo lekker. :ok:

Nieuwe snaren klinken wel helderder, en juist met slide valt dat beter op, lijkt de helderheid er keihard uit te halen. Daarbij scheelt het ook of je een glazen of metalen slide gebruikt, glazen slide piept in mijn beleving minder snel. Maar goed, doet 'ie dus ook wanneer je clean inplugt op je amp ?

Harald
3 maart 2015, 18:43
En dat heb je niet op je andere gitaren?

Bijgeluiden bij schuiven op een omwonden snaar is normaal. En niet alleen bij grote slides. Eigenlijk zelfs redelijk onvermijdbaar.


https://www.youtube.com/watch?v=mD-Roh8rEZk

Remedie, op oude, dode snaren spelen. Of wat zweet van je voorhoofd aan je vingertoppen vegen...

Voor slides dan. Voor de piepgeluiden bij neerzetten en kleine bewegingen valt veel te winnen door heel goed op te letten hoe je je vingers neerzet, en ze goed optillen... techniekkwestie.

barno
3 maart 2015, 18:44
slide spelen is all about snaren dempen. alle mogelijke bijgeluiden moet je voorkomen door de snaar te dempen (met linkerhand en of rechterhand. De snaren die je niet speelt (maar kunnen meeklinken door de slide) demp je met vingers rechterhand. de snaren die je speelt, demp je met linkerhand achter de slide.

Harald
3 maart 2015, 18:45
Ik ging even uit van slides met de vingers. Tupelo leest het anders :ok: Met een bottleneck wil het ook wel eens voorkomen. Dan helpen alleen oude snaren. Of experimenteren met verschillende bottlenecks. Ze zijn niet allemaal even erg wat dat betreft. Komt idd. vooral bij glazen slides voor.

Tupelo
3 maart 2015, 18:49
Hmm... mijn ervaring piept het sneller met een metalen slide eigenlijk.
Wat Barno schrijft speelt ook een rol, 't is inderdaad alles zien te dempen dat je niet wilt dat meezingt.
Voor mij gaat het ook lekkerder wanneer ik mijn plectrum aan de kant leg, en met mijn vingers pluk wat ik nodig heb, en verder dus veel muten.

munkie
3 maart 2015, 19:39
Materiaal van de slide speelt ook mee. Glas is gladder dan metaal. Messing wil nog wel een een corrosielaag je op komen. Eerst even poetsen met Brasso.

PentatonicMatt
4 maart 2015, 19:10
Hoi, wat ik bedoelde was niet slide-gitaar met een metalen of glazen slide, maar dus gewoon met vingers zegmaar. Hoewel ik uiteraard ook weet dat een gitaar altijd piepgeluiden maakt bij slides, lijkt de pieptoon, die ik hoor, toch een ander soort bijgeluid te zijn. Het is een heel hoog geluid dat redelijk 'in your face' is...
Verder heb ik dit specifieke geluid niet bij andere gitaren. Het geluid is er zowel als ik clean speel als wanneer ik overdrive gebruik.

Harald
4 maart 2015, 19:53
Ah, niet op andere gitaren dus. Heb je de snaren toevallig met fastfret bewerkt? Dat leverde bij mij vaak wat meer bijgeluiden op. Aangezien het ook onversterkt te horen is, moet het eigenlijk toch iets met de snaren zijn. Gebruik je op je andere gitaren dezelfde snaren?

Puur qua gitaar, resoneert er iets mee? Kan het een snaareindje op de kop, of tussen het tailpiece en de brug zijn dat je hoort? Misschien daar eens tape over plakken en kijken of je het nog hoort.

PentatonicMatt
6 maart 2015, 22:04
Ik hoor die pieptoon bij verschillende merken snaren, ben onlangs van GHS naar Ernie Ball gegaan. Ik weet vrij zeker dat er niets mee resoneert, de snaar zit netjes op de gitaar...

harrie-beton
7 maart 2015, 00:53
Bottleneck van glas eens geprobeerd?