PDA

View Full Version : Beste kleine oefenversterker voor thuis?



telecastermaster
3 maart 2015, 17:31
Wat is op dit moment de beste oefenversterker om op laag volume te oefenen thuis?

Tristan
3 maart 2015, 17:44
Ik vind de Fender Greta erg tof! :)
Heeft echt een eigen soundje, een beetje viezig op een lekkere manier met de ingebouwde speaker en op een 1x12 cab is het geluid ineens verrassend dik en groot.

arcane
3 maart 2015, 19:08
Wat wil je er mee spelen?
Want iedereen gaat nu natuurlijk willekeurige amps noemen, elk geschikt voor een andere stijl.

SantaX
3 maart 2015, 20:00
Inderdaad ja. Als het echt voor laag volume is zou ik het waarschijnlijk bij de solid states gaan zoeken. Maarja zul je zien dat jij perse een kleine buizenbak wil :P

telerocker
3 maart 2015, 21:14
Voor thuis/laag volume zou ik het bij een Fender Mustang oid houden, tenzij je er superopnames mee wilt maken. Ik gebruik zelf een Blues Junior en, op de studeerkamer, een lichtgewicht Orange Crush 20 Dlx.

arthurh
3 maart 2015, 22:13
Ik speel nu ongeveer een jaar op een box vt40+, ben er erg tevreden over. Veel geluiden(die voor thuis en mijn niveau) die goed klinken. Gaat hard zat dus vt20+ is qua wattage denk ik wel genoeg heeft alleen kleine speaker. Box VT+ serie is zeker een aanrader als je in deze categorie iets zoekt!

mrweird
3 maart 2015, 22:14
Ik heb een vox valvetronix VT15 staan in de huiskamer. Nog steeds errug tevreden over.

Methoxy7
4 maart 2015, 12:17
Blackstar HT-1R, 1W tube amp, met reverb.
Luid genoeg voor thuis, klinkt ook heel mooi. Plus optie voor headphone.
Als je niet een heel gamma aan digitale effecten wil, ideale practice-amp!

humbucker
4 maart 2015, 13:07
Ik heb thuis een Cube staan. 30 of 40 Watt, geen idee, minder wattage was ook prima geweest, maar die hadden geen looper-functie. Prima ampje met dito sounds.

hoofd
4 maart 2015, 13:11
Peter, jij wilt gewoon een ZT Amps Lunchbox. Als je vrijdagmiddag in het PCHH bent, neem ik de mijne wel mee, kun je 'm een weekje of zo lenen, kun je kijken of het wat is.

telecastermaster
4 maart 2015, 14:04
Hallo Yasser. Bedankt, maar dat hoeft niet.
Ik ben helemaal niet op zoek naar een oefenversterker, maar ik dacht: ik geef het forum maar weer eens een schop onder zijn reet.
Ben natuurlijk wel benieuwd naar de reacties.

arcane
4 maart 2015, 14:20
Ah zo.
Nou, dan vul ik het gewoon maar aan.
Ik heb een Randall rd1 buizentopje. Fantastisch ding voor metal. Blues doet hij ook best ok. Clean is niet zijn ding. Het kan wel, maar is niet briljant zeg maar. Ik heb m aangesloten op een 2x12 Jet City cab.
klinkt prima op laag volume, maar kan hard genoeg om de buren te irriteren. Maar is absoluut ongeschikt in bandverband.

showband
4 maart 2015, 15:04
op dit moment voor thuis?
TSA5TVR 5W Guitar Combo Amplifier
http://www.ibanez.co.jp/products/images/amp2015/TSA5TVR.png

Tristan
4 maart 2015, 17:16
Ter aanvulling, die kleine Marshall ampjes zijn ook echt super.

Wutt
4 maart 2015, 17:30
Heb de roland micro cube altijd met veel plezier gebruikt maar of het de beste is vraag ik me af. Hij is iig betaalbaar, niet kapot te krijgen vond het geluid zelf altijd wat tegen vallen zeker met wat gain.

Weet dat veel mensen een hekel hebben aan Line 6. Maar persoonlijk, zeker als oefen amp voor thuis is er helemaal niets mis met de line 6 spider IV 15 of 30w. Redelijk geluid, ondersteunende website met pre-sets voor tal van songs en wat keuze mogelijkheden in effecten.

ellisvertellis
4 maart 2015, 17:44
Ik ben een Yamaha THR10c liefhebber. Als het echt stil moet. En als het op batterijen moet. Gewoon een handige veelzijdige tool met goed geluid!

SantaX
4 maart 2015, 19:34
@showband, geen idee hoe dat ding klinkt, maar de vormfactor is fantastisch. Met het oog op samenwonen is mijn vriendin me al aan het voorbereiden erop dat mijn hot rod deluxe geen plekje gaat vinden in de woonkamer, want grote vierkante bak :'(

telerocker
4 maart 2015, 19:38
op dit moment voor thuis?
TSA5TVR 5W Guitar Combo Amplifier
http://www.ibanez.co.jp/products/images/amp2015/TSA5TVR.png

Ik had hem al gespot. Alleen al optisch een hebbeding.

NielsW
6 maart 2015, 14:31
Heb zelf een hoop van die kleine monsters geprobeerd en je kunt tegenwoordig moeilijk helemaal verkeerd kiezen. Ik ben zelf helemaal leip van de Vox AC4. Fantastisch geluid. Wel redelijk beperkt in wat ie out-of-the-box voor geluiden kan produceren. Voor crispy blues en heldere cleans verslaat ie z'n transistor vriendjes met gemak. Zoek je wat zwaarder rock geluid, of zelfs metal, dan kun je beter voor een ander gaan.

okeeee
6 maart 2015, 15:10
laney cub 10
voor mij op laag volume een prachtig klien en vindt pedalen erg lekker
kan imho geen vtje of clubje tegenop

tommus42
6 maart 2015, 16:18
Leuke mod voor een AC4; de toneregelaar schakelbaar maken. Hou je de mogelijkheid van belletjes, maar heb je ook een meer beefed-up AC30 normal kanaal-achtige oversturing.

Kakihara
6 maart 2015, 16:28
Ik heb de Blackstar HT-1: leuk klein dingetje. Doet wat het moet doen. Klinkt erg leuk. Moest hij gestolen worden en ik zou geld krijgen van de verzekering om hem te vervangen, zou ik hem echter niet opnieuw kopen. Ik zou dan eerder een of ander modelling apparaat aanschaffen.

VinnieG
10 maart 2015, 11:15
Ik zit zelf op dit moment te kijken naar zo'n Line6 Amplifi, omdat die ook gewoon als huis/tuin/keuken muziek kan draaien. Maar misschien is dit beetje vloeken in de kerk als ik kijk naar de combo's waar anderen mee aankomen :-)

Baker
10 maart 2015, 11:21
Nee hoor, helemaal niet vloeken in de kerk. Als het om oefenen thuis gaat zou ik een gitaar processor zeker adviseren.
Ik heb zelf net een Zoom G3 gekocht, en de resultaten zijn verbluffend.
Mijn 40W 1x12" buizenbakje blijft lekker in de oefenruimte staan.

edit: of bedoel je zo'n amplifi combo geval?
Dat ziet er wat mij betreft niet zo aantrekkelijk uit. Volgens mij kom je er in een live situatie niet mee weg qua speaker.

telecastermaster
10 maart 2015, 12:12
Ik gebruik eigenlijk ook alleen maar een Zoom G3 via de monitorspeakers van mijn homestudiootje.
Met de software editor heb je alle controle zo bij de hand en heb een een stereo gitaargeluid.
Zo zit ik een beetje met youtube mee te spelen of te oefenen.

NielsW
10 maart 2015, 12:13
Leuke mod voor een AC4; de toneregelaar schakelbaar maken. Hou je de mogelijkheid van belletjes, maar heb je ook een meer beefed-up AC30 normal kanaal-achtige oversturing.
Brute tip man! Dat ga ik zeker doen :cooler:

beruk
10 maart 2015, 12:23
laney cub 10
voor mij op laag volume een prachtig klien en vindt pedalen erg lekker
kan imho geen vtje of clubje tegenop

plus 11 en een beetje

VinnieG
10 maart 2015, 14:20
edit: of bedoel je zo'n amplifi combo geval?
Dat ziet er wat mij betreft niet zo aantrekkelijk uit. Volgens mij kom je er in een live situatie niet mee weg qua speaker.

Die bedoel ik wél, denk niet dat je er veel indruk mee maakt in een live siutatie, en het ziet er thuis ook niet heel funky uit. maar het is geen lelijk ding en het krijgt wel een hoop voormekaar als ik de reviews lees.

Tupelo
10 maart 2015, 15:22
Poeh...

Ik ben lange tijd erg tevreden geweest over mijn Cube 20x, qua sound en mogelijkheden.
Je kan meespelen met een cd ofzo (als je dat om welke voor mij onbekende reden dan ook zou willen), er zit een record out op, plug je gemakkelijk in op je Tascam of laptop zou je willen opnemen.
Je kan tussen twee kanalen schakelen, en er zit wat tremelo, reverb, delay, phaser, flanger & chorus op, plus een knop die als compressor werkt, waardoor je echt op heel laag volume te werk kunt gaan.
Hoe het ook zijn, ik ben wat uitgekeken op dat ding, zo maar in eens.

Hoe komt dat ?
Mijn Vox AC4.
Ik ben nooit Vox fan geweest, altijd een groter liefhebber van Fender amps, ooit noodgedwongen op een AC30CC2 geraakt, ding onlangs verkocht, omdat ik het ruk vond, en omdat er een AC4 het huis in is gekomen.
Was een uitprobeersel dat me dermate beviel, dat de AC30 eruit kon, en waardoor ik in eens wel into Vox ben.
Ik ben dol op dat ding, het is redelijk op laag volume te houden, d.w.z. ik woon met acht mensen op een gesloten gallerij, en het kan zo zacht dat niemand me hoort, maar ook zo hard dat mensen komen klagen.
Zelfs op laag volume is er een aardige chrunch uit te halen, tenzij je een Mustang speelt. :)

Hoe dan ook, ik vind het bang for the buck.
Basic, mobiel, oogt ook nog eens leuk, fijne heldere buizenklank, enige wat ik mis is Reverb, dus gaat er een HG-tje voor.
Verder heeft 'ie niet veel nodig.
Zou ik meer effect willen, en het eenvoudig willen houden, dan zou ik nu liever een multieffectje voor mijn AC4 hangen, dan dat ik mijn Cube 20x zou gebruiken.

Outrage
10 maart 2015, 20:58
Poeh...

Ik ben lange tijd erg tevreden geweest over mijn Cube 20x, qua sound en mogelijkheden.
Je kan meespelen met een cd ofzo (als je dat om welke voor mij onbekende reden dan ook zou willen), er zit een record out op, plug je gemakkelijk in op je Tascam of laptop zou je willen opnemen.
Je kan tussen twee kanalen schakelen, en er zit wat tremelo, reverb, delay, phaser, flanger & chorus op, plus een knop die als compressor werkt, waardoor je echt op heel laag volume te werk kunt gaan.
Hoe het ook zijn, ik ben wat uitgekeken op dat ding, zo maar in eens.

Hoe komt dat ?
Mijn Vox AC4.
Ik ben nooit Vox fan geweest, altijd een groter liefhebber van Fender amps, ooit noodgedwongen op een AC30CC2 geraakt, ding onlangs verkocht, omdat ik het ruk vond, en omdat er een AC4 het huis in is gekomen.
Was een uitprobeersel dat me dermate beviel, dat de AC30 eruit kon, en waardoor ik in eens wel into Vox ben.
Ik ben dol op dat ding, het is redelijk op laag volume te houden, d.w.z. ik woon met acht mensen op een gesloten gallerij, en het kan zo zacht dat niemand me hoort, maar ook zo hard dat mensen komen klagen.
Zelfs op laag volume is er een aardige chrunch uit te halen, tenzij je een Mustang speelt. :)

Hoe dan ook, ik vind het bang for the buck.
Basic, mobiel, oogt ook nog eens leuk, fijne heldere buizenklank, enige wat ik mis is Reverb, dus gaat er een HG-tje voor.
Verder heeft 'ie niet veel nodig.
Zou ik meer effect willen, en het eenvoudig willen houden, dan zou ik nu liever een multieffectje voor mijn AC4 hangen, dan dat ik mijn Cube 20x zou gebruiken.

Lijkt mij heel interessant! Bedankt voor deze post, ik had er nog nooit van gehoord. Qua prijs zeker de moeite waard.

tommus42
11 maart 2015, 19:32
Trof dit buisje: http://www.tube-town.net/ttstore/Tubes/JJ-Electronic/JJ-EL844::4601.html
Zou het goed doen in 5W versterkers op laag volume. Iemand ervaring met het ding?

edit: in een AC30 niet aan te raden herinner ik me

tux2
18 maart 2015, 22:06
Helemaal eens de Blackstar HT-1R ideaal oefen versterkertje.
En idd headphone aansluiting.

jahallozeg
18 maart 2015, 23:00
Fender Vibrochamp xd 5 watter tubes, fijn ding.

NLF
25 maart 2015, 19:16
Geen.

Ik heb er meerdere gehad (Blackstar HT 5, Orange Tiny Terror, Vox 4 watt naam weet ik niet meer, ENGL Gigmaster, twee modelling/solid state amps, Fender solid state ampje): ze gaan allemaal nog steeds (veel) te hard en ze klinken (met name overstuurd) niet zo goed. Ik besteed hier dan ook geen tijd /energie /geld meer aan.

Baker
25 maart 2015, 19:48
Hangt er van af wat je ermee wilt. Als het echt puur een oefenversterker voor thuis is, dan kan ik mij eigenlijk redelijk vinden in bovenstaande post. Een buizenbak gaat gewoon te hard thuis, waardoor je toch volume gaat knijpen, waardoor hij (met name overstuurd) niet lekker klinkt.

jutter
25 maart 2015, 19:59
Yamaha THR10. Geweldig goed ding! Klinkt en reageert als een heuse buizenversterker en kan heel laag op volume. Ik wil niet meer zonder!

arjanb01
25 maart 2015, 20:01
Ook al aan de thr, Lex?
Ik heb de thr 5 en is ideaal, lekker stereo geluid en klinkt gewoon goed! Heb hem al 2 jaar en voldoet prima.

Tupelo
25 maart 2015, 20:06
Ben ik het niet me eens.
Thuis is een ruim begrip.
In een eensgezinswoning, met iemand die op een kamer naast je zit te studeren, is het misschien geen optie.
Maar ik kan mijn AC4 ver genoeg open schroeven om 't lekker te hebben hier, zonder dat de buren er last van hebben.

NLF
25 maart 2015, 21:32
Precies; het hangt sterk van de situatie af. En van hoe je zelf in elkaar zit. De muzieksmaak maakt ook wel wat uit. Speel je cool jazz: geen enkel probleem: simpel versterkertje, lekker spelen. Buren zullen niet klagen. Speel je hardrock: ai... wat er dan gebeurt is dat je jezelf gaat aanleren om ingetogen te spelen en dat is voor rockmuziek echt funest. Rock muziek staat of valt met de energie die je er uit knalt. Als je asociaal bent aangelegd dan speel je gewoon zonder op de klok te letten en aan de buren te denken, maar als je (zoals ik) het gevoel hebt dat anderen last hebben van je spel dan werkt het dus niet en dan ga je jezelf inhouden en dan voel je je niet vrij.

In de ene woning heb je een garage die ver af ligt van de buren die misschien bijna nooit thuis zijn, in een flat met een gezin met kinderen naast je dan krijg je die Aerosmith/Run DMC toestanden (dat je dus dwars door de muur heen kunt praten en er door heen kunt stappen bij wijze van spreken). Dat maakt veel uit voor de mogelijkheden om thuis versterkt te spelen.

Iets anders: het hangt ervan af wat je gewend bent. Ik speelde vroeger in een band over een Twin Reverb en later over een Marshall Super Lead. Dat geluid van die versterkers is in mijn hoofd gaan hangen. Als ik dan over een klein versterkertje met een piepklein speakertje speel dan valt me dat al snel heel erg tegen (hoewel sommigen nog best leuk klinken). Maar de laatste keer dat ik oefenversterkertjes uitprobeerde (Orange, Blackstar, Marshall, en Yamaha THR) vielen ze gewoon in het niet bij de VOX AC 30 waar ik in die winkel daarna over speelde (logisch, dat is natuurlijk een volwassen versterker).

Headroom en power maken gewoon heel veel uit. Het is alsof je een Harley Davidson vergelijkt met een scooter die is opgevoerd om meer lawaai te maken, of het verschil tussen het besturen van een Boeing 747 en een driewieler. Je kunt met die oefenversterkers van alles doen (pedalen ervoor zetten etc.), ze klinken gewoon echt anders dan de grote bakken. Een andere speaker aansluiten helpt vaak al wel veel (12 inch ipv 8 inch enzo), maar met de grotere speaker komt ook meteen meer bas (en de telefoontjes van de buren: kan het misschien "ietsje" zachter?).

Tsja ... je sound is als gitarist gewoon ongelooflijk belangrijk. Daar moet je voortdurend aan werken en 's nachts over liggen piekeren, anders wordt het niks. Je moet heel kritisch zijn: wat hoor je, wat voel je, hoe klinkt het, hoe speelt het, hoe reageert het op wat je doet, werkt het wel/niet voor je. En als het niet klinkt of werkt: genadeloos ingrijpen, en het eruit kieperen. Daar hebben we Marktplaats voor...

jutter
25 maart 2015, 22:14
Ook al aan de thr, Lex?
Ik heb de thr 5 en is ideaal, lekker stereo geluid en klinkt gewoon goed! Heb hem al 2 jaar en voldoet prima.

Ja sinds een paar weken! Superding! Ik heb de THR10C. Alsof je op een heuse tubebak speelt!

munkie
26 maart 2015, 19:18
Ik heb een Blackstar HT-5 top op een Marshall 2X12. Kan je idd niet opendraaien. Dus zet ik een effectapparaat in de effectlus. Potmeter Input regelt het ingangsnivo, je moet genoeg signaal op de meter hebben. Output regelt het volume van het uitgaande signaal. Die draai ik omlaag. Zo kan ik de master vd Blackstar op 5 zetten. Heerlijke rocksound op huiskamervolume.

BorisA
26 maart 2015, 21:13
Ja sinds een paar weken! Superding! Ik heb de THR10C. Alsof je op een heuse tubebak speelt!

De THR10 lijkt me inderdaad het enige juiste antwoord hier :-)
Ik heb zelf een bugera V5 en een marshall class 5 gehad, en heb nu nog een HT5R (Head) waar ik heel graag op speel, maar als oefenversterker is het de THR10 die het meeste speeltijd krijgt.
Vooral ook omdat die op (bij mij oplaadbare) batterijen best wel lang meegaat en zo neem je em mee op de bank, naar je bureau, in de tuin, ...

Ik heb em altijd vrij duur gevonden (ten opzichte van de productiekosten die écht niet zo hoog kunnen zijn), maar het is (voor mij) gewoon het beste wat er bestaat als oefenversterker. Zo goed dat ik het spijtig vind dat er geen 'volwassen' versie van bestaat die je in een bandsetting kan gebruiken (met schakelbare kanalen etc).

Methoxy7
3 april 2015, 09:34
Ik heb zelf een bugera V5 en een marshall class 5 gehad ...

Yep, heb ze ook allebei gehad. Bugera V5 is leuke amp qua opties en mogelijkheden, maar mist toch wa ballen. Class 5 was een super amp, alleen had ik eentje van de eerste reeks en die ging soms te luid. Mocht ik er eentje vinden met die Low Power Switch, ik koop hem onmiddellijk.

Ik ben zelf op zoek naar een nieuw ampje voor thuis, heb mijn oog laten vallen op 2 modelletjes die ik 2dehands heb gevonden: De Vox AC4-C1 en de Tech 21 Trademark 30. Een van de twee gaat het worden ...

patrick1974
24 april 2015, 16:04
Ik ben ook een beginner en ik wilde graag de amp aanschaffen is dit een goede keuze denken jullie en wat zijn de ervaringen hiermee?

Het gaat om de Fender Mustang I V2

flabbus
4 november 2015, 17:53
Hallo
Ik heb de valtronix vt20+ met footswitch. Is helemaal niet mijn ding. Veel te veel keuzes, knopjes ed. Ik ben op zoek naar een kleine versterker met niet teveel poespas, waar ik lekker blues op kan jengelen. Iemand een tip?

SloeGin
4 november 2015, 18:23
. Zo goed dat ik het spijtig vind dat er geen 'volwassen' versie van bestaat die je in een bandsetting kan gebruiken (met schakelbare kanalen etc).
Op de Yamaha THR fb las ik dat ze bezig zijn aan een opvolger voor de thr10 reeks.
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd!

Remork1970
4 november 2015, 18:36
Ja, nu een 100W-versie ook.

Joost de Ruig
4 november 2015, 18:43
Voor €275 is de nieuwe Orange Crush 35 RT echt een hele goede keuze. Wat een geluid komt er uit dat kleine bakkie: warm clean, mooie crunch tot vette distortion. Digitale springreverb en ingebouwde tuner. Echt een goed ampje voor thuis en net krachtig genoeg voor in de oefenruimte.

Tabula Rasa
4 november 2015, 18:57
Hallo
Ik heb de valtronix vt20+ met footswitch. Is helemaal niet mijn ding. Veel te veel keuzes, knopjes ed. Ik ben op zoek naar een kleine versterker met niet teveel poespas, waar ik lekker blues op kan jengelen. Iemand een tip?fender champion 600.

Remork1970
4 november 2015, 19:02
Bugera Infinium G5.
5W, 1W, 0.1W

Primo
4 november 2015, 19:05
Hallo allemaal,

Net geregistreerd op dit forum en al eventjes de reacties op deze topic gelezen. Ben zelf namelijk ook op zoek naar een oefenversterker voor thuis. Maar ik kan maar geen keuze maken. Ik zoek een 'allround' versterk(tje) sinds ik van zoveel mogelijk stijlen wil proeven. Zo een beetje mijn eigen ding en sound wil zoeken, maar ik heb toch een voorkeur voor rock en metal, minder voor blues (en zeker al niet voor jazz of zo). Het budget dat ik er aan wil geven ligt tussen de 200 à 300 euro.
Dit zijn de opties die ik al heb overwogen:
Roland Cube-40XL: mijn eerste keuze. Allround zoals ik ze zoek, prijs OK, veel goede reviews. Tot ik me ging bevragen in een muziekhandel en de eigenaar mij een Blackstar ID:Core Stereo 40 aanraadde. Beter geluid en nieuwer want de Roland Cube is op een beetje passé (volgens de eigenaar dan).
Dus tweede keus: Blackstar ID:Core Stereo 40: Prijs OK en ook allroud. Maar toch veel mixed reviews van deze versterker gevonden.
Derde keus: Orange Micro Terror of Micro Terror Black met in combinatie Orange gitaarkast (bv PPC108 ). Prijs duurder dan Roland en Blackstar. Zeker niet allround. Maar sinds ik toch meer rock en metal speel en minder blues misschien wel voldoende.
Laatste keus: Yamaha THR10X: Kende ik niet tot ik de reacties hier las. Duurder dan Roland en Blackstar, ongeveer zelfde als de Orange. Komt me wat vreemd over, niet echt als een gitaar versterker. Plus afgaande op bovenstaande topic komt er een nieuwe versie van uit. Dus zou ik het spijtig vinden voor deze versterker 300 euro te geven als er eerdaags een nieuw model uitkomt.
Wat denken jullie ervan, iemand nog andere tips. Oja, nog snel even dit, mijn huidige gitaar. Een Squier Stratje van 10 jaar oud. Zal later wel vervangen worden door een ander gitaar (met humbucker). Maar dat is voor een ander topic ;-) .

Joost de Ruig
4 november 2015, 19:12
De eerder gememoreerde Orange Crush 35 RT is echt een toffe amp die je eigenlijk een keer zou moeten proberen.

miyaru
5 november 2015, 05:16
Als het voor thuis is, is het snel te luid..... Daarom speel ik thuis op een oude (1973) Silverface Champ van Fender, die 4 watt heeft. Dat gaat net goed thuis, en toch een gaaf buizengeluid. Wel is het zo dat ie geen keuzes heeft qua distortion en reverb - heeft ie gewoon niet! Los ik op met pedalen. Is niet (meer) goedkoop, maar wel fijn. Komt niet niet mee in de oefenruimte, maar is puur voor thuis. Ik heb aardige buren, en het volume op 4 a 5 kan nog in mijn rijtjeswoning, en dan "ademt" de versterker al aardig.

Robin.

arjanb01
5 november 2015, 06:47
Wil je alles aan boord, stereo en een dynamisch geluid echt de yamaha thr serie checken, je sluit je telefoon aan om nummers te laten meelopen en een headphone ingang, dus je buren zijn ook blij!

Kim Wilson
5 november 2015, 08:46
Als het voor thuis is, is het snel te luid..... Daarom speel ik thuis op een oude (1973) Silverface Champ van Fender, die 4 watt heeft.
...
Niet echt allround voor zoveel mogelijk stijlen, hè? :D

Tja, er zijn zoveel mogelijkheden. Een maat van me heeft net een tweedehands Fender VibroChamp XD gekocht. Die klinkt echt heel fijn. Dat is een 5 watt buizenbakkie met een digitale modelling unit erin. Ideaal ding om thuis te kijken waar jouw interesse ligt qua geluid.

En ik heb zelf een Vox AD15VT. Ook diverse amp models en effecten aan boord, maar deze is 15 watt transistor. Niet dat dat voor thuisgebruik per se slecht is, juist niet zou ik juist zeggen. Klinkt ook erg goed.

Verder zijn de Blackstar (voor thuis zou ik de ID core 20 kiezen, is groot genoeg), Fender Mustang en Roland Cube opties die je ook eens kunt bekijken.

BorisA
5 november 2015, 11:20
...
Ik zoek een 'allround' versterk(tje) sinds ik van zoveel mogelijk stijlen wil proeven. Zo een beetje mijn eigen ding en sound wil zoeken, maar ik heb toch een voorkeur voor rock en metal, minder voor blues (en zeker al niet voor jazz of zo). Het budget dat ik er aan wil geven ligt tussen de 200 à 300 euro.
Dit zijn de opties die ik al heb overwogen:
...
Laatste keus: Yamaha THR10X:

...

De THR10 is enorm goed en wordt door heel veel mensen (inclusief mezelf) heel hard geapprecieerd, maar dan vooral als oefenversterkertje voor ERBIJ.
Als enige versterker zou ik zeker de Blackstar TH-5R ook in overweging nemen. Tweedehands net binnen budget en dan heb je ineens een 'echte' versterker.

Tabula Rasa
5 november 2015, 11:31
Zelf heb ik de avonduurtjes de ID code 10. Voor een klein oefen versterkertje is.ie wel heel erg goed en veelzijdig. Preamps klinken alle zes prima. Reverb is erg goed. De id core 20 is helemaal lekker en binnen budget.

miyaru
5 november 2015, 12:39
@Kim: of juist wel met de juiste pedaaltjes........

Robin.

Kim Wilson
5 november 2015, 13:07
Ik snap wat je bedoelt, maar met de genoemde eisen (allround, voornamelijk rock en metal en binnen €300) kom ik niet bij een SF Champ uit. Alleen voor de amp vragen ze al €500 tegenwoordig.

Hendriks
5 november 2015, 13:18
Thuis oefenen? Moddeling pedaal met een actieve monitor?
Ik heb nu een oude Laney transistor , uit een kliko getrokken , ding klinkt best goed en voldoet perfect . Alles met buizen is voor dit doel overkill , ik heb een 0,5 watt zelfbouw versterker , die gaat al te hard.

deefke666
5 november 2015, 13:19
+1 voor de Fender vibrochamp XD
Als allround versterker voor thuis kan deze best tellen vind ik.
Klinkt ook veel beter als de cube en dergelijke.
Die heeft ook wat basis effecten aan boord zodat je wat kan experimenteren en erachter komen wat je leuk vind.

Voor iets meer heb je ook de superchamp XD, die heeft 15 watt en twee kanalen.

Kim Wilson
5 november 2015, 13:25
Dan moet je wel een beetje gas kunnen geven, want de Vibro en Super Champ zijn wel buizenbakkies. Op erg laag niveau vond ik de Vibro Champ al erg dun klinken t.o.v. mijn Vox AD15VT, ik kan me voorstellen dat de Super Champ dat nog meer heeft.

HaroldA
5 november 2015, 13:44
Dit was jarenlang mijn thuis-setup in mijn appartement:

http://img.sait.nl/gitaarnet/familie%20foto.jpg

En dan gewoon de volumeknop niet te hoog zetten.


... maar het laatste jaar doe ik het hier mee:

http://shop.amtelectronics.com/images/detailed/0/LA-M1-front.jpg

Die is wat makkelijker in mijn geluidskaart in te prikken.

Ingmardijker
16 november 2015, 20:51
Engl Gigmaster 15W combo is super. Door met weerstanden het vermogen op de speaker omlaag te brengen, kan de versterker goed zijn werk doen.
Hele fijne versterker.
Ben van plan een EVH 5150III combo te kopen, hoop dat deze net zo goed klinkt op lage volumes.

musicmannetje
21 november 2015, 09:01
Ik ben nog steeds blij met mijn Amplifi 75. Staat hier trouw in de woonkamer naast de bank en daar blijft ie. Heb ooit een paar keer een gig mee geprobeerd maar bleek dat het als backline niet echt geschikt is. Voor huis/slaapkamer gebruik een prima amp.

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk

NLF
21 november 2015, 13:37
Dit was jarenlang mijn thuis-setup in mijn appartement:

http://img.sait.nl/gitaarnet/familie%20foto.jpg

En dan gewoon de volumeknop niet te hoog zetten.


... maar het laatste jaar doe ik het hier mee:

http://shop.amtelectronics.com/images/detailed/0/LA-M1-front.jpg

Die is wat makkelijker in mijn geluidskaart in te prikken.

Da's wel een stuk kleiner :-)

Brad
21 november 2015, 15:24
Als je puur op de sound let dan zeg ik toch een goede Fender champ . En dan niet zo een moderne met modelling

tnijland
21 november 2015, 16:21
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk gecharmeerd was van de Ibanez tube screamer amp. Prachtige en sprankelende cleane basis sound en m.b.v. het ingebouwde tube screamer circuit werd er vervolgens een mooi rauw blues randje aan gegeven.

Joost de Ruig
21 november 2015, 16:32
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk gecharmeerd was van de Ibanez tube screamer amp. Prachtige en sprankelende cleane basis sound en m.b.v. het ingebouwde tube screamer circuit werd er vervolgens een mooi rauw blues randje aan gegeven.

Grappig hoe smaken kunnen verschillen. Ik kon niet lang geleden een nieuwe tegen een scherpe prijs kopen, maar vond het cleane geluid te dun, niet warm genoeg. De crunch uit de TubeScreamer is natuurlijk prima. Als ik mij goed herinner, ontbreekt ook een reverb, wat ik in een klein combo als dit vreemd vind.

tnijland
21 november 2015, 19:17
Dat klopt maar je moet deze post natuurlijk wel een beetje in het licht zien van een goedkope versterker reeks en daar heeft Ibanez best een goed prestatie neergezet (evenals Blackstar overigens). Met name het tube screamer circuit geeft de extra toegevoegde waarde.

telerocker
21 november 2015, 19:51
Te lui om ff de Blues Junior mee naar boven te slepen, dus zit ik op mijn studeerkamer gezellig mee te harken met Youtube op een Orange CR20LDX. Klinkt niet eens slecht voor een solid state.

miyaru
22 november 2015, 11:43
@Brad +1 voor een oude Champ, gebruik ik thuis ook, en is een heerlijk platform voor mijn pedalboard. Ook voor opnames zijn deze gebakjes heerlijk..... Wel worden ze steeds duurder, en een blackface vibrochamp haast onbetaalbaar, dat is jammer!

Robin.

Gearjunkie
22 november 2015, 12:53
Een 5f1 Champ dus. Ik clone ze zelf dus precies zoals ik hem wil hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

miyaru
22 november 2015, 17:04
Tja, je hebt baas boven baas:dontgeti:, maar dat is idd nog fijner.....

Robin.

Joost de Ruig
28 november 2015, 11:21
Nu een paar keer over de Orange Crush 35 RT gespeeld en dat is wat mij betreft op het gebied van kleine transistor-amps het ampje van het jaar. Voor €275 heb je gewoon echt een prima geluid uit een draagbaar versterkertje.


http://youtu.be/FWldK0--M3k

arjanb01
28 november 2015, 12:00
Nou, voor 275 zou ik liever een yamaha thr kopen, 25 eu meer maar betere sound. Dit vind ik niet best, hele rommelige modderige donkere sound, iets wat me tegenstaat bij orange.
Amp van het jaar, nou nee...

Joost de Ruig
28 november 2015, 12:06
Nou, voor 275 zou ik liever een yamaha thr kopen, 25 eu meer maar betere sound. Dit vind ik niet best, hele rommelige modderige donkere sound, iets wat me tegenstaat bij orange.
Amp van het jaar, nou nee...

Niet amp van het jaar, maar ampje :)
THR is voor op de keukentafel, met de Crush 35 RT kan je ook naar de oefenruimte.
Kortom, andere categorie. Maar plug eens in als je hem in een Shop tegenkomt. Ik was verrast.

telerocker
28 november 2015, 12:33
Ik snap Arjan, want de Yamaha TR is gewoon een handig, goed klinkend ding. Joost begrijp ik ook, omdat die Crush-ampjes best aardig klinken. Ik heb de 30 watt versie gehad (is naar broerlief gegaan), waarmee ik zelfs een paar lowvolume gigs heb gedaan. Sinds kort heb ik Orange CR20LDX. Iemand in de wijk bood die aan voor vijf tientjes. Daarvoor kun je niet sukkelen hè. De effecten die erin zitten zijn niet meer dan redelijk en je kunt ze ook niet heel fijn afregelen. De ingebouwde tuner is handig. Basisgeluid is redelijk: clean is goed, oversturing moet je goed instellen anders wordt het een zompige bak.

Wil je een thuisamp waarmee je ook in de oefenruimte uit de voeten kunt, dan komen de Fender Mustang, Roland Cube en Vox-VT in beeld.

Joost de Ruig
28 november 2015, 12:46
Met als kanttekening dat de LDX-serie de vorige generatie was en de Crush30RT uit de nieuwste serie komt.

telerocker
28 november 2015, 12:56
Met als kanttekening dat de LDX-serie de vorige generatie was en de Crush30RT uit de nieuwste serie komt.

Klopt, maar de sound is grosso moddo nog hetzelfde.

Braml
14 december 2015, 14:40
Mijn eerste versterker was een kleine Fender. Ik weet het exacte type niet meer maar na wat googelen kom ik op deze uit, en volgens mij is dat hem ook:

http://m4.i.pbase.com/o6/16/531516/1/82306224.pPVStIRJ.VE9H5117.jpg

Volgens mij heet hij Fender Frontman 15R. Ik was er zelf altijd zeer tevreden mee zolang ik alleen op mijn kamer speelde. Ik speelde hierop toen ik nog geen idee had van verschillende sounds, merken, gitaren. Ik had ook geen pedalen. Alleen dat versterkertje met een Epiphone Les Paul special 2.

Ben zelf eigenlijk ook wel eens benieuwd naar meningen van anderen over dit versterkertje? Ik heb hem nog steeds, ik ga binnenkort eens kijken wat ik er na al die jaren nog van vind!

Midwolda
14 december 2015, 16:53
Er staat hier een Boss ME-50 met aktieve speakers naast het buro, dat kan alles wat ik nodig heb om stilletjes versterkt mee te spelen met m'n favoriete 24/7 Internet blues-radio stations. Daar staat nog een oude VibroChamp onder, plankje met pedaaltjes er voor en eventueel over een 12" speaker, die kan best af en toe even open want zo gehorig is mijn huis niet en de buren zijn ook wel eens allebei tegelijk weg. Ben daarnaast ook nog een simpel half watt buizenampje met 8" aan het bouwen, maar da's eigenlijk meer om het bouwen zelf dan om er echt iets mee te doen. Wie weet wordt dat wel een succesdingetje.

Brad
14 december 2015, 17:39
Heb je die Boss via een speaker simulator uitgang aangesloten op die actieve speakers ?
Om echt stil te oefenen sluit ik de line out van
mijn versterker aan op een actief speakersetje van goede kwaliteit

Dat dringt veel minder door naar de buren

Midwolda
14 december 2015, 17:48
Gewoon via de line out/koptelefoon uitgang.

rieu
14 december 2015, 18:30
My new favourite small amp is blackstar id core 10. I use to have Yamaha THR10 but i'd say blackstar wins in term of value for money.

the sure thing
14 december 2015, 20:35
My new favourite small amp is blackstar id core 10. I use to have Yamaha THR10 but i'd say blackstar wins in term of value for money.

Lieve schat! Je Nederlands is prima (zie andere posts)..... Toe maar. Je kan het!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
14 december 2015, 22:59
Kom op zeg je kan toch wel Engels ? je doet me denken aan een figuur die eens in een Snookercentrum kwam gerund door Engelsen

Zegt hij tegen me , ik vind het al niet leuk als ik niet in mijn eigen taal word aangesproken

rieu
15 december 2015, 10:36
Lieve schat! Je Nederlands is prima (zie andere posts)..... Toe maar. Je kan het!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
helaas mijn nederlandse zag er prima, want ik heb google translate om me te helpen elke keer als ik ben van plan om iets te posten :p

dank je voor jouw aanmoediging


Kom op zeg je kan toch wel Engels ? je doet me denken aan een figuur die eens in een Snookercentrum kwam gerund door Engelsen

Zegt hij tegen me , ik vind het al niet leuk als ik niet in mijn eigen taal word aangesproken
mijn fout, het spijt me. alleen nederlandse vanaf nu :)

FruscianteFan
15 december 2015, 13:18
Kom op zeg je kan toch wel Engels ? je doet me denken aan een figuur die eens in een Snookercentrum kwam gerund door Engelsen

Zegt hij tegen me , ik vind het al niet leuk als ik niet in mijn eigen taal word aangesproken

Daar gaat het niet om. Ik kan ook Engels. En een beetje Duits, Frans en Noors (/Zweeds/Deens). Maar de voertaal van dit forum is Nederlands.

Rieu: Je schaamt je er misschien voor google translate te moeten gebruiken, maar al doende leert men. Het grootste deel van mijn Noorse woordenschat komt door google translate. Mag ik vragen waar je vandaan komt en wat je moedertaal is? Het is misschien verleidelijk om Engels te spreken, maar ik zou echt aanraden om zoveel mogelijk Nederlands proberen te spreken.

rieu
15 december 2015, 16:14
Daar gaat het niet om. Ik kan ook Engels. En een beetje Duits, Frans en Noors (/Zweeds/Deens). Maar de voertaal van dit forum is Nederlands.

Rieu: Je schaamt je er misschien voor google translate te moeten gebruiken, maar al doende leert men. Het grootste deel van mijn Noorse woordenschat komt door google translate. Mag ik vragen waar je vandaan komt en wat je moedertaal is? Het is misschien verleidelijk om Engels te spreken, maar ik zou echt aanraden om zoveel mogelijk Nederlands proberen te spreken.

Ik kom uit Oost-Java. Mijn moedertaal is Javaans. Engels is mijn derde taal en ik hoop dat Nederlandse zal mijn vierde zijn :)

Google Translate vaak fouten maken, dus ik moet hard studeren. Hopelijk zal ik niet iemand hier boos op mijn beperkte Nederlands

dagrim1
16 december 2015, 12:45
Ik kom uit Oost-Java. Mijn moedertaal is Javaans. Engels is mijn derde taal en ik hoop dat Nederlandse zal mijn vierde zijn :)

Google Translate vaak fouten maken, dus ik moet hard studeren. Hopelijk zal ik niet iemand hier boos op mijn beperkte Nederlands

Ik vind het altijd alleen maar mooi als mensen het proberen en de moeite nemen, en alles is prima te begrijpen... dat is het belangrijkst :)