PDA

View Full Version : Piëzo-versterking?



jplm
3 maart 2015, 15:33
Hallo.

Weet iemand of er ook under-saddle piëzo inbouw systemen te koop zijn waarbij je op de printplaat per snaar de versterking in kunt stellen, dus dat je op die manier het volume van de zes snaren in balans kunt brengen?

Groet, Jan.

miyaru
3 maart 2015, 17:54
Voor zover ik weet, heb je één strip onder je brug, en niet 6 losse pads.......

Voor E-gitaren heb je wel 6 losse zadels met piezo's.

Kan je niet balanceren met andere sets en diktes van snaren?

Robin.

Harald
3 maart 2015, 19:28
De piezo is één, of twee strips (dat laatste bij gecompenseerde bruggen uit twee delen) Wat jij bedoelt heb ik nog nooit gezien. Je zou natuurlijk 6 piezos kunnen installeren (je kunt ze gewoon op maat knippen dacht ik) en daar geavanceerdere elektronica aan hangen, maar het lijkt me overkill.

Balansproblemen hebben meestal met of een niet vlakke ondergrond onder de piezo, of een niet recht gevijld zadel te maken. Daardoor komt de druk niet overal even goed op de piezo terecht.

Wat ik wel ken (mijn oude washburn had dat bv.) is 6 losse zadeltjes, op één piezo. Het idee daarachter was ongetwijfeld dat iedere snaar dan optimaal op de piezo duwt. In weze simpel te maken, door je zadel in 6 stukken te zagen. Dat wordt ook wel eens toegepast. Levert wel wat extra gedoe met snaren verwisselen op.

Woml
3 maart 2015, 21:05
Extra effect van zo'n zadel in 6 stukjes, al heb ik het zelf nooit geprobeerd, schijnt te zijn dat je snaren minder "last" van elkaar hebben. Normaal gesproken trilt een snaar, die zet het zadel in beweging, en die trilling zet zich direct voort in de overige snaren. Als je 6 losse zadels hebt, heb je dat niet (of veel minder). Dat schijnt nogal verschil te maken. Aan de andere kant denk ik, dat als dat inderdaad zo'n wereld van verschil (ten goede!) zou opleveren, dat het dan veel meer gedaan zou worden...

alias
3 maart 2015, 21:35
http://www.rmcpickup.com/products.html

Bij mijn weten de enige after market leverancier van individuele UST zadels voor akoestische gitaar. Met factory matched outputs, maar dus waarschijnlijk ook met 6 losse instelpots in de voorversterker.
RMC is niet goedkoop en Richard McClish is soms wel èrrug overtuigd van zijn eigen productkwaliteit, maar heeft ook de naam vrij prompt te zijn met het beantwoorden van vragen en aanpassingen aan marktwensen.

Vroeger heb ik een Shadow UST gehad met individuele zadels, maar geen instelmogelijkheden per snaar. En ondanks de individuele zadeltjes viel er toch wel eens een snaar weg en moest ik het betreffende zadeltje opnieuw positioneren.

jpdb
3 maart 2015, 22:36
En toch is het er:

https://www.youtube.com/watch?v=fHEFCeI541E

beste goed voor je stereo speakers zitten of koptelefoon op, best leuk eigenlijk, wel prijzig...

jpdb
3 maart 2015, 22:38
tegelijk... zijn er dus meerdere

alias
3 maart 2015, 23:09
RMC en Graphtech Ghost hexafonische systemen kunnen natuurlijk ook. Zijn bedoeld voor gitaarsynth, maar je kunt de individuele outputs (pin 1 t/m 6 van de 13-pins connector) ook afzonderlijk in 6 mengpaneelingangen prikken voor maximale individuele controle.
RMC biedt daarvoor een kant en klare dure "fanout box", maar er zijn ook wel goedkopere alternatieven en zelfbouwschema's te vinden op het internet.

jplm
5 maart 2015, 22:18
En toch is het er: https://www.youtube.com/watch?v=fHEFCeI541E

Hallo.

Nou, dat is 'm dan: de Shadow Nanoflex SH-4020. Mijn hartelijke dank voor de tip, is precies wat ik zocht. Ik heb trouwens wel vaker dat ik iets zie, of ervaar, en dan meteen denk "hier klopt iets niet" (in dit geval dus het volumeverschil tussen de snaren van een gitaar), en dat ik dan denk dat iedereen dat dan al wel geconstateerd zal hebben, maar dat blijkt dan niet zo te zijn. Daarom hier maar even een quootje van hun website om effe duidelijk te maken wat ik nou had vastgesteld (ik bedoel, na lang turen naar de hoge en lage E-snaren had ik gezien dat die niet even dik waren, dus ik verwachtte al wat volumeverschil ;) ) :

Jeder Gitarrist, der schon einmal seine akustische Gitarre in einen Verstärker oder PA-Anlage einstöpselte, kennt das Problem: Einige Saiten sind immer lauter als andere. Eine ausgeglichene Saiten-Balance ist einfach nicht gegeben.

En nog eentje, waar ik zelf nogal last van heb omdat ik fingerpicking speel, en dan de bassnaren met de duim, maar niet de nagel, maar met de zijkant, en de treblesnaren natuurlijk wel met de (vinger)nagels. Want, toen ik pas les had zei de leraar wel eens "het lijkt wel of je bij jou bijna alleen maar de bassen hoort, en heel ver op de achtergrond de treblesnaren met de melodie". Het kostte me destijds nogal wat oefenen om de zaak wat recht te trekken, om nog maar te zwijgen van als je toevallig in een nummer een treblesnaar met de duim moest aanslaan.

Da der Daumen die Saiten kräftiger anschlägt als der Ring- oder kleine Finger, dominierten bisher beim Spielen mit gemischter Plektrum-und Fingertechnik bzw. bei Verwendung eines Daumenrings, die Basssaiten das Klangbild. Die Melodie der hohen Saiten ging fast komplett unter.

Maar ja, nou ben ik er nog niet, want het zaakje komt niet in een akoestische gitaar, maar in een Crafter SAT-TMVS, dus dat wordt nog wat fröbelen om het regelkastje er in te krijgen, maar ik heb al wat ideeën.

Groet, Jan.

jpdb
6 maart 2015, 09:57
hier is de data sheet van de 4020;
http://us.shadow-electronics.com/products/acoustic_guitar/panoramic_onboard_preamps/sh_4020-a

kan je even meten voordat je de decoupeerzaag in je crafter zet.....hoeft misschien niet eens, de maten van de LR Baggs preamp op de SAT zijn nagenoeg gelijk aan de maten in de datasheet van Shadow, gemeten op mijn Crafter Twinbird ( zelfde preamp).

Maar hoe dat samengaat met het hals-element? of wordt dat niet geblend...

jplm
6 maart 2015, 15:50
hoeft misschien niet eens, de maten van de LR Baggs preamp op de SAT zijn nagenoeg gelijk aan de maten in de datasheet van Shadow.

Maar hoe dat samengaat met het hals-element? of wordt dat niet geblend...

Eh, ik geloof dat ik het dan niet helemaal begrijp, want op de SAT zit (bij mij) geen regelkastje of zo, maar gewoon twee knopppen (toon en volume) op het voorblad van de gitaar, naast de twee voor de P90, en daartussen de schakelaar voor de P90, de piëzo, of allebei.

Voor wat betreft het blenden, dan moet ik iets uitgebreider op de gitaar in gaan, is nogal een paar zinnen, maar heeft uiteindelijk toch met de piëzo-versterking te maken (het onderwerp van dit topic). Ik heb de gitaar destijds tweedehands gekocht, ik speel zoals gezegd wat fingerpickingnummers, en een beetje walking bass fingerstyle jazz (Paul Musso). Ik vond het wel aardig dat deze gitaar dus een piëzo in de brug had, om "akoestisch" fingerpicking te kunnen spelen, en dan die P90 voor die jazz. Ik was toen nog erg bezig met de zoektocht naar "de ideale gitaar", maar dat maakt me inmiddels niet meer zoveel uit. Toen ik deze gitaar een tijdje had begon het geluid me langzaam tegen te staan: ten eerste hou ik niet zo van aktieve elementen, en de piëzo klonk (in mijn oren) wel goed voor strummen, maar was voor de manier waarop ik speel veel te "bass-heavy", ik bedoel, de bassen "donderen" al snel uit de versterker terwijl het volume van de treble achterblijft. De gitaar heeft echter drie sterke punten: op een of andere manier ligt hij op schoot zo vast als een huis, verder heb ik nogal moeite om bij stringmuting van de bassnaren (fingerpicking blues) alle drie de snaren egaal te dempen, maar door de vorm van de brug op deze gitaar lukt mij dat prima, en het derde pluspunt is de topkambreedte. Ik ben namelijk in het verleden nogal met het vraagstuk van de 43 mm versus de 45 mm bezig geweest (heb zelfs eens een Variax 500 voorzien van een nieuwe Warmoth hals met 45 mm topkam), maar deze Crafter heeft op een of andere manier een merkwaardige combinatie van die twee breedtes: de kam is an sich gewoon 43 mm breed, maar de snaren liggen 1,5 mm breder dan op bijvoorbeeld een Strat met 43 mm topkam, terwijl ze toch niet zo dicht bij de rand van het fretboard liggen dat je ze eraf drukt. Kortom, reden om de gitaar toch maar te houden. Dus wilde ik het geluid maar eens aanpakken, is uiteindelijk toch de reden waarom je een gitaar hebt. En die blend is binnen in dat ding toch een raar zaakje, als ik het volume van de P90 hoger zet krijg ik een fraaie brom door de versterker, die helemaal verdwijnt zodra ik met de andere hand tegelijkertijd een stemknop vastpak. Dus, ik wilde de P90 sowieso vervangen door iets van Rio Grande, en dan passief, en vervolgens die piëzo door bijvoorbeeld dat Shadow systeem, zodat ik de volumes van de snaren onderling kan zetten zoals ik ze wil hebben. Die twee pickups hoef ik verder niet te combineren, dat zaakje kan er wat mij betreft af. Moet ik dus alleen dat Shadow-kastje ergens kwijt, misschien in de afdekplaat achterop, alhoewel dat natuurlijk niet bepaald ideaal is qua bereikbaarheid, maar ik zit qua spelen gewoon wat te pielen in huis, dus ik hoef er niet mee op te treden of zo. Op die manier hoop ik toch een beetje m'n "ideale gitaar" te creëren, ook al weet ik inmiddels dat die niet bestaat.

Groet, Jan.

jpdb
6 maart 2015, 18:34
Aaahh, het gaat me dagen.. je hebt de hybride uitvoering met P90, ik ging uit van die met een lipstick element.
In dat geval heb je dus geen uitsparing in de upper bout van de gitaar. maar zoals te zien op afbeeldingen ( ik heb ze op google afbeeldingen gevonden) heeft de lipstick uitvoering een LR Baggs preamp op die plaats. betreffende preamp heeft nagenoeg dezelfde afmetingen als de shadow 4020, maar je moet een gat hakken....
Als ik in jouw schoenen stond en deze upgrade zou willen uitvoeren dan denk ik dat ik het circuit van de P90 via twee potmeters ( blijven er 2 voor de show achter) naar de jackoutput die al aanwezig is als passief zou aansluiten, waarschijnlijk dit is gewoon een passief element! het is een Kent Armstrong humbucking P90 dus hij zou niet zo mogen brommen...Als je een humbucker zou plaatsen kan je de toggle switch gebruiken voor bijv splitcoil = extra geluidje.
Het Shadow systeem kan dan via een jack endpin ( strapholder) naar buiten. versterken via akoestische versterker(s) of PA,gebruik een split cable en stereo panning is mogelijk (wel een 2e amp, duhh), passief element naar gitaarversterker voor elektr. gitaren. resultaat ; fijne gitaar, dubbele functie, veel mogelijkheden.
Blijft een stevige klus, alles moet eruit en dan opnieuw bedraden.
Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

groet Jean paul

jplm
6 maart 2015, 22:20
je hebt de hybride uitvoering met P90, ik ging uit van die met een lipstick element.

waarschijnlijk dit is gewoon een passief element! het is een Kent Armstrong humbucking P90 dus hij zou niet zo mogen brommen

Hallo.

Ja, inderdaad, ik heb de P90. En die lipstick-uitvoering kende ik ook (ik heb destijds voor de koop van de mijne nota bene beide uitvoeringen in een winkel getest), maar ik was helemaal vergeten dat de lipstick-gitaar die pre-amp in de zijkant had zitten. Stomtoevallig heb ik vanmiddag de dikte van de zijkant van die van mij opgemeten met de gedachte om de pre-amp daar neer te zetten, maar daar zit hij dus af-fabriek ook, dus dat moet waarschijnlijk lukken.

Met betrekking tot de P90: ja, die zou net zo goed passief kunnen zijn, je leest van allerlei specificaties op het internet over dit element op deze gitaar, vaak roept men maar iets. Wat ik wel weet is dat z'n draadje via de printplaat loopt, zonder geplaatste batterij doet hij het dus ook niet. En, brommen doet het element bij mij niet, alleen als ik de volume pot aanraak (als enige van de vier knoppen) dan begint de zaak te brommen, maar dat is volgens mij meer iets fouts in de electronica van het ding. Misschien dat ik ze met een dubbelpolige schakelaar met twee standen op één (mono)plug zet, de combinatie gebruik ik toch niet, en die stereo-toestand met die panorama-knop ook niet.

Groet, Jan.

jpdb
8 maart 2015, 17:58
Samen op 1 monoplug zal niet gaan ivm de voedings schakeling die door de stereo-jack wordt verzorgd.
dan zou de P90 via orginele jack-out moeten gaan, en de shadow 4020 via endpin jack ( zal wel meegeleverd worden).
Zo weet je zeker dat beide systemen elkaar niet bijten ( impedantie issues door aktief en passief op 1 signaallijn), en kan je altijd door gebruik van meerdere versterkers snel van geluid wisselen of blenden, maar dan buiten je gitaar.