PDA

View Full Version : HNGD: Hagstrom Pat Smear signature



Wimvdb
28 februari 2015, 20:43
Sommige mensen gaan mij een beetje gek verklaren met wat ik hier allemaal ga schrijven, maar het zij zo...


De laatste tijd ben ik nogal bezig geweest met dure gitaren. Ik heb op vrij korte periode een gibson Les paul traditional, gibson firebird, Fender American strat en een blade RH4 gehad die me allemaal net niet bevielen. Enkel de american strat heb ik echter zelf gekocht... Die voelde goed aan, maar had toch niet helemaal de feel die ik zocht... Ofwel had ik er geen klik mee, ofwel was ik gewoon zwaar ontgoocheld in sommige van die instrumenten...
Zijn allemaal gitaren van meer dan 1000 euro nieuwprijs, maar ik bleef toch altijd naar mijn gibson SG special grijpen als main gitaartje...

Op een moment heb ik alle dure shizzle eigenlijk gewoon verkocht, en ben ik rustigaan in de winkel op wat gitaren gaan spelen. Wat mij opviel is eigenlijk wel noemenswaardig te noemen:
Ik ga niet beweren dat een gibson sg special in sé beter is dan bv die firebird of les paul dat ik heb gehad, zeker niet... Maar voor mij hoeft het gelijk gewoon niet meer zo duur te zijn. Ik heb in de winkel véél gitaren getest... en kan het moeilijk uitleggen, maar mijn voorkeur gaat gewoon naar middenklasse gitaren voor de moment. Ik haal op zich meer plezier uit het spelen met een goeie made in China of Korea gitaar dan een echte USA gitaar...


Met de dure spullen durfde ik , zelfs thuis, amper te bewegen om toch geen krasje te maken, en uiteindelijk bleven die meestal aan de muur hangen, en nam ik telkens mijn Gibson Sg special of Hagstrom XL-2p van de muur als ik effectief wou jammen...

Nu over de feitelijke aankoop: Zoals ik al zei heb ik veel gitaartjes getest... Ik ben een aantal weken geleden naar een zeer grote winkel gereden, maar ik wist dat ik daar niets zou gaan kopen... Het is natuurlijk wel de ideale manier om het bos door de bomen terug te vinden.

na wat vergelijken op internet en wat ervaringen opdoen hier en daar op verschillende gitaren, waren er enkele interessante modellen in de running:

-Epiphone les paul zakk wylde bullseye
-Hagstrom swede (en andere swede versies)
-Gewoon maar een 2de gibson sg special van de nieuwere reeksen erbij... Eventueel een SG future of SGJ die eigenlijk bijna niets meer koste
-Gibson Melody maker / LPJ
-Hagstrom Deuce
-Hagstrom viking: deze vond ik visueel erg mooi, maar past minder bij mijn genre muziek.
-Hagstrom Pat Smear signature

Zoals je ziet had ik dus wel een duidelijke voorkeur voor Hagstrom. Handig, aangezien er in mijn stad net een premium seller van Hagstrom is met zéér scherpe prijzen, waar je verschillende modellen naast elkaar kan vinden.

Nu na wat wikken en wegen, en vooral twijfelen, is het de laatste geworden ;)

Over de gitaar zelf

Gitaar: Hagstrom Pat Smear
Prijs (evt. met link): Bij thomann en musicstore staat die nog +- 650 euro, ik heb ze voor 580 euro meegekregen ;)

Vorm: Beetje een kruising tussen een SG en een LP, maar eigenlijk is het gewoon geen van beiden... Hij is qua body dikte wel ongeveer even dik als een LP, maar heeft de dubbele cutaways van een SG. Voor mij persoonlijk echt gewoon best of both ways...

Muziekstijlen: Echt alles van Jazz/blues tot pop tot metal... Ik zie niet in wat deze gitaar minder zou kunnen dan bijvoorbeeld een les paul

Waarom deze gitaar? Omdat ze gewoon echt goed in elkaar zit... Je ziet hier en daar wel wat afwerkingsfoutjes, maar voor 600€ zie ik dat graag door de vingers... Dan til ik zwaarder bij foutjes op een Gibson firebird van 1800€ dan op een gitaartje van "maar" 600 euro.
De gitaar is made in China maar dat hoef je niet te merken... De verkoper zei dat hij er niets heeft moeten aandoen... Stond super afgesteld recht vanuit de doos met een super lage actie... Snaren moeten wel nog wat ingespeeld worden natuurlijk, maar klinkt gewoon zeer goed. Hardware voelt zeer degelijk aan. Vlotte tuners, leuke originele knoppen en tailpiece. Het voelt gewoon aan als een luxeuze gitaar voor dat geld vind ik.

Kun je het geluid beschrijven? Pickup's zijn niet ongelofelijk hot, maar kan zeker in mijn geval voor genoeg gain zorgen... Ik heb eigenlijk zelf niks met Pat Smear, Nirvana of de foo fighters , maar dan weet je natuurlijk dat dit vooral een rock gitaar is.

Heeft in mijn oren ook een enorm mooie warme clean zonder dat hij modderig (in tegenstelling tot de LP) wordt...

Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ...

Misschien hebben weinig mensen echt vertrouwen in chinese gitaren, en ga ik met deze uitspraak wat mensen de stuipen op het lijf jagen, maar ik vind dat deze hagstrom zeker niet moet onderdoen voor een standaard gibson of fender. Het zijn natuurlijk andere gitaren, maar qua afwerking is ze gewoon top. Moest ik iets verzinnen dat ik zou aanpassen, is het misschien een duurder setje pickup's, maar voorlopig is dat niet echt nodig voor mij...

Sterker nog. Ik heb dezelfde avond mijn fender Mex classic player nog te koop gezet omdat ik in dezelfde shop GAS heb gekregen voor een Hagstrom viking custom die naast deze gitaar hing ;)


Pics:
Sorry voor de crappy cell-phone kwaliteit:
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/unnamed%2020_zpseyz9gxyl.jpg (http://smg.photobucket.com/user/rocknsad/media/unnamed%2020_zpseyz9gxyl.jpg.html)
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/unnamed%2021_zpshrnwtlrb.jpg (http://smg.photobucket.com/user/rocknsad/media/unnamed%2021_zpshrnwtlrb.jpg.html)
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/unnamed%2022_zpsmtm1kntc.jpg (http://smg.photobucket.com/user/rocknsad/media/unnamed%2022_zpsmtm1kntc.jpg.html)

Dreverhaven
28 februari 2015, 20:51
Gefeliciteerd!
Al zou ik gewoon lekker deuken in je favoriete gitaren laten komen. Het blijven gebruiksvoorwerpen.

Verder. Pat Smear is cool:


http://youtu.be/sm8Z9V8I0cA

vulvasonic
1 maart 2015, 01:14
Niks mis mee. En voor wat betreft je hele verhaal..., ach, iedereen heeft zo z'n eigenaardigheden. Ik zou er niet wakker van liggen. Gefeliciteerd verder. :)

MoonlandMenace
1 maart 2015, 01:21
Mooie gitaar! Veel speelplezier gewenst :punk:

mattihafler
1 maart 2015, 08:46
Gave gitaar! Heb ook nog lang getwijfeld of ik deze aan zou schaffen. Winkel waar ik m destijds testte had een minder goed exemplaar hangen waardoor ik beetje ben afgeketst.
Scherpe fretjes, oude - droge snaren. Nek element gaf geen geluid. (Toen ik een maand later terug kwam nog steeds niet).
Helaas toen dus afgehaakt.

Ben zelf wel echt een Hagstrom fan. Was zelf erg fan van de f200p. Die heb ik 2x gekocht (en weer verkocht). De p90's kon ik niet aan wennen. De pat smear was de logische opvolger geweest.

Maar de pat smear lijkt me een toppertje! Veel plezier ervan.

munkie
1 maart 2015, 12:48
Ik heb de laatste tijd mijn grote buizenbakken verkocht aan jonge gitaristen. Het stond maar wat op zolder en nu wordt het tenminste weer gebruikt. Wat opvalt is dat het vooral de amp en de speaker(s) zijn die het geluid maken. De gitaren van die jongens waren een Epiphone met hums en een LC Strat. Maakte niet uit, baggervette sound.

Gister eindelijk weer eens een kroegentocht met bandjes in mijn dorp. Het viel me op dat veel van die jonge gasten eenvoudige Squier/Epi gitaren hebben maar wel anderzijds vrij dikke buizenbakken. Gelijk hebben ze. Helaas daartussen veel teveel effectpedaaltjes...

MikeD
1 maart 2015, 16:24
gave gitaar zo te zien.. en Idd als de prijs er naar is, aanvaard je kleine imperfecties eerder (je wilt niet weten hoe slordig de lak op mijn 2011 Gibby Thunderbird op sommige plekken een appelsienenschil imiteert) Hoe is de hals ten opzichte van de Gibby SG Special want die hals vind ik eigenlijk wel the cat's whiskers....

MikeD
1 maart 2015, 16:30
Wat opvalt is dat het vooral de amp en de speaker(s) zijn die het geluid maken. De gitaren van die jongens waren een Epiphone met hums en een LC Strat. Maakte niet uit, baggervette sound.

Gister eindelijk weer eens een kroegentocht met bandjes in mijn dorp. Het viel me op dat veel van die jonge gasten eenvoudige Squier/Epi gitaren hebben maar wel anderzijds vrij dikke buizenbakken. Gelijk hebben ze. Helaas daartussen veel teveel effectpedaaltjes...

Dikke buizenbakken zullen altijd volgelingen blijven houden.....gewoon omdat je af en toe de groove in je buik wilt voelen en de broekspijpen langs je benen voelen flapperen (wordt lastig met tight jeans....) en als je zegt... met zulke bakken kom je met instapklasse gitaren heel ver. En Idd.... een beetje teveel gespeel met pedaaltjes.... hoeveel maken we nog zelf en hoeveel komt er uit de electronica.... dat vind ik soms wel jammer....

Wimvdb
4 maart 2015, 06:17
De neck is best wel chuncky hoor... Zeker als je leest dat Hagstrom hele smalle necks heeft, daarom was ik bij deze wel wat verrast.

Niet te dik, niet te dun... Beetje een D -profiel .

Zeer aangenaam :)