PDA

View Full Version : Polijsten gitaarlak?



Freddho
28 februari 2015, 12:02
Hello!

Mijn telecaster is al enige tijd oud en bevat enkel krassen maar geen deuken. Nu wil ik die krassen er eens uitkrijgen. Kan ik met vb gewone autopolish de gitaarlak eens een deftige beurt geven en die nadien oppoetsen met gewoon poetsmiddel? Of zal die aangetast worden? Het is geen nitrolak dus vermoed ik dat daar geen problemen van zullen komen?
Iemand suggesties?

Bedankt!!

Fred

Nejra
28 februari 2015, 12:07
Problemen op Polyurethaanlak zal het waarschijnlijk niet geven. Of het het gewenste effect heeft weet ik ook niet. Er zitten nog best wel fikse verschillen tussen de diverse laksoorten. Het beste lijkt mij om het gewoon op een klein stukje te proberen op een onopvallende plaats.

Hotpepper01
28 februari 2015, 12:13
Ik heb wel eens commandant op een gitaar losgelaten. Werkte goed. Eerst idd onder de slagplaat geprobeerd en dat pakte goed uit, dwz de gitaar is weer gaan glimmen. Realiseer je wel dat je met dat soort spul in feite een laagje lak weghaalt. En wat weg is, komt er niet meer bij. Het proces is maar een paar keer toe te passen. Net als bij oude, verweerde autolak.

Freddho
28 februari 2015, 12:35
...een 'commandant'..?

Majmun
28 februari 2015, 12:43
Virtuoso polish

Hotpepper01
28 februari 2015, 12:45
deze natuurlijk.

http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/uploads/Commandant%20cleaner%20-%20vaste%20polijstwas.jpg

Freddho
28 februari 2015, 12:49
Ah! ken ik niet. Dus autopolish zou geen probleem mogen zijn. ok ik probeer idd eerst op n klein plaatsje op de gitaar. Bedankt!!!

Han S
28 februari 2015, 13:07
Er zijn betere polijstpasta's van bijv Farecla en van 3M, van grof tot zeer fijn en ja, je haalt er altijd een laagje af.

Wel mooi dat de een een oude gitaar weer wil laten glanzen en de ander een verfbrander op een nieuwe gitaar zet om hem ouder te laten lijken.

Ik denk dat een gitaarbouwer met veel ervaring je gitaar kan laten glanzen als een nieuwe.

Freddho
1 maart 2015, 08:14
Een variant van 'commandant' geprobeerd op een klein stukje ad achterkant vd gitaar en is niet ok...cirkelvormige bewegingen zijn duidelijk te zien dus noppes. Polish is nochthans van het zeer kleine korreltype en na oppoetsen blijf ik die 'waas' zien en merk je duidelijk dat erop gewreven is.
M'n vriend heeft een autoherstelzaak en zal de gitaar opboenen mbv polijstbanden met instelling van verschillende grofheden. zal dan pas blinken als n nieuwe.

Toch bedankt!

Majmun
1 maart 2015, 09:17
Koop gewoon Virtuoso polish. Dat is een polish gemaakt voor gitaren. Je gaat toch geen autopolish op je instrument doen?

D3nnis
1 maart 2015, 09:44
Als er autolak op je gitaar zit kun je toch ook autopoets gebruiken zou ik denken.

fred dons
1 maart 2015, 09:59
virtuoso is alleen voor zeer kleine swirls en krasjes, en inderdaad de lak op gitaren is niet anders dan auto lak (zelfs cellulose werd ooit als autolak gebruikt). ik heb een polijstmachine die ik met polijststicks gebruik maar voor het dagelijkse poets werk gebruik ik eerst commandant 4 (blauwe potje, niet de groene) en dan maak ik het af met een swirl remover (mag ook johnson speedshine zijn voor auto's)