PDA

View Full Version : Getemperde stemming ( gitaar is altijd vals....zelfs met stemapparaat)



john.westhoff
28 februari 2015, 10:31
Tot voor kort speelde ik op een oude acoustische ibanez die eigenlijk nooit helemaal "in tune" was. Uiteraard verklaarde ik dat vanuit het besef dat het een goedkoop barrel was en leerde er min of meer mee leven. Omdat ik al een paar jaar een acoustische gitaar wilde kopen die meegaat naar het bejaardenhuis ( m.a.w. een kwaliteitsinstrument voor de rest van mijn leven...) ging ik op zoek en kwam uit op een Gallagher D71 special, een handgebouwde dreadnaught uit Tennessee. Uiteraad stemde ik die met een clipon tuner totdat alle snaren in open positie loepzuiver waren, maar wat schetste mijn verbazing, sommige akkoorden waren nog steeds niet helemaal zuiver. Ik besloot dat eens uit te zoeken en las op intenet e.e.a. over het feit dat een gitaar eigenlijk nooit 100% zuiver gestemd kan zijn. Voor hen die in de theorie geintresseerd zijn: ga vooral eens googelen, en pak je wiskunde boeken er bij!

Het kwam erop neer dat elke goede stemming op een gitaar neerkomt op een compromis tussen loepzuivere open snaren (eadgbe) en de afwijkingen die ontstaan als je string gaat inkorten door op bepaalde frets te drukken. Vooral akkoorden met de kwint op de G of B snaar klinken dan vaak net niet zuiver.

De oplossing ligt vaak in iedergeval in stemmen op het gehoor waarbij je via trucjes die afwijkingen verdeeld over de hele hals zodat je gitaar overal zo goed mogelijk klinkt. Ik gebruik dan de hier beschreven methode: http://www.ryanguitars.com/GuitarTech-Tuning.html

Uiteraard is op het gehoor stemmen het beste maar niet altijd praktisch dus ging ik op zoek naar een goede tool ( app of tuner) die zgn. getemperde stemmingen aankan en dan kom je uit op stoboscopische stemapparaten. Deze tonen je ipv ee metertje dat aangeeft of je snaar zuiver is een patroon waarin je allerlei cirkeltjes ( die een boventoon weergeven) ziet bewegen: tegen de klok in als je te laag zit, met de klok mee als je te hoog zit. Op het moment dat het patroon stilstaat zit je goed.

1 van de beste apps op dat gebied ( voor android en iphone) is:https://play.google.com/store/apps/details?id=net.adamfoster.android.strobe&hl=nl maar er zijn er meer.

De firma Peterson maakt clipon versies van de stoboscopische tuner, die is niet goedkoop ( zo'n 70 euro) en heb ik nog niet geprobeerd, maar de eerder genoemde (gratis) app zorgt ervoor dat ik voor het eerst in mijn leven echt het gevoel heb ( en hoor!) dat de gitaar zuiver klinkt...

Voor iedereen die dit herkent, doe er je voordeel mee.

Plant
28 februari 2015, 11:10
Dat een gitaar nooit 100% zuiver is klopt. Maar veel is ook gewoon te wijten aan een niet-optimale afstelling.

Als de topkam te ondiep is ingesneden, druk je al gauw bij fretten op lage posities de tonen iets te hoog. Per snaar kun je een afwijking hebben.
Als het brugzadel niet helemaal op de juiste plaats zit of niet gecompenseerd is, ga je dat ook horen.
En zo zijn er nog wel wat faktoren die de zaak nog erger maken dan nodig.

Er zijn pogingen gedaan om de afwijkingen minder te krijgen, denk aan het Buzz Feiten systeem.

john.westhoff
28 februari 2015, 11:28
Plant, dat klopt ik zag ook gitaren met het "true temperament" fretboard waarbij elke fret zo is gevormd dat er een bijna perfecte intonatie ontstaat. Een goede afstelling van je brug en kam is natuurlijk de basis, maar ik dacht dat er vast gitaristen zijn die met hetzelde worstelen en er leeft toch de gedachte dat je met een gewone tuner 100% gestemde gitaren krijgt...

Ik merk gewoon dat na het "ontdekken" van de getemperde stemming mijn gitaar veel beter klinkt!

Ruud313
1 maart 2015, 11:57
Ik ben wel benieuwd naar deze stemmethode, ik ga die dadelijk zeker eens proberen.

beruk
1 maart 2015, 12:13
Ken je gelijk hier naar luisteren.

https://www.youtube.com/watch?v=k1zlHdjfzmQ
Ja,ja Wikipedia ik weet het, maar zo is het mij ooit ook zo uitgelegd door een clavecimbelbouwer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Welgetempereerde_stemming

john.westhoff
1 maart 2015, 14:11
Ben benieuwd hoe da bevalt Ruud, vooral of jij ook een verbetering qua intonatie merkt. Probeer ook vooral de "strobe tuner" app eens...vor als je eens geen zin hebt om op je gehoor te vertrouwen. Ik merk dat als ik moe ben dat namelij wel eens te wensen laat...

denis.hermans
1 maart 2015, 15:21
Ik zeg ...leve de telecaster met 3 brugzadels... Deze heeft dus eigenlijk alles wat "niet goed is" en is toch de " oervorm " van de rlektrische gitaar en is nog steeds populair 😄

okeeee
1 maart 2015, 16:16
weet niet heb er niet zo'n vertrouwen in

softwarematig zal het apje wel goed zijn

maar de hardware ?
we beginnen al met een vol gekwatte mini mic van bedenkelijke kwaliteit

denk dat je gehoor beter is (zelfs als je moe bent)
als je maar happy bent

Ernest01
1 maart 2015, 17:34
Probeer ook vooral de "strobe tuner" app eens...

Leuke app. Doet mij ook denken aan de zeventiger jaren, met al die psychedelic effecten.....
Die ringen zijn wel erg aan het bewegen. :supercool:

Maar ik moet zeggen dat de 'afwijking' t.o.v. mijn electronische tuner niet erg groot is.
Dus ik denk dat ik die maar gewoon blijf gebruiken.
Tenzij.... ik een 'flashback' naar die zeventiger jaren wil hebben. :crazyhappy:

De V
3 maart 2015, 17:46
Klinkt best interessant, maar als je de enige in een band bent die alternatief stemt gaat dit toch juist vals klinken?

Niet dat ik het echt wil gaan uitproberen hoor, gewoon interesse.

Vincent A.
3 maart 2015, 20:25
Klinkt best interessant, maar als je de enige in een band bent die alternatief stemt gaat dit toch juist vals klinken?

Niet dat ik het echt wil gaan uitproberen hoor, gewoon interesse.

Lijkt me niet,
Als ik het verhaal goed begrijp wil dit dus zeggen dat je de stemming voor jouw gitaar zo goed mogelijk laat lijken.

john.westhoff
4 maart 2015, 09:44
De V, het is niet zo dat jouw stemming ineens enorm afwijkt, het zit hem in die kleine afwijkingen die je vast wel eens hebt opgemerkt: Je stemt je gitaar met de standaard tuner en een open G en C klinken prima, maar dan opeens hoor je in je open E akkoord dat de kwint ( op de G snaar) toch niet helemaal lekker klinkt.... Hetzelfde kun je horen wanneer je een perfecte open D akkoord hebt en dan overgaat naar A, opeens klinken de G en B snaar een beetje onzuiver. Een getemperde stemming zorgt ervoor dat deze "afwijkingen", die nu eenmaal bij de gitaar horen, min of meer over de 6 snaren "verdeeld worden".

Voor de rest van de band ( Bas, Toetsen) geldt dat de Bas geen akkoorden speelt ( dan vallen die kleine afwijkingen dus minder op) en toetsen vaak ook al een getemperde stemming hanteren.

harrie-beton
4 maart 2015, 09:53
Zoek ook maar eens op Buzz Feiten tuning.

http://www.buzzfeiten.com/howitworks/howitworks.htm

Eko
4 maart 2015, 16:23
ooit een keer de youtube film gezien van groovydj? Staat op YT met een filmpje van meer dan 25 minuten. Lijkt lang ( is het ook ) maar wel leerzaam. leer je makkelijk je gitaar zo te stemmen dat hij goed blijft klinken.
Het is een beetje een zeurzak , maar wel van de leuke soort.

john.westhoff
4 maart 2015, 16:57
Dat filmpje is wel leuk, moet wel zeggen dat het voornamelijk gaat over elektrische gitaren terwijl ik vooral een acoustische gitarist ben. Traditioneel hebben akoestische gitaren minder ingewikkelde brugconstructies, hooguit een gesplitste brug waarbij de onderste 3 snaren wat naar achter verschoven zijn of een brug met "gecompenseerde" B snaar zadel.

Onkelpazuzu
4 maart 2015, 17:57
Ik vind het eerlijk gezegd ook altijd wel één van de leuke uitdagingen tijdens het spelen: die onvermijdelijke kleine 'valsheidjes' goed opvangen. Bijna alles kun je, in mijn ervaring, compenseren door een akkoord of een losse snaar gewoon net een beetje anders te pakken (beetje knijpen waar nodig, beetje opdrukken, of juist een extra goed opletten dat je dat nìet doet). Het gaat om minieme verschillen, maar die kunnen net genoeg uitmaken. Op een gegeven moment heb je niet eens meer door dat je dat doet, volgens mij.