PDA

View Full Version : G-Major probleem: edit draaiknoppen werken niet meer



Rinze
28 februari 2015, 09:43
Mijn G-Major heeft kuren. Vlak voor een optreden viel het ding uit, dus maar zonder gespeeld. Scheelde wel tonesuck maar ik miste de delay op de solo's en de noise gate ook wel een beetje.

Dus het ding mee naar huis en checken. Helaas liet ik hem onderweg op het niet al te zachte asfalt van het Damsterdiep in Groningen vallen. Wie schetst mijn verbazing dat het kreng thuis gewoon weer werkte. Nou ja, sort of. Hij is niet geheel stabiel (soms start ie niet goed op) en de beide edit-draaiknoppen werken niet meer, dus de binnenste draaiknoppen. Misschien goed om te vermelden dat ie een paar jaar terug ook al eens samen met mijn JMP-1 en Classic 60/60 een val van ruim een meter heeft overleefd. Op het front, de printplaat heeft sindsdien wat van een golfslagbad. Maar hij heeft het ook daarna altijd prima gedaan.

Afijn, tot zover de achtergrondinfo. Beide edit-knoppen doen het dus niet meer, de buitenste ringen wel. Aangezien ineens beide draaiknoppen de geest hebben gegeven lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het probleem in die knoppen zit. Kan zijn dat de knoppen al langer niet geheel functioneerden want ik zit er bijna nooit aan. Maar de optie om nu alle wijzigingen via midi door te moeten voeren lokt me ook niet echt. Bovendien heb ik net Linux op mijn netbook gezet en daar zal de editor wel niet op draaien. Zal nog even zoeken of er misschien een voor Linux is maar zou ook graag de knopjes weer kunnen gebruiken. Iemand een idee?

arjanb01
28 februari 2015, 09:56
Ik ben bang dat het toch een probleem met de contacten is.
Ik zou gewoon een tweedehandse terug kopen. Een reparatie zal bijna net zoveel kosten als een andere tweedehandse. Die dingen worden regelmatig aangeboden op marktplaats voor een euro of 200.

Rinze
28 februari 2015, 10:07
Nee, laten repareren is ie niet meer waard. Misschien koop ik wat anders (Intellifex, heb ik vanaf 90 euro zien staan) maar het plan is sowieso om deze setup als backup te gaan gebruiken en mijn Ruis & Knetter Switchblade als eerste keus. Dus misschien wordt ie helemaal niet vervangen. Ik gebruik vooral de tuner, noise gate, delay en boost functie voor solo's en voor drie nummers die bijna nooit gedaan worden een flanger. Solo's zonder delay zijn wel moeilijker is me opgevallen ;)

piezo
28 februari 2015, 20:18
Rinze, zoek even verder op het internet. G-major heeft 2 zeer veel voorkomende problemen:
- losraken van chips. Vandaar dat ie het na een schok ineens weer wèl kan doen. Gemakkelijk te verhelpen, als je even opzoekt, hoe en wat.
- slechte voedingen als gevolg van een ondeugdelijk type/generatie Taiwanese elco's: capacitor plague. http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague. TC-electronic zou eigenlijk alle voedingen waar die dingen inzaten, gratis hebben moeten vervangen, maar ze hebben hun klanten in de kou laten staan, toen bleek dat het niet een incidenteel probleem was.

Rinze
28 februari 2015, 22:15
Thnx, zal er morgen even verder naar kijken.

Rinze
1 maart 2015, 15:42
Hmm, er blijven toch twee problemen die me doen vermoeden dat er meerdere defecten zijn:
- de G-Major blijft random hangen. Dit deed ie in het begin dat ik hem had trouwens ook en dat was destijds verholpen door de flatcables aan te drukken. Maar die zitten nu vastgekit dus daar zou de oorzaak niet in moeten zitten
- Beide edit-knoppen doen het niet. De rechter soms wel in de enter-functie dus wanneer je hem indrukt. Maar eraan draaien doet helemaal niks. Ik vermoed dat dit niet aan de potmetertjes ligt omdat het plotseling bij beide optreedt, je zou dan verwachten dat ze een voor een gaan of alleen een van beide. Maar waar het dan wel aan ligt...

EDIT: de condensatoren zien er normaal uit, geen scheuren en/of bruine prut. De door de rotte condensatoren veroorzaakte problemen lijken ook niet op die van mij.

De chips heb ik al aangedrukt, zonder resultaat helaas. Ik broed er nog even op door, wie nog een idee heeft mag het zeggen.