PDA

View Full Version : In welke toonsoort staat deze song?



purplejohn
28 februari 2015, 00:06
Ola,

Voor velen waarschijnlijk een appeltje-eitje, maar het zou fijn zijn als ik het ook eens begrijp. Ik heb een nieuw effectpedaal voor mijn zang waar ik de toonhoogte in moet stellen. M.a.w.: waar een song instaat: A, C, enz...
Ik heb nooit echt begrepen hoe je kunt zien waar een nummer "in staat". Het eerste akkoord? De meest gebruikte akkoorden? Wie geeft mij wat duidelijkheid? Alvast heel erg dank.

barno
28 februari 2015, 01:17
het eerste akkoord... not .. :) en ook niet het vaakst gebruikte akkoord. daarvoor zal je toch een minimum aan theorie moeten leren. of je eigen manier zoeken. ik speel wat pentatonisch gepingel en een riedel die het best past over de akkoorden heen, zit meestal in de grondtoon.

Duhsjaak
28 februari 2015, 07:39
Je zang is prima zonder effectpedaal.
Of je speelt mijn muziek. 99,9% is in D.

Maar afgezien hiervan, bij muziek van anderen weet ik het ook niet.
Grappig is dat ik er nog nooit bij heb stilgestaan.
Meestal is het het akkoord/de toon waarop het eindigt. Behalve bij tango grapjassen. Maar ja, de gasten uit die streken doen wel meer dingen die niet mogen. Losgeld vragen, mensen een rondvlucht in een vliegtuig aanbieden.....

Je ziet: Ik hoop hier ook wat te leren.
Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
28 februari 2015, 07:55
Je zang is prima zonder effectpedaal.
Of je speelt mijn muziek. 99,9% is in D.


Lol, bij mij is dat Em.
Blijft leuk, harmonizer zorgvuldig ingesteld (nou ja, zorgvuldig, als je alles in Em doet is dat vrij betrekkelijk :D).
Thuis alles prima, optreden met band: vals! Niet eerder achter gekomen want band repetities speel ik vrijwel altijd zonder effecten, maar tijdens een optreden....vals! Dan komt naderhand het besef: o ja, we staan een halve toon omlaag gestemd :cool:

Het ligt wel aan het genre dat je speelt, maar de relatief eenvoudige rock muziek waar ik me mee bezig houd, kom je met het meest gespeelde akkoord een heel eind. En is het niet goed, dan hoor je het vrij snel.

purplejohn
28 februari 2015, 09:34
Dank jullie zover. Ik zal even wat duidelijker zijn. Bij mijn ene band hebben we 2 backing zangeressen, dus geen probleem daar. Bij de andere niet, dus daarvoor heb ik voor de backing af en toe een pedaaltje, wat mijn eigen zangstem 2- of 3-stemmig maakt. Punt is dat ik het zelf niet hoor als ik zing > te druk met mezelf. We spelen uitsluitend covers, dus zelf de toonsoort bepalen is lastig. Ik hou het voorlopig maar even op het meest gespeelde akkoord.

Han S
28 februari 2015, 10:11
John, stel je een simpele blues voor met drie accoorden. Je begint in G, gaat naar C, dan naar D en weer terug naar de G.

Je zegt dan: het nummer staat in G.

Zet je die blues in A, dan ga je van A naar D, dan naar E en weer naar A. Het A accoord vormt als het ware de grondtoon van het nummer, de basis zeg maar.