PDA

View Full Version : Wie gaat er amp-loos door het leven?



telecastermaster
27 februari 2015, 12:21
Ik ben er wel benieuwd naar: zijn er mensen hier die helemaal op modelling zijn overgestapt en inmiddels hun (eind)versterker(s) helemaal de deur uitgedaan hebben? Ik denk dan aan de bezitters van een AFX, Kemper of Torpedo.

showband
27 februari 2015, 13:30
half.
voor gitaar:
Ik heb mijn versterker voor optredens verkocht. (Classic 30) En speel live alleen nog DI. Geen dure moddeling trouwens.
Maar in de homestudio gebruik ik nog wel 5 tot 10W ampjes.

Bas:
alles DI

maar:
Gek genoeg gebruik ik bij toetsen live weer wel een amp (roland jazzchorus).
Maar dat ligt aan zowel de band, de soort optredens en het feit dat de PA mensen niet kunnen mixen bij toetsen.

Riny
27 februari 2015, 17:16
Ik gebruik een Vox AC50, Vox AC30, Fender Twin, Fender 25 Champ en allemaal 100% buizen.
Oh ja, en hier en daar wat delay's.
Voor mij geen nep Amp's d.m.v. modeling, is w.m.b. alleen maar commercie.
De oudjes doen het het best voor mij.

telerocker
27 februari 2015, 18:15
Modeling kan een uitkomst zijn voor opnames en thuisgebruik. Op stagevolume maakt modeling het eigenlijk zelden waar. Onvoldoende punch, niet door de mix prikken, distortions die 'verbrokkelen' etc. Live speel ik altijd tubeamps.

apekop
27 februari 2015, 19:45
yep alleen Axe fx II plus wat extra pedalen hier. Live gebruik ik Matrix GT1000 eindtrap en twee Mesa Boogie cabs in stereo. Bevalt prima.
Al met al nog net zo veel slepen als een echte versterker plus pedalen. In sommige bands gebruik ik alleen de Axe fx live, dus geen eindtrap of cabs en dus rechtstreeks stereo naar de PA.

tnijland
27 februari 2015, 21:23
Ik speel voor optredens altijd met een combinatie. Een Lex Bos Superdrive + Eventide H9 + Torpedo CAB. Sinds kort heb ik naast de H9 ook een Pigtronix Echolution II delay toegevoegd om 2 effecten achter Torpedo te zetten. Een veel betere sound als bijv. de HD500 of de Axe-Fx I en zeker vergelijkbaar dan de Axe-Fx II. De Torpedo kleurt de sound meer richting verschillende versterker setups (Fender, Marshall karakter etc.).

Ik vind de combinatie van modeling voornamelijk ideaal omdat het een hele compacte setup mogelijk maakt en dat is erg handig als je ook nog eens een keyboard en akoestische gitaar mee moet nemen ;-)

herrieman
27 februari 2015, 23:44
Een aantal jaar het echt geprobeerd. Maar is volledig mislukt.
Live en in oefenhok EVH5150 met Afx/mfc in 4CM met enige tonesuck.


Wel benieuwd naar deze bluGuitar Amp1
Als je Duits spreekt. https://www.youtube.com/watch?v=hINRm-DWnT4
(https://www.youtube.com/watch?v=hINRm-DWnT4)

prinspatrick
28 februari 2015, 21:23
Sinds 2007 (axe-fx standard) nooit meer versterkers gebruikt, noch live, nog in de studio.

Bates15
1 maart 2015, 11:38
Op je website heb je er toch een paar staan prins 😆

prinspatrick
1 maart 2015, 13:03
Op je website heb je er toch een paar staan prins ��

klopt idd. Amps zijn er nog wel maar worden niet meer gebruikt.

Hoog tijd om de website eens aan te passen ;)

Bates15
1 maart 2015, 16:04
👍👍 kon t niet laten..

dml
1 maart 2015, 16:11
Live al jaren zonder amp, sinds 2007 om precies te zijn. Eerst met een Koch Pedaltone, later Boss GT-8 en GT-Pro, weer later Line6 POD HD Pro en sinds kort een Boss GP-10. Kans is groot dat er deze zomer een Line6 Firehawk komt.
Heb nog wel een Mesa Triple Recto + 4x12" staan, die staat vaker uit dan aan maar het is nog nooit in me opgekomen om deze set te verkopen. Overigens heb ik de Mesa 2,5 jaar geleden wel gebruikt voor een CD.

NLF
27 maart 2015, 01:01
Ik heb zo'n POD hier thuis gehad (want gekocht omdat iedereen zei dat het te gek was). Ik heb destijds een heel weekend alleen maar aan de knoppen zitten draaien en toen gezegd: weg ermee. Voor mij werkt het allemaal niet. Als ik m'n gitaar in een Fender Twin plug (om maar wat te noemen) draai ik een halve minuut aan de knoppen en kan ik daarna lekker gaan spelen. KLaar! Ik wil spelen en moeilijker moet / mag het van mij dan ook niet zijn. Maar voor andere mensen werkt het blijkbaar wel, dus ja ... Ik ben ook niet iemand die heel veel pedalen gebruikt. Mijn benadering van gitaar spelen is nogal basic (en nogal conservatief). Waarom zouden we allerlei spullen gaan uitvinden als we alles wat goed werkt en goed klinkt al hebben? Het enige waar ik enthousiast over ben is de ontwikkeling van de kleinere buizenamps: minder sjouwen, minder volume. Maar de rest: niet voor mij.

harrie-beton
28 maart 2015, 01:27
Ik heb een hele vracht modelers gehad en steeds de duurste varianten en heb nog een pod hd pro. Die gebruik ik alleen als effecten doos. Mijn oordeel is dat voor scheurgeluiden en echte metal de modelers wel bruikbaar zijn.
Voor lichtere muziek, blues, clean en rock is het 80% van een goede sound.

D3nnis
28 maart 2015, 08:38
Mijn oordeel is dat voor scheurgeluiden en echte metal de modelers wel bruikbaar zijn.


Grappig, ik vind distortion van modelers (uitgezonderd axe fx en kemper, die ken ik niet goed genoeg om daar over te oordelen) meestal niet wat. Crunch geluiden al helemaal niet. Clean denk ik soms weleens dat het wel aardig klinkt.

Meneer I.
28 maart 2015, 21:26
Ik heb geen stage versterkers meer. We spelen volledig in-ear. Mijn basis sound is een AMT SS-30 Preamp met een Palmer PDI-09 voor wat speaker sims. Verder gekleurd met een M13 en een expressiepedaal. Geluid van AMT is Live zeeeer goed en overtuigend te noemen! Alles zit in één pedalcase en klaar. Is dus niet echt modeling maar ook niet echt buizen, Wel onderhoudsvrij, betrouwbaar (geen buizen) en er is toch een zeer goede 'buizen'clean, 'crunch' en 'distortion' eruit te halen.

Thuis speel ik vaak het liefst rechtstreeks met gitaar in een 5W buizenamp, en dan vooral de volume en tone knoppen gebruiken.

NLF
3 april 2015, 14:27
Grappig, ik vind distortion van modelers (uitgezonderd axe fx en kemper, die ken ik niet goed genoeg om daar over te oordelen) meestal niet wat. Crunch geluiden al helemaal niet. Clean denk ik soms weleens dat het wel aardig klinkt.

Mee eens. Maar komt misschien ook (tenminste: dat is bij mij dan het geval) omdat je in eerste instantie geneigd bent minder kritisch naar een cleane sound te kijken (of luisteren). Maar als je er eenmaal werk van maakt, ik bedoel: als je een uur lang gitaar met een 100 watt Hiwatt over een 4 x 12 Fane cabinet speelt of over een Dual Showman en daarna met een POD over je koptelefoon dan is dat toch echt een heel andere ervaring hoor. Waarmee ik niet wil zeggen dat die POD slecht is: ik vind Line6 namelijk een heel leuk merk. Ze ontwikkelen allerlei nieuwe grappige dingen. Maar ik kan er niet veel mee (want zoals gezegd: voor mij bestaan de dingen die ik nodig heb eigenlijk al).

NLF
3 april 2015, 14:35
Ik heb geen stage versterkers meer. We spelen volledig in-ear. Mijn basis sound is een AMT SS-30 Preamp met een Palmer PDI-09 voor wat speaker sims. Verder gekleurd met een M13 en een expressiepedaal. Geluid van AMT is Live zeeeer goed en overtuigend te noemen! Alles zit in één pedalcase en klaar. Is dus niet echt modeling maar ook niet echt buizen, Wel onderhoudsvrij, betrouwbaar (geen buizen) en er is toch een zeer goede 'buizen'clean, 'crunch' en 'distortion' eruit te halen.

Thuis speel ik vaak het liefst rechtstreeks met gitaar in een 5W buizenamp, en dan vooral de volume en tone knoppen gebruiken.

Tsja. Aan de ene kant lijkt me dat echt ideaal want je hoeft niet meer te sjouwen. Dat is namelijk wel een groot nadeel van buizenamps en speakercabinets, en al helemaal van de grote 100 watt tops en de 4 x 12 kasten (die ook nog eens kapitalen kosten en allemaal veel te hard gaan). Maar ik zou het nooit zo doen (maar ik heb makkelijk praten want ik treed niet meer op, dus dat telt eigenlijk niet). De mogelijkheden om feedback te maken met je amp (zoals Jimi Hendrix en Ted Nugent en dat soort volk) zijn er dan ineens niet meer (of in ieder geval: dat wordt allemaal anders). In ears lijkt mij ook niet zo fijn. Het enige wat ik op een podium graag in mijn oren zou willen hebben zou een paar goede oordoppen zijn ... Maar goed, voor heel veel mensen werkt het perfect, dus wie ben ik.

arjanb01
3 april 2015, 14:40
Maar als je een noot lang aan moet houden, hoe ga je dat met volledig in ear of modelling doen? Met een buizenamp is het harder zetten en je gitaar voor de conus houden.
Dat mis ik dus als je volledig amp loos on stage gaat spelen, die grit en feedback. Als je parisienne walkmans van moore of still got the blues van moore wilt spelen wordt dat net niet wat met modelling. Het wordt allemaal heel netjes, ideaal voor opnames en oefenen thuis dat dan weer wel.

dml
3 april 2015, 17:05
Maar als je een noot lang aan moet houden, hoe ga je dat met volledig in ear of modelling doen? Met een buizenamp is het harder zetten en je gitaar voor de conus houden.
Dat mis ik dus als je volledig amp loos on stage gaat spelen, die grit en feedback. Als je parisienne walkmans van moore of still got the blues van moore wilt spelen wordt dat net niet wat met modelling. Het wordt allemaal heel netjes, ideaal voor opnames en oefenen thuis dat dan weer wel.

Afhankelijk van de situatie is dit met amploos/ in-ear ook prima te doen. Als ik dat gejank wil, doe ik een paar stappen naar voren zodat ik nagenoeg naast de PA, of er zelfs iets voor, sta. Gitaar richting de PA, geluidsman weet dan ook hoe laat het is, en janken maar.
Los daarvan, kun je anno 2015 nog steeds met Still got the blues aankomen?

arjanb01
3 april 2015, 17:31
😂 still got the blues is een klassieker, vriend😉
Maar zonder gekheid, het staat wel een beetje maf om als een gek voor de pa toren te waggelen! Maar voor tone doe je alles.

Pepe
3 april 2015, 17:43
Ik denk niet dat het zo zwart/wit ligt. Nette cleans en heavy distortions zijn vaak geen probleem maar juist daar tussen in, een oude buizenamp die zich het schompes werkt... not even close. Teveel parameters voor rendering denk ik. Je ziet van de fabrikanten, of YT gebruikers ook geen voorbeelden daarvan. Tuurlijk, een clean kan je wat oversturen en dat noem je dan blues maar daarmee ben je er nog niet. Het gaat om dynamiek en compressie die een amp doet openen en dichtslaan, een cabinet dat mee schudt. De emulatie richt zich vooral op high power meerkanaals en de rest laten ze er een beetje bij hangen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het vooral die groep is die op simulatie over gaat. Als iemand een goede digitale ampsound kan laten horen die dit kan flikken dan duik ik er graag in.


https://www.youtube.com/watch?v=O9-jYynkEs4&index=6&list=PLGJuTjygkshoqWHZIdUjqt275Md 7bCI5O


https://www.youtube.com/watch?v=LfSe6l04T_c

arjanb01
3 april 2015, 17:49
Gaat je met al die kempers, axen en line 6 spullen niet lukken. Bij deze crunch en mid gain sounds gaan deze apparaten de mist in.
Maar zelfs heavy van halen werk uit de jaren 70 en begin 80 haal je daar niet uit. Vergelijk een plexi uit die periode met de sound die je uit die modelling dingen haalt, wereld van verschil.

muziekschuur
3 april 2015, 17:53
Er zijn nu rackmounts met wifi. En dit is heel 2015 dus nog niet veel zullen dit bezitten. Maar dan wordt het allemaal wat logischer.

http://soundcraft.com.s3.amazonaws.com/products/main/ui16.png?1420177534

Behringer, Soundcraft, Mackie en Presonus brengen deze dozen in 2015. Bij de Behringer en Mackie zitten er op twee kanalen amp modelers.

D3nnis
3 april 2015, 22:31
Gaat je met al die kempers, axen en line 6 spullen niet lukken. Bij deze crunch en mid gain sounds gaan deze apparaten de mist in.


Heb je persoonlijke ervaring met de Kemper?
Afgaande van de diverse samples op YouTube, van profielen van oude marshalls en met name fenders, is het net of de Kemper wat "rommelige druk in het laag" en een bepaalde "knauw" mist. Is dit wat je bedoelt?

arjanb01
3 april 2015, 22:58
Exact dat. Ik heb ervaring met meerdere modelling apparaten incl de kempers, axen, line 6 units en dat precies missen ze.
Voor studio en oefensessies prima en als je ermee wilt optreden heel praktisch, al is het sleepwerk nauwelijks minder als je een axe of Kemper met monitoren in stereo live wil weergeven.

apekop
4 april 2015, 01:06
Gaat je met al die kempers, axen en line 6 spullen niet lukken. Bij deze crunch en mid gain sounds gaan deze apparaten de mist in.
Maar zelfs heavy van halen werk uit de jaren 70 en begin 80 haal je daar niet uit.

Vind ik erg zwart/wit. Het is maar net wat je er zelf uit haalt natuurlijk. Ik heb van deze drie alleen ervaring met de Axe fx. Genoeg mensen die er mooie crunch geluiden etc. uit halen. Valt of staat ook met je eigen programmeerkunsten en fantasie om geluiden te maken.

D3nnis
4 april 2015, 08:40
Vind ik erg zwart/wit. Het is maar net wat je er zelf uit haalt natuurlijk. Ik heb van deze drie alleen ervaring met de Axe fx. Genoeg mensen die er mooie crunch geluiden etc. uit halen.

Dat is nu juist het probleem, de mooie crunch geluiden. Even specifiek op de Kemper gericht: zo te horen in diverse filmpjes pikt ie de "ranzigheid" van een eindtrap niet helemaal op.
Uiteraard staat of valt het met de gemaakte profielen, maar heb gisteren wat filmpjes zitten kijken van echt vs kemper, en moet -voor zover het representatief is vanaf een youtube filmpje- toch echt met pepe en arjanb01 meegaan, dat er voor de vintage ranzige geluiden iets mist. Zie bijvoorbeeld dit filmpje:
https://m.youtube.com/watch?v=QwDXJDZfKnQ

Nogmaals, een youtube filmpje zal niet representatief zijn, maar als je in zo'n filmpje al verschillen hoort zullen ze er ook wel zijn.
Aan de andere kant, er zijn ook filmpjes van triple rectifiers op volle kracht. Doe ik mijn ogen dicht, dan verkies ik zeer regelmatig de Kemper boven the real deal in die filmpjes, juist vanwege het iets meer gefocuste geluid.
Hoe fit in het echt is, geen idee, maar het lijkt me een mooi tool. Alleen wat duur voor erbij.

Pepe
4 april 2015, 09:36
Voor de duidelijkheid, ik reageerde op de titel van dit topic, "amploos". Als je onder je bron een eindtrap en een speaker zet heb je een amp (hoewel mijn ervaring met een digitale vox amp het er niet beter op maakt )
Het verschil in een koptelefoon tussen een gemikte amp of zijn emulatie zal kleiner. Niettemin, een goede buizenamp verandert de klank en compressie naarmate je meer overstuurt en die "feel" mis ik in ieder geval met mijn digitale spullen. Dan moet er weer aan knoppen gedraaid worden.

Daarnaast blijft het toch sappelen als je echt iets verder wil dan "het lijkt er op".
Ik heb echt geprobeerd deze Bassman te emuleren met mijn digitale '57 bassman.. Neve, Avalon en Api pre amps erachter, dynamische en tube mike's... niet te doen.


https://www.youtube.com/watch?v=5PaiDuiLzas&list=PLGJuTjygkshoqWHZIdUjqt27 5Md7bCI5O&index=4

Vox en tweed amps zijn beter omdat ze karakteristieker zijn en dan komen ze met U2 aan en ja, da's mooi maar zo'n oude AC30 van Kid Ramos is echt een brug te ver. Het moet toch binnen de lijntje blijven van meneer digitaal.


https://www.youtube.com/watch?v=qOyvfdvGQCI

harrie-beton
4 april 2015, 18:21
Eigenlijk vind ik het geluid uit mijn versterker het mooist op de plek waar ik sta. Een microfoon ervoor vind ik al minder mooi, want daar gaat al beetje verloren.

NLF
5 april 2015, 00:05
Het punt is denk ik ook dat een versterker minstens 50 % van de sound is, sterker nog, de amp is misschien wel 80 % of 90 % van je sound. De gitaar maakt natuurlijk wel wat uit (dus single coil of humbucker, lange mensuurlengte en geschroefde hals versus gelijmde hals en korte mensuurlengt zoals een Gibson), en als je pedalen gebruikt hebben die ook invloed. Maar als je een gitarist bent die direct in een amp plugt en op die manier je sound maakt (dus de ouderwetse methode), tsja, dan wordt het moeilijk om op die moddeling spullen over te schakelen. Als je daarentegen iemand bent die toch al 12 effectpedalen gebruikt en een hoop delay en digitale reverb is het misschien een andere zaak. En je moet het leuk vinden om te programmeren. Ik vind dat (helemaal) niet leuk, ik vind dat alleen maar een grote belemmering (net zoals muziek opnemen in ProTools, ook nogal een gedoe). Maar ja, ieder zijn eigen ding natuurlijk.

Tristan
5 april 2015, 01:35
Daar ben ik het niet echt mee eens, het punt voor mij is dat een werkelijk goede amp een heel groot, rijk en breed geluid heeft zoals je op de filmpjes die Pepe gepost heeft ook wel kan opmerken, dat werkt in mijn ervaring zeker ook door als je met een flink pedalboard speelt.

Tristan
5 april 2015, 01:37
Dat de amp een heel belangrijk gedeelte van je sound is / maakt denk ik trouwens ook wel.

D3nnis
5 april 2015, 09:02
En je moet het leuk vinden om te programmeren. Ik vind dat (helemaal) niet leuk, ik vind dat alleen maar een grote belemmering

Ik heb gisteren voor het allereerst via een interface via de pc gitaar gespeeld, guitar rig en amplitube geprobeerd.
Met bv mijn Eventide Eclipse heb ik er niet zo'n moeite mee om (met de handleiding erbij :-)) alles in te stellen, maar zo in de pc? Brr.
Moet zeggen dat ik het geluid niet eens heel beroerd vind. Alleen de latency is klote. Volgens de software rond de 30ms. Dat vond ik echt lastig spelen. Misschien niet de latency van zichzelf, maar dat ie variabel is.

NLF
5 april 2015, 19:13
Daar ben ik het niet echt mee eens, het punt voor mij is dat een werkelijk goede amp een heel groot, rijk en breed geluid heeft zoals je op de filmpjes die Pepe gepost heeft ook wel kan opmerken, dat werkt in mijn ervaring zeker ook door als je met een flink pedalboard speelt.

Dat klopt wat je zegt. Een goede versterker geeft het geluid van (goede) pedalen natuurlijk het beste weer. Maar volgens mij zijn de mensen die veel met effectmodules en dat soort spullen hebben gewerkt eerder geneigd over te stappen op modelling dan anderen, dus daarom mijn opmerking.

D3nnis
6 april 2015, 11:48
Zijn er hier mensen die bijvoorbeeld een Kemper weleens vergeleken hebben met pc software, én met een echte versterker icm two notes torpedo live?
Gisteren geëxperimenteerd met wat software, en daarin zijn de verschillen eigenlijk al vrij groot. Vond guitar rig zo "uit de doos" slechter dan amplitube, ook meer latency. Heb ook nog Overloud TH2 geprobeerd. Vond die misschien wel beter klinken dan Amplitube. Voor veel effecten en zo is guitar rig denk ik wel beter, maar vond guitar rig echt dat typische modelling geluid hebben.
Is Kemper nou zo veel beter? Kan me er op zich weinig bij voorstellen, tenzij het binnenste van een kemper veel krachtiger is dan een pc? Of in ieder geval alle kracht benut voor processing van dingen die er toe doen ipv voor Windows.

Misery Signals
6 april 2015, 13:49
Ik heb gisteren voor het allereerst via een interface via de pc gitaar gespeeld,
guitar rig en amplitube geprobeerd.
Met bv mijn Eventide Eclipse heb ik er niet zo'n moeite mee om (met de handleiding erbij :-)) alles in te stellen, maar zo in de pc? Brr.
Moet zeggen dat ik het geluid niet eens heel beroerd vind. Alleen de latency is klote. Volgens de software rond de 30ms. Dat vond ik echt lastig spelen. Misschien niet de latency van zichzelf, maar dat ie variabel is.

Ik heb twee Pc systemen... Mijn desktop met een hoop hardware oa RME FF800 en een nieuwe laptop met een Steinberg UR22...
Beide met Cubase5.
Ik krijg beide systemen zonder problemen op 5mS latency...
Knap als je dat nog hoort :-)
BTW Guitar Rig5 met IR impulsen die cabs vervangen...
Geluid is behoorlijk goed te krijgen hoor.

Ben nog steeds in de twijfel fase voor een Kemper. Dan zou mijn ISOcab met verschillende speakers eruit gaan en mijn loadbox ook. Zou me toch al een derde uitsparen voor de non-amp rack versie...

MS

D3nnis
6 april 2015, 14:14
.
Ik krijg beide systemen zonder problemen op 5mS latency...


Netjes!
Vanochtend geprobeerd wat instellingen te veranderen, verder zonder te weten wat ik doe.
Asio driver, ipv de standaard geselecteerde wasapi, buffer naar 1ms, en sample rate naar 96000. Dan haal ik 7.5ms met de focusrite scarlett 2i2, daar is goed mee te spelen.

Misery Signals
6 april 2015, 16:11
Waarom zoveel sample rate? Ik heb het cubase project gewoon op 24 bit en 44100 staan. Evenals de geluidskaart op de laptop.
Buffer heb ik bij beiden op 128 staan. Driver telkens Asio van het apparaat natuurlijk. Dan krijg ik automatisch die lage latency.

MS

Pepe
6 april 2015, 16:53
Al die geile praatjes over rate's, bits en latency, you got me all horny 'n stuff...


http://www.gratefulgrapefruit.com/wp-content/uploads/2012/03/Horny-Nerd-Luke-Grateful-Grapefruit-cover-e1330950046617-700x516.jpg

telerocker
6 april 2015, 17:06
Kijk da's lekker. Ouderwets analoog borsthaar. :cooler:

D3nnis
6 april 2015, 17:21
Waarom zoveel sample rate?

Bij mij wordt de latency lager bij hogere sample rate, gek genoeg

NLF
7 april 2015, 12:58
Netjes!
Vanochtend geprobeerd wat instellingen te veranderen, verder zonder te weten wat ik doe.
Asio driver, ipv de standaard geselecteerde wasapi, buffer naar 1ms, en sample rate naar 96000. Dan haal ik 7.5ms met de focusrite scarlett 2i2, daar is goed mee te spelen.

5ms latency is inderdaad knap. Ik krijg nog niet eens de meest simpele geluidskaart aangesloten :-)

D3nnis
7 april 2015, 20:05
BTW Guitar Rig5 met IR impulsen die cabs vervangen...
Geluid is behoorlijk goed te krijgen hoor.

Ben nog steeds in de twijfel fase voor een Kemper. Dan zou mijn ISOcab met verschillende speakers eruit gaan en mijn loadbox ook.

Waarom de twijfel mbt Kemper?
Als je tevreden bent over guitar rig?
Of is Kemper toch kwalitatief beter?
Of wil je je eigen amps profilen?
Indien dat laatste: ik zag dat positive grid Bias professional een amp match functie heeft....kemper concurrent zonder de hardware?

obiwanjacobi
8 april 2015, 10:58
Is Kemper nou zo veel beter? Kan me er op zich weinig bij voorstellen, tenzij het binnenste van een kemper veel krachtiger is dan een pc? Of in ieder geval alle kracht benut voor processing van dingen die er toe doen ipv voor Windows.

Precies. Dedicated hardware kan (en zal) veel efficienter omgaan met zijn CPU en geheugen capaciteit dan welke PC dan ook. Daardoor kan je hetzelfde bereiken met veel minder zware hardware. Bij een PC zit er ook nog eens een OS tussen. Bij dedicated HW draait er maar 1 programma en die heeft de beschikking over alle HW. Meestal zijn er zelfs nog specifieke Digital Signal/Sound Processors aan boord om digitale processing hardware matig te versnellen (ken je wel van de graphics cards - zelfde idee hier). (Ik heb toevallig een digitale mengtafel van Behringer hier te reparatie en daar zitten 4 DSP's, 1 CPU en nog 2 MCU's in!)

Nadeel is dat veel van de code die nodig is om het systeem op te zetten (plumbing code) dan ook zelf door de fabrikant geschreven moet worden - wat je op de PC er van je OS bij krijgt. Het ontwikkelen van de hardware is 1 ding, maar daar goede software op laten draaien is zeker net zo belangrijk (zo niet belangrijker). Kijk maar naar AxeFx die hebben nu zelfs een XL versie met extra hardware omdat de software er niet meer in paste....

[2c]

Pepe
8 april 2015, 11:13
Aan de andere kant, de software om een profiel maken zal bij de ontwikkelaar toch meer sofisticated/dedicated zijn dat wat ze in zo'n Kemper meeleveren?
Een PC hoeft alleen maar te lezen, de Kemper moet ze ook nog schrijven. Dat lijkt me een veel ingewikkelder proces.

D3nnis
8 april 2015, 17:11
Waar blijven de Kemper gebruikers nou?
Er moet toch iemand zijn die een Kemper vergeleken heeft met guitar rig en consorten?
Ben zo benieuwd of het geluidskwalitatief een stapje beter is dan een pc met software.

herrieman
8 april 2015, 17:39
Als je wil weten wat de Kemper doet gewoon even naar Goes rijden.
Daar hebben ze dat ding staan en is niet ver van Oss.
Spel/versterkerdynamiek kan je alleen maar ervaren en niet horen.
Dus......
Wat anderen er van vinden is precies dat. Dat wat anderen er van vinden.

Overigens gebruik ik de Snax nog alleen maar waar het echt goed in is. Effecten en midiaansturing.

obiwanjacobi
8 april 2015, 18:00
https://www.youtube.com/watch?v=Pk7GexV_TF0

D3nnis
8 april 2015, 18:02
Goes niet ver van Oss? Ik zou het niet willen lopen.
Kan beter naar guitar King dan, volgens mij hebben die 'm ook.

Maar, natuurlijk is het een gevoel dat je moet hebben, maar ik ben vast niet de eerste en enige die benieuwd is naar ervaringen omtrent deze kwestie.
En anders kan dit forum ook wel dicht, want het is met alles zo, ga testen dan weet je het.

Pepe
8 april 2015, 18:17
Ja, dit forum gaat over de mening van anderen, dus..

D3nnis
8 april 2015, 19:13
Dat, en het is klote om mijn pc mee te slepen om het verschil te testen :D
Uiteindelijk weet je het pas echt goed als je zo'n ding een tijdje gebruikt.
Toch maar een torpedo live kopen :D

herrieman
8 april 2015, 19:47
Goes niet ver van Oss? Ik zou het niet willen lopen.
Kan beter naar guitar King dan, volgens mij hebben die 'm ook.

Maar, natuurlijk is het een gevoel dat je moet hebben, maar ik ben vast niet de eerste en enige die benieuwd is naar ervaringen omtrent deze kwestie.
En anders kan dit forum ook wel dicht, want het is met alles zo, ga testen dan weet je het.

Wellicht heeft iemand 'm in Oss. Dat is dan nog dichterbij. Of bestellen bij Thomann, 2 weken proberen en dan weer terugsturen.
En ja ik heb de Kemper uitgebreid getest. Maar het is allemaal maar mijn persoonlijke mening.

En anders koop je toch gewoon de Torpedo. Het is tenslotte jouw geld. Ook dit is maar mijn mening.

oh ja hier nog 27 paginas aan meningen! http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153035-Kemper-profiling

D3nnis
8 april 2015, 20:04
Waar wil je nou naartoe?

apekop
10 april 2015, 01:53
Waar blijven de Kemper gebruikers nou?
Er moet toch iemand zijn die een Kemper vergeleken heeft met guitar rig en consorten?
Ben zo benieuwd of het geluidskwalitatief een stapje beter is dan een pc met software.

Ik kan niet spreken voor Kemper want die heb ik nog nooit gebruikt. Wel voor de Axe fx. Ik denk dat je wel kan zeggen dat die verder is ontwikkeld en beter klinkt dan de software equivalenten zoals Guitar Rig of Amplitude. Zowel qua amp modelling als qua effecten.

Zoals ik eerder al aangaf is de mate van succes met al deze apparaten (inclusief de software varianten) ook erg afhankelijk van je programmeer kunsten en fantasie om geluiden te maken. Je zal er veel tijd in moeten steken, het is niet zo plug and play als een echte versterker. Wil of kun je dat niet dan moet je verder kijken of blijven bij versterker plus pedalen.

D3nnis
10 april 2015, 20:44
Ik kan niet spreken voor Kemper want die heb ik nog nooit gebruikt. Wel voor de Axe fx. Ik denk dat je wel kan zeggen dat die verder is ontwikkeld en beter klinkt dan de software equivalenten zoals Guitar Rig of Amplitude. Zowel qua amp modelling als qua effecten.


Het was ook te mooi om waar te zijn, om met een pc, ineens ook een €2000,- klinkend apparaat te hebben, voor ongeveer de helft van het geld.

Ik vind de kwaliteit van de effecten in guitar rig ok, maar ook niet veel meer dan dat.

Bedankt voor de info!

denis.hermans
11 april 2015, 18:49
Ikzelf heb een Kemper. Hoewel ik een gitarist ben met bescheiden vaardigheden durf ik toch zeggen dat dit mijn beste aankoop ooit was. Ik vind de kemper veel beter klinken dan elke andere modelling toepassing/amp die ik ken (Axe fx nooit "in het echt" geprobeerd). Ik vind de bediening van de kemper trouwens erg simpel. In tegenstelling tot andere modellers -waar je meer tijd spendeert aan het zoeken dan dat je aan spelen toekomt- kan ik de gewenste klank altijd snel vinden .

Noid
12 april 2015, 00:16
Ik ben er wel benieuwd naar: zijn er mensen hier die helemaal op modelling zijn overgestapt en inmiddels hun (eind)versterker(s) helemaal de deur uitgedaan hebben? Ik denk dan aan de bezitters van een AFX, Kemper of Torpedo.

Gisteren opgetreden zonder amp, met een Pod XT live. Omdat dat beter werkt sinds we als band overgestapt zijn naar inears. Dat betekent dat mijn versterkers nu ook feitelijk stof staan te vangen.

Geluid FOH was goed, maar ik wil natuurlijk een dynamischer/beter geluid. Ben wat dat betreft flink onder de indruk van het youtube filmpje waarin Pete Thorn de torpedo gebruikt dat je in dat andere topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168235-Vraag-Amploos-distortion-opnemen-met-degelijk-geluid) postte.

Liquid_Metal
13 april 2015, 00:03
Ik speel de laatste tijd meestal met de Axe-FX Ultra en dat klinkt goed. Net niet zo lekker als m'n amp maar in real life situaties hoor ik het verschil meestal niet. Meestal.
Guitar Rig en consorten hebben mij nooit weten te overtuigen qua geluid. Wel qua mogelijkheden. Een echte aanrader zijn de amp sims van LePou. Combineer die met de cabs van Torpedo Wall of Sound III en je hebt echt een goede PC-sound.

danee
16 april 2015, 22:33
Los daarvan, kun je anno 2015 nog steeds met Still got the blues aankomen?

Uhhh jazeker


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk