PDA

View Full Version : vraagje mbt kabel testen multimeter



Rick trodat
24 februari 2015, 10:01
Gisteren kwam een bandlid met een kastje dat je signaal kan meten op eigenlijk allerlei soorten kabels. Ik ben er niet mee bekend en gebruik eigenlijk altijd mijn multimeter ( voor alles bijna). Toevallig had ik nog een slechte kabel in mijn koffer en meteen ff getest. Kastje gaf aan dat ( de mono kabel) weliswaar goed verbonden was, echter dat er weerstand was.

Dus ik mijn multimeter erop op 200k ( ohm) en let er dan altijd op dat deze bij het testen van de sleeve en tip, afzonderlijk getest op 0 staat. Ik las echter af dat er ( ik dacht) 0.165 weerstand was. Wat ik vreemd vond was dat mijn kabel gewoon goed klonk toen ik deze in mijn amp stak. Ik kon werkelijk niks horen.

En dat terwijl ik deze een jaar geleden in de koffer heb gegooid omdat er geen geluid meer doorheen ging.

Mijn vraag is: Kan er wel geluid doorheen komen als je een weerstand meet.

De kabel kraakte niet oid.

Rick trodat
24 februari 2015, 10:18
Even een reactie erop, want ik zit toevallig met een multimeter vandaag. Heb de kabel bij de plug afgeknipt en lees een weerstand ( dus zonder kabel) tussen de sleeve en de tip. Mag ik dan concluderen dat de tip sluiting maakt met de sleeve binnen-in de plug?

obiwanjacobi
24 februari 2015, 11:18
Je multi meter meet de DC-weerstand (impedantie) van je kabel. Echter je gitaar signaal is een wisselspanning (AC) en kan door de capaciteit (C) van je kabel (en de inductie (L) van je gitaarelementen) een frequentie afhankelijk gedrag vertonen. Bijv: de hoge tonen zijn minder gedefinieerd.

Ik weet niet wat het kastje precies doet, maar er zijn standaarden om bijv op 1kHz metingen te verrichten. Kan me voorstellen dat dit kastje ook iets dergelijks doet en daarom tot andere waarden/conclusies komt dan jij met je multimeter...

[2c]

cluseau
24 februari 2015, 11:47
......Ik las echter af dat er ( ik dacht) 0.165 weerstand was. Wat ik vreemd vond was dat mijn kabel gewoon goed klonk toen ik deze in mijn amp stak. Ik kon werkelijk niks horen.

En dat terwijl ik deze een jaar geleden in de koffer heb gegooid omdat er geen geluid meer doorheen ging.

Mijn vraag is: Kan er wel geluid doorheen komen als je een weerstand meet.

De kabel kraakte niet oid.

Ja dat kan gewoon geluid geven. Als je de wet van ohm kent weet je ook waarom ;).

Een gitaaramp is zeer gevoelig en heeft een relatief hoge ingangsimpedantie, 1Meg is niet ongewoon. Als je een signaal via een kabelweerstand van bv 100k aansluit op een 1Meg impedantie geeft dat een beetje demping maar je zal er nauwelijks iets van merken en 100K overgangsweerstand is veel hoor.

Wat meer voorkomt is dat er een breuk in de kabel zit maar zelfs dan kan het zijn dat je nog signaal waarneemt omdat dit via capacitive weg doordringt. Wel zul je dan merken dat er van laag geen sprake is.

Rick trodat
24 februari 2015, 12:08
Bedankt voor de antwoorden!