PDA

View Full Version : 85 watt amp met 60 rms speaker output



mennen08
23 februari 2015, 19:51
Hallo,

Ik heb mijn marble guitarman al een tijdje maar vraag me nog steeds af waarom er 2 70th ann. GH12 celestions speakers in zitten. heb hem 2e hands gekocht dus had er zelf niet voor gekozen.
Heb contact met AJ gehad en volgens hem kan dit geen kwaad. Oke de bouwer zelf heeft gesproken maar wat vinden jullie hiervan en is het ook daadwerkelijk zo? het is toch wel 25watt minder dan de versterker levert.

Dus, de versterker levert zo een 85 watt. er zitten dus 2 GH12 speakers in. Kan dit kwaad? is er een mogelijkheid dat ik mijn speakers opblaas? ik speel op een strat. dus heb niet zoveel output als een dikke lespaul. Kan k mn amp flink open draaien of zullen de speakers dit niet zo leuk vinden? want waar staat dat nu precies voor RMS ?

Er zat eerst een 12AT7 in de V1 om het wat zachter te krijgen. Deze heb k weer vervangen door de 12AX7 die er oorsrponkelijk in hoort te zitten. Zou dit verandert kunnen zijn vanwege de output? zodat de 85 W niet gehaald kon worden?

En ja, voor de zeikers onder ons... je kan hem switchen naar 50W maar dan heeft ie minder body dus daar kies k liever niet voor!

Pepe
23 februari 2015, 20:22
Ik snap eerlijk gezegd niet dat je meer waarde hecht aan een natte vinger antwoord van het forum dan van AJ zelf?

Mijn natte vinger antwoord is dat het in de RMS en in de kwaliteit van Celestion zit. Mits je niet met een basgitaar erop gaat rammen denk ik dat bij lange tijd vol open de amp er eerder de brui aan geeft dan de speakers.

Gearjunkie
23 februari 2015, 21:09
Het type gitaar dat je gebruikt en de buis in V1 hebben invloed op de klank van de versterker en hoeveel headroom je hebt.
Ze doen echter beide niets af aan het vermogen van de (eind)versterker, die is 85 Watt RMS volgens opgaaf.
Die speakers kunnen volgens opgaaf 60 Watt RMS handelen en hebben een gevoeligheid van maarliefst 100 dB.

Heb je enig idee hoe luid dat is??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

mennen08
23 februari 2015, 21:13
Gearjunkie, dus je wilt zeggen dat dit ik de 60 rms nooit haal en dit geen kwaad kan?

Gearjunkie
23 februari 2015, 21:16
Dat is een niet te harden kabaal, geloof me.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
23 februari 2015, 22:10
Een speaker heeft minder te verduren van een versterker die teveel RMS-vermogen levert (langer vervormingsvrij blijft) dan van een versterker die minder vermogen levert en over z'n kunnen wordt gejaagd (clipt).

Het vermogen wordt ook niet continu op de speakers losgelaten en zoals al aangegeven legt jouw gehoor het eerder af dan die speakers. Ik zou me er niet druk om maken.

Edit: wat nou body :???: 50 Watt vs 85 Watt is maar 2.3 dB zachter. Zoveel verlies je niet.

Frits van Mourik
24 februari 2015, 00:50
Een speaker heeft minder te verduren van een versterker die teveel RMS-vermogen levert (langer vervormingsvrij blijft) dan van een versterker die minder vermogen levert en over z'n kunnen wordt gejaagd (clipt).



Dit gaat wellicht op voor de HiFi-liefhebber,maar:
Wat doet den electrischen guitarist met zijnen versterker?
"Hola, opgepast, je gaat nu te luid, kerel! Je versterker lijkt wel te vervormen..."
Dachutnie!

Een vuistregel uit een ver verleden was: je speakers moeten 't liefst 2 X het vermogen van je amp kunnen hebben...

Gearjunkie
24 februari 2015, 07:36
Als je de speakers nog gaat uitzoeken heel wijs natuurlijk. Maar om nu speakers te vervangen om een probleem dat er alleen in theorie is lijkt me gek.
De snelheidscode op mijn winterbanden is lager dan de topsnelheid van mijn auto, toch rij ik ze op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

okeeee
27 februari 2015, 12:53
fok kan het weer niet laten


En ja, voor de zeikers onder ons... je kan hem switchen naar 50W maar dan heeft ie minder body dus daar kies k liever niet voor!
en zeker gezien je eerdere posts


ROTLMAO, you are SOO funny!