PDA

View Full Version : Word documenten (songteksten) op tablet?



Luca P
22 februari 2015, 14:31
Ja ja we zijn er vroeg bij.
Jaren lang klooien met teksten/setlijsten op papier. Nu zijn we er klaar mee.
Hoe doen jullie dat?
Alles staat bij ons in Word op de pc. En dus uitprinten en het podium.
Kan dat op een Samsung tablet/ I-pad of Microsoft tablet?
Wat werkt het best.
Als je er meerdere gebruikt kan je ze toch door koppelen?

Plant
22 februari 2015, 15:43
Onze zangert heeft tegenwoordig een extra hengeltje / beugeltje aan z'n microfoonstandaard met iets waar ie een tablet in geklemd heeft. Die tablet is niet zo groot en zo kan ie het op korte afstand nog allemaal lezen. Je moet wat als je geen teksten kunt onthouden en je ogen niet zo heel goed meer zijn.

Een setlist ligt (bij mij) meestal toch aan m'n voeten en moet dus een beetje grote letters hebben. Ik heb zelf geen statief voor me en ik zie me nog geen tablet voor m'n trappelende voeten leggen. Gewoon een paar A4tjes waar ik ook terplekke nog op het laatste moment wat op kan krabbelen vind ik voorlopig nog best.

Mitch
22 februari 2015, 20:44
Ja, K&M had er een aparte houder voor als ik het me goed herinner.
Volgens mij is er ook een app voor waar je je setlist in kunt maken en daarbij je geïmporteerde tekstbestanden meteen aan gekoppeld wordt. Misschien even zoek in de app store of google play, kom je er niet uit dan vraag ik het mijn bandmaatje even. Persoonlijk sta ik liever voor joker en moet ik een stukje improviseren :D

harrie-beton
22 februari 2015, 21:58
We hebben een aantal hindernissen die we moeten nemen. Ten eerste is het Word formaat niet erg goed voor tablets. Het beste is om alle teksten en muziek in PDF te maken. Er zijn plugins zoals de PDF creator die een virtuele printer installeren. Alles wat je dan gaat printen wordt opgeslagen als een PDF bestand. Die bestanden moet je goed beheren. Beste is als je er veel hebt, op titel van de song. Als je zoals ik er 1000 hebt, maak eerst submap van de 27 letters van het alfabet.

Ik heb een ipad en ook jarenlang een oude laptop gebruikt. Wat je wilt is razendsnel kunnen bladeren en op mijn ipad is alleen de MUSIC READER 4 goed vind ik.
Hij is snel en je kan met 1 tik waar dan ook op het scherm bladeren naar de volgende pagina.
https://itunes.apple.com/nl/app/musicreader-pdf/id409101273?mt=8

Hij heeft ook een noteer functie als je in de oefenruimte zit en wilt aantekening maken van een fout in de pdf. Vervolgens moet je thuis de ruwe versie weer opzoeken en er een nieuwe PDF van maken.

Verder is het een hele klus om de PDF bestanden op de ipad te krijgen, als je zoals ik een home server hebt makkelijk maar anders moet je ieder stuk naar je zelf mailen. Dat gaat sneller dan een sync via itunes. Itunes kan niet met de PDF omgaan, hij wil een PDF in eigen app IBOOK openen en dat willen we niet. Het zou ook kunnen met bv dropbox.

Ik gebruik ook nog een voetschakelaar. De AIRTURN. Ik speel soms medley's en dan heb je geen tijd met je handen om de muziek te bladeren. 100 euro maar wel lollig ding.

Als je tijd over hebt kan je voor een optreden de PDF die je gaat spelen of zingen in volgorde zetten maar dat gebruik ik weinig.

De IPAD hangt via een houder aan mijn microfoon stander. Onze zangeres heeft een losse stander voor haar ipad. De ipad mag niet los op een gewone stander, de kans is dan te groot dat hij kapot valt.

De ipad is ook leesbaar overdag.

Gebruik altijd de ipad op een optreden in de airport mode omdat anders om de haverklap er popups komen van "netwerk gevonden".

HB

mrweird
22 februari 2015, 23:06
Moet ik toch ook 's aan beginnen. 't is nu een map met alles doorelkaar, en als men in de oefenruimte een bepaalt nummer wil spelen zit ik vaak als een malloot door die map heen te bladeren en kan ik 't nummer natuurlijk niet vinden, doe ik uit m'n hoofd en ga ik bij de brug finaal de mist in...

Hoe groot is het tablet wat jij gebruikt? De Goedkoopste android tablets van 10 komma nog iets zitten inmiddels onder de 100 euro, is dat groot genoeg?

Outrage
22 februari 2015, 23:17
Misschien kan dit helpen. Ik heb afgelopen week in Onenote (Microsoft) een planningsagenda gemaakt. Elke maand is een apart tabblad. Ik vind dit er erg handig en overzichtelijk uitzien. Misschien ook bruikbaar voor jou, aangezien je een hele reeks wordbestand hebt? Dit is een gratis programma, dacht ik.

harrie-beton
22 februari 2015, 23:54
Mijn tablet is 10 inch IPAD. Dat is groot genoeg, je moet gewoon goed op een computer voorwerk doen. Dus de kantlijn eraf enzovoort. Lekker goed gebruik maken van truuks om de letter zo goed mogelijk leesbaar te maken. Schreefloos lettertype en vetgedrukt gebruiken enzovoort. Niet 1 op 1 overzetten.

Onenote is software die Microsoft moeilijk kwijt kan en je krijgt het automatisch bij Office.
Ik werk op laptop sinds 2008 en via ipad sinds 2010. PDF is simply the best.

danee
23 februari 2015, 08:44
Wij hebben onmiddels een hele bruikbare oplossing gevonden. Ipad idd op statief of aan de microfoon standaard.

We gebruiken de app ONSONG. Die werkt echt heel goed. Makkelijk setlijsten maken en teksten importeren. De akkoorden eventueel boven de tekst is makkelijk. En wanneer je de boel een toontje hoger of lager wil, dan past hij het automatisch aan. Ook lettertypes, kleur van de letters, font size...allemaal heel simpel aan te passen. Wel een relatief dure app, ik meende 14 euro.

De tekst past niet altijd in het scherm. Daarvoor gebruiken we de Airturn. Deze pedalen sluit je via bleutooth aan op je ipad. Met de airturn kan je scrollen. En dat werkt perfect. http://www.bax-shop.nl/ipad-accessoires/airturn-stompkit-2-pedalen-controller


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

obiwanjacobi
23 februari 2015, 09:11
In mijn tijd leerde we alles uit ons hoofd...

Zag vorige week een optreden waarbij de zanger/gitaarist ook een tablet op zijn mic standaard had geklemd... Ik had het gevoel datie af en toe aan het swipen was omdat er iets mis ging...?

mrweird
23 februari 2015, 09:33
In mijn tijd leerde we alles uit ons hoofd...


Dat lukt mij ook wel op een gegeven moment, maar ben nou weer net begonnen bij nieuw bandje met hoop nieuwe nummers..

danee
23 februari 2015, 10:51
Ik doe nog alles uit mn hoofd. Ik kan me niet op zowel het spelen als op het papier/ipad concentreren. Onze zanger en toetsenist daarentegen kunnen absoluut niet zonder. Lijkt wel iets tussen de oren te zijn. Ze kijken nagenoeg nooit op het papier, maar als ze het niet hebben zijn ze helemaal van slag en lukt het voor geen meter. Maar die airturns werken echt super. Doordat je de mogelijkheid hebt om te scrollen hoeft niet alle tekst te passen en dus kan je een groot lettertype gebruiken (voordat we de ipads hadden stond onze zanger op een gegeven moment met zijn leesbril op het podium hahahaha). Maar ja dat krijg je als je de 50 voorbij bent...dan gaat niet meer alles vanzelf :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

harrie-beton
23 februari 2015, 14:46
Ik wou niet afhankelijk zijn van een ipad maar een algemeen formaat die op laptops en alle soorten apparaten te lezen is. Bovendien Onsong is met mijn collectie niet te doen.

Heb is 1 keer gebeurd dat bij een soundcheck iemand mijn pad in duizend stukken op de grond (Beton haha) liet vallen. Voor het optreden had ik mijn laptop van huis gehaald en The Show ging gewoon door.

Ik speel met mijn coverband met optredens bijna alles uit het hoofd maar onze playlist is 65 nummers en ben blij soms met een spiekbriefje. Dat geld ook voor papier, met oefenen gebruik je het vaker dan met optredens.

danee
23 februari 2015, 17:11
Waarom niet onsong?? Wij spelen ook dik 60 nummers. Voordat we optreden maken we in onsong een setlist aan. Dus alles staat netjes op volgorde. Daarna is het gewoon gaan met die banaan. Het meeste werk is het vooral alles in je ipad zetten met de juiste layout... (onze zanger is niet echt handig met de ipad, dus heb ik alles er in gezet) daar was ik zeker 4a5 uur mee bezig. Daarna is het een kwestie van goed bijhouden.

Het risico van een kapotte ipad is inderdaad een ding. Bij ons klimmen nog wel eens wat mensen op het podium...dat verhoogd wel het risico....maar ja...zit gelukkig genoeg in kas om zo'n eventuele tegenvaller op te vangen...en daarmaast houd de toetsenist nog netjes een map bij voor de zekerheid.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
23 februari 2015, 19:37
Kapot... vergeten op te laden (midden in je set gaat ie ineens uit, daar sta je dan met een lader te hannesen).
M'n papiertje doet het altijd :)

Comfortably Daniel
24 februari 2015, 15:50
De zanger van één van m'n bands gebruikt ook een tablet voor de setlist, teksten en akkoorden.
Hij gebruikt hiervoor Setlisthelper en chordsmith...schijnt goed te werken.

MaBerY
24 februari 2015, 16:07
Gebruik ook OnSong na herel lang allerlei open source en freeware zooi geprobeert te hebben.

Geen competitie met deze app.

Werkt ook nog op de oude Ipad 1 en die heb ik onze zanger in de maag gesplitst
Geweldige App. Allerlei formaten ondersteund en web based editor als optie. Die werkt heel behoorlijk. Je Ipad wordt dan een web servertje waar de editor in je browser scherm draait.
DropBox synchronisatie... en nog veel meer dingen die ik niet gebruik. Ik heb verschillende setlijsten van al onze nummers gemaakt en dat maakt het leven een stuk eenvoudiger.
Ik heb van mijn oude zwarte muziekstandaard de metalen plaat de nagels uitgeboord en de plaat er af gemaakt en er een mooi houten zwart gelakt plankje opgemaakt met een paar hoeklijntjes er op. Kan je de IPad 1 zo in laten glijden.

Ik heb zelf een kleine Ipad Mini en daar heb ik zelf een klein BlueTooth pedaaltje voor geknutselt met een 2200 mA/h powerbankje er in als voeding en vier schakelaars voor next/prev page en next/prev song op basis van een Bluefruit EZ-Key - 12 Input Bluetooth Toetsenbord emulator printje van rond de twee tientjes. Met die powerbank er in gaat het een eeuwigheid mee en het scheelt een hoop geklooi met adapters. :-) Ipad hangt aan m'n mic stand met een IKlip Expand. Nooit meer geklooi met papierzooi. Zelfs notities maken op de sheets kan ook, maar dat is dacht ik een extra in-app aanschaf.

harrie-beton
24 februari 2015, 16:07
Mijn eerste zin is waarom onsong afvalt. En ik heb 1000 nummers en alles in TIF en PDF. Ga dat niet overtypen. Sommige liedjes zijn handgeschreven uit 1984.

MaBerY
24 februari 2015, 16:11
Onsong ondersteund wel degelijk PDF en ook TIFF en ook allerlei ander handige formaten (chopro etc.)

http://onsongapp.com/interface/viewer/filetypes/

Zelfs OCR conversie van PDF files

Ook JPEG fotos direct met je IPAD camera genomen werken

Plant
24 februari 2015, 19:51
Ik heb van mijn oude zwarte muziekstandaard de metalen plaat de nagels uitgeboord en de plaat er af gemaakt en er een mooi houten zwart gelakt plankje opgemaakt met een paar hoeklijntjes er op. Kan je de IPad 1 zo in laten glijden.

Ik heb zelf een kleine Ipad Mini en daar heb ik zelf een klein BlueTooth pedaaltje voor geknutselt met een 2200 mA/h powerbankje er in als voeding en vier schakelaars voor next/prev page en next/prev song op basis van een Bluefruit EZ-Key - 12 Input Bluetooth Toetsenbord emulator printje van rond de twee tientjes. Met die powerbank er in gaat het een eeuwigheid mee en het scheelt een hoop geklooi met adapters. :) Ipad hangt aan m'n mic stand met een IKlip Expand. Nooit meer geklooi met papierzooi. Zelfs notities maken op de sheets kan ook, maar dat is dacht ik een extra in-app aanschaf.

Zo dan! :) Da's geen half werk! Klinkt zelfs als een gat in de markt: prev/next schakelaartjes in een BlueToothpedaal en een powerbankje... :)

danee
24 februari 2015, 23:04
De omschrijving van Onsong in de appstore is wel wat typisch...de maker steekt niet onder stoelen of banken dat de app voornamelijk en misschien wel uitsluitend voor de christelijke muzikant bedoeld is :)

quote: Met OnSong kun je grote verzamelingen bladmuziek voor je praiseband beheren.

Nou betwijvel ik ten zeerste of de heren van Slayer ooit met een ipad op het podium zullen verschijnen...maar Onsong is dus in ieder geval niet voor hun gemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

harrie-beton
25 februari 2015, 16:23
Blue tooth pedaal is er al lang.

http://www.bax-shop.nl/ipad-accessoires/airturn-digit-two-pedal-board-kit-2-x-afts-2?gclid=CPGA0p2z_cMCFSzKtAod_HsAlA

Deze heb ik ook zoals ik schreef.

MaBerY
25 februari 2015, 17:13
Blue tooth pedaal is er al lang.

http://www.bax-shop.nl/ipad-accessoires/airturn-digit-two-pedal-board-kit-2-x-afts-2?gclid=CPGA0p2z_cMCFSzKtAod_HsAlA

Deze heb ik ook zoals ik schreef.

Ja idd ook van IK multimedia waar mijn mic clip vandaan komt. IRIG BLueBord voor 80 euries of die dure airturn. Maar ik dacht, dat kan goedkoper :-). 20 euro voor dat kaartje, 9 euro voor die telefoon power brick en een handjevol onderdelen die ik nog in de onderdelenla had liggen. (knutsel veel met allerlei electronica in mijn mancave :-)

Gek genoeg werkte een gewoon ordinair USB PC toetsenbord via de USB foto interface ook gewoon met de cursortoetsen en spatiebalk op de Ipad-1
Maar dan moet je weer draden trekken en kan je niet evt de voeding aansluiten als je ipad bijna leeg is.