PDA

View Full Version : Nieuwe of tweedehandse 12 snarige akoestische gitaar



dacrow
22 februari 2015, 00:18
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een 12 snarige en ik wil deze ook in een (akoestische) band gebruiken dus een ingebouwd element is welkom.

Ik vind een aantal prachtige tweedehandse 12 string maar aan sommigen is al wat aan gewerkt dus ik vermoed dat de extra trekkracht van de snaren op een body wel wat invloed heeft op termijn.

Raden jullie een tweedhandse aan of zeg je ga gewoon een nieuwe halen?

Ik heb al jaren een Taylor 110 6-string die toen een 650€ kostte en ben er nog altijd zéer tevreden van, ik zoek dus niets in de +1000€ reeks.

Budget 400-800€

Mr.Fingers
22 februari 2015, 00:30
De keizer van de akoestische Guild is sinds decennia Guild. Zoek daar eens op? De D125-12 of F1512 is veel bang4thebuck, zeker die laatste!

dacrow
22 februari 2015, 13:40
De keizer van de akoestische Guild is sinds decennia Guild. Zoek daar eens op? De D125-12 of F1512 is veel bang4thebuck, zeker die laatste!

600/950€ Inderdaad de F1512 is een pracht exemplaar! Jammer dat hij niet semi-akoestisch is. Ik ga de verschillende modellen toch eens uitvoerig testen.

Ernest01
22 februari 2015, 13:50
Ik vind een aantal prachtige tweedehandse 12 string maar aan sommigen is al wat aan gewerkt dus ik vermoed dat de extra trekkracht van de snaren op een body wel wat invloed heeft op termijn.

Raden jullie een tweedhandse aan of zeg je ga gewoon een nieuwe halen?

Met een tweedehands loop je het risico dat die een neck reset nodig heeft. Inderdaad door de trekkracht van de 12 snaren.
Ik heb een Yamaha uit 1970 en die 'loopt' al bijna tegen een neck reset aan. En die had ik in de tijd dat ik niet speelde (zo'n 35 jaar) niet op spanning gehouden.

Harald
22 februari 2015, 13:52
Houd tweedehands Ovations en Taylor ook in het oog. Beide zijn, mits in goede staat, uitstekend speelbaar (of zo te krijgen)

Als het vooral voor op het podium is, laat het versterkte geluid dan leidend zijn. Dat de gitaar onversterkt geweldig klinkt zegt nog niet dat je dat over speakers ook terughoort.

Zelf nog steeds erg blij met mijn Bozo. Heerlijke klank, en bizarre sustain. Een leerlinge heeft een tijdje terug een Taylor 12 string gekocht die me aangenaam verraste. Klonk erg goed, en speelt super licht. Lichter dan mijn Bozo. Eerdere Taylors die ik gehoord heb vond ik zelf wat minder.

dacrow
22 februari 2015, 19:36
Dank u voor de bruikbare tips.

Ik ga deze week eens kijken naar een Ibanez Concord 684 kijken, zou slechts 250€ kosten mét case.

Is wel niet semi-ak. maar als de gitaar bevalt laat ik er wel eentje inbouwen.

Is wel al veel gewerkt aan deze gitaar, ik snap niet waarom al die extra kosten gemaakt zijn , als ze alsnog voor zo een klein bedrag weggaat?

http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/ibanez-concord-12snarig-198699822.html

gitaargerrit
22 februari 2015, 22:19
wat toevallig,
die gitaar ken ik, ik ben erbij geweest (was toevallig in de buurt) vorig jaar zomer, klinkt als een krant!
kan ook niet anders met zo'n debiele bridge doctor.
is niet voor niks zo goedkoop, er zat zowat een centimeter ruimte tussen snaren en toets.
ik zou een Ovation nemen, die zijn relatief goedkoop, die heeft al een zeer goed element, en als je een ouwe vindt is dat nog beter, want als de brug nu nog niet omhoog is gekomen gebeurt dan ook nooit meer
ouder Ovations zijn kwalitatief zeer goede gitaren, kompact. licht, makkelijk bespeelbaar, en kostten in de vorige eeuw veel geld.

dacrow
25 februari 2015, 09:05
Bedankt voor de tip! Dan hoef ik al niet langs te gaan voor de Ibanez. Ik ga eens op zoek naar een Ovation, heb je een bepaald type waar ik naar kan zoeken? Rond welke prijs zitten ze?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Harald
25 februari 2015, 11:08
Ovations waren in de 70er jaren DE akoestische podiumgitaar. Speelden geweldig voor mensen die elektrische gitaren gewend waren, hassle free versterking (toen echt nog niet gebruikelijk, klooien met een microfoon wel), en duur. Ze kunnen bovendien erg goed klinken, met name als je een deep bowl hebt. (die kunststof bolle achterkant heb je in verschillende diktes) De bolle achterkant moet je wel liggen. Niet iedereen vind dat prettig. Op een gegeven moment, denk ergens begin tot midden jaren 80 werd Takamine ineens de akoestische gitaar voor de bandgitarist die af en toe ook akoestisch speelde. Dat duurde wat minder lang, en nu is het al heel lang Taylor.

Ovations zijn tegenwoordig dus veel minder sexy dan toen. Groot voordeel als je het wel wat vindt. Met een beetje mazzel tik je topmodellen uit de 70er jaren voor een paar honderd euro op de kop. Dan heb je het over gitaren die toen riant boven de duizend gulden waren, tot 3 a 4 duizend voor de collectors editions.

Harald
25 februari 2015, 11:10
Overigens geen idee hoe goed de elementen van Ovation doorontwikkeld zijn. De 70er jaren versies hebben wel nog puur "good old" piëzo. Vergeleken met een aantal systemen nu toch echt wat verouderd.

gitaargerrit
25 februari 2015, 21:50
ik vindt de ovation 1615 een hele fijne gitaar, is gemaakt tot eind jaren 80 geloof ik, daarna kwamen de Applause gitaren, een goedkopere versie,niks waard.
dan kun je nog beter een chineesje nemen
het beste is natuurlijk een Gibson, vooral de wat oudere zijn zeer gewaardeerd, en ook een zeer goede investering.
als ik er 1 tegenkom koop ik hem meteen, want 12 snarige gibsons zijn zeldzaam, op dit moment wordt er helemaal niks meer door hun gemaakt.
mijn laatst aankoop was een B25, cherry sunburst, uit 1965, helemaal van mahonie, waar ik normaal niet kapot van ben
maar deze gibson klinkt zo mooi fluweelzacht......
als ik hem na 2 of 3 maanden weer es uit de kist haal, hoef ik nooit te stemmen.

gitaargerrit
25 februari 2015, 21:52
er stond pas nog een 1615 op Ebay.de , voor 999 euro, wel wat aan de dure kant.
maar ik zie ze ook wel es goedkoper.

apekop
27 februari 2015, 10:11
kijk eens naar een Seagull S12. Prima 12-snaar die erg licht speelt t.o.v. andere 12 snarigen. Vaak zit er standaard al een vrij goede pickup ingebouwd. 2ehands zie je ze vaak voor tussen de 250 en 350 euro, dan heb je nog geld over om er een pickup in te laten bouwen, mocht deze er niet in zitten (en wellicht een afstelbeurtje erbij).

hier nog eentje:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/m898880991-seagull-s12-12-snarig-en-behringer-acx-450.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

gitaargerrit
27 februari 2015, 14:08
de eigenaar schrijft anders: ik kan er niet mee overweg.
dan weet ik al wat er aan schort........

dit is een betere optie:
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/ovation-12-snarig-1981-220334384.html

maar een gibson blijft de beste keuze.

apekop
27 februari 2015, 14:33
de eigenaar schrijft anders: ik kan er niet mee overweg.
dan weet ik al wat er aan schort........

Ik weet niet wat je bedoeld? Het kan natuurlijk aan de eigenaar liggen, er zijn genoeg mensen die niet overweg kunnen met een 12-snarige gitaar.
Die Seagull is voor de prijs naar mijn mening het beste wat je kan vinden op 12-snarig gebied. Zoals ik al aan gaf vind je niet snel een 12-snarige die lichter speelt. Ik heb er zelfs mijn Taylor Leo Kottke voor laten vertrekken.

synapse
27 februari 2015, 14:52
Er hoeft imho niet iets mis te zijn met de Seagull.
Als je alleen maar electrisch speelt dan is de stap naar een 12 string best wel groot: bredere en dikkere hals, snaren zijn (veel) lastiger te fretten.
En als je meer wilt dan strummen zul je ook je ook aan je flat- of fingerpicking techniek moeten aanpassen.
Het vriendje van mijn dochter speelt alleen maar elektrisch en vond mijn (in mijn ogen) super licht spelende Martin zwaar om te bespelen...

Als iemand zegt dat zijn 12 string net zo zwaar speelt als zijn elektrische (de Ovation verkoper) dan geloof ik daar in elk geval helemaal niets van.

northernlake
27 februari 2015, 18:14
Al eerder genoemd, maar ik zou kijken naar een Guild. IN je budget zijn de Chinese uit de GAD series heel erg goed. De GAD series is wat ververst maar zou je kunnen zoeken naar een GAD JF30-12. Dat is een kerkorgel van jewelste. Ik heb een Amerikaanse versie van die gitaar uit 1993 en je weet niet wat je hoort.

gitaargerrit
27 februari 2015, 18:32
ik heb zelf 3 stuks 12 snarige gitaren en ze spelen allemaal net zo makkelijk als een 6 snarige
je moet ze natuurlijk wel goed afstellen.
de toon verhogen door de snaar omhoog te drukken gaat uiteraard niet zo makkelijk als een 6.

en, laten we er niet omheen draaien, een 12 snarige gitaar onder de 300 euro , is chinees, en kan gewoon geen kwaliteit zijn, misschien de eerste 2 jaren, maar dan gaat toch het bovenblad omhoog, tenzij dat van multiplex is gemaakt
daarom adviseer ik oudere gitaren, als daarbij na 30 jaar de brug nog opdezelfde plek staat, blijft dat nog wel 20 jaar zo.

dacrow
27 februari 2015, 22:35
Ovations waren in de 70er jaren DE akoestische podiumgitaar. Speelden geweldig voor mensen die elektrische gitaren gewend waren, hassle free versterking (toen echt nog niet gebruikelijk, klooien met een microfoon wel), en duur. Ze kunnen bovendien erg goed klinken, met name als je een deep bowl hebt. (die kunststof bolle achterkant heb je in verschillende diktes) De bolle achterkant moet je wel liggen. Niet iedereen vind dat prettig. Op een gegeven moment, denk ergens begin tot midden jaren 80 werd Takamine ineens de akoestische gitaar voor de bandgitarist die af en toe ook akoestisch speelde. Dat duurde wat minder lang, en nu is het al heel lang Taylor.

Ovations zijn tegenwoordig dus veel minder sexy dan toen. Groot voordeel als je het wel wat vindt. Met een beetje mazzel tik je topmodellen uit de 70er jaren voor een paar honderd euro op de kop. Dan heb je het over gitaren die toen riant boven de duizend gulden waren, tot 3 a 4 duizend voor de collectors editions.

Prachtig geschreven Harald, zou echt niet misstaan als artikel in een magazine!

Ik heb pas nog gehoord van iemand die niet overweg kon met de 'bowl' vd Ovation maar dit is idd persoonlijk.

dacrow
27 februari 2015, 22:38
kijk eens naar een Seagull S12. Prima 12-snaar die erg licht speelt t.o.v. andere 12 snarigen. Vaak zit er standaard al een vrij goede pickup ingebouwd. 2ehands zie je ze vaak voor tussen de 250 en 350 euro, dan heb je nog geld over om er een pickup in te laten bouwen, mocht deze er niet in zitten (en wellicht een afstelbeurtje erbij).

hier nog eentje:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/m898880991-seagull-s12-12-snarig-en-behringer-acx-450.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Zoiets was ik ah wachten, een Cort of Seagull vond ik als gewone 6-snarige ook al goed klinken , een prima prijs/kwal gitaar !

Ik ga deze 12 str Seagull zeker uittesten, welk element zouden jullie laten inbouwen als er geen inzit?

Als ik eentje rond de 300€ koop mag het wel een fatsoenlijk element zijn, dan is er nog geld over voor dit.

apekop
27 februari 2015, 23:00
Ik ga deze 12 str Seagull zeker uittesten, welk element zouden jullie laten inbouwen als er geen inzit?


Dat is geheel persoonlijk. Ik heb in mijn S12 een AER piezo element/mic zitten. Zeker niet goedkoop (ongeveer 250 euro met inbouwen), maar was toen (een jaar of 3/4 geleden) een van de betere. Deze dus: http://www.andertons.co.uk/acoustic-guitar-pickups/pid18601/cid704/aer-ak15-acoustic-guitar-pickup-system.asp

Ik weet niet wat er tegenwoordig allemaal te krijgen is, want het verandert snel op pickup gebied voor akoestische gitaar.