PDA

View Full Version : Defecte EVH phase 90 - geen phase effect



guitargeek3
21 februari 2015, 21:52
Beste techneuten,

Ik heb een EVH phase 90 overgenomen die niet meer werkt en waarbij ik hulp kan gebruiken.
Het probleem is dat ik bij het inschakelen van het pedaal geen geluid krijg.
De LED werkt wel en als ik de script knop in- of uitdruk hoor ik een *plop*.

Staat het pedaal uit wordt het signaal wel doorgestuurd.

Toen ik het pedaal openmaakte zat er een batterij in die is gaan lekken, niet op de print of de componenten, maar alleen op de batterij aansluiting.
De batterij aansluiting heb ik al verwijderd.

Nu heb ik een kleine kennis van elektronica en heb ik als eerste de 2 diodes vervangen (1n914 en 5,1V zener) na de power supply, maar dit mocht niet helpen.
Verder kan ik niets vinden, en de SMD componenten maakt het ook niet makkelijk.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt!

roger
21 februari 2015, 22:19
Ik heb er ooit een gehad waar het interne stelpotmetertje was kapot gedraaid. Was een oude mxr phase 90. Ik weet niet of die bij jou er ook inzit en mss kapot is?

guitargeek3
22 februari 2015, 09:13
Ik heb beide pots doorgemeten en beide zijn goed, dus dit is het helaas niet.

obiwanjacobi
22 februari 2015, 09:49
Heb je iets van een schema?
Heb je een multimeter? Heb je een scoop? .. een signaalbron (toonfiets of synth)?

Zitten er chips in? Probeer deze (het datasheet) dan op te zoeken op het interweb en controleer of ze de juiste voedingsspanning krijgen.

[2c]
Marc

guitargeek3
22 februari 2015, 10:11
Ik kan op internet geen schema vinden van de EVH versie.
De standaard phase 90 vind je wel maar de hele print is anders.
Een multimeter heb ik wel maar dan houdt het ook op.

En kun/mag je wel met een multimeter zomaar op elke IC meten zonder dat je iets stukmaakt aangezien de voltmeter een een spanning afgeeft?

obiwanjacobi
22 februari 2015, 10:19
Het begin van storingzoeken: gij zult spanningen meten :ok:

Je begint bij de voedings spanning, want als dat niet goed is, houdt alles op.
Probeer van de plug (want de 9V batterij clip was kapot begrijp ik) de sporen te volgen naar (eventuele) ICs toe. Meet alles ten opzichte van de gnd (aarde/0V) van de voeding. Veruit de meeste chips hebben de "plus" op het pootje tegenover pinnetje 1 (pin 1 is waar het dotje bij staat of de linker kant waar het deukje in de top zit - zie plaatje).

http://cdselectronics.com/components/chip/ic_legs1.jpg

Maar beter is om de code van de chip even proberen op te zoeken op inet. Zitten er chips in en welke zijn het (of maak een foto waar we dat op kunnen zien)?

BTW: is dit hem?
http://i90.photobucket.com/albums/k243/lenny1dog/P4100149.jpg

obiwanjacobi
22 februari 2015, 10:31
Ik zie twee tantaaltjes zitten (die oranje bolletjes) - piep die eens door (op de diode stand - anders ohm bereik). Het zijn condensatoren dus die kunnen kort een piepje laten horen (wanneer ze helemaal leeg zijn een door de spanning van de multimeter worden opgeladen). Tantaeltjes slaan soms wel eens door en maken ze (bijna) kortsluiting.

Kijk ook even naar de twee elcos (zwart met een witte band - op het plaatje). Check of de bovenkant nog mooi plat is. Alsie bol staat isie zeker kapot (kans is klein - maar toch). Verder kan je het board inspecteren op vreemde geurtjes (jazeker!).

Ik zie dat op deze foto de pot eraf is gesoldeerd. Die grote chip zit onder de pot... Kan niet beoordelen of je erbij kan.
Als je er aan gaat meten - zorg dat je multimeter probes scherp zijn (als je je prikt wil ik bloed zien ;-). Nee, serieus, dat voorkomt dat je ervan af schiet en kortsluiting maakt.

Dirk_Hendrik
22 februari 2015, 13:41
In dat ding zit een zgn x-wing schakelaar. Die hebben de neiging stuk te gaan (Eigen referentie: Carl Martin, MXR, Radiall engineering). Laten we, ver voor we gaan zitten meten aan deze licht aangepaste Phase90, eerst even die schakelaar uitsluiten.

Enne,
repareren begint met en motivatie om iets te doen. Lukraak componenten swappen in de hoop dat de foute erbij zit slaat echt nergens op. Idem om "herkenbare" componenten eerder te verdenken dan "moeilijke". Hoewel de omgekeerde variant ook veel voorkomt: "Het probleem zal wel zitten in het "moeilijkst te vinden/verwijderen/duurste/de meeste pootjes" onderdeel". Maar dus ook met een multimeter... dan meet je iets. Pas als je weet wat je moet weten kun je bepalen of jouw meetwaarde goed is.

nico verduin
22 februari 2015, 14:11
Maar dus ook met een multimeter... dan meet je iets. Pas als je weet wat je moet weten kun je bepalen of jouw meetwaarde goed is.Daar zijn we toch mee gestopt in 2015...2014.... 2013... 2012.... :)

guitargeek3
22 februari 2015, 15:14
Die foto is niet dezelfde PCB, mijn switch voor scrips versie is nog een originele.
Mijn pedaal is origineel (op die 2 diodes die ik vervangen heb na dan).

De schakelaar heb ik doorgemeten en die vertoond geen gebreken.

Ik zoek wel iemand die meer verstand heeft van pedalen om hem te maken.
Mocht ik door lukraak meten een defect onderdeel vinden, ben ik nog niet vertrouwd te solderen van die zeer kleine componenten.

Bedankt voor jullie hulp.

nico verduin
22 februari 2015, 15:17
DH is the man!!

guitargeek3
22 februari 2015, 15:24
DH is the man!!

I know!
Maar blijkbaar doet hij het iets rustiger aan atm.