PDA

View Full Version : Volumeverlies Marshall SL-X



brunodb
21 februari 2015, 20:51
Ik heb een vervelend probleem met mijn Marshall JCM900 SL-X 100 watter. Wanneer ik op repetitie een kwartiertje bezig ben, dan begint de amp op sommige momenten volumeverlies te lijden. Alsof het volume gehalveerd wordt. Dit duurt meestal enkel seconden en daarna komt het terug. Maar uiteraard kan ik zo niet blijven spelen want het valt niet te voorspellen en soms is het echt frequent. Pakweg elke vijf minuten eens. Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?

nico verduin
21 februari 2015, 22:33
klinkt als een onderdeel wat ff te warm wordt..... door hitte en tijd soldering gaat achteruit..... wordt warm.... gaat los zitten.... koelt af en doet het weer ff.
Lijkt wel een MESA :)

cluseau
21 februari 2015, 23:00
Yak....Mesa...bwehhhh

Maar goed, om te beginnen een veelvoorkomend probleem is de jacks van de fx loop. Om dat uit te sluiten kun je die even doorlussen met een kabeltje.

Dan komt het bij balansversterkers wel eens voor dat een van de eindbuizen uitvalt met terugval in output als gevolg. Oorzaak kan een buis zelf zijn of wat vaak gebeurt, rotte voetjes.

brunodb
21 februari 2015, 23:57
En waar zou ik dit best laten bekijken in België? Keymusic? Een ampbouwer? Ergens anders?

nico verduin
22 februari 2015, 00:08
Geen idee waar lebbeke ligt..... :)

big dooley
22 februari 2015, 00:49
zo'n ding heeft een low/high switch, volgens mij voor pentode/triode modes, kan het daar niet aan liggen?

D3nnis
22 februari 2015, 07:41
Maar goed, om te beginnen een veelvoorkomend probleem is de jacks van de fx loop.

Herkenbaar!
Hoe zit dat eigenlijk? Blijft het schakelgedeelte van de jack dan hangen of zo?

En effe off topic: Wat is er volgens de heren techneuten mis met mesa?
Behalve dat ze mooi gebouwd zijn maar een drama om aan te sleutelen? :D

brunodb
22 februari 2015, 09:50
@Nico midden in de driehoek Antwerpen-Gent-Brussel ;-)

In de effectsloop zat al mijn mijn reverb dus de truuk van door te lussen heeft dan weinig zin denk ik? Want hij had hetzelfde probleem zonder en met de reverb in de lus.

arjanb01
22 februari 2015, 10:21
Het kan ook komen door corrosie in de Jack of inputs van de fx loop. Gewoon ff de jacks erin en eruit en alles doet het weer. Ik heb ooit iets soortgelijks gehad dus zo gefixt.

nico verduin
22 februari 2015, 10:50
Ik ga nog steeds voor een warmte probleem :)

brunodb
22 februari 2015, 12:12
Ok bedankt aan allen. Ik zal hem binnensteken bij de keymusic in Sint-Niklaas waar mijn broer hem ooit kocht in de early nineties. Maar dan heb ik al een idee aan wat mij te verwachten eventueel. Dat ze mij niet meteen factuur presenteren waarbij alle lampen vervangen zijn ofzo :-P

obiwanjacobi
22 februari 2015, 13:24
Dat ze mij niet meteen factuur presenteren waarbij alle lampen vervangen zijn ofzo :-P

Meestal is het dan al te laat.... :(

Dirk_Hendrik
22 februari 2015, 13:44
Ok bedankt aan allen. Ik zal hem binnensteken bij de keymusic in Sint-Niklaas waar mijn broer hem ooit kocht in de early nineties.

Heb je nou die kabel al eens in die effects loop gestoken?? Dat kost niets en kan je een hoop financieel leed besparen.

brunodb
22 februari 2015, 14:29
Er zat een effect in de effectsloop dus ook kabels. En als het effect uitstaat, is het toch gewoon alsof hij doorgelust is, niet?

nico verduin
22 februari 2015, 15:16
Dat is nu juist het knelpunt wat meerdere aangeven... Doordat effect loops relatief weinig gebruikt worden, komt vuil tussen de contacten van de jacks. Oplossing is meestal ff een plug inspuiten met contact reiniger (dus niet in de jack spuiten tenzij je weet wat je doet) plug er een paar keer in en uit en dan is het contact weer schoon en schakelt hij door.

arjanb01
22 februari 2015, 15:25
Precies mijn idee, als je de loop

arjanb01
22 februari 2015, 15:27
Precies mijn idee, als je de loop nooit gebruikt hebt gaat hij verstoffen. Plug in en uit een paar keer en je probleem is opgelost.
Ik had het ook met m'n amp, vorige eigenaar gebruikte de loop nooit waardoor hij stoorde. Gewoon hetzelfde gedaan en de amp werkt storingsvrij.

cluseau
22 februari 2015, 16:19
Herkenbaar!
Hoe zit dat eigenlijk? Blijft het schakelgedeelte van de jack dan hangen of zo?

En effe off topic: Wat is er volgens de heren techneuten mis met mesa?
Behalve dat ze mooi gebouwd zijn maar een drama om aan te sleutelen? :D

Wat er mis is aan Mesa? Precies dat wat je opnoemt. Als je er aan moet werken kan het een klus van een uur zijn om alleen een weerstandje van een paar cent uit te wisselen wat vaak voor een onbegrijpelijke rekening zorgt. Printje kantelen betekent meestal bedrading losmaken.

Nu de fxloop: Deze klacht komt voor bij mensen die de loop noooooit gebruiken en helemaal bij amps welke zelden verplaatst worden. Het signaal loopt namelijk door de schakelcontacten van de fxloop. Als die contacten nooit van zijn plaats komen gaan ze op het ongebruikte deel van het contact oppervlak oxideren. Als het contact als gevolg van trilling dan iets van plaats veranderd kan het contact veloren gaan of overgangsweerstand ondervinden. Dit kan de meest vreemde verschijnselen opwekken zoals volledige stilte, oscilleren, verlies van laag etc.


Voor TS is het niet aannemelijk dat de fout in de loop zit omdat hij hem regelmatig lijkt te gebruiken. In dit geval zou het dus een buisje of voetje of alle niet opgenoemde mogelijkheden kunnen zijn. Zoeken, constateren en dan ff fixen. Beter laten doen.

brunodb
22 februari 2015, 17:40
Wat is een goede contactreiniger? Ik zal dat eerst proberen vooraleer ik hem binnensteek bij de winkel waar hij gekocht is. De amp heeft meer dan een half jaar stilgestaan, dat had ik nog vergeten te vertellen.

cluseau
22 februari 2015, 17:47
Wat is een goede contactreiniger? Ik zal dat eerst proberen vooraleer ik hem binnensteek bij de winkel waar hij gekocht is. De amp heeft meer dan een half jaar stilgestaan, dat had ik nog vergeten te vertellen.



Oxidatie is meer een "jaren lang" verhaal en als je iets in de loop prikt gaat het verhaal niet meer op. De kans op deze fout als oorzaak is dus heel klein. Je kan een tiental keren een plug in en uit prikken dan moet het al een stuk beter gaan.

Heb je de terugval van volume geconstateerd met pedaaltjes in de loop dan is het een voorwaarde om de amp eerst zonder loop gebruik te testen om zeker te weten dat het in de amp zit. Grote kans dat een van je pedaaltjes uitvalt.

brunodb
23 februari 2015, 00:25
Het probleem stelt zich zowel met een pedaal in de loop als zonder iets in de loop. Heb beiden uitgetest tijdens repetitie.

D3nnis
23 februari 2015, 06:44
Kan dat geen gare (master) volume potmeter zijn? Heeft mijn mesa (daar is ie :D) ook last van als ie te veel in dezelfde stand blijft staan.

cluseau
23 februari 2015, 07:55
Het probleem stelt zich zowel met een pedaal in de loop als zonder iets in de loop. Heb beiden uitgetest tijdens repetitie.

Dat was in het begin al duidelijk, de loop kun je afstrepen. Verder alles mogelijk.

brunodb
25 februari 2015, 15:57
Halleluja, voorlopig is het probleem van de baan. Ik heb zoals aangeraden alle jacks (input, effects send en return, switch volume a en b, gereindigd en met contactspray ingespoten. En nu na een uurtje spelen, nog geen enkele volumedrop.

Hout vasthouden, maar voorlopig lijkt het gefixed.

Bedankt iedereen voor de hulp.