PDA

View Full Version : Pick-ups Strat geven niet veel output.



tholey
19 februari 2015, 16:36
Ik heb een Fender Strat met 2 single coils en humbucker maar als ik het klankvolume ervan vergelijk met wat uit mijn Gibson LP komt dan is dit toch een pak minder... Oké ja t'ligt misschien aan de humbuckers die het hem doen bij mijn Gibson maar toch vind ik de klank maar magertjes die uit mijn Fender komt. Wat kan ik hieraan doen? Ik vermoed pick-ups vervangen maar heb hiermee geen ervaring... is hier veel verschil in?
Ik heb een VOx ac15C2

LGK
19 februari 2015, 16:47
Pickups iets hoger zetten?

no 1 hops
19 februari 2015, 17:38
even een gedachte.
kan het zijn dat de humbucker minder output heeft om in balans met de single coils beter in balans te zijn.
er zijn zoveel type humbuckers, high output etc dus zijn het dezelfde humbuckers in de HSS set als in de HH set?
zo niet dan kun je denk ik niet echt vergelijken, of je potmeters checken of deze volledig werken.

(de meeste auto's hebben een motorkap, maar wat eronder zit kan echt verschillen ;-) )

Pepe
19 februari 2015, 18:00
Een ander ding is, de gitaar zelf bepaalt ook een deel van de output.

Ik heb een oude Greco strat en elke willekeurige andere strat klinkt daarbij dun en iel. Ik heb de pickups wel eens verwisseld en hoewel het goede pickups zijn is het "bigger" effect er dan niet meer.
De oplossing is simpel, je moet niet vergelijken maar alles op zijn eigen merites beoordelen.

Ruud313
19 februari 2015, 18:22
De gemiddelde Les Paul klinkt gewoon voller en harder (en meer mids, dat zal ook uitmaken) dan de gemiddelde Strat; ze hebben beide hun eigen charme. Er zijn wel single coil pickups die een stuk hogere output hebben en dus wat luider zullen zijn; Texas specials van Fender, ssl-4/-5/-6 van Seymour Duncan. Als je verder echter tevreden bent met de sound van je strat is het wellicht zonde om veel geld te inversteren in nieuwe pickups, alleen vanwege het volumeverschil tov je Les Paul.

barno
19 februari 2015, 19:20
volume is een detail dat doorgaans wordt geregeld middels de versterker. ook en vooral testen in bandcontext. Strats moeten dunner klinken als LP's. vaak prikken ze wel beter door de mix. Best of both worlds: een blik P90's in je strat kappen. output genoeg .. , wel strat sound kwijt :)

Hendrik1970
19 februari 2015, 21:03
Kan zoveel oorzaken hebben, hoe zit de wiring in elkaar?
in fase / uit fase, treble bleed, parralel of serieschakeling, auto switch, onafhangkelijke volumeregeling?

Tupelo
19 februari 2015, 22:17
volume is een detail dat doorgaans wordt geregeld middels de versterker. ook en vooral testen in bandcontext. Strats moeten dunner klinken als LP's. vaak prikken ze wel beter door de mix. Best of both worlds: een blik P90's in je strat kappen. output genoeg .. , wel strat sound kwijt :)
Volumewise kan een P90 in brugpositie op een strat geen kwaad nee.
Maar uhh.... vind de TS het een probleem..?
Mijn Mustang heeft ook bijzonder weinig volume, vind het wel prettig eigenlijk, doet me meteen andere dingetjes spelen.
Wil ik eens flink janken neem ik mijn tele. :ok:

En anders...?
http://media.musiciansfriend.com/is/image/MMGS7/Nano-LPB-1-Power-Booster-Guitar-Effects-Pedal/150092000000000-00-750x750.jpg
Ik heb er net eentje gekocht, en is een redelijk transparante booster.
Doet niet veel anders dan de 20db boost op mijn tele.
Ook nog een optie overigens een actieve toonregeling installeren.

hefke
20 februari 2015, 10:03
Mijn Strat heeft ook veel minder output dan m'n Les Paul, maar beiden hebben zo hun eigen geluid en charme.
Tot nu toe ben ik tevreden geweest over het geluid, voor mij is er dus geen aanleiding om met pickups te gaan experimenteren.
Het verschil in volume en drive heb ik opgelost met 2 boosters, 1 voor de drive pedalen voor als ik meer volume én oversturing met de strat wil en 1 na de drivepedalen voor alleen meer volume met de strat. Deze 2 boosters zijn zo ingesteld dat het volume van de strat overeenkomt met het volume van de Les Paul (zonder booster).
Voor mij werkt dit perfect, ik kan zo simpel kiezen tussen meer of minder drive met de strat met toch hetzelfde volume als de Les Paul.

tholey
20 februari 2015, 20:08
Ik ga mijn pick-ups niet hoger plaatsen want dan zit ik er met mijn plectrum tegen en dat vind ik niet aangenaam spelen. Ik speel meestal p mijn middelste SC en enkel als ik met distortion speel gebruik ik mijn humbucker. Ik moet het volume van mijn versterker effectief verhogen wil ik een evenwaardig volume uit mijn strat krijgen. En ja tuurlijk andere gitaar is een andere klank maar inboeten aan volume vind ik best wel lastig. Ik weet ook niet hoe de wiring in elkaar zit en ik vrees dat mijn slagplaat eraf halen weinig gaat uithalen gezien mijn kennis over eletriciteit tekort zal schieten.

Die pedaal lijkt me misschien wel iets? Is die overal te krijgen? En vervormt hij de klank niet?

Tupelo
20 februari 2015, 20:17
Tja, ik vind het best wel bang 4 the buck zeg maar, vrij neutrale boost, pas nadat je 'm over de helft open gooit, begin je een beetje "overdrive" gevoel te krijgen. Voor mij was het ook een try out, ze zijn niet duur, dat scheelt.. Het lijkt verdomd veel op de boost die ik op mijn Tele krijg door gebruik te maken van een GFS 20db treble/mid boost. Dat laatste is vast ook voor strat te krijgen en kan ik je ook aanraden.
Pas recent, sinds ik wat droger speel, begin ik de werkelijke waarde van die toonregeling te waarderen.
Zet behoorlijk zoden aan de dijk met een probleem als dat van jou.

Aca Ilic
21 februari 2015, 09:40
het is natuurlijk best handig om te weten welke soort pickups in je strat zitten. '54 Fender CS pickups hebben tov bijv. Texas specials aanzienlijk minder output....