PDA

View Full Version : Akoestische gitaar versterken



Ashtur
19 februari 2015, 01:23
Hallo,

Sinds een jaartje heb ik een elektrische gitaar die ik versterk met de vox vt40+.
Nu zit ik erover te denken om een elektro-akoestische gitaar te kopen (de Epiphone Hummingbird om precies te zijn).
Misschien een vreemde vraag, maar kan ik deze gewoon gebruiken met mijn vox versterker of zijn er dan nog bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden? (qua aansluiting, instellingen etc)

Pepe
19 februari 2015, 01:47
Ja dat kan, geen probleem.
Ik denk alleen niet dat het geweldig gaat klinken maar soit.

grayfink
19 februari 2015, 01:49
Maar een elektrische gitaar op een Vox digidinges klinkt wel ongeveer als een elektrische gitaar. Een acoustische gitaar klinkt ook ongeveer als een elektrische gitaar.

Pepe
19 februari 2015, 02:15
De vraag is natuurlijk, waarom? Het is van alle kanten slimmer je akoestische gitaar via een pa te versterken. Maar schets even het scenario waarin je zit want I am puzzled.

LaurentB
19 februari 2015, 21:35
Het kan wel, maar een akoestische gitaar heeft een ander soort versterking nodig. Op een elektrische versterker komt er te weinig hoog en teveel midden door. Een elektrische gitaarversterker kleurt het geluid in feite heel sterk zodat een elektrische gitaar er goed op klinkt, dat is historisch zo gegroeid. Als je geen akoestische versterker wilt aanschaffen is versterken via de PA of een zanginstallatie de beste optie; een akoestische gitaar heeft een soort hifi-achtige versterking nodig (behalve dan dat het echte tophoog er vanaf moet om die akelige piëzoknerp van het element te onderdrukken)

Meneer Zwijn
20 februari 2015, 12:41
Heb je soms een aansluiting voor een micro op je versterker zitten? Gebruik deze dan, ik doe het ook op mijn Roland Micro Cube Rx in combinatie met een LAG Tramontane 100 ACE. Gaat prima zo, maar deze gitaar heeft wel een voorversterker en geluidsregeling ingebouwd...
Ook de backingtrack gaat vanuit computer naar versterker, zo heb ik wat meer controle over de mix, het is niet bedoeld om heel luid te klinken.
Edit: bij deze versterker heet het Aux In , mono en stereo, in mono gaat de gitaar, in stereo de computer/ipod/whatever, de geluidsregeling moetje op respectievelijk je gitaar en computer doen. Zo kan je er ook nog een elektrische gitaar bijdoen, je eigen PA-tje :) . Dit versterkertje heeft dan ook nog een soort drumcomputertje ingebouwd, fijn spelen/knoeien dus.

miyaru
1 maart 2015, 18:40
Kan wel, klinkt niet..... Podium: goede DI aanschaffen zoals Radial Stagebug SB1 en die meenemen naar optredens en repetities. Ook te gebruiken om via PC/Mac op te nemen. Of IDD een leuke versterker nemen zoals Fisman Loudbox Mini.

Zelf gaat mijn Guild D125CE in de Radial SB1, dan in mijn audio Interface (Lexicon Onix FW810) dan in mijn monitor systeem. De Lexicon heeft ook wat galm aan boord, dat klinkt heerlijk!

Robin.

RB-1
2 maart 2015, 00:04
Als je geen akoestische versterker wilt aanschaffen is versterken via de PA of een zanginstallatie de beste optie; een akoestische gitaar heeft een soort hifi-achtige versterking nodig (behalve dan dat het echte tophoog er vanaf moet om die akelige piëzoknerp van het element te onderdrukken)Zelfs dat laatste werkt naar mijn smaak ook niet echt. 'Piezo quack' zit ook in het midden.
Het enige waarover ik tevreden ben is een goede microfoon (liefst grootmembraan condensator) met een min of meer hifi klinkende PA. En die setup gebruik ik ook voor mijn andere snaarinstrumenten.
Ik heb nog nooit een acceptabel klinkende gitaar met pickup gehoord.
Tot op zekere hoogte kun je er aan wennen dat het klinkt zoals het klinkt, maar mooi -als in: goed genoeg om me mee op een podium te durven vertonen- wordt het nooit....

grayfink
2 maart 2015, 00:29
Geregistreerd19 februari 2015Laatste activiteit19 februari 201522:07Blog Entries0




0 VriendenAshtur heeft nog geen vrienden gemaakt



Hmm, de Topicstarter heeft na 19 februari niet meer ingelogd. Paarlen voor de zwijnen.

danielw
2 maart 2015, 21:26
en als je een beetje geld uit wilt geven koop je een goede akoestische versterker. zelf heb ik onlangs een aer domino 2 aangeschaft.
de beste koop tot nu toe! samen met mijn taylor klinkt dat echt waanzinnig!