PDA

View Full Version : Zelf kabel en pluggen gesoldeerd: minder hoog ineens



pasqual
17 februari 2015, 23:09
Ik heb zo'n 24 meter Klotz ac110 gekocht en 8 Neutrix pluggen om 4 kabels te maken.
Ik heb er vanavond 2 gemaakt en meteen getest. Ik heb ze allebei vergeleken met een Cordial met Neutrix-achtige pluggen van gelijke lengte. De nieuwe Klotz kabels met Neutrix pluggen zijn duidelijk een stuk doffer als de Cordial. Ik heb de kabels rechtstreeks ingeplugd in een Digitech RP1 ( multi-effects ) en ik zie ook aan de lampjes die oplichten dat het signaal zwakker is met de Klotz's.
Dit zou toch juist het tegenovergestelde moeten zijn? ( De Cordial is geen kabel uit het duurste segment maar rond de 20 euro ). Ik ga haast twijfelen aan mijn soldeer skills maar ik heb voor de zekerheid alle pluggen uitgebreid nagelopen. Ik moet wel zeggen dat de Neutrix pluggen niet de makkelijkste zijn, vooral de haakse pluggen omdat je vrij weinig plaats hebt om de kern te solderen. Daarbij vind ik de kern nogal dunnetjes overkomen. Kan het ook zijn dat het "doffe" van de Klotz bij deze kabel hoort? Ik hoop het toch niet anders is dit de slechtste investering ooit wat mij betreft. Wie heeft ervaring met zelf solderen en onderstreept dit of juist niet?

nico verduin
17 februari 2015, 23:32
Prijs ..... mojo etc zeggen niets over de kwaliteit van de kabel..... Soldeerkunsten zou kunnen... Het verlies van Hoog wordt veroorzaakt de de inductie van de kabel en de capaciteit... Dat geeft een frequentie afhankelijke weerstand naar GND. De formule:
z = 1 / (2 * PI * f * C). hoe hoger f hoe lager z dus hoe meer hoog gedempt wordt.
Je zou eens kunnen meten wat het verschil is tussen beide kabels in capaciteit.
En die neutrik pluggen? Heb er zelf iets van 30-40 gesoldeerd haaks en gewoon voor mijn mengpaneel, Keyboard, Hammond en andere modules, monitors etc etc.

Pepe
18 februari 2015, 02:08
Klotz en Cordial zijn beiden prima kabels en hoewel je onder lab condities waarschijnlijk kleine verschillen kan horen tussen kabels onderling is dat niet van een orde "duidelijk doffer en zwakker".
Ook Neutrix zijn prima pluggen dus ik hou het ook op de gemaakte connectie waar inderdaad dit soort fenomenen kunnen plaatsvinden, ik kan er weinig anders van maken.

hefke
18 februari 2015, 08:04
Ik heb precies dezelfde ervaring. Maar ik kan je gerust stellen: het ligt niet aan de kabel of aan de pluggen.
Toen ik hetzelfde probleem had heb ik hier op het forum eens gezocht naar ervaringen en kwam een tip tegen (weet niet meer van wie) dat je er op moet letten dat je de zwarte mantel (niet de buitenmantel) die om de witte mantel van de binnendraad zit nergens contact mee maakt. Bleek bij mij eerst dus wel te zijn. Ik heb deze zwarte folie om de witte binnenmantel zover verwijderd zodat hij nergens contact mee maakte en het probleem was opgelost.

MaBerY
18 februari 2015, 08:50
Die zwarte folie bevat koolstof en is idd geleidend. Het zorgt er voor dat de kabel bij buiging minder kraakt.

pasqual
18 februari 2015, 10:25
Hey bedankt allen! Ik zie eigenlijk alleen maar goeie tips. Ik ga vanmiddag me eens even er goed voor zitten en zal zeker er hier op terug komen. Ik laat de reeds gemaakte kabels even voor wat het is om goed te kunnen vergelijken. Mooi forum dit;) Dat van die zwarte mantel was ik nooit achtergekomen!

pasqual
18 februari 2015, 16:58
@Hefke: Super tip! Dit was het gene wat nodig was. Alle kabels zijn nu gereed en werken perfect. Wat kan het leven soms simpel zijn:soinnocent:

Jedeel
18 februari 2015, 17:50
Gelukkig opgelost.
Maar wel jammer dat die Klotz-kabel niet vergezelt gaat met een beschrijving.
Ik zou ook niet verwacht hebben dat die afscherming geleidend was.

pasqual
18 februari 2015, 20:47
Gelukkig hebben we daar dit forum dan voor. Maar voor hetzelfde geld doe je niet net als ik eerst kritisch testen en heb je niet echt in de gaten wat er mis is. Maar ondertussen merk je wel dat er iets niet goed is maar je weet niet wat...

( en waarom denk ik toch de hele tijd dat het Neutrix is ipv Neutrik? :???:)

nico verduin
18 februari 2015, 22:40
Asterix en obelisk?😄

pasqual
18 februari 2015, 23:28
Ja, dat zal het zijn:soinnocent:

cluseau
18 februari 2015, 23:40
Asterix en obelisk?😄

Heeft de kok horen fluiten maar weet niet waar de lepel hangt :)

nico verduin
18 februari 2015, 23:46
Heeft de kok horen fluiten maar weet niet waar de lepel hangt :)jeugd sentiment heh :)