PDA

View Full Version : Hoe gaan jullie om met GAS?



Stoffel43
17 februari 2015, 13:25
De GAS is altijd groter dan het budget. Hoe gaan jullie hiermee om?
Langs de ene kant GAS voor een SG.
Dan weer nood aan goeie elementen voor de LP standard.
Nu weer zin in een HD500x of een GT-100....

Moeilijk kiezen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Marcel2
17 februari 2015, 13:31
Ik laat een scheet en het is verdwenen.

Tabula Rasa
17 februari 2015, 13:31
Gitaar en versterker GAS is simpel. Dan bouw ik het zelf. Scheelt iets in geld, maar de aanval duurt een stuk langer, doel wordt altijd bereikt en de volgende aanval wordt langer uitgesteld.

Mr.Fingers
17 februari 2015, 13:32
Pooierschap.

Ruud313
17 februari 2015, 13:34
Heeeel veel Youtubevideo's van het product in kwestie kijken totdat ik GAS ergens anders voor krijg.

Hotpepper01
17 februari 2015, 13:59
Helaas, het is onontkoombaar, niet te genezen. Er is bijna niks aan te doen. Ik heb mijn vriendin ooit beloofd niet meer dan 10 gitaren te nemen. Ik heb ook niet meer dan 10 haken aan de muur. Heel verstandig, want zo blijft de collectie beperkt in aantal. En het zijn er ook niet meer dan 10. Nu zelfs "maar" 7. De 8e komt morgen. Maar, eh, dat zegt niets over de kwaliteit: upgraden mag. (in)ruilen ook.

Remork1970
17 februari 2015, 14:10
Door mij terdege te realiseren dat ik zo'n prutser ben dat ik al die mooie spullen helemaal niet waard ben.

Stoffel43
17 februari 2015, 14:16
Oew, da's een zeer bruikbare! 😜


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

De V
17 februari 2015, 14:24
Door mij terdege te realiseren dat ik zo'n prutser ben dat ik al die mooie spullen helemaal niet waard ben.

Dit ook, maar vooral het feit dat GAS mij afleid van waar de hobby werkelijk over gaat: het gitaar spelen.

stijnkenens
17 februari 2015, 15:12
Minder TV, minder reclame, minder youtube, minder fora ...

GAS is iets van de consumptiemaatschappij, het doen geloven dat je alles nodig hebt, en liever gisteren dan vandaag ...

Hoe meer iemand GAS roept, of Coca-cola, of i-phone hoe harder mensen gaan geloven dat ze het echt nodig hebben om erbij te horen !



s.

Pepe
17 februari 2015, 15:15
De media veroorzaken GAS niet, ze spelen enkel in op een gevoel dat al aanwezig is.
Dat gevoel zal wel iets te maken hebben met het compenseren van een gemis.
Compenseren of escapisme, meer keuze schijnt er niet te zijn.

Tabula Rasa
17 februari 2015, 15:17
Ach Stijn, ik weet het niet hoor. 7 van de 9 gitaren zou ik zonder moeite zo wegdoen voor een redelijk bedrag. Daarna zal het weer enkele jaren duren voor alle muurhaken gevuld zijn. Het is niet dat het geld zou branden in mijn handen.

stijnkenens
17 februari 2015, 15:50
GAS slaat niet alleen op gitaren, maar ook op gsm's en alles wat met consumptie te maken heeft.
We worden zwaar geïndoctrineerd door tv en reclame: meer, meer, meer ... hebben, hebben, hebben.
Dat heeft niets te maken met een gevoel dat al aanwezig is, zelfs de compensatiedrang wordt ons opgelegd. TV en reclame doen ons geloven dat dat gevoel diep van binnen in ons zit, maar uiteindelijk ga je enkel geld uit geven aan dingen die je niet nodig hebt.


s.

Hendriks
17 februari 2015, 15:59
Sinds ik mijn RebelRelic heb zijn de aanvallen over , momenteel is dat de enigste nog . Wel vind ik het steeds leuker om versterkers te bouwen , maar als er weer 1 af is verkoop ik hem en begin aan de volgende.

Stoffel43
17 februari 2015, 16:02
Oh, je hebt helemaal gelijk. Maar zover zou ik het hier niet drijven. Eens je de beslissing genomen hebt dat je een bepaald bedrag voor je hobby kan en wil uitgeven, moet je je nogmaals de vraag stellen stellen: "is er niets anders waarvoor ik dit geld beter zou kunnen gebruiken..?" Op deze manier heb ik weer uitgevonden dat er nog vanalles op m'n verlanglijstje staat! 😛


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Orpheo
17 februari 2015, 16:49
ik heb zero gas. echt, al een hele poos niet meer. Heb al een jaar niks gekocht als 't niet was om zelf te bouwen. Totdat ik opeens m'n eigen prototype af heb en denk DAMN dit is geil.

cat's eyes
17 februari 2015, 17:01
GAS, dan denk ik aan Nietzsche "je hebt uiteindelijk je begeerte lief en niet het begeerde".

Majmun
17 februari 2015, 17:19
GAS is voor mensen die geen zelfcontrole hebben.

Ik heb meerdere gitaren gehad, maar altijd enkel behoefte gehad aan één gitaar.

Pepe
17 februari 2015, 17:20
Wat Stijn en Orpheo betreft suggereert de originele column die de term GAS introduceerde dat mensen die professioneel werkzaam zijn in de industrie vaak daarin belandt zijn om tegemoet te komen aan een extreme vorm van GAS.

Nee, natuurlijk denken zij dat ze er geen last van hebben, ze zitten er 24/7 in. :D

humbucker
17 februari 2015, 18:04
Veel online opzoeken. Uiteindelijk eens gaan testen. Vaak sta ik dan terug met de voetjes op de grond (zo van, hmm dit valt tegen) - soms wordt het alleen nog maar erger en dan resulteert het meestal in een slinkende bankrekening. Zo lang ik er geen boterham minder voor moet eten is het prima. :)

RUIS
17 februari 2015, 18:13
Gewoon meteen kopen zodra je iets leuks ziet. Waarom wachten op GAS? Je kan 't maar beter voor zijn.

nickofzo
17 februari 2015, 18:33
Plaatjes van de gitaar in kwestie bekijken. Dan kijken naar hetgeen wat ik al heb en dan ben ik weer tevreden. ;)

barno
17 februari 2015, 18:45
GAS is ongeneeslijk uiteraard, maar kan methadon gewijs zeer effectief gecounterd worden door het Bouwsyndroom. alleen vallen veel bouwers vervolgens wel ten prooi aan het tevens zeer kwalijke TAS. het kopen van tools, that is. ook tools die je niet persé nodig hebt

Brum
17 februari 2015, 19:30
Kontje verkopen achter het spoor.

Orpheo
17 februari 2015, 19:31
Wat Stijn en Orpheo betreft suggereert de originele column die de term GAS introduceerde dat mensen die professioneel werkzaam zijn in de industrie vaak daarin belandt zijn om tegemoet te komen aan een extreme vorm van GAS.

Nee, natuurlijk denken zij dat ze er geen last van hebben, ze zitten er 24/7 in. :D
Damn. Dit klopt veel te goed

ellisvertellis
18 februari 2015, 09:41
Mijn truuk is "eentje binnen, eentje buiten". Je kan kopen wat je wil (en dus toegeven aan je GAS), maar voor elk stuk dat er bij komt, moet er eentje gaan. En liefst van dezelfde waarde! Dat laatste is het moeilijkste... ;-)

Tupelo
18 februari 2015, 09:51
Gewoon een paar keer flink miskopen, dan leer je het vanzelf af.
Wanneer je een paar keer die "kwijl-droomplank" thuis gehad hebt, en 't klonk of reageerde gewoon niet als verwacht, word je voorzichtiger zomaar lukraak te kopen op een visuele prikkel.
Verder ben ik verknocht aan de drie gitaren die ik heb staan, dat scheelt ook.
Wil niet zeggen dat ik niet af en toe ook GAS heb, maar 't is onder controle.
Wat ook wel wil helpen is de gitaren die je hebt gewoon in 100% staat brengen, nieuwe pups, fretjes naar wens, locking tuners, andere electronica ?

MikeD
18 februari 2015, 09:56
stijnkenens heeft wel gelijk: Adverteren doet begeren. Google Ads Blokken helpt. Een beetje. Weerstand bieden aan de impuls (alweer: stijnkenens heeft gelijk) is moeilijk maar kan geleerd worden. Bij mij helpt het ook om me te realiseren dat het budget het gewoon nu even niet toelaat, mij te realiseren hoe kort of lang geleden de vorige aankoop was (zoals ik eerder al eens schreef: twee gitaren kopen binnen 3 dagen wordt door mijn eega beloond met een maand eenzame opsluiting in het kolenhok). En idd hoeveel heb ik al.... wat is de toegevoegde waarde van nog meer, anders dan pure hebberigheid of dat je het mooi / leuk / bijzonder vindt.... Soms helpt het ook om gewoon zolang te dralen dat het object al weer verkocht is.. op naar de volgende.

bagheera
18 februari 2015, 10:30
Ik zorg dat er weer een paar gigs binnen komen , en dus ook weer wat geld , ik koop wat ik wil en ik ben weer even in orde.
Een gitaar zal me niet snel meer bekoren daar heb ik al wat ik wil. Misschien nog een Hilko , of Smitty strat maar meer zal het niet meer zijn. Versterkers , daar ben ik heel blij mee , misschien nog een tweede meyer voor stereo set up , maar dat is gewoon logisch denken. Waar ik nu vooral moeite mee heb zijn pedalen , maar ik heb vorige week de mobius gekocht , de voodoolab PP digital , een aantal patch cable kits , en een clean boost dus op dat front zijn we ook weer even gesteld. Als ik nu GAS krijg heeft dat steeds meer te maken met oplossingen zoeken voor Live situaties waar ik niet helemaal tevreden mee ben.

Bazzey
18 februari 2015, 12:00
Als ik nu GAS krijg heeft dat steeds meer te maken met oplossingen zoeken voor Live situaties waar ik niet helemaal tevreden mee ben.

Functioneel GAS dus ;)

danee
18 februari 2015, 12:12
Hahahahaha ik ben gezegend met adhd, inmiddels ben ik de 40 gepasseerd en is het wat rustiger...maar ik kon vroeger dagen achter elkaar nauwelijks slapen als ik mijn zinnen op een nieuwe gitaar had gezet. En wanneer ik dan de gitaar ging halen kwam ik altijd met een duurdere terug omdat die dan toch net iets beter was. Gelukkig heb ik een partner die me zo nu en dan een schop onder mn hol gaf anders was het vast uit de hand gelopen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

fred dons
18 februari 2015, 13:18
ik weet dat cold turkey in ieder geval niet werkt maar ik ben aan het minderen ;)
bouwen helpt iets maar mijn houtvoorraad en gereedschap groeit ook tegen de klippen op dus tis niet echt een oplossing :D

Tabula Rasa
18 februari 2015, 13:58
Je kan ook gewoon minder kopen Fred. Het werkt echt hoor.

Dreverhaven
18 februari 2015, 14:24
Ik beeld me in wat ik ermee ga doen. Daar begon ik mee toen ik de dertig pedalen gepasseerd had. Meestal eindigen ze namelijk ergens op een plank in de kast, om er vervolgens achter te komen dat ze het op eens niet meer doen wanneer je ze weer aansluit.

Qua gitaren... Ik bleef toch steeds naar dezelfde gitaar grijpen. Een Japanse Fender. Lekker spelen op dat ding. De rest boeit me niet zoveel meer. Ook is hij niet zoveel waard dat ik minder goed slaap wanneer ik er de zoveelste deuk in getikt heb met mijn onhandige gewiebel.

Amp idem dito. Het kan altijd beter of anders, maar ik vind het wel best. Ik wil gewoon spelen. Daar heb ik niet zoveel gear voor nodig.

munkie
18 februari 2015, 15:31
Ik heb de afgelopen jaren veel teveel gitaren gekocht en moet die nu weer zien te verkopen. Dat is een eindeloos geleur, gitaren naar het buitenland sturen enz. En dan mag je blij zijn dat je uit de kosten komt. Amps dat wil nog wel, net mijn Fender HRD verkocht, mijn laatste grote buizenbak eruit...:( Die buizen amps hebben echt 100% hun geld opgebracht, geen afschrijving dus! Vergelijk dat eens met alles waar chips in zitten, modelling troep, effecten, opname spullen, PC's en andere gadgets.

En dan toch nog weer een gitaar gekocht laatst:

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Steinberger%20Spirit%20GT-Pro%20Deluxe/P1010013_zps5de76ba2.jpg

Het is echt ongeneeslijk ;)

zeppo
18 februari 2015, 16:34
Gas kan spontaan ontstaan, ook wanneer je niet in de buurt van gitaren, winkels, Ebay bent. Zo heb ik door een fout van de Belastingdienst een jaar lang teveel wegenbelasting betaald. Denk aan > 200 per maand.
Grote schrik toen ik dat ontdekte, maar de Belastingdienst heeft het keurig netjes terugbetaald. Het moment van terugbetalen ging gepaard met een ENORME GASBEL

Eko
18 februari 2015, 16:55
Gewoon aan toe geven. Is ook gewoon een optie. Met 5-10 optredens per maand gaat dat redelijk. Beetje schipperen met de vrouw , kom je ver mee. Sinds de kinderen het huis uit zijn is mijn muziekkamer 3 x zo groot en is er dus meer ruimte. . Nu eerst even budget bij elkaar gespeeld voor een verbouwing in het voorjaar. Daarna gaat er budget gemaakt worden voor een Martin HD-35.
Ik heb het misschien makkelijker. Mijn vrouw zingt in en koor waar ik musicals voor help schrijven. Kleinkind hoort opa graag spelen op de gitaar , dus ze vind het allemaal wel best. Zo lang de rest ook gewoon door gaat.

fred dons
18 februari 2015, 17:05
Je kan ook gewoon minder kopen Fred. Het werkt echt hoor.

nah, kan me niet voorstellen ;)

Remork1970
18 februari 2015, 17:15
Oew, da's een zeer bruikbare! 😜

Ja toch...?

mrweird
18 februari 2015, 17:37
Meestal na verloop van tijd ebt het weer weg... In de ernstige gevallen heb ik 't principe geld wat hobby's opbrengt mag naar hobby, maar dat is wel een rekbaar principe.

Jay75
19 februari 2015, 12:03
Gewoon kopen, even op spelen, en misschien weer de deur uit, zo gaat het vaak hier haha. Meestal met een paar tientjes winst/verlies. Heb zowat mijn complete collectie " gratis" door beetje op en neer verkopen.

mennen08
19 februari 2015, 12:23
Niet, had gas dus kocht een nieuwe amp. Dat was weg, toen zat k te gassen op een strat.. binnen paar maanden een strat erbij, toen zat k te gassen op een custompedalboard. Die maar zelf gebouwd. Toen begon k weer op pedalen te gassen.. het houdt nooit op haha
Het is gewoon een rondje dat zich steeds herhaalt

barno
19 februari 2015, 13:21
je kan jezelf ook paaien met de gedachte dat echte instrumenten meestal een pak duurder zijn dan een electrische plank. ga maar es een goede sax kopen, een piano, ... maar Kenens heeft gelijk. het is een beschavingsziekte.

Kim Wilson
19 februari 2015, 13:30
Ik heb gemerkt dat het zich vooral voordoet als je wat geld over hebt. Dus inderdaad een beschavingsziekte. Wat Mennen08 al schrijft, ampje kopen, stratje kopen, pedaaltjes kopen, het kan blijkbaar allemaal. Als ik een hele partij uitgaven voor de boeg heb die meer prio hebben dan gitaargerelateerde zooi, heb ik geen GAS. Nu scheelt het dat mijn amp en main gitaar gewoon goed zijn.

D3nnis
19 februari 2015, 13:52
Ik word er gek van, dat gas. Zo had ik ooit, 10 jaar terug ofzo, gas voor een fulltone choralflange, maar vond ik te duur. Toen ter compensatie maar 1 of andere line6 chorus gekocht......om binnen een maand de fulltone erbij te kopen.
Op een gegeven moment een pedalboard van 60x40cm, Hmm, kan mooier, uitbreiden naar 80x50cm. Vet board, alle sounds die ik nodig had, maar praktisch gezien niet altijd handig (kroegjes). Weer opnieuw (net als voor de pedalboards) bij 19" terechtgekomen, maar nu beter spul ipv de rocktron spullen van weleer. Midi controller een paar maanden daarvoor verkocht, want ik had een super pedalboard en gebruikte al jaren geen midi meer. Met de komst van het rack, en met name de uitbreiding met tweede fx unit, versterker kanalen schakelen, extra switcher etc, toch weer midi nodig.....argh, om gek van te worden :-)
En nu....best leuk, 19", maar toch zwaar alles bij elkaar. En dan komen de gedachten weer om een klein pedalboard te maken, voor erbij, voor de handigheid, 1-sets optredens en zo, maar als ik er aan toe geef, loopt dat binnen de kortste keren de klauwen uit. Help!
Zelfde met gitaren, jarenlang Les Pauls verafschuwd, vanwege het gebrek aan attack, langzame respons, zompige gedrag, weet ik veel, ik kende alleen studio's en standards die dit gedrag vertoonden (en allemaal die ik links en rechts hoorde). Tot ik in oktober vorig jaar een jaren 80 Burny les paul custom tegenkwam. Deze heeft wél attack, niet heel strak, maar wel zo'n lompe crunch in het middengebied, dat ik nu helemaal gas op les pauls met dit karakter (maar dan beter), geen idee nog wat ik dan moet hebben, maar gas is er zeker. Om gek van te worden. Ik zal eens uitzoeken of dit vergoed kan worden door de ziektekostenverzekeraar. En het ergste, door al die flauwekul kom ik niet eens aan spelen toe!

barno
19 februari 2015, 14:13
ik geloof trouwens dat pedalen GAS zowat de vervelendste vorm moet zijn. zelf heb ik er geen last van maar als ik zie aan welk tempo een vriend van mij pedaaltjes koopt... zal ook te maken hebben met de relatieve lage prijs om een GAS aanval even te counteren.
Mss is dat ook de reden waarom ik me niet (meer) met pedalen bezig hou. wat helpt is natuurlijk dat al mijn gitaarhelden pedaalloos spelen

D3nnis
19 februari 2015, 14:21
Weet je wat het stomme is? Ik wil graag kwalitatief goede delay, reverb, chorus, boost, etc, en in 99% van de tijd speel ik effectloos, dus eigenlijk is het niet aantrekkelijk om alles top te willen hebben. Das pas echt gas!

Pepe
19 februari 2015, 14:50
Gewoon veel spelen. Oefenen, livegigs. Nummers maken en opnemen. Bij gebrek daar aan ga je aan knoppen draaien in je slaapkamer om toch met iets bezig te willen zijn.
Uitzonderingen daargelaten, je ziet vaak aan het board of iets een tool is of bezigheidstherapie. Met dat laatste is niks mis natuurlijk maar dan komt er ergens een punt dat het middel belangrijker wordt dan het doel.

D3nnis
19 februari 2015, 15:16
Gewoon veel spelen. Oefenen, livegigs. Nummers maken en opnemen.

Wat dat betreft, ben ik geen echte muzikant; ik houd er helemaal niet van om eigen nummers te maken. Wel ooit wat geëxperimenteerd daarmee, ook wel in bandverband, maar dat is echt mijn ding niet.



Uitzonderingen daargelaten, je ziet vaak aan het board of iets een tool is of bezigheidstherapie. Met dat laatste is niks mis natuurlijk maar dan komt er ergens een punt dat het middel belangrijker wordt dan het doel.

Dat is inderdaad wel een gevaar, of in ieder geval een verleiding, bij mij in ieder geval!

munkie
20 februari 2015, 12:53
ga maar es een goede sax kopen,

Breek me de bek niet open. Ben 3 jaar geleden begonnen op een oude afgeschreven alt van de lokale HaFaBra. Die heb ik 4 keer naar een reparateur gebracht. Achteraf bleek ie nog steeds te lekken... Toen een Jupiter tenor in goede staat op MP voor weinig. Nu een Selmer SA80II tenor. Die heb ik van een particulier gekocht op MP maar wel na een aankoopkeuring door een reparateur. Die heeft hem ook speelklaar gemaakt. Dik zijn geld waard. Je kan er zelf weinig aan doen, te complex en zelf goed inschatten hoe de conditie is kan ik ook nog niet.

Het valt me op hoe goed budget gitaartjes tegenwoordig zijn, net mijn Fender HRD verkocht aan een jongen met een London City strat, even beetgehad, heerlijke gitaar. Het verschil tussen mijn Jupiter en Selmer tenori is toch wel vrij groot. Het aanbod in 2dehands gitaren is ook veel groter. Ok de amp komt er nog bij, meer dan 50 % van je geluid IMHO.

Kim Wilson
20 februari 2015, 13:02
Gewoon veel spelen. Oefenen, livegigs. Nummers maken en opnemen.
Dit zijn voor mij juist redenen om weer nieuwe dingen aan te schaffen...

FruscianteFan
20 februari 2015, 14:13
Dit zijn voor mij juist redenen om weer nieuwe dingen aan te schaffen...
Nieuwe spullen = inspiratie. Maar tegelijkertijd: hoe meer ik (vooral live) speel, hoe meer ik niet zozeer GAS heb maar vooral pragmatisch ben.

Sinds augustus is het bij mij behoorlijk gestagneerd. We gingen op een tourtje in Duitsland en omdat we de studio nog even hadden uitgesteld, kocht ik nog net die ene nieuwe delay. Met die setup heb ik een half jaar gewerkt en dat beviel zo goed dat ik geen enkele behoefte had aan andere of meer spullen.

Hoe dat precies werkt? Ik weet het niet, maar ik merk dat ik heel erg tevreden ben met mijn basisgeluid. Het klopt ook met wat ik wil, hoe ik muziek en gitaar benader, en hoe wij als band klinken. Maar vergis je niet: ik heb daar hard en lang aan gewerkt en heel veel geld aan uitgegeven.

Ook merk ik dat ik bij nieuwe songs alweer behoefte heb aan verandering, meer mogelijkheden, etc. En da's maar goed ook, anders wordt het saai.

(Los daarvan: in die tijd dat ik geen behoefte had aan vernieuwing op elektrisch gebied, heb ik wel een nieuwe akoestische gitaar gekocht)

Bottom line: wat wel helpt tegen GAS is ervoor zorgen dat je weet wat JIJ als gitarist of muzikant wilt. Als ik een mooie elektrische gitaar zie, denk ik "maar ik heb m'n Gretsch al". Als ik weer een lekkere amp zie, denk ik "past dat echt beter bij mij dan mijn (zwaar gemodde) Blues Junior?"

barno
20 februari 2015, 14:19
bij veel live spelen komt bij mij ook vooral pragmatisme. in mijn geval less is more. hoe minder pedaaltjes, kabeltjes, hoe minder er fout kan gaan. ik neem daarom tegenwoordig zelfs mijn outboard reverb niet meer mee, ding is niet echt bedrijfszeker. neem wel meestal enkele gitaren mee, maar da's meer voor de lol. Op eentje zou het ook kunnen.

Eko
20 februari 2015, 14:46
Ik heb veel zaken dubbel bij me. Al blijft de helft in de auto bij een optreden. Als je je verhuurt om muziek te maken wil je niet na 150 km rijden er achter komen dat er iets niet werkt. Gebruik niet veel pedalen , maar het noodzakelijke is met backup aanwezig. Is een mooie reden om nooit genoeg materiaal te hebben........

Pepe
20 februari 2015, 14:48
I fully agree met Barno & Frusci.
Bedrijfszeker en pragmatisme zijn king op een podium. Nam ik vroeger vaak een exotische gitaar mee omdat ik dacht, kijken hoe dat uitpakt, nu zijn altijd dezelfde gitaren waar ik me comfortabel op voel.
Hetzelfde geldt voor pedalen, geen gezeik met knoppen draaien. Het gaat allemaal af aan waar je je kop moet hebben, optreden voor een publiek.

FruscianteFan
20 februari 2015, 15:00
Ik heb veel zaken dubbel bij me. Al blijft de helft in de auto bij een optreden. Als je je verhuurt om muziek te maken wil je niet na 150 km rijden er achter komen dat er iets niet werkt. Gebruik niet veel pedalen , maar het noodzakelijke is met backup aanwezig. Is een mooie reden om nooit genoeg materiaal te hebben........
Maar wel tijdens een optreden naar je auto lopen als je een snaar hebt gebroken of je tuner het begeeft?

Kim Wilson
20 februari 2015, 15:04
bij veel live spelen komt bij mij ook vooral pragmatisme. in mijn geval less is more. hoe minder pedaaltjes, kabeltjes, hoe minder er fout kan gaan. ik neem daarom tegenwoordig zelfs mijn outboard reverb niet meer mee, ding is niet echt bedrijfszeker. neem wel meestal enkele gitaren mee, maar da's meer voor de lol. Op eentje zou het ook kunnen.
Nou ja, dat is het dus ook in mijn geval. Als ik weer wat meer ga spelen, vind ik ineens dat alles beter dan nodig moet zijn.

vulvasonic
20 februari 2015, 15:10
Ook ik heb lange tijd het perfecte geluid gehad voor wat ik deed (of nodig had). En ik had overal een bevredigend back up geval voor. Gedurende die hele periode (ruim 12 jaar) totaal geen last van GAS gehad. Helaas is dat inmiddels verleden tijd. Mijn versterkers zijn allemaal gejat en al mijn randapparatuur piept en kraakt. En hup, GAS. Als een dolle!!! :eek:

Henri H
20 februari 2015, 15:59
Grootheden als b.v. Edward Van Halen, Bonamassa e.d. hebben er ook last van.
Bij Edward is dat uiteindelijk uitgemond in een eigen muziekmerk (EVH), en Bonamassa loopt er gewoon mee te koop:

http://i50.tinypic.com/34ep8ir.jpg

Zo gauw je ergens mee bezig gaat, en je hebt er plezier in, wil je enkel en alleen nog maar meer en beter, vrij logisch.
Als je de financiële middelen hebt, kun je er natuurlijk aan toegeven. Zo niet dan niet. It's a simple. :)

Ik heb nog meer hobby's:
Schaatsen > klapschaatsen, weet je hoe duur die zijn?
Windsurfen > enig idee wat één enkele carbon-mast kost?
Mountainbiken > hier kan ik me nog wel inhouden, maar daar kun je je geluk (lees: geld) ook wel in kwijt hoor

Dan zijn er nog legio mensen die denken dat ze elk jaar, of elke maand een nieuwe auto nodig hebben, of een oude (oldtimer), etc.
Het was er altijd al, en het zal er ook altijd wel blijven: wen er maar aan. ;)


...zoals ik eerder al eens schreef: twee gitaren kopen binnen 3 dagen wordt door mijn eega beloond met een maand eenzame opsluiting in het kolenhok...
:seriousf:

MikeD
20 februari 2015, 17:54
oldtimers zijn bij mij de deur uit gegaan.. kostten klauwen met geld en is alleen leuk als je d'r echt veel mee rijdt; had ik geen tijd meer voor. Ging er van alles vastzitten.... reparaties.. klauwen met geld...... En toen ik d'r nog wel veel mee reed, moesten weer klauwen met geld worden uitgegeven aan onderhoud... Bodemloze putten..... ben geen lid van de Rothschild familie ... geld kan je maar 1 keer uitgeven... dus nu groeien de gelederen van goedgevulde gitaarkoffers, speakerkabinetten etcetera.... nog altijd goedkoper dan 1 oldtimer.... het kolenhok lonkt al weer......

cat's eyes
20 februari 2015, 18:25
Wat voor een oldtimer?

Tunes
20 februari 2015, 18:51
Ik koop mij gewoon helemaal de tering en dan kan ik niet eens best spelen.
Alhoewel ik nu flink aan het opruimen ben, eigenlijk wil ik proberen 2 a 3 gitaren over te houden, 2 akoestisch en een basje of 3.
Versterkers ook maar flink aan het opruimen, gewoon 1 goede versterker en 1 goede bas versterker.
Hoop dat ik het kan redden maar meestal loopt het uit op weer een aankoop.
Van de week nog, wilde een snare drum verkopen (arbiter bijzonder concept), kom er potdomme 1 tegen op marktplaats, wat denk je ?
Ik moet er nu twee verkopen :crazyhappy:

Enige waar ik nu nog geld aan uitgeef is drum spul, maar eigenlijk heb ik alles en meer wat ik wil.
Probleem is, ik ben er zo 1 die zaken wil hebben die een ander niet heeft, voordeel is dat het vaak weinig kost.
Zo heb ik een midibas en een midigitaar (roland uit de jaren 80), doe er geen flikker mee maar ze zijn leuk voor de heb.

Tupelo
20 februari 2015, 18:56
Mijn eigen gear blijft me voldoende verbazen.
Gisteren mijn Hofner weer eens ingeplugd (speel ik meestal akoustisch), en dan verklaar ik mezelf voor gek dat ik nog nadenk over een ES335, of Starfire.
Ik heb alles dat ik nodig heb met mijn Mustang, Tele, en Hofner, alleen begint die laatste door zijn fretjes heen te raken.
Denk dat ik dat t.z.t. maar eens laat fixen, en de Starfires en ES'sen maar laat lopen.
Is een andere categorie natuurlijk, maar daarvoor zou ik iets dergerlijks toch niet gaan gebruiken.

Kakihara
20 februari 2015, 20:58
Mijn GAS is redelijk beperkt nu: ik kijk vooral nog naar pedaaltjes. Qua gitaren: once you go Guttlin... wil je alleen nog een Servant :D

Mitch
20 februari 2015, 21:53
Ik vind 't gewoon leuk een hoop uit te proberen. Spelen is leuk, repetities, optredens, gelegenheids dingetjes: 't is allemaal even leuk, maar je hebt overal wel gereedschap voor nodig. Daarnaast ontwikkel je een beetje een eigen stijl en voorkeuren (bij gebrek aan talent) en dan is het verdomd leuk ten dienste daarvan te kijken hoe nou precies een SG past binnen die muziek, of een ES, of een JTM, of een Small Stone, of een RMC wah, of... Afijn, het is voor mij een kruising tussen nieuwsgierigheid (naar vooral de klassiekers in gear), hobbyisme maar zeker ook pragmatisme. Zo zijn er een paar gitaren die nooit meer zullen verdwijnen, zit ik vastgebakken aan een type versterker en is er ook een flink aantal pedalen dat al jarenlang naar volle tevredenheid op mijn board staat.

Maar om antwoord te geven op de vraag: hoe ga je ermee om? Nou, vrij simpel: sparen, kopen, verkopen.

FruscianteFan
20 februari 2015, 22:14
Nou ja, dat is het dus ook in mijn geval. Als ik weer wat meer ga spelen, vind ik ineens dat alles beter dan nodig moet zijn.

Nou moet ik zeggen, dit is wel belangrijk ja. Ik investeer enorm in mijn spullen omdat het instrumenten zijn - ik gebruik ze daadwerkelijk om de muziek te maken die ik wil maken.

Die gedachte is aan de ene kant heel erg GAS-opwekkend. Het is namelijk een reden, noem het een excuus, om aan GAS toe te geven. Aan de andere kant werkt het juist rustgevend: voegt dit of dat pedaal, die gitaar, etc, iets toe aan wat ik doe, of verwezenlijkt het iets wat ik nog mis?

Niet dat ik door die afweging helemaal niets meer wil. Maar het geeft wel een soort rust.

D3nnis
21 februari 2015, 07:49
Ik vind het ook vervelend dat als je 1 ding in de keten van gitaar tot en met speaker verandert, dat weer GAS op kan wekken voor de hele rest van de keten. Het is niet te doen....
Soms ben ik weleens jaloers op bijvoorbeeld contrabassisten, daar hoor je regelmatig dat ze 1 contrabas kopen, die ene contrabas is er dan meteen voor het leven.
Van de andere kant, ze moeten wel, als je die prijzen ziet :D

fred dons
21 februari 2015, 10:20
waar ik de laatste tijd heel erg last van heb is wanneer ik weer een nieuwe versterker hoor (meestal op joetoep)dat ik die gelijk wil hebben maar gelukkig (en dat in tegenstelling tot gitaren) heb ik wat moeite om versterkers via het internet te kopen en dan twijfel ik zo lang dat de GAS aanval in de tussen tijd weer gezakt is. Met gitaren trek ik direct mijn creditcard :D , hoewel dat ook steeds moeilijker wordt, ik wil zo veel mogelijk verschillende gitaren maar loop regelmatig tegen gitaren aan op ebay waarvan ik in eerste instantie vind dat die uniek is en dat ik hem moet hebben om vervolgens te bedenken dat ik die gitaar al ergens heb staan :(

FruscianteFan
21 februari 2015, 10:21
De bassist van mijn bigbang klaagt steen en been over zijn contrabas. Het geluid omschrijft hij als een natte krant. Hij is constant bezig met de pickup, output en versterker (top en cab willen nog weleens wisselen).

Of hij speelt elektrische basgitaar en leukt zijn sound op met een chorusje of bassballs. Die man heeft meer GAS dan ik.

edit: ik vraag me af of er ook iets is dat tegen GAS werkt als je NIET al precies hebt wat je wilt. Of heet het dan geen GAS en ben je gewoon op zoek naar wat je nodig hebt?

telerocker
21 februari 2015, 10:37
GAS gaat nooit weg, maar je kunt wel je beheersing trainen. Heb ik dit echt nodig, werkt het on stage? Ik heb drie podiumpaarden die altijd meegaan. Meer hoeft niet voor mij. Qua amps vind ik het juist inspirerend om af en toe wat anders mee te zeulen. Dat houd je fris.

cat's eyes
21 februari 2015, 11:45
Ik zal het nog maar eens herhalen want blijkbaar snapt niemand hier er iets van, of willen jullie het niet snappen! :hide: :)

Gas is gewoon een ander woord voor gevoel van verlangen. Niet het voorwerp waarnaar we verlangen, maar het gevoel van verlangen is hetgeen we nastreven. Hoe veel voorwerpen je ook kan bemachtigen, je wil steeds weer dat gevoel verkrijgen. ;)

FruscianteFan
21 februari 2015, 12:00
Dit kan ik wel bevestigen. Ik merk namelijk dat zodra ik tevreden ben op één vlak, ik me op een ander vlak concentreer. En dat kan van alles zijn. Kleren, bijvoorbeeld.

Wutt
21 februari 2015, 13:21
Mijn laatste GAS aanval > doe een overhaaste aankoop > ben er 2 dagen helemaal blij mee totdat ik wat verder kijk > realiseer me dat dit wellicht niet het slimste was > dan maar op de blaren zitten > je zou zeggen dan heb je het geleerd maar niets is minder waar.

Pepe
21 februari 2015, 13:24
Ik zal het nog maar eens herhalen want blijkbaar snapt niemand hier er iets van, of willen jullie het niet snappen! :hide: :)

Gas is gewoon een ander woord voor gevoel van verlangen. Niet het voorwerp waarnaar we verlangen, maar het gevoel van verlangen is hetgeen we nastreven. Hoe veel voorwerpen je ook kan bemachtigen, je wil steeds weer dat gevoel verkrijgen. ;)

Het gaat wel degelijk over gitaren. Stuk hout met snaren.
Je mag er best iets abstract filosofisch van maken maar daar hebben we andere woorden voor.

Originele column wel eens gelezen?

cat's eyes
21 februari 2015, 13:36
Originele column wel eens gelezen?

Welke, Link?

Pepe
21 februari 2015, 13:38
Haha, niks gelezen en toch vertellen hoe de vork in steel zit :D

Zoek maar op, Walter Becker G.A.S. attack.

cat's eyes
21 februari 2015, 13:44
Haha, niks gelezen en toch vertellen hoe de vork in steel zit :D



Niet over G.A.S. wel over verlangen, ben Antwerpenaar hè. :)

cat's eyes
21 februari 2015, 14:49
Zoek maar op, Walter Becker G.A.S. attack.
Heb het gelezen, en zelfs niet van gedacht veranderd. :)

Het beperkt zich volgens mij echt niet alleen tot de algemene muziekscene en gitaarspelers/eigenaars in het bijzonder. Wij zijn echt niet zo uniek (primaat instinctief gedrag bestaat veel langer dan gitaren).

Men heeft er gewoon handig gebruik van gemaakt, en er een catchy naam (GAS) aan gegeven. Het omvat meer dan alleen een "stuk hout met snaren".

Mijn vrouw bijvoorbeeld heeft last van S.A.S. ;)(Sacochen kopen en aanpassen), ik heb het ook nog met mijn oldtimer, mijn buur met zijn motorfietsen en mijn vriend met zijn duikmateriaal........

De basis is volgens mij nog steeds, het weerkerende gevoel van verlangen. En omdat we toevallig gitaar spelen, reflecteert dit zich uiteraard op het gezochte product. Wat dus (commercieel gezien, heel handig,) GAS wordt genoemd.


PS en nu ga ik mijn anderhalve hersencel laten rusten, want ze staan roodgloeiend!:)

Tristan
21 februari 2015, 15:26
Ik koop mij gewoon helemaal de tering en dan kan ik niet eens best spelen.
Alhoewel ik nu flink aan het opruimen ben, eigenlijk wil ik proberen 2 a 3 gitaren over te houden, 2 akoestisch en een basje of 3.
Versterkers ook maar flink aan het opruimen, gewoon 1 goede versterker en 1 goede bas versterker.
Hoop dat ik het kan redden maar meestal loopt het uit op weer een aankoop.
Van de week nog, wilde een snare drum verkopen (arbiter bijzonder concept), kom er potdomme 1 tegen op marktplaats, wat denk je ?
Ik moet er nu twee verkopen :crazyhappy:

Enige waar ik nu nog geld aan uitgeef is drum spul, maar eigenlijk heb ik alles en meer wat ik wil.
Probleem is, ik ben er zo 1 die zaken wil hebben die een ander niet heeft, voordeel is dat het vaak weinig kost.
Zo heb ik een midibas en een midigitaar (roland uit de jaren 80), doe er geen flikker mee maar ze zijn leuk voor de heb.

Grappig, ik heb hier nog twee van die Roland synth bakken die bij zo'n gitaar horen, new old stock in de doos, zou je het leuk vinden die eens te proberen?
Ik kan ze wel meenemen naar de meeting in Almere van 1 Maart, als jij dan die gitaar meeneemt.