PDA

View Full Version : verlengen aansluitdraden potmeters



no 1 hops
15 februari 2015, 18:28
in een zeer oude topic was ik aan het proberen een third watt buizen versterkertje te bouwen.
heb nu eindelijk weer de tijd om daarmee aan de gang te gaan en zit nog met een misschien vreemde vraag.
de versterker zit nu in een metalen behuizing van een pc voeding.
nu wil ik meer vrijheid hebben voor het kastje dat ik wil maken en zou misschien de volume en tone potmeter ergens anders willen plaatsen dan de versterker zelf.
is dit mogelijk? en waar moet ik dan op letten?

nico verduin
15 februari 2015, 19:43
Op zich kan het altijd. Maar.... realiseer je dat de draden antennes zijn en dus brom op kunnen pakken. Je kan evt. de draden vervangen voor afgeschermd draad.

no 1 hops
18 februari 2015, 17:49
Nico, bedankt voor je reactie.
ga daar rekening mee houden!

obiwanjacobi
18 februari 2015, 19:55
Sluit de afscherming van de draad maar aan 1 zijde aan op de aarde/ground/0V - da's genoeg en dan krijg je geen aardlussen. Het meest voor de hand liggend is de aarde aansluiten bij de kant van de versterker en niet aan de kant van de pots...

[2c]

nico verduin
18 februari 2015, 22:39
Dat ligt er aan hoe hij de gnd van het volume heeft geregeld

obiwanjacobi
19 februari 2015, 08:31
Als de pots zelf niet aan de gnd hangen kan je nog steeds elke aansluiten afgeschermd verlengen, toch?

nico verduin
19 februari 2015, 09:05
Alles wat geen relatie heeft met GND moet je inderdaad aan een kant aan GND zetten. De volume pot hangtechter aan GND. Beetje zinloos om een GND draad af te schermen....