PDA

View Full Version : Eerste Zelfbouw: Telecaster.



Buzzel
15 februari 2015, 17:55
Hallo Gitaarnetters!

Het is al een jarenlange droom van mij geweest, een keer een gitaar maken. Omdat het me wat te hoogdrempelig leek ben ik toen der tijd begonnen met pedaaltjes, die nu vrolijk mijn gehele pedalboard bevolken. Na de pedalen heb ik ook tweetal amps gebouwd die ook prima werken. Nu ik niet echt wat heb aan een berg versterkers moest er weer eens wat anders gebeuren. Een Gitaar! Het verkopen van een andere gitaar die ik toch niet zo veel gebruikte (ook een Telecaster) heeft ruim budget gemaakt, dus lets GO!!!

Het plan
Laten we eerst zeggen dat ik vrij weinig weet van gitaren bouwen. Ik heb veel topics op gitaarnet gevolgd, ik kijk regelmatig filmpjes van Crimson guitars (https://www.youtube.com/channel/UCdD1Cqxr8aINzWs1agg3tEQ) die ook best nuttig zijn (als je al het geklets van die kerel een beetje negeert). Ik heb al een hoop research gedaan na hoe en wat, en in grote lijnen weet ik hoe ik mijn instrument wil gaan bouwen.

Wat gaan we eigenlijk bouwen? Een telecaster. Een mooie aanvulling op mijn strat en les paul. Ik wil echter niet een Standaard telecaster bouwen, maar meer iets wat in mijn stratje past. Iets meer ballen, iets meer power en iets meer wauw. Anders kan ik er ook wel gewoon eentje kopen. Het moet dus een echte Rock bak worden. Dus een....Rockcaster?

Dus wat is het plan? Ik ben van plan om de nek los aan te schaffen (waarschijnlijk allparts of gelijkwaardig) Check that, Die hals gaan we ook gewoon zelf maken! De body wil ik wel geheel zelf maken. Op de body moet een mooie Esdoorn (maple) flame top komen in een kek kleurtje (neig nu naar turquoise). Het body hout zal waarschijnlijk elzen (Alder) worden ik wil proberen om deze blank te lakken (dus alleen de top gekleurd). Het hout ga ik mogelijk bij AF (http://www.af.nl/) kopen (alleen al om de geweldige website :seriousf:)

Pickup configuratie wordt een (volwaardige) humbucker in de brug positie en een singlecoil in de nek positie. Verder enkel een volume knop (ik gebruik nooit de tone knoppen) en een pickupswitcher op de plek waar je deze ook vindt bij Gibsons. Verder lijkt me een ingekorte ashtray tele brug wel kek. Alle kleine gitaaronderdelen kan ik via mijn vaste gitaarwinkel voor een schappelijke prijs bestellen.

Hoe komt dat er dan uit te zien? Zoiets:
http://schelfer.home.xs4all.nl/media/Telecasterbuild/Tele%20plan%20V1.jpg
AutoCAD doet graag raar met solid hatches, daar komen de rare lijnen in de gevulde vlakken vandaan.

Nu heb ik al wel ontdekt dat een lefty hals vinden die ik ook wil nogal lastig is. Dus ik denk dat ik die wens laat vliegen. Ik wil namelijk niet een 'standaard' C profile, maar liever iets meer vlees in de kuip. Een stevige hals, daar kan ik zelf ook nog wat meer aan bijwerken.

Ik ben van plan om een freesmal te maken met behulp van een lasersnijder (die bij mij op school aanwezig is). Met die mal kan ik dan weer een degelijke dikke MDF mal maken die ik vervolgens kan gebruiken voor het frezen van de body en de top.

Ik verwacht niet dat het project erg snel zal verlopen. Ik ben momenteel bezig met afstuderen, en prioriteit ligt (natuurlijk) daar. Ik hoop echter wel in de zomer alles gereed te hebben zodat ik lekker buiten in het zonnetje kan gaan hakken en frezen in het hout.


Vragen
Maar ik begin het topic niet geheel vraagloos en hoop dat jullie mij zouden kunnen adviseren.

Ten eerste heb ik kopieer frezen nodig. Ik heb al vastgesteld dat ik eigenlijk twee diameters nodig heb. 1/2" inch voor de neckpocket en het frezen van de body en 3/8" voor body routing. Echte weet ik verder geen biet van frezen. Welke frezen zijn je geld waard en wat voor lengtes kan ik het beste aanschaffen? Ik heb een Bosch POF 1200 frees.

Ik heb nu al een body routing bedacht (zie grijs gevulde gebied in de tekening). Ziet dit er uberhaubt zinnig uit? Of kan ik beter iets anders bedenken?

Wat voor bodyhout raden jullie aan? ik heb nu 'standaard' Elzen (Amerikaans denk ik). Maar zijn er zaken waar ik ook echt naar zou moeten kijken?

Ik heb al een tijdje zitten denken over het maken van de neckpocket en het er voor zorgen dat die nek dan ook recht zit. Ik denk eigenlijk om het volgens deze (https://www.youtube.com/watch?v=hjnmW1Q4QI0)(linkje) manier te doen. Een mal maken met behulp van 2 latten, ik ga de neckpocket dus ook niet meenemen in de freesmal. Wat is jullie mening hiervan en zijn er ook goeie (makkelijkere?) alternatieven?

Positie van de brug. Je hebt je mensuur (648mm). Gemeten van de topkam tot de brug, maar waar precies? Hoe bepaal je het 'nul' punt van de brug? Wat is je begin positie van zadels?


Samenvatting & Specs (voor mensen die geen zin hebben om mijn gebrabbel te lezen):


Model: Telecaster.
Hout: Body Elzen met flame esdoorn top.
Nek: zelfmaken natuurlijk!
Controls: 1 Volume (mogelijk: push pull pickup split) 3way pickup selector
Tuners: locking. Merk: Geen idee.
pickups: humbucker brug positie en singlecoil bij de nek (mogelijk fralin pickups???)
kleur: turquoise beits top. Blanke lak body.
Supergaaf: Ja.
Vragen: Genoeg.
Planning: Eind zomer klaar!


Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tijd. Laten we hopen dat het een vette gitaar wordt!

D3nnis
15 februari 2015, 18:16
.
Ten eerste heb ik kopieer frezen nodig. Ik heb al vastgesteld dat ik eigenlijk twee diameters nodig heb. 1/2" inch voor de neckpocket en het frezen van de body en 3/8" voor body routing.

Waarom heb je daar 2 verschillende frezen voor nodig? Zeker als het geen 100% zuivere kopie hoeft te worden.
Mijn eerste 2 gitaren heb ik met 1 maat bitje gedaan.
Kwalitatief zijn er wel verschillen, de freesjes van guitarsupplies zijn best ok (Let op welke as maat er in je freesmachine past), maar mijn kopieerfreesbitje van Stehle is stukken beter. Snijd mooier, maakt minder herrie, en is beter in balans, maar kost ook meer.

Buzzel
15 februari 2015, 18:49
Tja, meer vanuit praktisch oogpunt. Een kleine (diameter) frees om het fijne werk te doen zoals pickup routing. en een grotere voor het 'grote' werk. Kan me wel indenken dat een kleine frees veel harder moet werken om veel hout weg te halen.

Rizz
15 februari 2015, 19:13
Meer passages iig. Als het je om de rondingen in de pocket gaat, kan ik het me nog wel voorstellen.. Als je eerst met een (forstner)boor het grootste gedeelte weghaalt hoeven de frezen sws minder hard te werken en is er minder kans op iets dat fout gaat..

En waarom maak je die hals niet zelf? Keer op keer lees ik dat mensen angst hebben om een hals te maken, maar dat is helemaal nergens voor nodig... Het is echt niet moeilijker dan een frees in een stuk hout te zetten, minder gevaarlijk ook... ;) Je zegt zelf dat je mallen op school kunt maken, dus dat lijkt me dan ook geen probleem..

Buzzel
15 februari 2015, 19:49
Tja, waarom de hals niet? De hals lijkt me het gedeelte waar het meeste mis mee kan gaan. Trussrod placement. Frets moeten precies goed zitten (nu heb je daar ook wel weer malletjes voor). Ik heb het in vele topics gelezen dat de hals ook prima te maken is, en toch lijkt het me een hels karwij...

Aan de andere kant laat je me nu wel weer heel erg twijfelen... Als iemand me over kan halen doe ik de hals misschien ook wel. Dan is het reversed headstock verhaal wel weer een stuk makkelijker :)

Tabula Rasa
15 februari 2015, 20:27
Hals is niet moeilijk. Speel desnoods ff vals met een prefab toetsjes als je daar bang voor bent
bent.

Buzzel
15 februari 2015, 20:41
Hals is niet moeilijk.

Nou dan proberen we dat ook maar gewoon! Ga ik mij ook daar een beetje over inlezen.

pim raaijmakers
15 februari 2015, 22:23
Een eigen hals maken geeft enorm veel voldoening, heb ik gemerkt.

Buzzel
16 februari 2015, 09:33
Een eigen hals maken geeft enorm veel voldoening, heb ik gemerkt.

Zelf bouwen geeft sowieso veel voldoening. Maar ik ben het wel met je eens. Als de hele gitaar zelfbouw is dan heb je toch écht iets van je zelf. En niet half.

Ik heb al een beetje gekeken hoe je een Gitaarhals kan maken. En ik denk dat het wel moet lukken. Zoals ik het zo zie is het belangrijk dat de centerlijn goed is geplaatst voor de trussrod.

jan jansen
16 februari 2015, 17:51
Tja, meer vanuit praktisch oogpunt. Een kleine (diameter) frees om het fijne werk te doen zoals pickup routing. en een grotere voor het 'grote' werk. Kan me wel indenken dat een kleine frees veel harder moet werken om veel hout weg te halen.

Voor de holtes te frezen gebruik ik ook een kleiner freesjes. gewoon met een boor voorboren zodat je maar weinig weg moet halen. Voor de body routing heb ik een groter freesje maar ook een zwaardere frees. gaat als een speer...

Buzzel
17 februari 2015, 20:37
Het lijkt me een goeie investering om een paar goeie frezen te halen (dus niet grabbelbak kwaliteit), maar ze hoeven dan ook weer niet meteen 100+ euro te kosten :soinnocent:. Als dit project goed moge slagen weet ik al wat ik hierna ga maken (http://schelfer.home.xs4all.nl/media/Gitaarnet/G100-Full-line-bk.jpg).

Ik zag Stehle langs komen, maar ik ben nog niet echt een winkel tegen gekomen die dat nou echt verkoopt. Wat voor merk en welke frezen vallen aan te raden (of welke moet ik juist niet kopen)?

En een Forstner bit kan je ook prima met een handboor gebruiken toch? De kolomboor staat nog op de wishlist (ook handig voor pedalen bouw).

Tabula Rasa
18 februari 2015, 04:16
Frezen van GS zijn prima. Ik verlang ze wel om de 3 gitaren.

D3nnis
18 februari 2015, 06:57
@Buzzel: ik heb mijn Stehle gekocht bij de gereedschapslijperij hier in de buurt, dus zeg maar waar de timmermannen hun zaagbladen en zo naartoe brengen.



Frezen van GS zijn prima. Ik verlang ze wel om de 3 gitaren.


@tabula rasa: doe je de andere gitaren zonder freesjes, of wel met frees maar gewoon zonder gevoelens dat je ernaar verlangt? :) :)

Tabula Rasa
18 februari 2015, 08:22
Vervang. Klote T9 functie

Buzzel
18 februari 2015, 09:16
:seriousf:


Thanks voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik 'gewoon' voor de GS frezen ga.

Ruud313
18 februari 2015, 09:30
Altijd leuk; een bouwtopic. Succes en kom maar op met die foto's!

Buzzel
13 augustus 2015, 15:57
Nou... Er is nog helemaal niks gebeurt in de tussentijd. Mijn afstuderen vroeg iets meer aandacht dan ik had geanticipeerd, maar wel geslaagd. Dus zo erg is het allemaal nog niet :ok:

Ik wil binnenkort wat pickups gaan halen in Enschede (bij kay's guitarstore, aangezien ik nog een cadeau bon heb). En veel ander grut, zoals Locking tuners, brug, slagplaatmateriaal ga ik bij mijn 'vaste' gitaarwinkel in Winterswijk bestellen.
Omdat ik lui en druk ben ga ik waarschijnlijk het hout bestellen ipv ophalen. Zat zelf aan masave te denken, die weten wel wat ze doen.

Anyway, aangezien ik afgestudeerd ben is de optie om de lasersnijder van school gratis te gebruiken een beetje vervallen... dus moet ik mijn freesmallen maar met het betere handenarbeid gaan maken. Mijn idee is zo om met een decoupeerzaag zo netjes mogelijk de mal te zagen en deze met de hand bij te schuren totdat ie goed is. Mogelijk kan ik de sparingen van de pickups uitfrezen in de mal met behulp van die kleine malletjes (die je bij GS kan bestellen) zodat die ook strak zijn. Als de mal af is kan ik hem gebruiken om een echte degelijke mal te frezen (en meteen te oefenen met frezen). Om daarna met het echte werk te beginnen.

lijkt me een goed plan. 't zal waarschijnlijk nog wel een kleine eeuwigheid duren :seriousf:

Buzzel
24 augustus 2015, 12:40
Heeft er nog iemand meningen over een Boek over gitaar bouwen? Hier op het forum, en andere fora, is al hartstikke veel info te vinden, maar ik zoek toch iets om als houvast te hebben. Zeker als het gaat om werkvolgorde en van die handige dingen waar ik zelf niet aan denk. Zat zelf naar dit boek te kijken: http://www.bol.com/nl/p/building-electric-guitars/1001004001634264/

Feter
24 augustus 2015, 13:13
Persoonlijk heb ik het niet zo op boeken.
Wat je (mijn mening hoor) beter kunt doen wellicht is youtube er bij pakken.
Vooral het kanaal van Fletcher Guitars (https://www.youtube.com/user/fletch123) is erg duidelijk en hij geeft een hoop goeie tips.
Misschien heb je er wat aan

Buzzel
24 augustus 2015, 20:52
Persoonlijk heb ik het niet zo op boeken.
Wat je (mijn mening hoor) beter kunt doen wellicht is youtube er bij pakken.
Vooral het kanaal van Fletcher Guitars (https://www.youtube.com/user/fletch123) is erg duidelijk en hij geeft een hoop goeie tips.
Misschien heb je er wat aan

Bedankt voor de tip. Ziet er goed uit!