PDA

View Full Version : scheuren in hout gitaarbody telecaster



jan jansen
15 februari 2015, 10:50
Afgelopen donderdag een body gezaagd en deels gefreesd. Na afloop de body binnen gezet. Wil ik zaterdag er mee verder blijken er behoorlijk wat scheurtjes in het hout te zitten (Esdoorn). Nog nooit eerder meegemaakt.

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/telecasterbody0_zpsbad81e3f.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/telecasterbody1_zpsc9ff1bee.jpg

Het hout is overigens goed droog want het heeft 1 jaar (waren ze vergeten en even kwijt...) in een droogkamer gelegen. Hiervoor heb ik 2 body`s van een LP junior gemaakt en die zien er perfect uit.

no 1 hops
15 februari 2015, 11:01
klinkt misschien gek, maar ook hout heeft intern verborgen spanningen/krachten.
heb ooit 6 cm dik iroko geschulpt op een zaagtafel en de ene plank boog achter de zaagsnede als een v vorm van elkaar af, de volgende plank, uit dezelfde boom kneep juist achter de zaag zodat de plank omhoog wilde vanwege het zaagblad.
misschien dat je omdat je de vorm uitzaagde juist dat hout hebt weggehaald dat de boel bij elkaar hield?

no 1 hops
15 februari 2015, 18:19
nog even een vraag.
wat ben je nu van plan te doen met de body, toch afmaken of is deze voor jou niet meer bruikbaar?

muziekschuur
15 februari 2015, 18:54
Duidelijk een scheur gitaar..... Heel rock & roll toch?

jan jansen
15 februari 2015, 21:29
nog even een vraag.
wat ben je nu van plan te doen met de body, toch afmaken of is deze voor jou niet meer bruikbaar?

Ik heb een 2de gezaagd uitdezelfde plank. Die is tot nu toe goed. (is voor een goede kennis).
Ik ga eens kijken hoe de body met scheuren eruit ziet na het schuren en hem mogelijk eerst behandelen met celluloselak. Als dat in de naden en scheuren loopt stabiliseert het misschien.

Enra
15 februari 2015, 22:13
Ziet er toch echt uit als droogtescheuren. 'Keurig' door de nerf naar het hart toe.
Hout is en blijft hygroscopisch materiaal; het neemt vocht op of staat vocht af al naar gelang de relatieve luchtvochtigheid. Uitgewerkt hout bestaat niet.
Je zegt: 'na afloop binnengezet'. Het lijkt erop dat de eerste ruimte een hogere luchtvochtigheid had dan de tweede. Bovendien is vers geschuurd, geschaafd of gezaagd hout extra gevoelig. Al helemaal op de kopse kanten.
Jammer van de body en al het werk.

Groet,
Arne

stijnkenens
15 februari 2015, 23:29
Heb je het kopse gedeelte gesealed met paraffine tijdens het drogen?

Het lijkt ook dat de onderkant van de gitaar heel dicht bij het einde van de plank is uitgezaagd ...


s.

Hedge
16 februari 2015, 14:00
Heb je het kopse gedeelte gesealed met paraffine tijdens het drogen?

Het lijkt ook dat de onderkant van de gitaar heel dicht bij het einde van de plank is uitgezaagd ...


s.

Is ook mijn eerste gedachte bij het zien van de body.

jan jansen
16 februari 2015, 17:46
Is ook mijn eerste gedachte bij het zien van de body.

Nu ik er zo over nadenk een cm of 10 van het eind v.d. plank. De plank hiervoor net zo en die zijn heel goed gelukt. Heb nog 4 planken liggen (zijn dus nog 8 body`s) en zal er de volgende keer rekening mee houden.

Enra
16 februari 2015, 17:51
Nah... Een centimeter of tien moet wel genoeg zijn als er geen zichtbare scheurvorming in zat. Denk toch eerder het verschil in luchtvochtigheid na het zagen in verschillende ruimtes.

Gelukkig heb je nog materiaal. Toch?

Groet,
Arne

Enra
17 februari 2015, 09:10
Het houdt me bezig... De scheurvorming is echt aan een zijde van de body te zien... Stond het hout, of lag het hout? En op wat voor vloer, in welke ruimte?

Vocht dat optrekt van de vloer of grond, of laag over de vloer 'kruipt', kan eenzijdig in het hout trekken als de balk of plank staat.

Als voorbeeld: Dat is de reden dat houten handbogen (longbow's) altijd horizontaal bewaard worden. Als ze staan zal een van de werparmen meer vocht opneemt dan de andere en zal de boog niet meer in balans zijn.

Groet,
Arne

jan jansen
17 februari 2015, 18:59
Het houdt me bezig... De scheurvorming is echt aan een zijde van de body te zien... Stond het hout, of lag het hout? En op wat voor vloer, in welke ruimte?

Vocht dat optrekt van de vloer of grond, of laag over de vloer 'kruipt', kan eenzijdig in het hout trekken als de balk of plank staat.

Als voorbeeld: Dat is de reden dat houten handbogen (longbow's) altijd horizontaal bewaard worden. Als ze staan zal een van de werparmen meer vocht opneemt dan de andere en zal de boog niet meer in balans zijn.

Groet,
Arne

Arne,

ik heb het hout deze zomer terug gehad na een jaar in de droogkamer te hebben gelegen. Ik heb het daarna opgestapeld onder een afdak met daarover heen flink wat zeilen zodat het droog ligt. Dit was de 3 de plank van boven. De 2 erboven zijn prima gebleven. De dikte van zagen is 5 cm en 5,5 cm. Ik laat ze terug schaven tot 42 a 45 mm. Ze zijn te breed voor mijn eigen Inca vlakbankje. Deze body heb ik zo op de B&D buiten gezaagd en gefreesd waarna hij naar binnen is verhuisd. ik denk dat die overgang ditmaal het scheuren heeft veroorzaakt. Vrijdag ga ik hem schuren en afwerken en kijken hoe hij er uit ziet. Uit het andere deel van deze plank heb ik ook een body gezaagd die bijna geheel af is. Die ziet er nog prima uit.

jan jansen
7 maart 2015, 11:24
Wat doe je dan met zo`n body? Weggooien in de kachel kan altijd nog. Inmiddels de achterzijde voorzien van een laag fineer van 3 mm dik.
http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/IMGP3176_zpsdkyu59zw.jpg

De voorzijde een 7 mm dikke maple top opgezet en 2 mm afgeschuurd:

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/IMGP3177_zpsye7pzhgs.jpg

Gelukkig bij de ingang geen zwak hout. Mooi rond gebleven:

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/IMGP3178_zpscbsoawpb.jpg

Blijven de scheurtjes in de achterzijde over. ik denk met wat poriën vuller dat ze niet meer zichtbaar zijn. Maar een paar lagen lak extra overheen. Vraag is wel hoe het zich in de tijd houdt....,

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/IMGP3179_zps8g6yjlp6.jpg

Nu eens nagaan denken welke kleur het moet worden....

no 1 hops
7 maart 2015, 19:17
creatief opgelost.

da Liks
7 maart 2015, 20:58
Gewoon goan, weggooien kan altijd nog!

muziekschuur
7 maart 2015, 21:08
Netjes.... Persoonlijk had ik wel zo'n blanke body met scheuren gewild. Ff ingesmeerd met houtlijm hopende dat dat verder scheuren zou vermijden. Maar dan een beetje er een afgeleefde body van maken.... Had me wel wat geleken.