PDA

View Full Version : Wie is hier overgestapt op de Creamback (G12M-65)? Ervaringen?



the sure thing
15 februari 2015, 08:28
De Celestion Creamback (G12M-65, niet te verwarren met de G12-65) is nu een tijdje op de markt en ben benieuwd naar de ervaringen. Ik was/ben een waanzinnige fan van de greenback (specifiek G12M-20 heritage) maar ga nu een setje creambacks in mijn Vernet cab zetten. Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er mensen overgestapt en willen niet meer terug? Of juist wel? Ik was gewoon benieuwd...

Mitch
15 februari 2015, 22:36
Ik heb 'm nu een tijd in mijn combo zitten, AC30CC1. Daar verving hij een Neodog. In mijn Vernet cab heb ik 12M20s zitten maar ja, closed back vs open back... lastig direct te vergelijken. Uiteraard heeft de M65 een tikkie meer output en zit er een duidelijk tikkie meer hoogmids in. Duidelijk iets meer laag dan een M25 maar lijkt minder lekker laag te hebben dan de M20. Maar ja, zoals ik al zei... beetje gokken hoeveel laag die open back weghaalt. Het tophoog van een M20 is mooier, maar kan in sommige gevallen teveel zijn. Met de M65 zit je sneller goed qua tophoog.
Ik gebruik de combo op kleine podia (als er al een podium is, zeg maar) dus het moet een prima door-de-mix-prikker zijn zonder te hard te gaan. Nou, doet -ie prima met de M65, beter dan met de Neo die er origineel inzat.

the sure thing
28 februari 2015, 12:40
Gisteren wezen repeteren met voltallige band: samen met een Vernet closed back 2x12 met G12M-65 (creambacks).
En: de Creamback is een errug fijne speaker! Doe mij veel denken aan de V30 MAAARRRR: minder spikey in het hoog en meer smeuiige mids. De creamback heeft veel laag en is in een closed back niet flubberig.

Een vergelijk tussen de creamback en de G12M-20H: de creamback heeft duidelijk meer laag en hoog, maar het blijft binnen de perken. De G12M-20H heeft ergens in het hoogmidden een " scoop" die de creamback niet heeft. De G12M-20H heeft aan de andere heeft iets minder agressie, klinkt meer smooth.

Lastige keuze, maar ik denk dat ik de creambacks toch in mn Vernet cab hou. Waarom? Hij prikt toch een stuk makkelijker door de mix dan de G12M-20H. Ik hoorde mij gisteren ontzettend duidelijk!!

Speeddemon
28 februari 2015, 15:55
Ik heb er ook al eentje een tijdje, maar vergeleken met menig (ingespeelde) Greenbacks, vind ik 'm best stug klinken nog.
Hebben jullie dat ook?

the sure thing
28 februari 2015, 16:11
Wat bedoel je met "stug"? Als je "droog" bedoelt, kan ik mij daar wat bij voorstellen. Hij is directer dan de greenback. Ik heb ook gehoord dat het bij de creamback geen overbodige luxe is om hem 40+ uren goed in te spelen.

Pepe
28 februari 2015, 16:36
Dat inspelen, waarom dat fabrieksmatig al niet wordt opgelost is mij een raadsel.
Als je, zoals ik, alleen een amp gebruikt voor stage dan zit je op 20 gigs voordat je zo'n speaker echt kan beoordelen.

De Wharehouse speaker die ik er even inhad zei van alle kanten, ik KAN misschien goed klinken maar nu even niet. Exit, geen geduld daarvoor. De Alessandro Eminence '64 die er nu inzit heeft daar totaal geen last van heb ik het idee. Die mag blijven.

Mitch
28 februari 2015, 22:35
Ja, ik had de mijne een dag lang ingewijd in de AC30 op oorlogssterkte, met een looper. Grote akkoorden, van laag naar hoog, alles. Puntig hoog was meteen weg, in tegenstelling tot een paar andere speakers die ik gehad heb. Maar tot nu toe blijft het nog steeds een wat stuggere, directere speaker. Qua respons is de M20 een wereld van verschil, soort ingebouwde compressor erbij, maar dan héél lekker :D Ik vind het niet hinderlijk hoor, het is gewoon anders spelen. Bij mijn combo vind ik het prettig, iets directer en iets meer aanwezig in de mix, want die neem ik juist mee naar kleine kroegjes/podia waar het qua geluid meestal ook vrij 'druk' is. Ik ben erg benieuwd hoe ze werken in een 2x12, maar ja, die M20s mogen er niet uit om 't even te proberen :listen:

the sure thing
28 februari 2015, 23:46
Ja die compressie van de G12M-20H is zalig. Maar de creamback heeft naast het "stugge" ook een vorm van "krokantheid" die mij zeer bevalt.

Wellicht maakt het ook uit van welke kwaliteit de speakerkast is waar de creamback in zit.

Ik vond de V30 altijd een vreselijk kille en droge speaker, maar in een Bogner 4x12 kwam er een zeer aangename klank uit.

Mitch
1 maart 2015, 21:28
Ja, dat maakt een bak uit hoor. Ik had ook niks met V30s tot ik ze een keer in een Brunetti 2x12 hoorde, onder een AC30CCH. Klonk prima uitgebalanceerd. Die M65, ik vind het een soort lekkerdere M25, met de pluspunten van een V30 gemengd. Zoiets?

the sure thing
1 maart 2015, 22:19
Ja precies! Al denk ik dat de V30 voor metal en erger wel meer geschikt is dan de creamback.

steph
2 maart 2015, 18:40
Je bedoeld deze toch?
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_4197_zpsc05e16fd.jpg (http://s15.photobucket.com/user/stephan52/media/IMG_4197_zpsc05e16fd.jpg.html)
Een aangename verbetering tov de Jensen die in de Deluxe zat.
Fijne speakert!

the sure thing
2 maart 2015, 21:36
Yep! Dat is de speaker. Persoonlijk kan ik erg slecht met Jensen speakers overweg. De Jensen speakers meerdere soorten Koch kabinetjes konden mij niet bekoren.

fredjuh
2 maart 2015, 21:51
De laatste keer dat ik echt onder de indruk was van een speaker was het de G12H Creamback. Die heeft wat extra presence geloof ik, op een goeie rock 'n' roll manier. Maar goed, ik ben dan ook een G12H fan over het algemeen.

the sure thing
3 maart 2015, 08:11
Ja de G12H (heritage en anniversery model) hebben idd meer hoog. Persoonlijk voor mij iets teveel, maar diegene die mijn versterker heeft gebouwd is een zeer groot fan van alle G12H modellen. In de 1960HW van Marshall zitten ook stock G12H speakers.

ellisvertellis
3 maart 2015, 09:41
Mitch, ik ben op zoek naar 1 speaker voor mijn nieuwe Vox ac30HW. Is die G12M-65 Creamback iets wat je zou aanraden dan?

Tristan
3 maart 2015, 11:32
Ik heb de Creamback G12M-65, Creamback G12H-75 en Alnico Gold getest in dezelfde 1x12" cab met mijn Valvetech Hayseed 30 top en ik zou de Creamback G12H-75 aanraden omdat die de Vox belletjes nog wat beter doet uitkomen.
De Creamback G12H-75 heeft in deze combinatie veel weg van de Alnico Gold maar klinkt naar mijn idee net ietsje vetter en gelijkmatiger, zonder die vieze beetje hese rafel en schrille hoogmid die je in mijn ervaring soms met die Alnico Gold / Alnico Blue hebt.
Het is geen allemansvriend deze speaker, voor sommige amps is 'ie toch wel wat te scooped heb ik het idee (zeker in een open back in ieder geval), bij een Marshall type amp zou ik zelf dan weer eerder naar de Creamback G12M-65 grijpen.

ellisvertellis
3 maart 2015, 12:05
Thnx Tristan! Interessant!