PDA

View Full Version : MIJ gitaar halzen



Jyuuga
15 februari 2015, 00:25
Ik was een jaar terug ofzoiets in Japan vanwege familie.. En kon daar ook even een gitaarwinkel binnen om wat te spelen :)

Wat me opviel is dat de standaard nek op een gitaar, of het nou een Fender is of een Yamaha, of Gibson als ze niet MIA of MIM zijn een stuk dunner zijn, en de snaren een stuk lichter spelen, alsof er minder druk op staat zeg maar.

Nou is dit voor mijn kleine, bijna meisjes, handen eigenlijk wel echt een stuk fijner om te spelen, als in, ik merkte dat ik veel minder let op wat of hoe ik iets moet spelen en meer gewoon kan genieten van lekker muziek maken... Als ik op mijn "gewone" gitaar hals speel dan is het allemaal een stuk moeilijker en lijk ik veel minder goed te kunnen fraseren etc.

Dus mijn vraag, zijn die halzen uit Japan ook echt een stuk dunner/kleiner of was de goddelijke inspiratie/plezier dat ik dacht te hebben simpelweg een illusie? Iemand met een MIJ Strat of Tele die hier iets over kan zeggen? (en zijn er plekken/plaatsen die dergelijke dunne halzen verkopen?)

barno
15 februari 2015, 00:46
Dikke en dunne halzen zijn overal te krijgen. En van een dikke kan je vrij gemakkelijk een dunne (laten) maken. Zou zomaar kunnen dat Japanse gitaren voor domestic markt standaard wat dunnere halzen hebben, kleine handjes genoeg daar veronderstel ik. japanse gitaren voor de export hebben zeker niet standaard dunnere maten.

dunne snaren, gitaren in winkel meestal. lijken gemakkelijker te spelen voor beginners.

Duhsjaak
15 februari 2015, 09:23
For what it's worth.....
Heb deze vraag aan mijn Japanse vriendinnetje laten lezen. Zij is pianiste en loopt vanwege bouw tegen akkoorden en overgangen aan, waar wat groter uitgevallen kazen minder moeite mee hebben. Zij is zich dus bewust van het fenomeen.

Zij is van mening dat zij de indruk heeft dat er voor de lokale markt in Japan inderdaad smallere en plattere halzen te koop zijn.

Stelt daarbij dat het gaat om een persoonlijke mening.
Maar dat neemt niet weg dat het een indruk is, die jouw indruk lijkt te onderschrijven.
Volgende keer iets gedetailleerder op onderzoek uit?
Vriendelijke groet, Gus

Jyuuga
16 februari 2015, 11:24
Dank!

Ik zal kijken wat ik kan doen mijn hals dunner te krijgen. Lijkt me tot dusver de goedkoopste oplossing. Zou de scale length trouwens ook niet standaard 22 1/2 ipv 24? (als ik de cijfers goed heb)

Mr.Fingers
16 februari 2015, 12:00
Hangt van gitaar tot gitaar af, MIJ, Mexico, USA,... Een '52RI Telecaster heeft quasi altijd een enorme, 1" dikke U-knuppel van een hals, een hals van een 62RI stratocaster is door de band genomen veel dunner. Scalelength is voor Fenderoids standaard 25.5", onafhankelijk van land van oorsprong. Je hebt ook shortscale gitaren met een 24" mensuur (Mustang, Jaguar, DuoSonic, Musicmaster,...), en van die laatsten bestaat ook een extra-shortscale versie met een 22" mensuur.

MikeD
20 februari 2015, 18:06
voorzover ik 'het' inmiddels denkt te hebben begrepen, zijn de fifties nekprofielen doorgaans van type boomstam/honkbalknuppel. Maakt niet uit of het Gibby of Fendah is. D'r zijn legioenen aan gitaristen die het heerlijk vinden om zo'n knuppel in hun hand te hebben....
60's neckprofile heet niet zomaar zo.....en mijn Yamaha SA50 van begin jaren '70 is voor mij nog altijd de benchmark voor het ultieme profiel. Dus in zoverre kan ik je volgen. Als je alleen maar een hals met zo'n profiel wilt (de rest van de gitaar heb je blijkbaar al???) moet je bij de diverse onderdelen leveranciers gaan buurten. En je kunt zoals barno schrijft, desnoods ook nog de hals laten schaven....wel door iemand met verstand van zaken, maar dat had je al begrepen, hoop ik....