PDA

View Full Version : gehoorbescherming



nak
14 februari 2015, 16:48
Aangezien ik niet over oordoppen kan zoek ik nu gehoorbescherming via oorkappen.
Heb het idee om iets te maken van wat vlokkenschuim, maar zit een beetje met de midden tonen.
Die wil ik weliswaar gedempt wel graag horen.
Bij oordoppen heb je filters en op de een of andere manier moet ik dat zien te realiseren, maar weet niet hoe, malle buisjes door het vlokkenschuim?
Iemand nog ideeën hierover.

arcane
15 februari 2015, 14:03
Aangezien ik niet over oordoppen kan zoek ik nu gehoorbescherming via oorkappen.

Je hoeft er ook niet over, Je moet ze indoen :p


Maare, is dat dat Vlaams ofzo?

Verder kan ik helaas niets constructiefs zeggen op je vraag.

mrweird
15 februari 2015, 17:42
Ik heb wel 's bij de lidl wel 's deze gekocht. Zo'n aanbiedingsbak ding.

http://www.supermarktaanbiedingen.com/Modules/Discount/images/2014/11/344433-.jpg
Die bedoel je? Nog nooit gebruikt bij muziek, maar wie weet werkt 't prima, en het is makkelijk op zetten..

nak
16 februari 2015, 12:45
Zoiets bedoel ik ook maar die dempt echt alles.
Misschien als ik een dun metaal buisje erdoor prik dat er wat met hoge tonen doorheen komen.

mrweird
16 februari 2015, 12:58
Zoiets bedoel ik ook maar die dempt echt alles.
Misschien als ik een dun metaal buisje erdoor prik dat er wat met hoge tonen doorheen komen.

Mja.. Dan zou in dat buisje een filter van zo'n oordopje moeten proppen misschien. Als je dan een filter pakt van een oordop met een vrij vlakke curve dan zou 't in theorie moeten werken lijkt mij.

Comfortably Daniel
17 februari 2015, 13:24
Je zou eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Peltor Comtac II IPSC headset.
Hier zitten mic's in die de omgevingsgeluiden versterken en in de headset weergeven. Er zit een limiter in die te harde geluiden dempt.

Arvoitus
18 februari 2015, 18:57
Aangezien ik niet over oordoppen kan zoek ik nu gehoorbescherming via oorkappen.
Heb het idee om iets te maken van wat vlokkenschuim, maar zit een beetje met de midden tonen.
Die wil ik weliswaar gedempt wel graag horen.
Bij oordoppen heb je filters en op de een of andere manier moet ik dat zien te realiseren, maar weet niet hoe, malle buisjes door het vlokkenschuim?
Iemand nog ideeën hierover.
Waarom kan je geen oordoppen dragen als ik vragen mag? Oorkappen zijn echte herrie/lawaaistoppers en doorgaans niet bedoeld voor mooie filtering voor muziek.

nak
21 februari 2015, 08:46
Mijn linkeroor is vaak ontstoken, en met oordopjes nog vaker, ondanks desinfecteren.
Het doet me gewoon zeer als ik die dingen in heb.
Daarom zoek ik een andere mogelijkheid zoals de kappen voorzien van de filters die ik dan uit de oordoppen haal zoals mrweird al voorstelde.

Tunes
18 maart 2015, 13:13
Je zou eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Peltor Comtac II IPSC headset.
Hier zitten mic's in die de omgevingsgeluiden versterken en in de headset weergeven. Er zit een limiter in die te harde geluiden dempt.


ghhehehehehe kende ze niet, maar met de juiste kleding aan hoef je ook niet bang te zijn dat IS spontaan binnen komt

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHtj5QF4Pi-j6_8WOUdC82DVBGVtnBogMPxL8_jnHEzbncat9dnA

HaroldA
18 maart 2015, 13:21
Mijn linkeroor is vaak ontstoken, en met oordopjes nog vaker, ondanks desinfecteren.
Het doet me gewoon zeer als ik die dingen in heb.

Ook met op maat gemaakte siliconen doppen? Die zouden niet moeten irriteren ...

harrie-beton
18 maart 2015, 14:45
Een groot nadeel van hoorbescherming is dat een deel van het geluid via de schedel binnenkomt. En dat je bassen ook voelt. De hoge tonen gaat dan altijd meer verloren dan de lage tonen. Met doppen, hoe goed ze ook zijn, is nooit de perfecte weergave dan zonder doppen.
Je kan beter investeren in een lager podium volume. BV een kooi rond een drumstel van plexiglas en een betere plaatsing.
Zelfs een eenvoudig schermpje van 10 euro van plexiglas haalt al 20 decibel af van een gitaarversterker.

apekop
19 maart 2015, 10:41
Met doppen, hoe goed ze ook zijn, is nooit de perfecte weergave dan zonder doppen.
Je kan beter investeren in een lager podium volume. BV een kooi rond een drumstel van plexiglas en een betere plaatsing.
Zelfs een eenvoudig schermpje van 10 euro van plexiglas haalt al 20 decibel af van een gitaarversterker.

Valt best mee met echt goede doppen zoals Elacin. Voor mij zijn deze perfect en ik kan niet meer zonder, ook bij concerten van anderen. Ik gebruik -25db en het geluid is nog steeds prima. Voor sommige optredens en dance feestjes zou ik het liefst nog meer demping hebben.

Als je overal een kooi om moet gaan zetten op het podium gaat dat niet werken. En hoe doe het dan bij repetities? of jamsessies? en hoe overtuig je de andere bandleden?

D3nnis
19 maart 2015, 12:30
Valt best mee met echt goede doppen zoals Elacin. Voor mij zijn deze perfect en ik kan niet meer zonder, ook bij concerten van anderen. Ik gebruik -25db en het geluid is nog steeds prima.

+1
Eigenlijk zijn die doppen (ik gebruik -15dB) de beste investering in mijn geluid geweest. Ik wou alleen dat ze nog iets tussen de 15 en 25 dB demping hadden, ergens rond de 20 of zo.

harrie-beton
19 maart 2015, 13:53
Ik heb in ear gehad en ook oordoppen. Dat beviel eigenlijk niet. Eigenlijk het grootste bezwaar van oordoppen is niet het oefenen maar de pauzes tussen de nummers. We overleggen dan om het nummer aan te passen maar de bandleden met oorbescherming in, horen de aanwijzingen niet.
"Nog een keer refrein aan het einde!"
"Heh, wat zeg je"

Je treft mij nu in een fase waarin onze band het volume van het oefenen laag houdt door opstelling en lage volumes.
Tot nu toe gaat het goed, ook met rocknummers.

apekop
19 maart 2015, 18:19
Eigenlijk het grootste bezwaar van oordoppen is niet het oefenen maar de pauzes tussen de nummers. We overleggen dan om het nummer aan te passen maar de bandleden met oorbescherming in, horen de aanwijzingen niet.
"Nog een keer refrein aan het einde!"
"Heh, wat zeg je"


als iedereen oordoppen in doet is ook dat probleem opgelost...;)

Tunes
20 maart 2015, 09:13
kortom in-ears

pimmetje
30 maart 2015, 14:14
Nee, kortom zachter spelen ;).


Godskolere... tien dagen in zitten houden, maar het moest toch gepost worden :D.

Comfortably Daniel
2 april 2015, 16:45
ghhehehehehe kende ze niet, maar met de juiste kleding aan hoef je ook niet bang te zijn dat IS spontaan binnen komt

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHtj5QF4Pi-j6_8WOUdC82DVBGVtnBogMPxL8_jnHEzbncat9dnA

Jupse...ghehehe...inderdaad. Ik heb ze zelf in de uitvoering die jij postte. Maar ze zijn er dus ook voor sportschieten, waar dan geen boom-mic aan zit. Het wordt dan dus echt een gehoorbescherming in plaats van communicatie headset. Mooi spul en werkt erg goed...kost wel wat.

Maar als ik zo eens kijk naar de rest...zachter spelen zal een berg schelen ;-)

Frits van Mourik
3 april 2015, 01:21
Maar als ik zo eens kijk naar de rest...zachter spelen zal een berg schelen ;-)


In de studio maak ik van die apenkoppen mee...
Earplugs in, hoodie over 't hoofd en daaroverheen een brullende headphone.
En dan vervolgens beweren, dat ze hun gitaargeluid uit de studiomonitors niet echt goed herkennen.
Echt waar! Tja...

NLF
3 april 2015, 01:56
kortom in-ears

Ik zou er niet aan moeten denken ...

Rafke Pafke
22 april 2015, 12:24
Zachter spelen is uiteraard de beste oplossing. Alleen is dat niet altijd mogelijk. En als je een naar een optreden gaat kijken heb je het geluidsniveau al helemaal niet in de hand natuurlijk.

Ik heb doppen van -25 Db van Variphone. Ik denk zowat het beste wat je kan kopen van doppen voor muziek.
En ik ben er uitermate tevreden over. Ik draag ze zowel op onze bandrepetities, op het podium, als wanneer ik als toeschouwer naar een concert ga. Deze dingen zijn zo goed dat je luide muziek duidelijker hoort met de doppen in dan zonder. Tegelijkertijd is het converseren met iemand in een omgeving met luide muziek ook nog eens aangenamer.

apekop
22 april 2015, 14:50
Goede keus! Ik zweer ook bij -25db doppen voor optredens, repetities en concertbezoek. Wat ik me wel afvraag; als heel het publiek bij optredens met oordoppen staat te kijken, waarom dan niet gewoon het hele zaalgeluid zachter? Ik heb nooit begrepen waarom het zo hard moet bij de meeste pop/rockconcerten. Het is een hele verademing als je een keer naar een concert gaat waarbij oordoppen niet nodig zijn en je alle subtiliteiten van de muziek hoort. Je komt dan al snel bij jazz en klassiek uit.

D3nnis
22 april 2015, 17:35
Goede keus! Ik zweer ook bij -25db doppen voor optredens, repetities en concertbezoek.

Is -25db niet te veel demping? Ik heb zelf nu -15db, en voor repetities vind ik dit ok, zou iets meer mogen zijn, maar nu kan ik wel tussendoor overlegjes nog volgen zonder meteen mijn doppen uit te doen, lijkt me met 25db demping wat lastig.

Mijn Exinore doppen zijn eigenlijk aan vervanging toe, eens uitkijken naar -20db filters.



Wat ik me wel afvraag; als heel het publiek bij optredens met oordoppen staat te kijken, waarom dan niet gewoon het hele zaalgeluid zachter?

Simpel:
Omdat het vervelend is om bij een metalconcert iedere keer aan je langharige buurman van 2m10 en 150kg met lederen vest te moeten vragen of ie wat zachter met zijn -eveneens 150kg- vrienden wil buurten omdat je de muziek niet goed kunt horen :D

Maar misschien heb je een punt. Zou het wat zijn als het publiek in ears draagt? En dan dat je het liefst de mix ook nog zelf op je smartphone wat bij kunt regelen, naar je eigen voorkeur (meestal meer gitaar bij mij, heb een hekel aan bandjes waar je een gitarist van alles ziet dien en er niks van hoort).
Wil je buurten, doe je een oortje uit. Heb je geen zin om naar het gezever van je vriendin te luisteren, dan laat je ze in!
Gat in de markt, zo'n metal silent disco.

Rafke Pafke
23 april 2015, 10:29
Is -25db niet te veel demping? Ik heb zelf nu -15db, en voor repetities vind ik dit ok, zou iets meer mogen zijn, maar nu kan ik wel tussendoor overlegjes nog volgen zonder meteen mijn doppen uit te doen, lijkt me met 25db demping wat lastig.

Mijn Exinore doppen zijn eigenlijk aan vervanging toe, eens uitkijken naar -20db filters.

Persoonlijk heb ik met die -25 db Variphone doppen geen enkel probleem om bv. op repetitie nog te converseren met mijn bandgenoten. Ik doe ze dan ook pas uit wanneer de repetitie effectief voorbij is.

Rafke Pafke
23 april 2015, 10:31
Goede keus! Ik zweer ook bij -25db doppen voor optredens, repetities en concertbezoek. Wat ik me wel afvraag; als heel het publiek bij optredens met oordoppen staat te kijken, waarom dan niet gewoon het hele zaalgeluid zachter? Ik heb nooit begrepen waarom het zo hard moet bij de meeste pop/rockconcerten. Het is een hele verademing als je een keer naar een concert gaat waarbij oordoppen niet nodig zijn en je alle subtiliteiten van de muziek hoort. Je komt dan al snel bij jazz en klassiek uit.

In het geval van mijn band is dat simpelweg omdat onze drummer zo hard op zijn drum zit te hengsten dat er geen andere keus is dan onze versterkers ook erg hard te zetten. Ik vrees dat dit een euvel van veel amateurbandjes is. Gebrek aan techniek van de drummer om zacht te kunnen spelen.

AoDf
23 april 2015, 10:40
Mijn Exinore doppen zijn eigenlijk aan vervanging toe, eens uitkijken naar -20db filters.


Beginnen ze bij jou geluid te lekken? Ik heb ook Exinore's (25db), zeker al een jaar of 15 oud inmiddels. Toevallig heb ik ze laatst weer eens ingehad tijdens concertbezoek en ze zaten nog perfect.

Ik las laatst echter in de bijlage dat ze ong. 4 jaar mee zouden moeten gaan. Is dat pure marketing of worden de filters slechter na een jaar of 4? Geluid lekken doen ze bij mij nog niet in ieder geval, dus de pasvorm is nog prima.

D3nnis
23 april 2015, 10:59
Volgens mij is het omdat je oor vwb vorm blijft veranderen.
Het zal ook ongetwijfeld voor iedereen verschillend zijn wanneer er vervanging nodig is dus er zal wel een gemiddelde aangehouden worden, waarschijnlijk sterk naar beneden afgerond door de marketing afdeling.
Laatst had ik de indruk dat het geluid met mijn doppen in nogal hard was, en ik kreeg de doppen niet beter in mijn ene oor. Bleek dat het filter eruit gedonderd was, dus ze beginnen uit te lubberen.
Vandeweek hebben ze per ongeluk een rondje meegedraaid in de wasmachine. Doet ze ook niet echt goed :)

Plant
23 april 2015, 12:29
Volgens mij is het omdat je oor vwb vorm blijft veranderen.

Geloof het of niet, maar dit is idd zo. Als je b.v. een stuk dikker wordt (bolle kop) of juist flink afvalt heeft dat ook invloed op de pasvorm in je gehoorgang.
Ik heb in een ver verleden een aantal jaren voor een hoortoestellenleverancier gewerkt en dan moesten er geregeld echt nieuwe 'oorstukjes' voor in het oor komen als iemand b.v. tijdens ziekte flink was afgevallen.

D3nnis
23 april 2015, 12:56
Mijn kop wordt steeds dikker, dat betekent zeker niet dat de dopjes steeds strakker passen, zodat ik nog jaren vooruit kan? :D
Welke frequentie hielden jullie standaard aan om de oorstukjes te vervangen, zeg maar zonder bijzondere omstandigheden?

Plant
23 april 2015, 13:22
Mijn kop wordt steeds dikker, dat betekent zeker niet dat de dopjes steeds strakker passen, zodat ik nog jaren vooruit kan? :D

Dan komt het moment dat als je ze er eenmaal in hebt, je ze er nooit meer uit krijgt ;)