PDA

View Full Version : aanloopcondensator??



Bram46
14 februari 2015, 10:32
Hallo techneuten.

Iets wat jullie niet zouden verwachten maar ik heb een vraag, speciaal voor de elektronicamonteurs. Ik zit al enige tijd met veel genoegen op dit forum en met veel succes. Ik heb nu een probleem van een heel ander kaliber nl, een kapot machientje waarvan ik denk de aanloopcondensator defect is. Bij aanzetten bromt de motor wel maar hij gaat niet rond. Koolborstels zijn goed. Mijn vraag is of iemand in de buurt, Tilburg /Eindhoven, deze zou kunnen vervangen en wat daar de kosten ongeveer van zouden zijn?

Ik weet het, past geheel niet op deze site maar als je zou zeggen dat ik hoop dat er weer muziek in komt zou het wel weer kunnen, toch? (grapje)

Bedankt voor jullie tijd

Gearjunkie
14 februari 2015, 10:39
Wat voor apparaat is het?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Bram46
14 februari 2015, 10:54
Het is een sleuvenfrees om elektra leidingen in de muur te leggen, dus niet erg groot, Zoals een flink boormachine. Het is een professioneel apparaat, weinig gebruikt maar wel al 8 jaar oud. Dat de koolborstels na 8 jaar nog maar half weg zijn zegt al iets over het aantal uren dat deze heeft gedraaid en dus zonde is om zomaar te vervangen.

guitarnijboer
14 februari 2015, 21:30
Ik dacht dat een aanloopcondensator nodig is bij een inductiemotor. Een motor met koolborstels heeft geen aanloopcondensator dacht ik... Maar ik ben geen motor expert.

Als het een defecte condensator zou zijn dan moet de motor gaan draaien als je hem een setje geeft.

cluseau
14 februari 2015, 23:53
Een motor met koolborstels heeft geen aanloopcondensator

Zo denk ik er ook over.

Een motor met borstels heeft een rotor met lamellen waardoor steeds een nieuwe winding wordt ingeschakeld. Zo blijft het magneetveld op de juiste plaats, daar waar hij zijn kracht kan leveren.

Ik denk eerder aan een uitgelopen lager. De ruimte tussen rotor en veldwikkelong is erg klein. Zodra je er spanning op zet loopt hij vast.

Andere mogelijkheid is een of meer kortgesloten windingen. Door hem een zetje te geven wil hij dan soms wel lopen maar maakt herrie, heeft geen trekkracht en vonkt als gek.

Bram46
15 februari 2015, 07:04
Bedankt voor jullie reacties. Ik ken helemaal niets van elektronica maar heb een verhaal gevonden op een forum en dat ging over een compressor die bromde maar niet aansloeg. En daarvan was dus de aanloopcondensator defect. Ik dacht dat zoals de naam doet suggereren dat die condensator ervoor zorgt dat bij het aanzetten de machine wordt "aan geslingerd" om grote stroom te voorkomen en dat de stoppen er niet uitklappen, iets wat vroeger nogal eens gebeurde bij sommige, zware apparaten zoals slijptol e.d..
Als ik hem tijdens het brommen een zetje geef gaat ie niet draaien, alleen maar brommen.
Bij handmatig draaien voel en hoor ik geen weerstand of schavend geluid.

nico verduin
15 februari 2015, 11:47
gooi je er toch een nieuwe aanloop in... Zo duur zijn die dingen niet. Kan je het evt. gelijk uitsluiten als bij vernieuwing het verschijnsel niet weg is :)

Gearjunkie
15 februari 2015, 12:03
. Ik dacht dat zoals de naam doet suggereren dat die condensator ervoor zorgt dat bij het aanzetten de machine wordt "aan geslingerd" om grote stroom te voorkomen en dat de stoppen er niet uitklappen, iets wat vroeger nogal eens gebeurde bij sommige, zware apparaten zoals slijptol e.d..


Volgens mij zorgt deze condensator ervoor dat een motor die slechts één fase tot zijn beschikking heeft bij het starten de goede kant op gaat draaien.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Bram46
15 februari 2015, 12:16
gooi je er toch een nieuwe aanloop in... Zo duur zijn die dingen niet. Kan je het evt. gelijk uitsluiten als bij vernieuwing het verschijnsel niet weg is :)
Dat was dus juist de vraag in mijn openingspost. Of er iemand in de buurt van Tilburg / Eindhoven genegen is om dit te doen. Ikzelf weet niet waar ik dat ding moet zoeken.

@ Gearjunkie: Wat zou het dan wel kunnen zijn?

Gearjunkie
15 februari 2015, 12:21
Als die condensator (als hij er daadwerkelijk in zit) kapot is en de motor staat op een soort van dood punt, blijft hij stilstaan en wat brommen.
Gooi hem gewoon eens bij een wat serieuze bouwmaterialenhandel op de balie, die hebben daar wel een mannetje voor.
Een E-norm winkel bijvoorbeeld, of een Gerritsen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Han S
15 februari 2015, 12:46
Ik had een wasdroger die niet meer wilde draaien, het motortje wilde onbelast wel draaien, maar dat is een motortje zonder borstels. Daar zit een dubbele condensator op zodat de motor beide kanten op kan draaien en die was stuk. De nieuwe kostte 36 euro en het apparaat gaat weer als een nieuwe.

Bij zo'n enkelfase motortje zorgt de condensator dat de fase 90 graden wordt gedraaid zodat hij gaat draaien. Bij een motor met koolborstels heb je dat niet nodig en als daar een condensatortje in zit is die voor ontstoring. Wil hij dus niet draaien dan is er iets anders aan de hand.

Wat je kunt doen als je een beetje handig bent is de boel doormeten. Hij heeft een of twee veldspoelen en op de collector van het anker kun je gaan meten met een multimetertje in de Ohm stand. Ik denk dat een of een paar wikkelingen van het anker niet meer doormeten, of een veldwikkeling heeft het begeven.

Google is your friend.

Bram46
15 februari 2015, 13:26
Dank jullie wel allemaal. Zoals enkele van jullie al aangeven zal het niet om een aanloopcondensator gaan. Dat was ook slechts iets wat ik in een ander forum had gelezen en dacht dat het hier ook toegepast kon worden. Dat doormeten gaat ie niet worden, niet door mij althans. Ik denk dat ik hem idd ter reparatie aan ga bieden. Bedankt voor al jullie hulp en meedenken. Bram

cluseau
15 februari 2015, 14:45
Ohms meten gaat je niks opleveren. Net als bij een trafo kun je beter de impedantie meten. Ik meen dat het juiste apparaat een ankergrommer heet maar met een 6.3v trafo zal het ook mogelijk zijn een sluiting aan te tonen

Han S
15 februari 2015, 16:27
Als het zo'n sleuf fraismachine is die de meeste installateurs en electriciens gebruiken, zal een nieuw ankertje of een veldspoeltje leveren geen probleem zijn. Vroeger werden die dingen opnieuw gewikkeld, maar dat gebeurt alleen nog met zeldzame en niet meer leverbare apparaten.

MaBerY
15 februari 2015, 23:20
Een aanloop condensator heeft alleen zin op een kortsluitanker motor om een draaiveld te maken van twee fase naar een derde fasewikkeling. Een collectormotor zoals bij een hand boormachine of genoemde frees heeft geen aanloopcondensator.

De meeste collectormotoren hebben over de collector koolborstels een ontstoorcondensator zitten om stoorpulsen die netvervuiling kunnen veroorzaken te onderdrukken. Die motoren draaien zowel op gelijkstroom als wisselstroom omdat het veld door die koolborstels elke keer de stroom op een ander segment windingen in de rotor laat lopen. denk aan een accuboormachine b.v.

Ik denk dat eens kritisch kijken naar of die koolborstels nog lang genoeg zijn en niet versleten zijn of dat de lagers idd niet verkankerd zijn door slijpstof wel helpt.

Die ontstoorcondensator gaat niet zo vaak stuk is mijn ervaring. koolborstels en rotorwindingen bij overbelasting helaas wel.

Han S
15 februari 2015, 23:31
Kijk ook even of de koolborstels niet vast zitten in de houders, heb ik ook wel eens meegemaakt.

Bram46
16 februari 2015, 07:01
Oke, veel antwoorden en meedenken van jullie waarvoor dank. Mijn kennis op dit gebied is erg beperkt. Omdat ik slechts 1 koolborstel heb bekeken, kan ik nog kijken of de tweede niet vast zit. Verder zou ik de machine kunnen doorblazen met de compressor om zoals opgemerkt door MaBerY het slijpstof te verwijderen. Als dat allemaal niet helpt gaat ie naar de speciaalzaak waar ie is gekocht voor reparatie.