PDA

View Full Version : Cursus buizenversterkers (begrijpen, modden, bouwen en repareren)



fredjuh
13 februari 2015, 17:20
Ik vraag me af of er animo is voor een cursus buizenversterkers. Dat je dus je eigen zooi meeneemt en dat we hier in Delft lekker gaan tekenen, ouwehoeren, en solderen. Valt me namelijk op dat er genoeg mensen zijn die wel willen, maar niet zoveel die daadwerkelijk veel kunnen op dit vlak.

Fred

BamBuFan1
13 februari 2015, 17:39
Wat een geweldig initiatief. Helaas woon ik aan de andere kant van het land, anders kwam ik zeker!

Dirk_Hendrik
13 februari 2015, 18:02
Bedoel je nou een cursus of een sessie groepsknutselen?

fredjuh
13 februari 2015, 18:10
Combinatie. Eerst een paar uur theorie, dan beginselen veiligheid, en dan knutselen. Chinees laten voorrijden voor de blijvers.

BamBuFan1
13 februari 2015, 18:34
Combinatie. Eerst een paar uur theorie, dan beginselen veiligheid, en dan knutselen. Chinees laten voorrijden voor de blijvers.

O wacht es, ik dacht aan een meerdelige cursus. Voor een ééndaagscursus doorkruis ik ons mooie landje wel!

Buxtra
13 februari 2015, 18:35
Ben betrekkelijk nieuw hier en al helemaal op dit gebied dus heb hier zekers animo voor.

Denk gelijk dat ik hier graag een of meerdere zater- zondagje(s) voor over heb.

Heb jij een aardlek schakelaar of moet ik de nodige stoppen meenemen :hide:?

Bux

D3nnis
13 februari 2015, 19:03
Is dat voor niveau "het lukt me wel om vanaf een grafische weergave a la die van seymour duncan de elementen in mijn gitaar aan te sluiten" of is er een bepaalde basisvaardigheid en of niveau nodig?

Tabula Rasa
13 februari 2015, 19:10
Cool, en dan gelijk mijn TW afbouwen met nasi en bier.

Gearjunkie
13 februari 2015, 19:20
Schrijf mij maar in!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tnijland
13 februari 2015, 19:34
In zwolle is door Menno van der Veen ook af en toe zo'n dag georganiseerd. Hij geeft cursussen buizenversterkers bouwen en heeft ook diverse boeken geschreven. Laatste keer was Dolf Koch gastspreker om een aantal gitaarversterker ontwerpen toe te lichten. Al met al erg leuk en ik kan dit soort initiatieven alleen maar toejuichen.

Voor de geïnteresseerden: http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html

Thiez
13 februari 2015, 19:37
Lijkt me een goed idee. Ben benieuwd of je het geregeld krijgt, volgens mij zijn er weleens een paar tevergeefse pogingen gedaan om zoiets te organiseren.

nico verduin
13 februari 2015, 20:24
In zwolle is door Menno van der Veen ook af en toe zo'n dag georganiseerd. Hij geeft cursussen buizenversterkers bouwen en heeft ook diverse boeken geschreven. Laatste keer was Dolf Koch gastspreker om een aantal gitaarversterker ontwerpen toe te lichten. Al met al erg leuk en ik kan dit soort initiatieven alleen maar toejuichen.

Voor de geïnteresseerden: http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.htmlIk ben daar ooit wel eens een paar jaar geleden geweest. Was erg interessant. Maar wel een vrij hoogniveau vond ik zelf.

Freeqi
13 februari 2015, 20:42
Lijkt me een goed idee. Ben benieuwd of je het geregeld krijgt, volgens mij zijn er weleens een paar tevergeefse pogingen gedaan om zoiets te organiseren.

wij zijn nu aan onze 6de editie hoor, ongeveer een 20 pers/keer met highschoolamps ... héél leuk altijd, 3 vrienden, buizenfanaten, eentje is leraar electronica op hogeschool da's handig, gebruiken dat groot labo ook ;-) Echt leuk om te doen ... die smile op het gezicht als ie de eerste keer werkt/opgestart wordt (doe ik onder begeleiding, stap per stap) en er een joelende gitaar uitkomt ... van 'wow dat heb IK gemaakt' is de max, daar doe je het gewoon voor ?

fredjuh
13 februari 2015, 20:43
Het maak mij eerlijk gezegd niet uit wat voor niveau je hebt. Het solderen zelf heb je na wat oefenen wel door. Ik heb liever dat je weet wat een afgeleide is, wat een integraal is, wat magnetische flux is, wat een elektron is, wat potentiaal is en wat stroom is.

En sja, het plannen? Ik prik gewoon een zondag 1 á 2 maanden van tevoren, en dan kom je of kom je niet.

cluseau
13 februari 2015, 22:29
Vooral dat laatste kon wel eens een probleem worden maar het initiatief is zeker leuk.

Het is idd al een paar keer eerder geprobeerd maar misschien lukt het jouw wel.

HaroldA
14 februari 2015, 00:18
Interessant! Ik zet vast in mijn agenda dat ik iets ooit in mijn agenda moet checken!

Frits van Mourik
14 februari 2015, 00:44
Het maak mij eerlijk gezegd niet uit wat voor niveau je hebt. Het solderen zelf heb je na wat oefenen wel door. Ik heb liever dat je weet wat een afgeleide is, wat een integraal is, wat magnetische flux is, wat een elektron is, wat potentiaal is en wat stroom is.



Dus het lijkt je vanuit je ivoren toren bezien wel gepast, dat een gemiddelde gitarist die ook 'es een buizenampje wenst te bakken, doorkneed is in infinitesimaalrekenen en kwantitatieve disciplines?
Pfff... "Het maak mij eerlijk gezegd niet uit wat voor niveau je hebt...".
En daarnaast het goed kunnen solderen afdoen als een soort van lullig kunstje. Sja.

Tjongejonge...
Ben jij als nieuwe godheid vanuit 's Heemskerks Hemel nedergedaald om ons allen te verlichten?

fredjuh
14 februari 2015, 02:35
Excuus dat ik een academische achtergrond heb. Excuus dat Nico bij me op de koffie is geweest. Mag ik het nu niet meer leuk vinden om geïnteresseerde gitaristen te vertellen dat elektronen in het vacuüm van een buis reizen met tien kilometer per seconde? Je hoeft echt geen calculus-veteraan te zijn om bij me langs te komen hoor. Ik zou het alleen fijn vinden als de personen weten dat de helling van een functie de afgeleide is. En als ze dat niet weten dan pak ik even schrift en pen. Rustig aan man.

Edit: sorry, ik realiseer me nu dat de post raar overkwam omdat ik vanuit mijn "ivoren toren" van de universiteit schreef. Het is echter juist mijn bedoeling dat Jan en alleman lekker bami komt eten met bier en buizenbakken. Kan mij het schelen wat voor achtergrond je hebt, ik vind het gewoon ontzettend leuk om anderen met de buizenhobby te besmetten.

obiwanjacobi
14 februari 2015, 07:57
Lijkt me erg leuk - hoewel ik niet zo van plan ben mijn eigen zooi mee te sjouwen: te zwaar en ben er erg zuinig mee.

Ik zou graag genoeg kennis op doen om veilig een buizen amp te kunnen bouwen (of repareren) en de onderdelen zelf te kunnen samenstellen voor nieuwbouw. Ik heb een klein beetje ervaring in (digitale/analoge) electronica (en programeren) en kan solderen. Ik heb wel al wat uitleg filmpjes op YouTube zitten kijken etc. Een wiskundeknobbel is er bij mij helaas niet bij - waar sommige mensen een wiskundeknobbel hebben, heb ik een grand canyon. :sssh:

Dutch66
14 februari 2015, 11:43
Het is echter juist mijn bedoeling dat Jan en alleman lekker bami komt eten met bier en buizenbakken. Kan mij het schelen wat voor achtergrond je hebt, ik vind het gewoon ontzettend leuk om anderen met de buizenhobby te besmetten.

Ik hou me zeker aanbevolen!, Bami, Bier & Buizenbakken, alleen de naam is al goed...

fredjuh
14 februari 2015, 12:20
Bier, Bami & Buizenbakken!

29 maart barst het los.

De sessie theorie zal van 10 tot 13 uur zijn. Hiervoor heb je nodig:
Schrift
Potlood
Gum
Pen
Liniaal of Geodriehoek
Rekenmachine

Dan volgt er van 13 tot 14 een sessie uitsmijters bakken. Hiervoor heb je nodig:
Een lege maag.

Dan volgt er een sessie veiligheid in buizenversterkers. Hiervoor heb je nodig:
Boerenverstand.

Dan volgt er de knutselsessie. Hiervoor heb je nodig:
Buizenbak (zelfbouw, kit, fabriek, of een ouwe audio amp van marktplaats)
Soldeerbout
Soldeertin (met lood! :rockon:)
Multimeter
Striptang
Punttang
Draad
Alle onderdelen voor het modden of bouwen. Neem even contact met me op als je wilt dat ik je help om de juiste onderdelen te vinden.

Alles is mogelijk. Voorversterker bouwen, reverb toevoegen/modden, VVR inbouwen etc.

Aanmeldingen gaan via PB. Ik laat nog weten wat het mag kosten om iedereen van eten, drinken en datasheets te voorzien.

fastfolkert
14 februari 2015, 12:39
Geweldig initiatief! Zelf kom ik niet maar juich dit soort zaken wel toe.
Ik neem aan dat je de beschikking over scoops etc hebt om eea. te verduidelijken?
We kijken nu al uit naar de foto-verslagen. Have fun en hou je veilig ;-)

Agent_Smith
14 februari 2015, 14:55
Interessant! Ik zet het in de agenda!

Buxtra
14 februari 2015, 15:38
Super Fred,

Is geagendeerd. Ben benieuwd of Nico komt.Wellicht met zijn potloodbuisproject. Hij is natuurlijk behoorlijk ver ingevoerd in deze materie en heeft een en ander natuurlijk reeds afgebouwd.

Erg nieuwsgierig naar de rest ook.

Misschien handig om me van te voren in een Champje te verdiepen?
Bux.

Little Jay
15 februari 2015, 08:13
Hey cool! Nu even een projectje verzinnen om mee te kunnen nemen....

MaBerY
16 februari 2015, 09:38
Hey cool! Nu even een projectje verzinnen om mee te kunnen nemen....

Een champ kloon is voor de beginners een leuke start en is net te doen in een dagje smelten. Leuk initiatief
Er lagen soortgelijke plannen om bij de NL-Gretsch roundup uit te voeren. helaas is dat er niet meer van gekomen.

ericg
16 februari 2015, 15:07
Leuk! Mag ik de VOX AC30 meenemen (incl. schema etc..)? Ik heb (nog) geen zelfbouwproject aangeschaft, maar het schema van een bestaande buizenbak doorgronden lijkt me zeer leerzaam. :)

cluseau
16 februari 2015, 19:17
Leuk! Mag ik de VOX AC30 meenemen (incl. schema etc..)? Ik heb (nog) geen zelfbouwproject aangeschaft, maar het schema van een bestaande buizenbak doorgronden lijkt me zeer leerzaam. :)

Lijkt me idd echt iets voor jouw.

"triple B day" dus.....

ericg
16 februari 2015, 19:57
ZBB of BBB , allemaal leerzaam

SantaX
17 februari 2015, 20:06
Tof initiatief. Ik zou graag mijn fender hot rod deluxe voorzien van een wat vriendelijkere volume pot en de reverb-tank draden vervangen / kraakvrij maken.
Zou zoiets misschien tot de mogelijkheden behoren? Hoe dan ook, lijkt me leuk om ook te komen!

Edit: voorbehoud weg, vervoer zeker.

Pepe
17 februari 2015, 20:20
Het eerste wat ook in mij opkwam, al die kleine reparaties die hier liggen. :)

SantaX
17 februari 2015, 20:29
Nou, neem er een paar mee dan! Gewoon voor de funs :D

cannondale_01
18 februari 2015, 15:46
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/801/fotobovenzijde.jpg (http://imageshack.com/f/m9fotobovenzijdej)

Deze 5wSE zelfbouw heeft nog wat losse eindjes! Een fat schakelaar zelf bedacht maar die bijna niets doet. Waarom niet? Een humpot erin geklooit die niets doet. Waarom niet. Een groundlift erin gemaakt, perfecto. Maar wat doet dat eigenlijk? Een PPIMV toegevoegd, perfecto
Dusss de kans dat ik er met geodriehoek ben is groot.

fredjuh
20 februari 2015, 17:08
Ik lees allemaal goeie plannen! Wel even zelf de onderdelen meenemen. Zondag is hier de elektrozaak dicht, haha.
Ik zeg overigens nog maar een keer dat aanmelding echt via PB gaat, want ik moet even goed duidelijk hebben hoeveel mensen er komen. Rond de 7 bezoekers is namelijk wel een beetje de max hier.

Wat met een Vox goed werkt is powerscaling en de het aantal standen van de brightschakelaar op het normal channel verhogen.

Reparaties zijn ook leuk en leerzaam.

Thiez
20 februari 2015, 17:28
Als je meer dan 7 mensen hebt is het misschien een optie om het wat op te splitsen. Je leest bijvoorbeeld in voorgaande voorstellen een splitsing tussen bouwen en visualiseren van je zelfbouw. Ik ben bijvoorbeeld meer in voor het laatste, aangezien ik al een zelfbouw heb. Maar het lijkt me zeker interessant om hier eens in te duiken met een scope en dan daarnaast spice simulatie.

nico verduin
20 februari 2015, 19:18
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/801/fotobovenzijde.jpg (http://imageshack.com/f/m9fotobovenzijdej)

Deze 5wSE zelfbouw heeft nog wat losse eindjes! Een fat schakelaar zelf bedacht maar die bijna niets doet. Waarom niet? Een humpot erin geklooit die niets doet. Waarom niet. Een groundlift erin gemaakt, perfecto. Maar wat doet dat eigenlijk? Een PPIMV toegevoegd, perfecto
Dusss de kans dat ik er met geodriehoek ben is groot.
Issie nou nog niet af? :)

cannondale_01
20 februari 2015, 20:23
Nou de speurtocht naar een nieuwe Pt als vervanging voor de doorgefikte PT lukt niet echt. Dus moet maar voor de easy way gaan.
Dan kan ik haar weer inzetten als mondharp amp.

nico verduin
20 februari 2015, 20:31
oude buizen radio trafo nemen :)

cannondale_01
20 februari 2015, 21:57
Ja had ik naar gezocht. Maar zonder resultaat. En these days zijn er zo weinig kofferbak markten :soinnocent:

nico verduin
20 februari 2015, 23:05
Marktplaats...... 10 euro.....

cannondale_01
21 februari 2015, 14:35
Had er een aantal op de kopgetikt voor weinûg. Maar steeds niet de goede specs. Dus ga maar weer voor een nieuwe.
Dussssss Nico

cannondale_01
21 februari 2015, 14:37
Ik had er reeds een aantal op de kop getikt voor weinûg. Steeds niet de goed spec. Ga daar om maar weer voor een nieuwe. Dussss Nico.

cluseau
21 februari 2015, 14:41
Een 5Watter moet je makkelijk kunnen voeden uit een buizenradio trafo tenzij een een 6L6 of EL34 eindtrap hebt.

tommus42
21 februari 2015, 15:09
Als je een radio gaat gebruiken, aanrader overigens, leuk project:D, vergewis je er dan van de uitgangsimpedantie 4 ohm oid is. Dacht eens een geschikte stereoradio te hebben, was het voor 600 ohm luidsprekers.

cluseau
21 februari 2015, 15:16
Dat is eenvoudig te zien, je mist namelijk de uitgangstrafo en hebt twee eindbuizen. Meestal EL84 en EL86 maar andere combi's zijn ook mogelijk. De speakers zijn ook herkenbaar en vaak van die hele platte dingen. De magneet zit namelijk aan de voorzijde.

fredjuh
21 februari 2015, 15:36
Bij tube-town hebben ze voor 15 watt projecten een OT van 17e en een PT voor 30e. Weet je zeker dat je de goeie specs hebt. Zelf geen ervaring met die trafo's maar ik denk ik meld het ff. Bij recyclen van trafo's is het idd opletten of de specs kloppen met wat jij wilt. Wat dat betreft neem ik liever geen risico's en pik ik alleen werkende buizenversterkers op met gangbare buizen.

nico verduin
21 februari 2015, 18:01
Tja dat eenvoudige 5 wattertje bij mij thuis is uit een gewone buizen radio met EL84 in de eindtrap en een EZ80 als gelijkrichter. De rest interesseert me eigenlijk niet. Overigens heb ik een oude 6L6WGC als eind pit in geprikt. En je weet hoe die klinkt :)

cannondale_01
21 februari 2015, 18:20
Ik zocht een PT 190 a 200v. (1xEL84) En liefst 6,3 omdat ik geen apparte gloeitrafo wil toepassen.
In de oude radio's kom ik steeds 175v tegen.

nico verduin
21 februari 2015, 18:43
Ik zocht een PT 190 a 200v. (1xEL84) En liefst 6,3 omdat ik geen apparte gloeitrafo wil toepassen.
In de oude radio's kom ik steeds 175v tegen.
Als je een EL84 hebt is het vijwel automatisch 6.3V. Daarnaast zijn die oude trafo's gesized op 220V. Tegenwoordig is het 230V en wordt de spanning 230/220 * 175 = 182V. Daarnaast zak je minder in omdat er veel minder buizen aan hangen. Per saldo zou ik me niet zo druk maken over de uiteindelijke spanning. Ben trouwens wel benieuwd hoe je aan die 175V kom.

cannondale_01
21 februari 2015, 19:07
Ik had er twee. Waarvan één keurig op de trafo de specs stonden. Die ander had ik eruitgesloopt en gemeten ( onbelast). En een paar exotische exemplaren zeg maar. Met printen erop. Daar was ik niet eens aan begonnen.

Dus zo maar een geschikt radiootje scoren is nog niet zo makkelijk imo

Oja. Op de gok gekocht en gekregen. Geen een radiootje was voorzien van een el84 overigens.

nico verduin
21 februari 2015, 20:01
Ik had er twee. Waarvan één keurig op de trafo de specs stonden. Die ander had ik eruitgesloopt en gemeten ( onbelast). En een paar exotische exemplaren zeg maar. Met printen erop. Daar was ik niet eens aan begonnen.

Dus zo maar een geschikt radiootje scoren is nog niet zo makkelijk imo

Oja. Op de gok gekocht en gekregen. Geen een radiootje was voorzien van een el84 overigens.Voordeel is dat je dat altijd kan vragen. Staat vrijwel zeker op de achterkant van de radio.

cluseau
21 februari 2015, 22:32
Of vraag het type als je dat nog niet wist. Aan de hand van het type kunnen wij je wel vertellen wat er in zit.

tommus42
23 februari 2015, 16:15
Deze is mijn slachtoffer geworden:D. http://kvdijke.radiocollection.net/nl/philips/b4x23a-74.html Heb er een versleten tronal EL84 in, de originele Philips was helemaal af, maar ik sta er van te kijken welk een ongenadige bak herrie dat ding produceert. Ik gebruik een AC30 als cabinet. Hij bromt overigens nog wel:hide:

obiwanjacobi
23 februari 2015, 18:57
Deze is mijn slachtoffer geworden:D. http://kvdijke.radiocollection.net/nl/philips/b4x23a-74.html

Lachuh, zo een had mijn oma ook!

tommus42
23 februari 2015, 19:18
Ben aan het ding gehecht geraakt, wat wil je, als je een beetje netjes sloopt ben je al een middag zoet, schept een band:).
Leuk detail van de ontwerper; de wikkeling op de OT die als smoorspoel dienst doet.
http://i60.tinypic.com/2v7w8x3.jpg

cluseau
23 februari 2015, 19:44
Leuk detail van de ontwerper; de wikkeling op de OT die als smoorspoel dienst doet.
http://i60.tinypic.com/2v7w8x3.jpg

Ow....grappig....hoe werkt dattan :)

tommus42
23 februari 2015, 19:49
Tegenfase dacht ik.

edit: van de rimpel

cluseau
23 februari 2015, 22:25
Tegenfase dacht ik.

edit: van de rimpel

Als het om electronica en hoge spanningen gaat kun je beter zeker weten hoor.

En toch werkt een smoorspoel anders :soinnocent:

tommus42
23 februari 2015, 22:36
Weet ik:cooler:. Maar van die rimpel is toch zo?
Zin om een Mercury uitgangstransformator te kopen, maar de beste kost 230 dollar, wel erg aan de prijs. Die zou in een Marshall class-5 komen en de Marshall OT in de radio. Alternatief kost daar 165 dollar (16 ohm) of 170 dollar (8 en 16 ohm). Ik bedoel, heb jij misschien een tip voor een goede 5W OT?

cluseau
23 februari 2015, 23:24
Jahoor, gewoon een kleine hammond trafo.

tommus42
23 februari 2015, 23:41
37 euro kost deze. Scheelt opmerkelijk. Mmm...
http://i61.tinypic.com/2dw9qjd.jpg

cannondale_01
24 februari 2015, 18:53
Ja die heb ik ook in de 5w toegepast. Prima ding.

fredjuh
25 februari 2015, 10:34
Het blijft lastig om een OT te beoordelen als je niet kunt a/b-en. Daarnaast zijn de toonregelingen in mijn creaties effectief genoeg om het geluid drastischer te laten veranderen dan een OT zou doen. Zodoende ben ik vrij gevorderd in goed klinkend spul in elkaar smelten, maar weet ik geen donder van het klankverschil tussen OT's. Ik doe maar gewoon alsof ze transparant zijn. Trafo erin gooien en tweaken op het oor. Dat werkt voor mij. Ik hou trouwens van een vrij donker geluid dus vaak haal ik in de eindtrap wat hoog weg. Dat vermindert volgens mij ook de invloed van de OT op de klank.

tommus42
25 februari 2015, 10:56
Wat klank betreft heb je gelijk denk ik. Heb eens gehoord dat het verschil kan zijn als tussen een goed en een budget element. En het bekende riedeltje van MM; betere scheiding tussen de noten, harmonischen gaan zingen ipv gillen, zal met een korreltje zout genomen moeten worden, vermoed ik. Begrijp trouwens niet als je een trafo in elkaar draait, waarom niet meteen goed. Draad is draad en blik is blik lijkt mij.

nico verduin
25 februari 2015, 11:05
Wat klank betreft heb je gelijk denk ik. Heb eens gehoord dat het verschil kan zijn als tussen een goed en een budget element. En het bekende riedeltje van MM; betere scheiding tussen de noten, harmonischen gaan zingen ipv gillen, zal met een korreltje zout genomen moeten worden, vermoed ik. Begrijp trouwens niet als je een trafo in elkaar draait, waarom niet meteen goed. Draad is draad en blik is blik lijkt mij.Een auto is een auto.... zijn allemaal hetzelfde......
Blik is toch allemaal hetzelfde? koperdraad is koperdraad toch? Leg maar eens elektradraad aan van de Pramma en laat vervolgens een electricien de laatste verbinding maken met de groepenkasten.... Kijk hoe hij reageert op jouw draad.... koper is koper toch?

tommus42
25 februari 2015, 11:10
Een OT weegt zeg een kilo. Een kilo koper doet 5 euro, als ik kabelknippers mag geloven:D.
Waarom dan twee centen besparen om een slechte OT te draaien?

nico verduin
25 februari 2015, 11:13
Een OT weegt zeg een kilo. Een kilo koper doet 5 euro, als ik kabelknippers mag geloven:D.
Waarom dan twee centen besparen om een slechte OT te draaien?Gewoon lekker door blijven dromen..... en blijven denken dat je koperdraad heb gekocht....

tommus42
25 februari 2015, 11:16
Mmm, weet wel dat er geen mercury's in mijn baksels komen, principe kwestie, die Yanks zijn alle gevoel van proportie kwijt. Als ze nou van zilverdraad waren, oplichters:).

fredjuh
25 februari 2015, 11:41
Een OT weegt zeg een kilo. Een kilo koper doet 5 euro, als ik kabelknippers mag geloven:D.
Waarom dan twee centen besparen om een slechte OT te draaien?

Zo mag ik even het nummer van jouw koperleverancier?!?:crazyhappy:

edit:Oh oeps, 5 euro klopt wel. De verwarring ontstond omdat er bij dun draad flink wat bovenop gaat voor productie/lak/emballage. Ik denk wel dat koperprijs niet echt ontzettend bepalend is voor de prijs van een trafo.

Weet iemand hier trouwens waarom voor gitaar nauwelijks ringkernen worden gebruikt?

tommus42
25 februari 2015, 11:48
Oxygen free copper, lots of it:D
http://i58.tinypic.com/2hi35vd.jpg

cluseau
25 februari 2015, 12:01
Weet iemand hier trouwens waarom voor gitaar nauwelijks ringkernen worden gebruikt?
Angst voor het onbekende :hide:

tommus42
25 februari 2015, 13:03
Koch had ze toch in de KV50? Ze klinken anders volgens mij, wellicht door een hogere 'koppeling' wat die dingen schijnen te hebben.

nico verduin
25 februari 2015, 13:26
Koch had ze toch in de KV50? Ze klinken anders volgens mij, wellicht door een hogere 'koppeling' wat die dingen schijnen te hebben.nieuwe koppelingsplaten.....

tommus42
25 februari 2015, 13:39
Zou me kunnen voorstellen dat de kern, ivm verzadigingstoestanden, een ander effect heeft op het geluid.

iWishmaster
25 februari 2015, 13:40
Weet iemand hier trouwens waarom voor gitaar nauwelijks ringkernen worden gebruikt?

Mijn zelfbouw versterkertje heeft een ringkern trafo. Werkt prima, geen idee waarom het niet vaker gebeurt?

Ik heb ook wel interesse om een dagje verder te sleutelen aan mijn bakkie. Is al een hele tijd hetzelfde gebleven en ik wil wel eens de mening van van iemand met meer ervaring over wat ik beter had kunnen doen, zou moeten doen etc.. Qua geluid heb ik ook nog wel wat ideeën wat ik eraan zou willen veranderen. Dat en ik heb bij het ontwerp ruimte gelaten voor een extra buisje, welke nog altijd maagdelijk in de versterker zit, wachtende op een goede toepassing.
Ik stuur je een PM!

Frits van Mourik
25 februari 2015, 13:45
Een auto is een auto.... zijn allemaal hetzelfde......
Blik is toch allemaal hetzelfde? koperdraad is koperdraad toch? Leg maar eens elektradraad aan van de Pramma en laat vervolgens een electricien de laatste verbinding maken met de groepenkasten.... Kijk hoe hij reageert op jouw draad.... koper is koper toch?

Wat zou de electricien anders kunnen concluderen, dan dat het gewoon degelijk Kema-gekeurd koperdraad betreft?

nico verduin
25 februari 2015, 14:46
Nou het "echte" koperdraad (wat ook een stuk duurder is) is namelijk echt koper en zachter. Het Pramma draad is veel stugger omdat er ijzer in verwerkt zit. Dit zelfde effect heb je ook met oude componenten. Toen werd er nog echt vertint (of zelfs dat niet) koperdraad verwerkt. Hou maar eens een magneet bij die afgeknipte draadeinden.
't is wederom alle waar naar zijn geld.

Frits van Mourik
25 februari 2015, 16:46
Installatiedraad zal qua koper moeten voldoen aan NEN3194, anders zou Kema (tegenwoordig DEKRA) z'n goedkeuring niet geven.
Ijzer in koperdraad? Kaum zu glauben...

Als je bij de bouwmarkt zo'n klein rolletje installatiedraad koopt, is dat inderdaad wat stug.
Dat komt door het oprollen; daardoor treedt "mechanische harding" op.
Probeer zelf maar eens een stuk 2,5 mm^2 enkele keren te buigen; je voelt het stugger worden.

(Vertind) ijzer wordt al jaren als aansluitdraad voor sommige componenten gebruikt vanwege
de slechte thermische geleiding; hierdoor worden componenten bij het solderen minder snel oververhit.

MaBerY
25 februari 2015, 17:25
Ringkernen zijn door de hogere koppelfactor gevoeliger voor onbalans in de ruststroominstellingen (bias) van de eindbuizen.
Ik heb een hele verhandeling van menno van der veen over gebruik van ringkernen voor uitgangstrafo's gelezen en je moet eigenlijk een bias servo (automatische bias regeling) gebruiken om dat netjes te krijgen. Anders krijg je extra vervorming.
Dat hoeft bij gitaarversterkers natuurlijk geen echt groot bezwaar te zijn. IDD Koch had m in de KV50
Daar heb ik wel eens n keer over gespeeld in het grijze verleden en ik vond het geen echt groot succes. een beetje te "stug"

Dat kan heel goed terug te voeren zijn door die hoge koppelfactor en lage inwendige weerstand van die dingen.
Ze zijn eigenlijk te goed :-)

cluseau
25 februari 2015, 17:38
Als je bij de bouwmarkt zo'n klein rolletje installatiedraad koopt, is dat inderdaad wat stug.
Dat komt door het oprollen; daardoor treedt "mechanische harding" op.

Aansluiten op je autoaccu maakt het weer soepel. Alleen ff opnieuw met isolatie bekleden en je hebt weer heeeerlijk soepel installatiedraad. :hide:

cannondale_01
25 februari 2015, 18:59
Bouwmark koper is idd lastiger te verwerken. Niet allen de mantel is "taai". Maar het koper is echt anders. Het is harder. Lichter van kleur wat op een andere samenstelling wijst.

Hammond trafo's zijn prima. Ik heb ook een setje IM trafo' toegepast in een 18 watter. Ook heel prima. Verschil zal best merkbaar zijn hoor. Maar rechtvaardigd dat de meerprijs? Als je huuuuuuuul trots bent op je eigenbouw wel. En dan spreek ik echt uit ervaring.
De "simpele 5watter kan best wel met hammond. Maarja .... Die 18 watter IM trafo's sozo cabs en de hele gear. Een bult geld voor een slaapkamer amp.

Zou ik weer een bult geld uitgeven? Misschien wel. Maar alleen aan een project waar ik weer echt trots op kan zijn.

Maarehhhh. Hoe zit het eigenlijk met al die veschillende buizen???? Ik vind Tengsol echt beter klinken dan JJ's. Of verbeeld ik me dat :seriousf:.

Wellicht gaat de geodriehoek dat uitwijzen!

fredjuh
25 februari 2015, 21:08
Wat mij vaak opvalt aan die subtiele aanpassingen aan je geluid is dat je het alleen merkt als je in je eentje je versterker bespeelt en goed luistert. In een band of op een opname maakt het in mijn ervaring geen donder uit welk merk buizen je in je versterker hebt zitten. Je hebt natuurlijk ook de wet van diminishing returns. Dus als je 100 euro meer uitgeeft aan je amp wordt ie wellicht een stuk beter, maar als je nog eens 100 euro hoger gaat zitten met mooie onderdelen is het verschil niet zo opvallend meer. Je moet natuurlijk ook de hele chain in de gaten houden. Als jij een pedaaltje hebt dat ligt te tonesucken of een cabinet van karton dan kan de rest nog zo goed zijn...
Het belangrijkste vind ik dat je snapt wat er allemaal gebeurt in je signal chain en dat je dus weet op welke plek je iets moet aanpassen om een bepaald geluid te krijgen. Voor je OD treble weghalen heeft weer een heel ander effect dan na je OD treble weghalen.

Om nog maar een voorbeeld te geven: het gitaargeluid op "Van Halen I" was ontzettend schel. Die studioman heeft dagen lopen klooien met de post EQ om dat vette geluid te krijgen. Dat bevestigt mijn hypothese dat je voor vette overdrive eerst je treble helemaal naar de maan moet boosten, dan door buizen sturen, en daarna het geluid terug in balans brengen.

Even wat elektro-humor:
https://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/assets/a/5/6/1/6/525458c8757b7f28258b456a.jpg

Frits van Mourik
25 februari 2015, 23:37
Bouwmark koper is idd lastiger te verwerken. Niet allen de mantel is "taai". Maar het koper is echt anders. Het is harder. Lichter van kleur wat op een andere samenstelling wijst.



Ligt waarschijnlijk aan de manier/snelheid van het trekken.
En zo heb je dan hard-, halfhard- en zacht koper.
Ook is er nog verschil tussen E-Cu en SF-Cu.

Maar om nou te beweren, dat goedkoper koper vermengd is met ijzer...
Om die twee te mengen & dan te trekken is m.i. metallurgisch lastig, dus duur.

Ach, het zal wel weer een verkeerd begrepen internet-praatje zijn.

kassie
26 februari 2015, 14:28
het gitaargeluid op "Van Halen I" was ontzettend schel. Die studioman heeft dagen lopen klooien met de post EQ om dat vette geluid te krijgen. Dat bevestigt mijn hypothese dat je voor vette overdrive eerst je treble helemaal naar de maan moet boosten, dan door buizen sturen, en daarna het geluid terug in balans brengen.


Was het niet een variac op 70 volt i.p.v. 110?

Hoe stel je het verder voor dan? Een eq in de fx loop om hoog eruit te filteren wat je eerst erin gepompt hebt d.m.v. amp settings?

iWishmaster
26 februari 2015, 15:42
Of gewoon een versterker maken die vooraan in het circuit veel mid/hoog doorlaat / versterkt en verderop een hele 'donkere' trap die veel hoog filtert en bas versterkt. Dat levert een redelijk typerende piek in het mid/hoogmid met veel drive en omdat de lage frequenties wat minder van die gain meekrijgen wordt dat vaak als 'vet' en 'strak' ervaren. Hetzelfde gebeurt eigenlijk als je een 'klassieke' amp flink boost met een tubescreamer-achtige.

fredjuh
26 februari 2015, 18:43
Sja dat variac-verhaal... eq in je effectsloop kan werken maar daarvoor moet je een goeie loop hebben en het ruist vaak. Iwm slaat denk ik de spijker redelijk op zn kop. Een donkere eindtrap met een schelle pre werkt erg goed. Dan moet dan alleen nog uitvogelen hoe je mooi kunt schakelen tussen clean, crunch en lead. Tip, het heeft met mids te maken.

iWishmaster
27 februari 2015, 09:42
Er komen wel meer problemen kijken, bijvoorbeeld dat je EQ (flink) kan gaan schuiven als je aan de gain knop draait. Niet perse erg, maar kan een versterker wel lastig in de stellen maken.

fredjuh
27 februari 2015, 17:02
Om maar te zwijgen over Fletcher-Munson, akoestiek en bandmix. :chicken:

In principe is de hele signaalketen wetenschappelijk te beschrijven, maar het is zo ingewikkeld dat het maar beter is om op je oren te vertrouwen. Moet je alleen wel een degelijke toonregeling hebben. :)

iWishmaster
27 februari 2015, 17:14
Dat is één van de 'problemen' in mijn versterkertje ... Ik gebruik een dubbele potmeter om twee trappen gain in de preamp tegelijk te schakelen. Vervolgens in de poweramp een PPIMV en een cut knop om het hoog uit de preamp te temmen. Verder geen EQ, geen FX-loop, geen bright switch, helemaal niks. En dat maakt het af toe lastig, sommige gitaren/pedalen gaan gewoon niet lekker samen met het ampje en sommige heel beperkt. Dat oplossing is een klus waar ik nooit aan begonnen ben, maar wel iets dat nog altijd aan me knaagt.

fredjuh
27 februari 2015, 17:42
Klinkt als een goeie basis. Try this.

http://i59.tinypic.com/25soj7r.pnghttp://i59.tinypic.com/119q72x.gif

tommus42
27 februari 2015, 17:52
Interessant, deze zit in een Epiphone Blues Custom. Is toch een mid-cut schakeling?
http://i44.tinypic.com/2lu2be9.jpg

fredjuh
27 februari 2015, 18:01
Zeker weten. Essentieel voor goeie clean/crunch sound.

Sterker nog, de mids zijn essentieel om verschillende soorten overdrive te krijgen. De pre-OD mid control is het grote verschil tussen bijvoorbeeld een Brain May-geluid (veel mids) en een Keith Richards-geluid. (pre-OD mid cut)

tommus42
28 februari 2015, 10:28
Had 'm meestal max staan idd:). Misschien een leuke toevoeging in een AC30, ga er binnenkort trouwens eindelijk eens een 260mA choke voor aanschaffen, schijnt mooi te klinken.

ericg
28 februari 2015, 13:30
beste heren (Fredjuh).

Ik raak een beetje in verwarring. Een cursus over potentiaal, elektronen, etc..., maar tegelijkertijd lees ik zeer veel details over bepaalde versterkers en circuits. Voor de cursus wil ik best een 'standaard' versterker maken vanaf scratch; dit levert misschien minder verwarring op? Ik doe maar een voorstel.

mvg
Eric :)

fredjuh
28 februari 2015, 22:03
Had 'm meestal max staan idd:). Misschien een leuke toevoeging in een AC30, ga er binnenkort trouwens eindelijk eens een 260mA choke voor aanschaffen, schijnt mooi te klinken.

Ga je de anodes van de EL84's door de choke voeden?

@eric
De ochtend zal inderdaad bestaan uit theorie en de middag uit praktijk.

Als je je vox alleen wilt doormeten is dat prima, als je hem wilt modden, ook goed.

Een andere versterker bouwen slokt wat meer tijd en geld op maar kan ook en is heel leerzaam.

Alles kan.

Als je op marktplaats een oude mono hifi-versterker kunt oppikken met gangbare buizen ben je al een heel eind.

ericg
28 februari 2015, 22:49
OK, duidelijk. Ik denk dat ik de Vox dan meeneem; versterker bouwen dat komt later :-D

tommus42
1 maart 2015, 02:24
Ga je de anodes van de EL84's door de choke voeden?......
Ja, met name in het laag schijnt dat goed uit te pakken.

obiwanjacobi
1 maart 2015, 08:42
Ik vond dit YouTube kanaal waar buizen bouwers misschien iets aan hebben...?

https://www.youtube.com/user/Stratosaurus1

[2c]

cluseau
1 maart 2015, 09:28
Ja, met name in het laag schijnt dat goed uit te pakken.

Is dat zo, theoretisch hou je er minder van over dus het is maar net wat je wil. Fred zal dat wel mooi in een simulatie kunnen laten zien.

fredjuh
1 maart 2015, 13:09
In de simulatie is geen enkel effect aan te tonen dat te maken heeft met de frequentie respons of headroom van je amp. Er is echter wel degelijk een klankverschil. Dat zit hem in de "envelope" van je signaal. http://en.wikipedia.org/wiki/Envelope_%28waves%29

Omdat dit onderwerp al vele malen besproken, getest en gesimuleerd is ben ik even de archieven ingedoken. (probeer zelf ook maar eens)

25 maart 2009: (toen was ik 14 :D)


Oke ik heb nu de sec. draden van de OT netjes gelegd en in elkaar gedraaid, en even de anodevoeding aan beide kanten van de voeding geprobeert.
Als je de anodevoeding van na de choke naar voor de choke verplaatst gebeurt er:
qua brom: meer brom, en een hogere toon, 2 verslechteringen.
qua geluid: hard, direct, en een stuk minder sustain, die kritieke zone waar je sustain moet hebben, tussen clean en crunch ergens, daar zit die sag en dat is gewoon veel beter als de choke alles voedt.

De choke maakt je attack dus milder en verbetert de filtering van de hoogspanning. Ik kan niet meer zonder. Let er wel op, hoe groter je elco's, hoe minder je je choke hoort omdat de elco's de hoogspanning (te) strak maken. In mijn ervaring is het heel fijn om een paartje EL84 te voeden door ss rect - 15uF - 7H (150mA) - 15uF met eventueel nog een extra weerstand tussen CT en ground om de voeding wat zompiger te maken en de gelijkrichting wat rustiger. Die kleine elco's dragen er ook aan bij om de attack milder te maken. In combinatie met kathodebias heb je al een flinke bak compressie voordat je eindpitten over hun nek gaan.

Als stroomafname van de betreffende amp groter is (zoals bij 4x EL84 of 2x EL34) moet je de voeding evenredig meeschalen wat betreft elco's en verzadigingsstroom van de smoorspoel.

cluseau
1 maart 2015, 13:21
In de simulatie is geen enkel effect aan te tonen dat te maken heeft met de frequentie respons of headroom van je amp. Er is echter wel degelijk een klankverschil. Dat zit hem in de "envelope" van je signaal. http://en.wikipedia.org/wiki/Envelope_(waves)



Of je het nou wel hoort of ziet, er is een logische verklaring:

Neem in serie met je voedingslijn een serieweerstand op en je voeding kakt in bij zware belasting. Zoiets als een buizengelijkrichter versus solidstate. De buizengelijkrichter heeft een hogere inwendige weerstand en zorgt voor meer compressie (sag) omdat de voeding een beetje inkakt maar het verschijnsel wordt tegengegaan omdat het voedingspunt wordt afgesloten met een elko welke stabiliserend werkt.

Nu de extra choke in de anodevoeding:
Dit is ook een serieweerstand met dit verschil dat hij frequentie afhankelijk is. Het laag zal veel meer compressie ondervinden dan mid/hoog. Of je dat prettig vindt is niet de discussie.

fredjuh
1 maart 2015, 14:16
een elko welke stabiliserend werkt.

Voor de eerste 50ms. Daarom is de attack van een amp met grote elco's harder. De elco's houden de eerste 0,1 seconde de voeding even omhoog voor ie inkakt.


Nu de extra choke in de anodevoeding:
Dit is ook een serieweerstand met dit verschil dat hij frequentie afhankelijk is. Het laag zal veel meer compressie ondervinden dan mid/hoog. Of je dat prettig vindt is niet de discussie.

Het laag zal inderdaad meer compressie ondervinden maar dat is een direct gevolg van de ondermaatse elco die je vaak na een choke ziet. De meeste chokes hebben zoveel zelfinductie tov de stroomafname van de eindtrap dat je kunt stellen dat de gelijkrichter volledig is afgekoppeld voor audiofrequenties. Dus zal de bepalende factor in de sag van de bas liggen in de elco na de choke.

Zonder een choke zal een te kleine elco worden afgestraft met brom. Dus zet je er een voldoende grote elco in en is de compressie in de bas dus minder.

Met een choke kun je wegkomen met kleine elco's zonder bestraft te worden met brom. De voeding kakt dan bij bastonen meer in door die kleine elco's, en voila, compressie.

cluseau
1 maart 2015, 16:20
Het laag zal inderdaad meer compressie ondervinden maar dat is een direct gevolg van de ondermaatse elco die je vaak na een choke ziet.


Mijn verhaaltje was een beetje algemeen en had het helemaal niet over een elko na de choke. Die kun je gewoon weglaten en de compressie nemen voor wat hij is, maximaal dus.

Ik dacht dat de plannen van tommus over een bm mod voor de AC30 ging. In deze mod komt er helemaal geen extra choke of elko bij maar verhuist het anode voedingspunt naar achter de choke. Gevolg is dat de dip tgv de stroompieken ook terecht komen op de schermroosters waarmee deze mee moduleren met het audio. Ik denk dat dit het sag gevoel zal versterken. Elko's zijn allemaal standaard gebleven voor zover ik weet.

tommus42
1 maart 2015, 17:01
Klopt, de Petersen/Fryer AC30 van Brian May. Die heeft een GZ34-->22uF-->7H-->22uF-->centertap.
De lagere capaciteit die mogelijk is en zelfs gewenst, had ik nog niet bij stil gestaan, mooi, geeft weer wat ruimte. Is nu 64uF voor de centertap, 96uF voor de schermroosters.

iWishmaster
2 maart 2015, 10:19
Klinkt als een goeie basis. Try this.

http://i59.tinypic.com/25soj7r.pnghttp://i59.tinypic.com/119q72x.gif

Mid-cut is wel iets waar ik aan zit te denken inderdaad, maar dit schema snap ik even niet helemaal. Waar in de amp zet je die? En de mid is een potmeter neem ik aan? En waar komt de meerstandenschakelaar met condensatoren?

Andere toevoeging is een switch voor wat meer/minder laag. Met veel gain en volume en een paar humbuckers komt er een bak laag uit de amp die de bassist bijna wegduwd, terwijl bij lage instellingen en een strat ik wat oemph tekort kom.

obiwanjacobi
2 maart 2015, 10:37
[2c]
In Spice (ziet het naar uit) kan je geen potmeter plaatsen. Daarom zie je alleen weerstanden. Ik plaats zelf altijd twee weerstanden in serie voor een pot zodat je makkelijk door de waarden te veranderen de pot kan laten 'draaien'...

tommus42
2 maart 2015, 10:54
......Andere toevoeging is een switch voor wat meer/minder laag. Met veel gain en volume en een paar humbuckers komt er een bak laag uit de amp die de bassist bijna wegduwd, terwijl bij lage instellingen en een strat ik wat oemph tekort kom.
Daar kan de onderste zes-standen schakelaar uitkomst bieden. Kleinere koppelcap, minder laag.

fredjuh
2 maart 2015, 12:17
Die basschakelaar moet in de buurt van V1, en die mid control ergens in het midden.
iwm, heb je een schema van je huidige amp?

iWishmaster
2 maart 2015, 12:56
[2c]
In Spice (ziet het naar uit) kan je geen potmeter plaatsen. Daarom zie je alleen weerstanden. Ik plaats zelf altijd twee weerstanden in serie voor een pot zodat je makkelijk door de waarden te veranderen de pot kan laten 'draaien'...

Ah ok, ik werkte lang geleden met pSpice, daar kon je wel het symbool toevoegen van een potmeter, maar je moest er voor de analyse een vaste waarde in zetten (frequency sweep blijft een geweldige uitvinding voor dit soort bezigheden!).

iWishmaster
2 maart 2015, 14:16
Die basschakelaar moet in de buurt van V1, en die mid control ergens in het midden.
iwm, heb je een schema van je huidige amp?

Ja, maar niet alle waardes kloppen nog helaas. Die ken ik nog een eindje van buiten, voor de rest zou ik 'em even open moeten maken. In de poweramp zit ook nog een 'cut-control', bijna identiek aan een Vox AC15.
http://i254.photobucket.com/albums/hh99/iWishmaster/schema_zpsf04ef3c8.jpg (http://s254.photobucket.com/user/iWishmaster/media/schema_zpsf04ef3c8.jpg.html)

En voor de volledigheid een 'gut shot'. Niet onbelangrijk: het tweede buisje van rechts wordt nog nergens voor gebruikt ...
http://i254.photobucket.com/albums/hh99/iWishmaster/06092010142-001.jpg (http://s254.photobucket.com/user/iWishmaster/media/06092010142-001.jpg.html)

fredjuh
2 maart 2015, 18:01
Je zou bijvoorbeeld een jcm800 preamp kunnen inbouwen als je die extra buis wilt gebruiken. Zo niet dan kun je de basschakelaar tussen V1a en V1b zetten en de mid control tussen V1b en V2.

iWishmaster
3 maart 2015, 10:31
Je zou bijvoorbeeld een jcm800 preamp kunnen inbouwen als je die extra buis wilt gebruiken. Zo niet dan kun je de basschakelaar tussen V1a en V1b zetten en de mid control tussen V1b en V2.

Ik ben redelijk gehecht aan het geluid wat er nu uitkomt, ik zoek eigenlijk alleen opties om het iets veelzijdiger te maken als de situatie erom vraagt. Zo'n bas schakelaar is eenvoudig te doen, eventueel beginnen met een aantal caps en eindigen met de 2 of 3 meest bruikbare standen.

De mid control vind ik de meest interessante en degene waar ik tegelijk het minste 'gevoel' bij heb wat het met het geluid zal doen.

De extra buis blijft een vraag wat ik er het beste mee kan doen. Een FX-loop of reverb is lastig aangezien er ook aardig wat gain uit de fasedraaier komt, dus de vraag is of het wat toevoegt.

fredjuh
3 maart 2015, 12:51
Die mid control is vooral fijn om een mooi helder clean geluid te krijgen en lekkere rhythm crunch. Bij stevige overdrive heb ik de mids meestal open. De bas schakelaar is ideaal om met humbuckers strakke overdrive te krijgen. Ik heb het idee dat die mid control je overdrive sound goed gaat doen juist ook met de mid control helemaal open. Pak namelijk dat circuit maar eens, doe alsof de mid pot weg is en vergelijk met marshall 2204.

fredjuh
25 maart 2015, 15:05
Hallo allen, zondag gaat gewoon door. Ik heb tot nu toe aanmeldingen via PB van ericg, Buxtra en SantaX. Nog meer gegadigden?

HaroldA
25 maart 2015, 15:08
Hallo allen, zondag gaat gewoon door. Ik heb tot nu toe aanmeldingen via PB van ericg, Buxtra en SantaX. Nog meer gegadigden?

Helaas! Ik moet repeteren zondag ... anders was ik met de "Coron" buizenamp gekomen. Volgende keer!

ericg
25 maart 2015, 18:04
Ik heb er zin in: buuznbakk'n , bamiball'n , uutsmieter bakk'n :)

iWishmaster
26 maart 2015, 15:16
Ik kan er helaas niet bij zijn :(.

cluseau
31 maart 2015, 08:56
Had op z'n minst een reactie over de bami verwacht ;)

Buxtra
31 maart 2015, 10:02
Ha ha, was een test of er nog interesse was :hide:!

Frans, ik heb mogen genieten van de expertise en gezelligheid van Fredjuh en Eric. Heb veel opgestoken. Ook door de 'Uncle Doug' filmpjes op youtube die ik te voren grondig bestudeerd heb had ik een goed vertrekpunt. Fred legt goed en geduldig uit. Prettig om naar te luisteren. Fred is ook een ervaren docent. En beschikt over een meer dan gemiddeld stel en hoeveelheid hersens. Een aangename combinatie, vooral voor Fred zelf, me dunkt.

Werking triode en pentode buizen besproken, pre amps bestudeerd, cathode volger, tone stack werking, scoop en toonfiets aan het werk gezien op de Vox AC30 van Eric. Fred zijn eind versterker en buizen pre amp en EQ pedaal aan het werk gezien. Klinken fantastisch! Fred, wat vergeet ik nog meer?

De eieren en koffie waren goed!
De bami kan ik helaas niet beoordelen, toen zat het er voor mij op! Dus Eric...

Groet,

Bux

cluseau
31 maart 2015, 10:25
Leuk. Je moet toch al redelijk op de hoogte zijn van de materie en daarmee bedoel ik dat als je kennis van een batterij en fietslampje hebt dit niet op een zondagmiddag omgezet kan worden naar een buizenamp level, daar zijn dan wel wat extra lesjes voor nodig. Voor jullie was er waarschijnlijk een redelijk instap niveau aanwezig en dat legt ook lekker uit. Het was iig uitmate geschikt weer voor zoiets.

Buxtra
31 maart 2015, 11:17
Weet je Frans, het is totaal niet mijn vakgebied maar heb er mijn tanden redelijk ingezet omdat het mijn interesse heeft. Heb een jaar geleden electronica voor dummies gelezen. Ben toen gaan solderen. Ordinair namaken zoals jullie altijd omschrijven. Vervolgens wil je het snappen.

Elco, transformator en wat een buis doet was me inmiddels wel duidelijk. Maar hoe een buis, wissel en gelijkstroom in een buizenversterker circuit en binnen eindtrafos werken begreep ik feitelijk nog niet. Wel geprobeerd te voren in te verdiepen. Is moeilijk als je geen vragen kan stellen aan iemand in huis. Globaal vat ik het nou, volgens mij, voorzichtig blijven. Maar er is nog onmetelijk veel ruimte voor verdieping!

Nogmaals voor een ieder die zich een en ander afvraagt over de werking van een buizenversterker en tevens mijn voorbereiding:

…How Tube Amplifiers Work, Part 1: The Power Supply
…How Tube Amplifiers Work, Part 2: The Pre-Amp and Power Amp
…How Amplifiers Work: Rectifiers and Filter Capacitors
…Phase Inverters....for the Common Man

en je snapt globaal de werking van de amp en de onderdelen. Kortom doe er je voordeel mee!

Groet,

Bux

tommus42
31 maart 2015, 12:05
Heb mijn basiskennis voornamelijk uit een boek van Zur Linde(?) enige buizenversterker-boek in de bieb destijds.
Verder veel staren naar schema's (en begrijpend natekenen) en dit forum. Leuk lijken me de uiteenzettingen van London Power(?), the ultimate tone. Praktische uitleg en veel nuttige modificaties. Ken alleen een paar hoofdstukken die los gepubliceerd zijn, zoals een kathode/fixed bias schakeling.
Gewoon beginnen met bouwen en prutsen en zien waar het schip strandt, vervolgens Frans, Nico, guitarnijboer en anderen het leven zuur maken met domme vragen:D.

cluseau
31 maart 2015, 14:20
Gewoon beginnen met bouwen en prutsen en zien waar het schip strandt, vervolgens Frans, Nico, guitarnijboer en anderen het leven zuur maken met domme vragen:D.


Dat breng ook wel de nodige humor bij gitaarnet en je maakt ons niet gek hoor......denk ik :hide:

tommus42
31 maart 2015, 15:41
Binnenkort op vakantie, daarna m'n hum, hiss en rattle bak:D (super ciy DEA200). Overweeg de eindtrap weer op een volt of 700 te laten werken, kost me wel een paar extra elco's, maar heb er een kwartet ongebruikte Svetlana EL34's voor. Is dat trouwens een goede buis? Op het doosje staat EL34G maar op de buis alleen EL34. En Telefunken EL34, staat die goed bekend? Zullen wel op zijn, maar twee van gevonden tijdens opruimen:hide:.

cluseau
31 maart 2015, 15:47
Binnenkort op vakantie, daarna m'n hum, hiss en rattle bak:D (super ciy DEA200). Overweeg de eindtrap weer op een volt of 700 te laten werken, kost me wel een paar extra elco's, maar heb er een kwartet ongebruikte Svetlana EL34's voor. Is dat trouwens een goede buis? Op het doosje staat EL34G maar op de buis alleen EL34. En Telefunken EL34, staat die goed bekend? Zullen wel op zijn, maar twee van gevonden tijdens opruimen:hide:.

Met het verhogen van een voeding alleen ben je er niet hoor, de trafo is ook afgestemd op de voedingsspanning. Of was dit dat ding wat origineel op een hoge voeding moet werken? Ik weet het maar maar nooit bij jouw :soinnocent:

tommus42
31 maart 2015, 15:57
Hij was ooit origineel, met de oorspronkelijke trafo's. Nu is het een 1959slp op 470V. Hij kan echter eenvoudig weer naar 700-800V worden veranderd. Dit ivm de OT en ik ben benieuwd hoe dat klinkt, zal zo'n 150W RMS zijn?:cooler:

cluseau
31 maart 2015, 16:24
Hij was ooit origineel, met de oorspronkelijke trafo's. Nu is het een 1959slp op 470V. Hij kan echter eenvoudig weer naar 700-800V worden veranderd. Dit ivm de OT en ik ben benieuwd hoe dat klinkt, zal zo'n 150W RMS zijn?:cooler:

Je OT is voor 470V of voor 800V gemaakt, nooit allebei. Tenminste dat heb ik niet eerder gezien met die vermogens. Bottomline is dat je impedantie drastisch veranderd. We zullen zien of jij die 150W gaat halen.

tommus42
31 maart 2015, 17:05
Moet me nog verder orienteren, dwz dat ik het schema van de oorspronkelijke voeding kwijt ben:hide:. Het principe heb ik nog wel in m'n kop.

ericg
31 maart 2015, 17:19
oh sorry, ik had de discussie gemist..... ja, het was harstikke leuk & gezellig. Fred prima docent inderdaad, uitsmijters lekker. Buxtra mijn complimenten voor je snelle begrip (tis niet je vakgebied, maar toch snap je al heel veel).
In de VOX hebben we de fout gevonden in het 'bright' kanaal; bleek een loshangende kathodeweerstand te zijn, vreemd genoeg. Daarnaast het 'normal'-geluid iets meer van hoge tonen voorzien (condensator veranderd).

Geen bamiballen, maar Pizza & Pasta :-D

nico verduin
31 maart 2015, 17:42
Moet me nog verder orienteren, dwz dat ik het schema van de oorspronkelijke voeding kwijt ben:hide:. Het principe heb ik nog wel in m'n kop.What's new.....

tommus42
31 maart 2015, 18:34
Eén vraag, verder kom ik er tzt op terug. Is het het beste de twee wikkelingen gelijk te richten en dan te stapelen, of is het mogelijk de wikkelingen in serie te zetten en dan de spanning op één of andere manier naar beneden te brengen? Dit laatste moet dan wel, de spanning wordt anders zo'n 950V.

fredjuh
1 april 2015, 19:01
Het was inderdaad een leuke dag. Ik zie niet helemaal waarom je 950 Volt in je amp wilt maar goed... Wikkelingen allemaal in serie en dan aan een brugcel lijkt me het makkelijkst.
En natuurlijk ervoor zorgen dat je niet aan de gevulde elcobank komt te hangen...

cluseau
1 april 2015, 19:14
Wikkelingen in serie wordt wel veel voor gelijkrichter. Makkelijker is het om op elke wikkeling een complete voeding te maken en die twee in serie te zetten. Dus, op elke wikkeling een greatzbrug, daarachter een elco en die twee dan in serie zetten. Let op dat de wikkelingen geen enkele referentie met gnd of elkaar hebben. Potentiaalvrij ofwel galvanisch gescheiden.

cluseau
1 april 2015, 19:22
btw 950V voor een EL34 is te doen hoor. Wel verstandig een flinke kathodeweerstand toe te passen EN een fixed bias. Been there, done that. Weet waar je aan begint.

tommus42
2 april 2015, 16:37
Och, tja, heb er wel zin in. Die kathodeweerstand begrijp ik nog niet, maar bedankt voor de tip. Heb al een bordje met twee bruggen, die moeten het gaan doen:D. Vrees trouwens dat het geen mooie sound wordt, alleen maar snoeihard. Maar goed, zie ik dan wel:).

fredjuh
2 april 2015, 17:04
Het is toch inderdaad wel slimmer op twee voedingen te stapelen met twee brugcellen. Hang dan de schermroosters aan 475 Volt in plaats van 950. Anders ben ik bang dat zowel je oren als je buizen niet gaan genieten. Die kathodeweerstand is bedoeld om door middel van tegenkoppeling in de bias de maximaal afgenomen stroom te beperken. Dit zorgt er dus voor dat je je voeding en buizen niet opblaast. Is niet per se nodig volgens de datasheet.

Heb je ruim 100 Volt aan negatieve roosterspanning beschikbaar? Let je erop dat je hem op zijn koudst afregelt bij eerste inschakeling?

Houd er overigens rekening mee dat wanneer je de schermspanning gelijk laat, maar de anodespanning verdubbelt, dat de ideale impedantie van de belasting ook ongeveer verdubbelt. Je basrespons zal er wel een beetje op achteruitgaan.

Het kan prima, mits je de datasheet volgt en je hersens gebruikt.

tommus42
2 april 2015, 17:24
De schermroosterspanning had ik een vraag over. Kan dan idd mooi, aftakken na de eerste brugcel. Echt balen dat ik het schema niet meer heb, ivm de juiste schermroosterspanning. Weet overigens niet of de uitgangstransformator precies goed ontworpen is, hij is wel origineel.


edit: was Frits niet ook bezig met één:hide:

fredjuh
2 april 2015, 17:32
De specs van een onbekende OT meten is niet zo moeilijk. Mijn standaardprocedure is:
1. Wegen, gewoon op de keukenweegschaal.
2. 230VAC over de gehele primaire. Secundaire meten (liefst scoop, dan zie je eventuele vervorming) en klaar. Je kunt ook nog de resultaten met en zonder load bekijken.
De impedantie berekenen gaat zo: Zpri = Zsec * (230/meting)^2

tommus42
2 april 2015, 17:54
...... Zpri = Zsec * (230/meting)^2
Bedankt, zal gaan meten, heb er trouwens een 6V trafo voor en die aansluiten op de secundaire. Heb een scoop, maar ben er nog niet handig mee. Even uit het vet halen:soinnocent:, nog steeds blij met het ding.

cluseau
2 april 2015, 18:07
heb er trouwens een 6V trafo voor en die aansluiten op de secundaire.

Wat Fred doet is de transformatieverhouding "T" berekenen dmv de spanningsverhouding. Deze verhouding in het kwadraat maal de toegepaste load geeft je de primaire Raa.

Ik zie hobbyisten ook liever met een 6V trafo op de secondaire kant prutsen dan met life 230V maar vergis je niet, secondair loopt de spanning ook aardig op en kan ook lekker bijten.

tommus42
18 april 2015, 12:38
Even een vraag over m'n AC30. Hij bromt, komt uit de ingangstrap. Voordat ik er de nieuwe choke inzet, wil ik dat verhelpen.
Iemand een suggestie waar de brom vandaan kan komen?
Ziet er slordig uit, maar de verbindingen zijn goed. Door het tweede gat in het chassis loopt de centertapdraad en de gitaaringang. Kan dat kwaad?
http://i59.tinypic.com/2yl0gw0.jpg

edit: en de loop van de massadraad?

cluseau
18 april 2015, 13:55
Ik bedoel het niet lelijk maar in zo'n geval is het handig als je weet waar je mee bezig bent. De brom kan op meerdere manieren binnenkomen en ik kan me voorstellen dat het lastig tackelen is. Eerst moet je weten of het in de eerste buis ontstaat door hem er gewoon uit te rukken. Als je dat helder hebt heeft de buis drie electroden waar het probleem kan ontstaan dus dat is de volgende stap. Het lastige is dan weer dat je de brom moet kunnen killen zonder de instelling van de buis te beïnvloeden anders krijg je een valse indruk omdat de buis domweg niet meer werkt. Dan kan het nog zijn dat de brom op twee electroden tegelijk binnenkomt waardoor je de indruk krijgt dat je pogingen niet helpen. Lastig he? Beetje bassiskennis is dan wel handig. Ik weet niet of je zo'n steraarde freak bent maar dat is niet altijd de juiste weg. Komt je brom echt uit de ingang dan zou je er voor kunnen kiezen dat de massa van de gitaarkabel wordt aangesloten waar de massa van de kathodeweerstand aan het chassis zit. De input jack moet dan wel zwevend zijn. Je ziet voor je hieraan begint dat je goed moet onderzoeken waar het probleem ontstaat en dat er geen pasklare oplossing kan worden gegeven voor jouw algemene klacht.

tommus42
18 april 2015, 14:38
De input is geisoleerd van het chassis en geaard bij de kathode. Iets anders, er wordt nu één triode gebruikt, de andere aansluitingen zijn open, moet daar iets mee?
Ik ga de elco andersom aansluiten, dan komt de aansluiting naar de volumepot helaas aan de andere kant, maar dat is bij nader inzien niet erg, ga afgeschermd draad gebruiken.
Bedankt voor je uiteenzetting:).
http://i60.tinypic.com/103hapx.jpg

nico verduin
18 april 2015, 19:23
http://i60.tinypic.com/103hapx.jpgwat een gepruts.....

cluseau
18 april 2015, 22:37
wat een gepruts.....

Heb je de houten elko's zeker nog niet gezien :)

Frits van Mourik
18 april 2015, 23:28
Heb je de houten elko's zeker nog niet gezien :)

http://studiozey.com/woodencapacitor/index.html

ècht waar! :dontgeti:

tommus42
18 april 2015, 23:53
Kom liever met houtsnijdende tips ipv familie zuurbekje uit te hangen:D.

Frits van Mourik
19 april 2015, 00:38
Kom liever met houtsnijdende tips ipv familie zuurbekje uit te hangen:D.

....are you talking to me?

Plant
19 april 2015, 00:48
Ik gok erop dat ie het tegen Nico heeft.
Maar ongeacht wie er nou een zuur bekje heeft...

http://i60.tinypic.com/103hapx.jpg

... als ik dit zie is mijn bekje net zo zuur ;) Gelukkig hoef ik hier niet aan bloot te staan.

nico verduin
19 april 2015, 10:32
Kom liever met houtsnijdende tips ipv familie zuurbekje uit te hangen:D.Dat is bij jou een verspilling van energie gebleken..... Je hebt door de jaren heen al zoveel tips gekregen of kunnen lezen .... En nog gaat je met plakband aan de gang.... En als jij dat zuur vind... So be it....

tommus42
19 april 2015, 12:28
Tis geen plakband, is supermooi alu-tape.

cluseau
19 april 2015, 12:40
..... is supermooi alu-tape.

Maar toch wel de kleverige variant neem ik aan ;)

tommus42
19 april 2015, 12:58
Kunt er ook uitlaten mee dichtplakken:ok:.

cluseau
19 april 2015, 13:14
Kunt er ook uitlaten mee dichtplakken:ok:.

Yeah right.

Ik krijg zo een goede indruk van de mogelijkheden :)

tommus42
19 april 2015, 15:32
Deze lijkt me leuk toe te voegen. Even zien want een topboost kanaal staat ook nog op het verlanglijstje, maakt 'm een stuk veelzijdiger. Hij gaat trouwens intens luid met deze preamp:strat:.
http://i44.tinypic.com/2lu2be9.jpg

tommus42
19 april 2015, 17:03
Even aan het freubelen:D, dit is mien beukkanaal tot nu:cooler:
http://i57.tinypic.com/2itolra.jpg

cluseau
20 april 2015, 09:44
Even aan het freubelen:D, dit is mien beukkanaal tot nu:cooler:
http://i57.tinypic.com/2itolra.jpg

Heb je dat helemaal alleen overgetekend :hide:



Man man, ik zou dat maar niet aansluiten voor rijkswaterstaat op de hoogte is gebracht. Wat ik wil zeggen is dat dit een klassiek nietszeggend voorbeeld van een heel algemeen eerste trapje is. Hoe moet ik hier een beukkanaal uithalen dan? Heb je ook iets van berekeningen zodat we kunnen meedenken en oordelen?

tommus42
20 april 2015, 10:51
Neen, is volgens de heren Petersen en Fryer. De eenvoud ervan vind ik van een ongekende schoonheid:mmmm:.

fredjuh
20 april 2015, 11:13
Dus als ik het goed begrijp gaat die trap gewoon zo de fasedraaier in? Als je dan toch een 2 kanaals 30 watter bouwt kun je wel iets spannenders proberen. Als je er in deze configuratie een Les Paul in plugt moet je voor scheur alles op 10 zetten en dan heb je nog modder.

Je lijkt af te sturen op de Brian May AC30. Dat werkt goed met heldere gitaren zoals Telecasters en natuurlijk de Brian May signature. Deze versterker is wel echt een "one trick pony" dus het is inderdaag verstandig om in een ander kanaal die mid regeling te hebben zoals je al postte. Wellicht heb je hier wat aan:
http://www.mikeryde.com/%5CDP_Amp%5CBMAC30_upgrade_to_DP_Spec.pdf
Dat handgetekende schema uit bovenstaande link is een zeer goede basis. Dat kanaal met de mid control zou je aan de andere kans van de fasedraaier in kunnen mixen.

Nadeel van dit ontwerp is wel dat hij alleen scheurt op podiumvolume. Om dat te ondervangen kun je een combinatie van power scaling en een normale master volume toevoegen.

Ik begin me nu wel een beetje een platenspeler te voelen want de strekking van bovenstaande heb ik al duizend keer gepost. Met een reden.

Het zou handig zijn als je volledige schema's post die bovendien met een daarvoor bedoeld programma zijn getekend. Download gewoon even LTSpice IV. Ik neem aan dat je de cursus hebt gezien? Schema's tekenen in paint kan echt niet. Pak dan gewoon papier en maak een scan/foto. Met geodriehoek en potlood uiteraard.

En verban a.u.b. alle tape/plakband/whatever uit je amps.

Als je wilt kun je wel een keer langskomen hier, dan kan ik je zo laten zien/horen hoe de truukjes werken.

tommus42
20 april 2015, 11:46
Dat artikel is de basis. Met name de bouwtekeningen heb ik veel aan gehad. Kern is idd een trapje met veel output voor de fasedraaier. Een overdrive met boost om de boel aan te sturen, als alternatief voor de boost schakeling van de BM AC30.

Tweede kanaal komt zeker, aanvankelijk dacht ik aan het hotbox overdrive kanaal, nu wordt het ws. een topboost kanaal met de mogelijkheid tot parallel schakelen.

Dank je voor de uitnodiging, kom echter uit het noorden, anders was ik graag naar de bijeenkomst gekomen.

Eén vraagje nog, zou de luidspreker uitgang de oorzaak van de brom kunnen zijn? Weet dat idealiter de uitgang en ingang zo ver mogelijk uit elkaar moeten liggen, hier niet bepaald het geval.

fredjuh
20 april 2015, 11:54
ik denk dat je brom komt door klunzig bouwen. :hide:

Wat voor brom is het, en wat heb je al gedaan om het te proberen te verhelpen.

tommus42
20 april 2015, 11:58
50Hz en ik heb netjes gesoldeerd om het te proberen te voorkomen:soinnocent:.
http://i57.tinypic.com/34s5l77.jpg

cluseau
20 april 2015, 15:15
zou de luidspreker uitgang de oorzaak van de brom kunnen zijn?


Nee!



Hoezo zou een luidsprekeruitgang brom kunnen veroorzaken dan? Ben reuze benieuwd naar je gedachtengang.

btw: slordig solderen veroorzaakt geen 50Hz brom.

tommus42
20 april 2015, 16:41
Zou me kunnen voorstellen dat er bij een redelijk volume, zeg een volt of 5 op de uitgang, via het elektromagnetische veld er van alles door de ingang wordt opgepikt.
Solderen in de zin van netjes routen en flink doorbakken met den soldeerbout, opdat een mooie las wordt verkregen:). Als ik m'n bestelling binnen heb (22uF elco's en de choke), moet ik toch het één en ander opnieuw solderen, zal ik de loop van de draden nog eens checken. Moet zeggen dat ik wel eens een meer discutabel baksel in elkaar heb geprutst:satisfie:.

johanb
20 april 2015, 22:22
Door lekker doorbakken en te lang solderen heb ik wel een bouwproject verneukt.De expert zei dat als de solderingen te heet worden in de bouwplaat ,de bouwplaat zijn isolering verliest.

fredjuh
21 april 2015, 08:26
Als jij zeker weet dat het 50hz is en geen ratel of rimpel dan blijven er weinig dingen over

tommus42
21 april 2015, 13:41
Geen ratel iig. Rimpel zou toch in orde moeten zijn, ook zonder choke, nu is de voeding nog volgens een schema uit 1979. 50uF voor de centertap en 100uF voor de screens.

tommus42
21 april 2015, 13:45
Door lekker doorbakken en te lang solderen heb ik wel een bouwproject verneukt.De expert zei dat als de solderingen te heet worden in de bouwplaat ,de bouwplaat zijn isolering verliest.

Elco's zijn dacht ik kwetsbaar voor te hoge temperatuur. Plastic film weet ik niet.

Buxtra
21 april 2015, 14:05
Weet niet of het Johanb was, maar iemand gaf ook eens aan dat het turretboard te heet geworden was en derhalve all over the place geleidde.

Plant
21 april 2015, 14:11
Als een (deel van een) printplaat echt is verkoold (carbonized) geleidt dat.

tommus42
23 april 2015, 15:52
Even aan het freubelen:D, dit is mien beukkanaal tot nu:cooler:
Binnenkort m'n pc opnieuw installeren, gelijk dat schema programma downloaden. Anyhoe, zou het beter zijn de volumepot te aarden bij de fasedraaier? Kan het niet proberen, is tijdelijk buiten gebruik.
http://i59.tinypic.com/2wdau6f.jpg