PDA

View Full Version : kleurverschil door licht inwerking



gitaargerrit
12 februari 2015, 20:12
van een akoestische gitaar heb ik de ouwe, vergane, slagplaat verwijderd
nu wil ik een iets kleinere monteren, maar je ziet duidelijk de lichtere plek waar de ouwe zat.
is er een manier om die plek versneld te laten bijkleuren, zodat ie de donkerdere kleur van de rest van het bovenblad aanneemt?
onder de ouwe plaat zit wel gewoon lak, dus geen blank hout.
gitaar is al wel 30 jaar oud.

Enra
12 februari 2015, 20:54
Ik zou het niet weten. Maar het verkleuren door UV gaat vanzelf...(Relatief snel)... Dus als je genoeg geduld hebt.

Hoe heb je de slagplaat er trouwens afgekregen. Dat is niet altijd zo eenvoudig.

Groet,
Arne

gitaargerrit
12 februari 2015, 21:26
met een warm plamuurmes eronder steken, dan wordt de lijm zacht.

gitaar een beetje in een uv lichtbron zetten misschien? kleurt dan de rest niet nog donkerder, of gaat dat verkleuren tot een bepaald nivo?

barno
12 februari 2015, 21:34
je gaat het altijd blijven zien, vrees ik, toch de eerste jaren. je kan bijwerken met getinte lak maar moeilijk om dat identiek te krijgen. je zegt "iets kleinere slagplaat". Esthetisch? anders zet je er gewoon eentje op die groot genoeg is.
Of je doet de kleinere en verder niks. zichtbaar? so what :)

Duhsjaak
12 februari 2015, 22:03
Vaak is die verkleuring voor een deel toe te schrijven aan UV. Vaak ook aan andere faktoren. Roken, lichte maar hardnekkige vervuiling.
Zulke dingen.

Ik heb in mijn wat qua manier van leven wat ruigere periodes ooit eens een acoustische gitaar prachtig opgeknapt met jonge jenever. Dat was in een tijd dat de winkels nog wel eens dicht gingen.
Nu zou je dat met Kruitvat keton spiritus of schoonmaakalcohol doen.

Het gaat er dus om om uit te vinden, wat de verkleuring heeft veroorzaakt. In een erg geval zou je het bovenblad schoon kunnen schuren en met (naar keuze) papaver olie of niet verkleurende parketlak opnieuw van een toplaag voorzien.

Vind je dat allemaal niks, dan is aanvaarden van het eigenzinnige karakter van je gitaar aan de orde. Of terugplaatsen van je oude slagplaat. Slaapplaats maakt de Apple Mafia daarvan. Da's ook nog een optie. Neem m mee naar bed, dan klaag je niet meer over een beetje kleurverschil. Of vlekkies.
Je ziet, dit forum brengt je op ideeën, waar ikzélf ook nog niet aan had gedacht.
Vriendelijke groet, Gus

Enra
12 februari 2015, 22:10
De soort lak is ook bepalend. Je zegt dat de gitaar een jaar of dertig oud is. De kans dat het instrument gelakt is met nitro-cellulose lak is vrij groot. Cellulose lak verkleurt vrij gemakkelijk. Polyurethaan lakken eveneens. Water gedragen lakken hebben vaak een UV blokker.

Maar het is waar, je gaat het blijven zien, ofschoon het waarschijnlijk wel wat zal verminderen.

Groet,
Arne

gitaargerrit
13 februari 2015, 16:57
wat ik me nog afvraag is of die lichtere plek bijkleurt naar de rest, of dat alles nog iets donkerder zal worden
http://i58.tinypic.com/fbhvg0.jpg

Woml
13 februari 2015, 23:50
Vermoedelijk wordt alles steeds donkerder, maar haalt de lichte plek de donkere kleur geleidelijk in. Als je lang genoeg wacht, zie je het op den duur niet meer. Maar dan heb je het wel over meer dan een paar jaar, gok ik. Wij hebben een boekenkast in onze woonkamer, ook blank gelakt, waar we een uitbreiding aan hebben gebouwd. Die is een stuk lichter. Het trekt naar elkaar toe, maar je ziet het nog steeds...

gitaargerrit
14 februari 2015, 09:32
misschien es een tijdje aan uv licht blootstellen?

barno
14 februari 2015, 09:51
mooie gitaar. in dit geval zou ik zelf dezelfde maat slagplaat monteren. hoort ook bij dat model imo

stijnkenens
14 februari 2015, 20:08
Het heeft niet alleen met de lak te maken, maar ook met het verouderen van de spruce.
Die wordt ook donkerder met de jaren, omdat het hout oxideert.

Dus antwoord op de vraag: neen er is geen 'mooie' manier om het hout / lak versneld te laten verdonkeren.



s.

Enra
15 februari 2015, 09:28
Het heeft niet alleen met de lak te maken, maar ook met het verouderen van de spruce.

Klopt!

Groet,
Arne

gitaargerrit
17 februari 2015, 21:30
maar die zijn nergens te koop.
ik moet er maar zelf 1 maken.

Mr.Fingers
17 februari 2015, 22:00
Een J200 plaat?

http://www.lmii.com/products/kit-wizard/pickguard/tor-tis-pickguards-large-j-200-size

gitaargerrit
18 februari 2015, 09:23
die had ik nog niet gevonden, bedankt!
maar zoiets vindt ik foeilelijk.......
ik ga er zelf 1 maken,van een plaatje mooi hout, kost nog weinig ook.

waar zou ik een dun plaatje rosewood, pallisander, of ebben kunnen vinden?

Rizz
18 februari 2015, 10:18
Je zou Masave hout 's kunnen proberen, die stuurt ook op..

Enra
18 februari 2015, 16:29
waar zou ik een dun plaatje rosewood, pallisander, of ebben kunnen vinden?

Er is een zaak in het oosten van het land... Stuurt ook op. De naam begint met een 'E'.

Groet,
Arne

gitaargerrit
18 februari 2015, 17:11
leuk die adressen, maar niemand geeft maten op.

Enra
18 februari 2015, 19:07
leuk die adressen, maar niemand geeft maten op.
Volgens mij moet jij maten opgeven.

Groet,
Arne

Rizz
18 februari 2015, 19:25
Oh ja, enrawood.nl is er ook nog, volgens mij ook een lid hier.. :D

Ff mailtje met maten en je weet t gerrit.. :ok: