PDA

View Full Version : Vintage Pearl imitatie van Gibson SG. 1970



al sole
12 februari 2015, 14:09
Ik probeer al een tijdje te achterhalen hoeveel gitaren er van dit model nog rondzwerven.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Pearl_SG.jpg
Ik heb er zelf 1 die inmiddels na aankoop van diverse andere gitaren waaronder een echt Gibson SG helaas nooit meer bespeeld wordt. De gitaar heeft geen serienummer.

Ik probeer hem al een tijdje te slijten, maar er is niet veel interesse, dus vraag ik wellicht te veel geld, of is het model gewoon te onbekend, ofwel moet ik gewoon wachten tot er een echte verzamelaar langskomt?

De SG is een rare eend in de Pearl verzameling, er komen regelmatig Les Pauls voorbij op marktplaats, maar van deze heb ik ( behalve een vraag ooit in een Duits forum) nooit iets voorbij zien komen.

Ik weet dat het model waarschijnlijk alleen in 1970 is gemaakt, maar behalve de informatie op de Pearl drums pagina van wikipedia in Frankrijk is er niet veel van te vinden.http://fr.wikipedia.org/wiki/Pearl_Drums

Elke extra info is eigenlijk welkom.

Dutch66
12 februari 2015, 14:46
Dit is eigenlijk het enige wat ik kon vinden';


De smalle hals maakt deze gitaar nog uitzonderlijker, hij is 10% smaller dan een "normale" gitaarhals, daarmee uitstekend geschikt voor mensen met kleine vingers of kinderen, of gewoon virtuoze gitaristen .

;)

al sole
12 februari 2015, 14:57
Ja, dat is dus van mijn eigen advertentie. :sssh:

JeroenP
12 februari 2015, 15:20
Ik heb er een gehad, exact deze. Erg goede gitaren! Hals is even wennen maar als dat je ligt is het een top-dingetje. Momenteel heb ik de les paul custom variant. Ik ben overtuigd geraakt van de Pearl les paul en sg kopieën met een set-neck. (Bolt on versies zijn niet te vergelijken). Prijs die je vraagt is prima, ik heb de mijne ooit geruild tegen een Dearmond m75T, die gaan normaal voor 400 ish. Lekker laten staan die advertentie, hopen dat iemand dit leest en dat ding koopt;)

wietse
12 februari 2015, 16:09
volgens dit blog http://torchsvintageguitarresearchblog.blogspot.nl/2011/03/pearl-guitarsbrought-to-you-by.html werden pearl electrische gitaren bij matsumoku gebouwd.
heb je al eens gekeken of er wat achterop de elementen staat?(als die nog origineel zijn) matsumoku gebruikte vooral MMK elementen.
een adere bron meldt dat de pearl gitaar divisie gerund werd door iemand van cor-tek cort dus.
mysteries genoeg dus.

al sole
12 februari 2015, 18:35
Daar staat ook al een reactie van mij op.
Heel internet is vergeven van mijn vragen :soinnocent:

geert1976
12 februari 2015, 21:46
Deze SG is niet uit 1970.
Gibson maakt dit type SG zelf pas vanaf eind 1974.
Deze Pearl is van ongeveer 1978 a 1979.

Je ziet ze niet vaak voorbij komen maar ze zijn er wel en ik heb er het afgelopen jaar 3 voorbij zien komen.
Zeldzaam maakt overigens niet altijd extra duur en bemind.

Dit type SG is gewoon niet zo populair als bij de 1961 en 1966 SG typen die bijvoorbeeld Tokai,Ibanez Burny etc. kopierde.

De vroege Pearl modellen werden Door Matsumoku gemaakt.
Later werd de productie overgeheveld naar Taiwan en ging pearl eigen ontwerpen produceren en werd er ook in opdracht van Gibson de Epiphone Genesis gemaakt.

Ik heb zelf nog een Les Paul Custom staan gemaakt door Matsumoku gemaakt.

De Pearl sg is overigens volledig van maple gemaakt en niet van mahonie zoals de Gibson SG.

Hier een foto van mijn niet geheel originele Pearl Les Paul Custom die in de afgelopen jaren gedemonteerd in een koffer heeft gelegen en vorige week weer in elkaar is gezet.

Overigens wist TS dit grotendeels al, omdat we mailcontact over deze SG hebben gehad :-)

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/Mobile%20Uploads/20150210_005541_zpsa74a6de0.jpg

Tunes
13 februari 2015, 10:12
Ik heb er 1, maar dan met bigsby.
Mot alleen nog een nieuw armpje op.
Eigenlijk best een heel fatsoenlijke gitaar.

Heb trouwens tijd terug een melody sg op de kop getikt en dat is voor de centen echt een lekker ding (had ik totaal niet verwacht).
En hij is eigenlijk gewoon in nieuw staat.

Niet de mijne maar wel dezelfde:

http://img11.hostingpics.net/pics/841880pearl.jpg

wietse
13 februari 2015, 11:48
Heb trouwens tijd terug een melody sg op de kop getikt en dat is voor de centen echt een lekker ding (had ik totaal niet verwacht).
En hij is eigenlijk gewoon in nieuw staat.




had ik je wel kunnen vertellen ik heb er één gehad die had een gescheurde halspocket helaas, maar verder een erg leuke italiaan.
zijn trouwens zeldzaam die melody SG's, stond op de oude fetish guitars site onder rareties.

Brainfart
13 februari 2015, 13:50
Veel mysterie inderdaad. Hier de mijne, omdat het kan. Andere tuners en knobs, voor de rest volgens mij origineel. Enkele binding en setneck.

http://i61.tinypic.com/oargvr.jpg

vulvasonic
13 februari 2015, 14:40
De SG lijkt veel op mijn eerste elektrische lieveling. Na één jaar volledig 'op gespeeld'. Maar gossie, wat was dat een lekker ding. :)
Let niet op de knoppies.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars and gear/MayaSGTotalFront.jpg~original

O, let ook maar niet op de slechte kwaliteit van de foto. :D

al sole
15 februari 2015, 00:24
Deze SG is niet uit 1970.
Gibson maakt dit type SG zelf pas vanaf eind 1974.
Deze Pearl is van ongeveer 1978 a 1979.


In 1977 heeft Gibson een rechtszaak gewonnen tegen Ibanez waarna alle imitaties de headstock wijzigden .
Inmiddels ben ik er achter dat mijn gitaar een post law suit moet zijn. Dus inderdaad na 1977.

geert1976
15 februari 2015, 01:37
Een rechtzaak is er nooit geweest.
Het is een anekdote maar meer ook niet.

wietse
15 februari 2015, 06:23
Een rechtzaak is er nooit geweest.
Het is een anekdote maar meer ook niet.

en een anekdote die veel misbruikt wordt om de waarde te verhogen, het dreigement met een rechtszaak van gibson ging alleen om de USA markt.
gitaren voor de thuismarkt in japan zijn eigenlijk nooit aangepast tot jaren na de zogenaamde rechtszaak.

Dutch66
16 februari 2015, 22:32
Inderdaad, en wat een bagger word er onder het kopje "pre law-suit" toch dagelijks aangeboden...

guitarkid
24 februari 2015, 14:02
De SG lijkt veel op mijn eerste elektrische lieveling. Na één jaar volledig 'op gespeeld'. Maar gossie, wat was dat een lekker ding. :)
Let niet op de knoppies.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars and gear/MayaSGTotalFront.jpg~original



O, let ook maar niet op de slechte kwaliteit van de foto. :D

Hmmm, door de slechte kwaliteit van de foto kan ik de lelijke knoppies niet zo goed zien.... :seriousf:

telerocker
24 februari 2015, 18:35
Hmmm, door de slechte kwaliteit van de foto kan ik de lelijke knoppies niet zo goed zien.... :seriousf:

Pearl, pearl, pearl..... :D

guitarkid
24 februari 2015, 19:06
Pearl, pearl, pearl..... :D

:) ..............

vulvasonic
24 februari 2015, 23:30
Hmmm, door de slechte kwaliteit van de foto kan ik de lelijke knoppies niet zo goed zien.... :seriousf:
:D
De foto stamt nog uit de tijd dat je ineens voor heel weinig geld een echte digitale camera met een resolutie van niks kon kopen en dat de standaard beeldschermresolutie 800x600 px was. Zoiets - te lang geleden. En een site had standaard een stilstaand menu aan de linkerzijde. Je pc deed er letterlijk minuten over om een pagina met drie of vier van dit soort maximale plaatjes te laden. Dus ik mag aannemen dat dit het één en ander verklaart.

De knopjes had ik er ooit afgehaald. Vraag me niet waarom. Twee daarvan wist ik terug te vinden. Eén daarvan was volledig intact. De andere mist het metalen plaatje met cijfertjes aan de bovenkant. Die twee knoppen zie je aan de onderkant. De andere twee knoppen zijn stratocaster knoppies in de kleuren groen en geel. Ik had ook nog een licht blauwe en een roze schakelaar. Leek me aardig om een strat mee te pimpen. Ik had een zwarte contemporary strat, gepimpt met een drie-laags zwart/rood/zwart slagplaatje, de hierboven genoemde knopjes en witte elementkapjes. Mijn ex moet er nog twee foto's van hebben. Het was echt kots- en kotslelijk. En het gekke is dat ik dat ding een beetje ben gaan missen. Aaaaah, nostalgie. *zwijmel* :)

guitarkid
25 februari 2015, 09:00
Aaaaah, nostalgie. *zwijmel* :)

Ik vind 'm dus echt mooi, hoor. Zou graag zo'n SG hebben. Zelfs met die knopjes!!! Ach, wie weet is er één te koop volgende week op de Noorder Gitaar Dag!!! ;)