PDA

View Full Version : Humbucker in single coil formaat ervaringen/tips



Jay75
12 februari 2015, 10:54
Ik heb een oude SG Melody Maker en het element dat daar in zit heeft niet heel veel output. Het klinkt wel lekker, maar ik zou graag een wat dikkere sound hebben. Nou zou ik op zich een andere slagplaat kunnen kopen, beetje frezen en een humbucker erin zetten, maar wil voordat ik dat doe eens kijken of ik met een humbucker in singlecoil formaat wat meer de sound krijg die ik wil. En ja, ik weet dat het dan nooit als een echte humbucker gaat klinken.

Wie heeft er tips, ervaringen met vervangende elementen voor Gibson Melody Maker gitaren en/of humbuckers in Singlecoil formaat.
Ik vind wel wat youtube clipjes, maar de meeste zijn van strats.

Wat ik zoek is wel die bite van een singlecoil/p90 maar niet zo schel/dun zoals de originele picup die er nu inzit, ik zoek dus iets meer body, ballen zegmaar.

Dit lijkt me wel wat, maar ik sta open voor suggesties: http://customshop.seymourduncan.com/melody-maker-humbucker/

Cheers!

Orpheo
12 februari 2015, 15:21
pure single coil? quarter pound.
humbucker in sc formaat: lil 59 als je een vintage singlecoil-esque vibe wilt en anders de hotrail ;)

D3nnis
12 februari 2015, 16:54
en anders de hotrail ;)

Nou.....ik heb een hotrail in een strat. Het is dat die strat echt heel erg helder is met niet heel veel laag, dan gaat de hotrail prima, maar als een gitaar nog redelijk warm klinkt van zichzelf, dan twijfel ik wel of een hotrail de goede keuze is.

Orpheo
12 februari 2015, 17:25
t gaat om een melody maker: die is van nature behoorlijk fel en helder. vandaar de suggestie.

Jay75
12 februari 2015, 18:49
Ja, om te beginnen eens kijken hoe lekker ik 'm krijg zonder modificaties. Het is een SG MM uit 1966, eigenlijk een normale SG body met een MM hals met kleine smalle kop. Ik zal eens wat foto's posten in een ander topic. Gister bleek er onder de witte refin een prachtige black sparkle finish te zitten!

D3nnis
12 februari 2015, 19:48
t gaat om een melody maker: die is van nature behoorlijk fel en helder.

Hmm, ok, wist ik niet.
Ik had mahonie body, mahonie hals en palissander toets niet met fel en helder geassocieerd.

Pepe
12 februari 2015, 19:59
De Melodymaker heeft een dunne body wat hem feller maakt dan een Junior.
Ik heb er ooit een P90 ingegooid wat goed werkt, het zou kunnen dat de freezing er al is en je met een zelfgemaakte pickguard ermee wegkomt. Een minihumbucker is ook een optie.
Je zit volgens mij sowieso gebonden aan een modificatie omdat de MM pickup wat groter is dan een strat single coil.

En anders, genoeg keus in P90 achtige singlecoils.

Orpheo
12 februari 2015, 20:31
Hmm, ok, wist ik niet.
Ik had mahonie body, mahonie hals en palissander toets niet met fel en helder geassocieerd.

hm... er is een gitarist in een raar bandje die precies dat gebruikt in een gitaar. Angus Young van ACDC... helder, fel: check, check? ;)

D3nnis
12 februari 2015, 21:22
Ja, nu je het zegt...da's eigenlijk wel zo!

Rory-214
18 maart 2015, 12:16
ik heb een setje SD HotRails in mijn Tele gehad, super dikke sound!
kwam perfect uit de mix in mijn stoner-metal band.
toch moet ik zeggen dat ik ze clean niet geweldig vind maar dat kan ook aan mijn amp instellingen liggen, ik speel namelijk nooit echt clean
met een drive of scheur klinken ze wel erg dik!