PDA

View Full Version : Flinterdik



Cageman
11 februari 2015, 23:50
Hello :),

Een nieuw kort lied. Inclusief m'n nieuwe hohner melodica, wat een fantastisch ding is.
Ik heb volgens mij aardig rekening gehouden met de nodige commentaren op vorige nummers. Niet teveel natuurlijk :p.

Hierbij presenteer ik: Flinterdik.

SC: https://soundcloud.com/cageman-2/flinterdik

YT: https://www.youtube.com/watch?v=yUTWUzB4Vmg&feature=youtu.be

Mocht iemand er iets van vinden of enige vorm van beleving erbij ervaren, dan hoor ik dat graag! :)

Loeters,

Merijn

Pepe
12 februari 2015, 00:35
Eerste gedeelte zie ik wel in een scene van Alex van Warmerdam (op een dijk tegen de wind in fietsen) en het laatste gedeelte als soundtrackje van een Monkey Island screen (vind de sleutel op het strand)
Het middelste gedeelte is totale onzin wat mij betreft.
2 out of 3.. pretty good.

Fusion
12 februari 2015, 10:24
Ik las de titel en dacht 'Cageman', en idd :) Zo even luisteren.

Fusion
12 februari 2015, 12:08
Wat een spannende melodielijnen die Melodica! Heel apart. Lijkt net steeds alsof je een cliché thema speelt, en dan gaat ie toch weer een andere kant op. Gaaf. En een te gekke overgang naar bijna een soort blekkie metal (met een Meshuggah-op-de-Melodica einde hehe) en dan nog een mooi outro als toetje.

Ik vind m goed! :)

Ernest01
12 februari 2015, 12:37
Apart geluidje weer.
Het stukje na 30 sec bezorgde mij toch enige huiduitslag.... Maar ben ook niet zo'n fan van harmonica-achtige geluiden. (en meer fan van die geluiden-kist van jou....)
Laatste stukje bracht mij weer tot rust, maar had voor mijn gevoel een laag "Cageman-gehalte".
Eerste stukje : prima, daarna dus minder voor mij.
Tot zover mijn beleving dus.

Cageman
12 februari 2015, 13:53
Eerste gedeelte zie ik wel in een scene van Alex van Warmerdam (op een dijk tegen de wind in fietsen) en het laatste gedeelte als soundtrackje van een Monkey Island screen (vind de sleutel op het strand)
Het middelste gedeelte is totale onzin wat mij betreft.
2 out of 3.. pretty good.
2 uit 3, dat is voldoende :). Monkey Island is een erg leuke vergelijking. Dat zie ik wel voor me.


Ik las de titel en dacht 'Cageman', en idd :)
:)


Wat een spannende melodielijnen die Melodica! Heel apart. Lijkt net steeds alsof je een cliché thema speelt, en dan gaat ie toch weer een andere kant op. Gaaf. En een te gekke overgang naar bijna een soort blekkie metal (met een Meshuggah-op-de-Melodica einde hehe) en dan nog een mooi outro als toetje.

Ik vind m goed! :)
Ik heb dit keer wat meer aandacht besteed aan het bedenken (en ook aan het oefenen) van de melodie, dus ik ben blij dat je het hoort. Ik heb Fredrik Thordendal al gemaild of ie nog een melodica-speler kan gebruiken.


Apart geluidje weer.
Het stukje na 30 sec bezorgde mij toch enige huiduitslag.... Maar ben ook niet zo'n fan van harmonica-achtige geluiden. (en meer fan van die geluiden-kist van jou....)
Laatste stukje bracht mij weer tot rust, maar had voor mijn gevoel een laag "Cageman-gehalte".
Eerste stukje : prima, daarna dus minder voor mij.
Tot zover mijn beleving dus.
Tja, het meer bezig zijn met de melodie en de "muziek zelf", heeft misschien wel gezorgd voor een wat minder gebruik van geluidelijke dingetjes. Overigens is het zeker niet helemaal geluidstrucjesloos; ik heb het alleen wat subtieler gehouden (auto-panner aan het eind van het harde stuk, de omgevouwen veerdrum op het outro en er zit nog een bassige udu verstopt in het eerste deel). Ik weet al zeker dat m'n volgende nummer veel minder melodieus wordt en ik heb weer wat geluidjes verzameld ook.

Bedankt allemaal! Leuke kritiek.

Duhsjaak
12 februari 2015, 16:48
Ik las de titel en dacht 'Cageman', en idd :) Zo even luisteren.

Lach (!) er ook wel duimendik op.
Ik moet nog effe wennen.
En dat begint nu.......
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
12 februari 2015, 17:34
".... de omgevouwen veerdrum op het outro..." :D
Kijk, het creatief gebruik van de taal die je hier laat zien, mis ik in de opzet van dit nummer van jou.
(had trouwens die snaredrum gemist, maar dat terzijde....)

Stillborn
12 februari 2015, 19:59
De intro en outro vind ik heel erg leuk. Het stukje vanaf +-30sec vind ik te chaotisch en te druk naar mijn smaak.

Cageman
13 februari 2015, 14:09
Lach (!) er ook wel duimendik op.
Ik moet nog effe wennen.
En dat begint nu.......
Vriendelijke groet, Gus
Ik hoor het wel :).


".... de omgevouwen veerdrum op het outro..." :D
Kijk, het creatief gebruik van de taal die je hier laat zien, mis ik in de opzet van dit nummer van jou.
(had trouwens die snaredrum gemist, maar dat terzijde....)
In principe is het gewoon een aardige representatie van de werkelijkheid xD. Het is een veerdrum(/donderdrum) met de veer over de klankkast van de drum heen gevouwen en dan sla ik dus op die veer. Maar zoals gezegd, m'n volgende lied bevalt je wellicht beter :).


De intro en outro vind ik heel erg leuk. Het stukje vanaf +-30sec vind ik te chaotisch en te druk naar mijn smaak.
Bedankt! Met een metalcore-/punkachtergrond zou je dat toch moeten kunnen handlen/handelen (xD), hahaha :D. Ik heb het wel bewust kort gehouden.

okeeee
13 februari 2015, 14:26
voor de musicalesfeer/basis die je hebt weten te creeeren vind ik het stuk te kort

Cageman
14 februari 2015, 11:56
voor de musicalesfeer/basis die je hebt weten te creeeren vind ik het stuk te kort
Dat is okeeee :). Bedankt!

Duhsjaak
15 februari 2015, 08:02
Ik deel je interesse voor die toeters. Heb in een band gezeten waarin de soort met mondstukjes en de soort met slangetjes werden gebruikt.
En de band is enige tijd bijzonder serieus genomen.

Tegenwoordig kom je ze nog nauwelijks tegen. Dus in die zin is dit een prettige afwijking van de middelmaat. En die middelmaat heeft bij jou nooit veel kans gehad.

Als ik het verhaal probeer te volgen, begrijp ik het begin en het eind. Het middenstuk wijkt er zo zeer van af, dat ik dat lastig te rijmen vind. En dat een aantal keer beluisteren het begrip ervan niet heeft verbeterd. Het is nog net zo goed niet duidelijk wat je daarmee probeert te zeggen, als je snapt wat ik bedoel.

Zal zeker aan mijn beperkte denkraam liggen.
Gewoon teruggebracht tot de vraag: Wat vind ik lekker luisteren?
Dan is het antwoord het begin en het eind, met extra bonuspunten voor moed en originaliteit.
Ik hoop dat je nog lang doorgaat ons op het verkeerde been te zetten.
Vriendelijke groet, Gus

Cageman
15 februari 2015, 23:54
Bedankt Gus. Ik ben voorlopig meer fan van het mondstuk. Ik bespeel 'm ook meer als blaasinstrument dan als keyboard/piano.

Niet alles hoeft maar te rijmen altijd. De dissonante piepen die de melodica kan maken wanneer juist/onjuist bespeeld, hebben mij uitgenodigd het geheel om te laten slaan in zoals Fusion dat noemt: blekkie metal. Tango-/zigeunerstijl met harmonica-instrument heeft sowieso al iets duisters in zich, vind ik. Dat duistere heb ik geprobeerd los te trekken.

Verder ben ik ervan om te zeggen dat communicatie staat of valt in de interpretatie van de boodschap. In dit geval volstaat erkenning voor dat er is gepraat :). Gelukkig luisteren deel 1 en 3 daarnaast ook nog lekker.

Loeters,

Merijn

Stratman70
18 februari 2015, 23:31
Ik vind het geweldig! Wat wordt hier toch leuke, originele muziek geplaatst! Ik moet hier vaker luisteren. En het volgende nummer op soundcloud klinkt ook al veelbelovend!

Cageman
19 februari 2015, 14:07
Ik vind het geweldig! Wat wordt hier toch leuke, originele muziek geplaatst! Ik moet hier vaker luisteren. En het volgende nummer op soundcloud klinkt ook al veelbelovend!

Thanks! Leuk dat je het waardeert :). Dit draad is ook zeker een flinke bron originele muziek. Ik vind het alleen wel jammer dat het hier steeds rustiger lijkt te worden.

Fusion
19 februari 2015, 15:33
Ik probeer met n paar weken wel weer n metalklassiekchiptunesoundscape af te hebben ;)

Cageman
19 februari 2015, 16:11
Ik probeer met n paar weken wel weer n metalklassiekchiptunesoundscape af te hebben ;)
Pff... dat werd ook wel weer eens tijd.

akkebaas
20 februari 2015, 11:51
Ik vind het super!

Cageman
21 februari 2015, 15:05
Ik vind het super!

Cool. Bedankt :).

Kefding
14 maart 2015, 15:43
Even een inhaalslag maken hier. Ik vind het een interessant concept, daar betrap ik je wel vaker op. Wat mij opvalt is dat het hele liedje, hoewel het bestaat uit drie vrij verschillende delen, samen wordt gehouden door de mix. Het begint met een redelijk iel dingetje, het anarchistische tussenstuk volgt die trend om vervolgens uit te monden in de staart. Gek, maar in mijn oren klinkt het als een geheel. Ik heb hier een notitie van gemaakt in mijn immer groeiende notitieblok. Een verrassend inzicht, en dat op een druilerige zaterdagmiddag. Dank hier voor! :D

Het enige minpunt is dat het een beetje kort is, maar dat is misschien ook wel weer passend ...

Cageman
14 maart 2015, 17:29
Even een inhaalslag maken hier. Ik vind het een interessant concept, daar betrap ik je wel vaker op. Wat mij opvalt is dat het hele liedje, hoewel het bestaat uit drie vrij verschillende delen, samen wordt gehouden door de mix. Het begint met een redelijk iel dingetje, het anarchistische tussenstuk volgt die trend om vervolgens uit te monden in de staart. Gek, maar in mijn oren klinkt het als een geheel. Ik heb hier een notitie van gemaakt in mijn immer groeiende notitieblok. Een verrassend inzicht, en dat op een druilerige zaterdagmiddag. Dank hier voor! :D

Het enige minpunt is dat het een beetje kort is, maar dat is misschien ook wel weer passend ...
Mooi commentaar! Bedankt.
Ik heb bij deze geëxperimenteerd met een equalizer over de hele master. Hierbij heb ik de frequenties 92Hz, 740Hz en 1108Hz geboost. Dat zijn de "basisfrequenties" van F# en een quint daarvan, C#, en F# is de grondtoon van dit hele nummer. Dat bindt het geheel misschien ook iets. Verder bestaat de riff van het harde stuk uit dezelfde akkoorden als het laatste stuk van het rustige einde.

Loeters,

Merijn

Fusion
14 maart 2015, 22:28
Gaaf om te horen dit soort details! Jij hebt altijd fantastische, apartr muziek en dito inzichten. Btw ik ben nu met n mega, mega commercieel dance/R&B nummer bezig hehe, lekker 'normale' muziek.