PDA

View Full Version : Fender Excelsior B+ VVR



MaikelW
11 februari 2015, 15:48
Ik ben een VVR circuit aan het installeren in mijn Excelsior(Tot nu toe goed te doen,Natuurlijk wel de veiligheid in de gaten houden binnen in de amp.)


Maar nu moet ik de B+ hebben direct na de rectifier.
Hier is het schema van de amp: http://ampgarage.com/forum/files/pawnshop_excelsior_schematic_149.pdf

Klopt het dan dat ik p1 of p2 moet hebben?
En zo ja welke van de 2?

En als ik helemaal fout zit welk punt moet ik dan hebben?

Alvast bedankt.

nico verduin
11 februari 2015, 17:23
Ik ben een VVR circuit aan het installeren in mijn Excelsior(Tot nu toe goed te doen,Natuurlijk wel de veiligheid in de gaten houden binnen in de amp.)
maar heb je eigenlijk wel een idee waar je mee bezig bent?



Maar nu moet ik de B+ hebben direct na de rectifier.
Hier is het schema van de amp: http://ampgarage.com/forum/files/pawnshop_excelsior_schematic_149.pdf
Weet je wel wat de rectifier is?



Klopt het dan dat ik p1 of p2 moet hebben?
En zo ja welke van de 2?
waar zie jij P1 en P2? op het schema of de board layout?

En natuurlijk komt dit heel zeikerig over:cooler: Maar de intentie is bescherming dat jij ofwel je versterker naar de kl.te helpt of jezelf... als je die VVR verkeerd aansluit is de schade (mocht die voorkomen) niet te voorzien. Je geeft zelf aan "direct na de rectifier" ... = gelijkrichter.... Op jouw schema staat maar 1 (een) gelijkrichter.. en direct daarna. Dus probeer het nog eens....

Pepe
11 februari 2015, 17:33
Ik las de eerste post en ik dacht al, daar gaat Nico zuur op reageren zonder te helpen.
Help die jongen nou eens gewoon verder man. Als iedereen het zo goed weet vragen ze je ook niks.

nico verduin
11 februari 2015, 17:40
Ik las de eerste post en ik dacht al, daar gaat Nico zuur op reageren zonder te helpen.
Help die jongen nou eens gewoon verder man. Als iedereen het zo goed weet vragen ze je ook niks.
Nee dat doet Nico niet. De TS geeft de indruk dat hij begrijpt niet waar hij mee bezig is, kan kennelijk geen schema's lezen, is onzorgvuldig (komt met niet bestaande parameters), speelt met hoogspanning en claimt veilig te werken...... Maar het staat jullie vrij om aan te geven waar hij eea moet aansluiten... Maar Nico gaat dat niet doen. En als er een ding is wat ik hier de afgelopen 13-15 jaar geleerd heb is dat zalvende heelmeesters hele grote stinkende wonden kunnen geven.
Nu geef ik de TS een "schop onder zijn ....." Om hem wat zorgvuldiger te maken. Maar vertel maar P1 of P2?

Pepe
11 februari 2015, 17:46
Ik zeg niet dat je het antwoord lukraak moet geven, ik heb het over verder helpen.
Gewoon, iemand inzicht geven. Dat is wat anders dan 'probeer het nog een keer'. Of zeggen wat ie fout doet.

nico verduin
11 februari 2015, 18:32
ik heb het over verder helpen.
Gewoon, iemand inzicht geven. .Nou wat houd je tegen.....

Pepe
11 februari 2015, 19:12
Kennis van zaken.

Maar doe wat je goeddunkt natuurlijk. Het gaat mij ook geen reet aan of je wel of niet hier zit om wat voor reden dan ook.

Tabula Rasa
11 februari 2015, 19:15
P1 en p2 is voor de gelijkrichter. De 4 diodes zijm de gelijkrichter. Achter de diodes heb je gelijkspanning.

jacky
11 februari 2015, 19:15
Ik zie gewoon B+ staan op het schematje maar wat ga je doen alleen de B+ varaibel maken ???

obiwanjacobi
11 februari 2015, 19:26
Eens met Nico. Buizen amps is niet het terrein om trail and error te leren. De gevolgen kunnen aanzienlijk zijn - en dan bedoel ik alleen nog de gevolgen voor de persoon. Er is geen betere leerschool dan het opblazen van je amp - dat vind ik dan weer wel :soinnocent:

"Probeer het nog eens" of "kijk nog eens goed" zijn prima antwoorden (zeg ik ook tegen mijn kinderen) en ja, het kan soms frustrerend zijn. Maar de doorzetter voelt ook de overwinning. Mensen leren practisch niks van wat ze wordt aangerijkt. Je moet klaar zijn voor de informatie - en je bent het beste 'klaar' als je dat pad zelf bewandeld hebt - dan wordt informatie kennis. Dat geldt voor alles - niet alleen electronica.

[2c]
Marc

EDIT: oh - whatever...

cluseau
12 februari 2015, 02:00
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/popcorn.gif



Sorry voor de anderen maar Nico heeft helemaal gelijk, dit is geen speelgoed. Door de vraagstelling zien we dat Maikel niet goed inziet waar hij mee bezig is. Die amp zal me een kolossale rotzorg zijn maar B+ is harstikke dodelijk. Helpen we hem echt door te zeggen waar hij de touwtjes aan kan hangen en vervolgens een doodsklap kan krijgen. Die 400V is ook niet gedrained he dus die blijft ook wel ff hangen.



Ehhh Nico, die P1 en P2 staat er echt hoor:sssh:

cluseau
12 februari 2015, 02:43
Volgens mij is het enige wat ik zeg dat het beter is om iemand inzicht te geven in een mechanisme dan terug te sturen en door te laten aanmodderen met trial & error, dat lijkt me juist gevaarlijk.
Maar goed, het is een persoonlijke opvatting.


Dus jij vind dat we kleine kinderen maar moeten leren hoe een goeie fik te stoken dan is het veilig :???:

Voel je overigens niet aangesproken hoor, je reactie is voor een niet techneut volkomen begrijpelijk omdat je als niet technisch iemand het gevaar gewoon niet ziet denk ik.

en ik maar denken dat ik laat was.

Pepe
12 februari 2015, 02:54
Inzicht is leren wat vuur is, hoe het ontstaat, hoe het zich kan uitbreiden en hoe onder controle te houden. Iemand leren hoe een fik te stoken is geen inzicht, dat is een kunstje leren. Ik ben het geheel eens met Nico dat je dat niet moet doen maar volgens mij zeg ik dat ook.
Ik ben er alleen niet voor om te zeggen, je lucifers zijn nat, dat gaat niet werken. Probeer het nog eens.


Ik heb het zo vaak meegemaakt als gitaardocent dat iemand mij vraag hoe hij solo zus & zo moet spelen. Wat je dan leert is de toonladder die daarvan de basis is zodat hij zelf die solo kan uitzoeken.
Wat je niet doet is zeggen, zoek het maar uit want dan gaat ie die solo noot voor noot uitzoeken en komt ie volgende week met een volgende solo aanzetten die ik moet uitzoeken.

cluseau
12 februari 2015, 03:05
Ik begrijp je maar wat Nico bedoeld is "je bent hier nog niet aan toe dus afblijven" Ik kreeg hetzelfde gevoel bij het lezen van de eerste post. Daarbij staat het hem natuurlijk vrij deze adviezen overboord te gooien maar dan hebben we iig gewaarschuwd.

Een kind van twee jaar moet ook gewoon van de lucifers afblijven omdat hij de beginselen eerst moet leren.

En, een gitaarsolo lijkt met wat minder dodelijk dan 400V= :)

fredjuh
12 februari 2015, 03:13
Zucht... Oke dan.

Ik ga even volledig op het schema af, dus als je de verkeerde hebt is dat niet mijn zorg.

Bij deze amp is het zaak dat je alleen de voeding van de eindbuizen verlaagt. De pre laat je dus op volle B+ (hoogspanning) lopen. Zaak is dus dat je de voeding van de pre en de eindbuizen gaat scheiden. Dat kan door R59 en R12 uit de print te halen. Om de juiste werking van de VVR te faciliteren is het nodig om de voeding flink om en uit te bouwen. De voeding van de pre heeft wat extra filtering nodig omdat die in zn uppie aan de gelijkrichter gaat hangen.

Stap 1: bouw zeer voorzichting je chassis uit.

Stap 2: hang de aarde van je multimeter met een krokodillenbekje aan de aarde van het chassis.

Stap 3: check of de spanning in je voeding weggelopen is, i.e. onder de 20 volt. 1 arm achter je rug!! Je hart zit tussen je armen in. Pak je dus met je ene hand de aarde en met de andere 400 volt, dan gaan de mA's door je hart en dat is niet grappig. Is sneller gebeurd dan je familie leuk vindt.

Als je laat zien dat je bovenstaande goed begrijpt mag je verder aan ons handje. ;)

Als je geen multimeter en krokodillenbekjes hebt mag je helaas niet meedoen. :)

nico verduin
12 februari 2015, 08:10
Ehhh Nico, die P1 en P2 staat er echt hoor:sssh:
Beroepsdeformatie..... Ik keek gelijk na de gelijkrichter en niet bij de wisselspanning....

Tabula Rasa
12 februari 2015, 08:37
Beroepsdeformatie..... Ik keek gelijk na de gelijkrichter en niet bij de wisselspanning....

Exact. Daar keek ik ook, maar Ts herkent kennelijk de diodes niet eens en wil de wisselspanning aanvliegen ipv de gelijkgerichte spanning.

cluseau
12 februari 2015, 10:05
Exact. Daar keek ik ook, maar Ts herkent kennelijk de diodes niet eens en wil de wisselspanning aanvliegen ipv de gelijkgerichte spanning.

Psies......dus fredjuh, weet waar je aan begint.

cluseau
12 februari 2015, 10:06
Beroepsdeformatie..... Ik keek gelijk na de gelijkrichter en niet bij de wisselspanning....

Macht der gewoonte.

Toegegeven, ik was ook heel verbaasd.

fredjuh
12 februari 2015, 10:21
Oh, nu zie ik P1 en P2 ook... teleurstellend. :(

Ik probeerde met mijn reactie ervoor te zorgen dat er aan een basis veiligheid wordt voldaan, omdat ik het idee heb dat ts zijn amp al open heeft... Ook hoopte ik dat er misschien kwartjes gaan vallen maar daar ligt misschien een drempel.

cluseau
12 februari 2015, 11:05
Oh, nu zie ik P1 en P2 ook... teleurstellend. :(

Ik probeerde met mijn reactie ervoor te zorgen dat er aan een basis veiligheid wordt voldaan, omdat ik het idee heb dat ts zijn amp al open heeft... Ook hoopte ik dat er misschien kwartjes gaan vallen maar daar ligt misschien een drempel.


Juist, die drempel ziet niet iedereen en Nico herkende hem (ook zonder P1). Ik begrijp ook dat minder technische mensen denken "doe niet zo moeilijk en vertel het gewoon" maar dit is wat ik bedoel met "je laat een kind van twee ook niet zien hoe hij vuur moet maken". Beter afblijven tot er meer begrip is.





edit:
Voor de duidelijkheid: Het is echt niet zo dat wij kinderachtig lopen doen en het niet willen zeggen. Op een bepaald moment maak je een inschatting van de persoon en beslis je of het verstandig is hem zijn vingers in een apparaat te laten steken. Ik ben er heel bang voor eerlijk gezegd.

Little Jay
12 februari 2015, 14:08
Ik heb de neiging om te vertrouwen op gezond verstand bij anderen (dat heeft mij tot nog toe gevrijwaard van al te grote klappen bij mijn amateuristisch gepruts in mijn versterkers.... 220 reken ik niet meer mee.... ;-)

Maar ik begrijp Nico en Cluseau volkomen. Maar waar Pepe misschien een beetje moeite mee heeft: c'est la tone qui fait la musique. Het is de kunst mensen te waarschuwen voor onkunde op een manier die niet paternalistisch of betweterig klinkt en ze tegelijkertijd op weg te helpen. En wat dat betreft hebben we over het algemeen aan Nico en Cluseau - waarvan ik wel zeker weet dat zij het beter weten - op dit forum toch een paar hele goeie! Vooruit, soms is hun toon misschien niet helemaal muziek, maar zie maar eens vriendelijk en behulpzaam te blijven tussen alle onkunde die voorbij komt! En ere wie ere toekomt: ze hebben mij een hoop bijgebracht en Larsje leeft ook nog steeds, dus ze toen toch iets goed! :D

(Sorry Larsje ;)

Buxtra
12 februari 2015, 14:22
Eens met de benadering dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn met deze spanningen. De buizengoeroe 's hier maken mijn inzien volkomen terecht de keuze om iemand te behoeden vooral onherstelbare materiele en persoonlijke schade op te lopen. Zij bewaken feitelijk hun eigen grenzen om niet met een schuldgevoel te blijven zitten (ongelukken mogelijk maken). Maar daarmee begrenzen ze ook de mogelijkheden van de TS. Ja. Zij doen dit denk ik echter uitsluitend ogv de kennisindruk die TS wekt.

Zij dragen hier al langere tijd kosteloos kennis en kunde over aan alle denkbare TS'sers zonder aanziens des persoon. Volgens mij is Jannnus zelfs meerdere malen geholpen :sssh:.

Zij willen denk ik alleen onherstelbare schade uitsluiten.

Tja, de tone van Nico? TS wil toch bij leven een amp?

Greetz,

Een behoedzame en langzame leerling op dit gebied.

SantaX
12 februari 2015, 17:46
Remember kids, een dode gitarist is een slechte gitarist. Ik zou me er niet aan wagen als ik niet wist wat een gelijkrichter was, of waar je als eerste gaat zoeken op je schema als je zo een ding meent te moeten vinden. Lekker stapje terug doen en zelf iets maken wat overzichtelijk, tof en veilig is. Een booster of distortion pedaaltje ofzo. Daar kun je veilig iets heel tofs van maken en meteen een heleboel leren zodat je dadelijk wel de kennis en skills hebt om met gevaarlijke spanningen te werken.

nico verduin
12 februari 2015, 18:51
Ach als er een ding is dat ik wel geleerd heb na 40 jaar bij verschillende projecten is dat ik beter knijterhard kan vertellen dat het mis kan gaan dan het zachte indirecte. En heb ik er spijt van? Nope... Heeft het mijn kop gekost? meerdere malen... Om vervolgens die zachte heelmeester kort daarna linea recta de tent uit geschopt te zien worden. Ook nu zie ik geen enkele reden om het anders te doen. Ik had ook kunnen zeggen "Goh weet je wel zeker dat je dit wilt doen? Als je P1 P2 kiest heb je mogelijk een grote rookwolk omdat je wisselspanning op die PCB zet. En daar kan hij slecht tegen...... Ik denk dat het toch beter is om hem even bij iemand langs te brengen die wat beter weet hoe het moet".... Nou en dat soort flauwekul hoor en lees ik elke dag uit de politiek..... Nou dat gaat hem niet worden.

Tabula Rasa
12 februari 2015, 19:19
Precies. GewooN lekker lomp en direct. Da's het duidelijkst.

SantaX
12 februari 2015, 23:26
En zo is het maar net Nico. Want als Maikel p1 of p2 gaat gebruiken dan gaat het heel hard mis inderdaad. Aangezien hij dat zelf niet ziet ga ik er eigenlijk vanuit dat het verschil tussen wissel- en gelijkspanning hem ook nog vreemd is. Op de b+ die hij zoekt staat 401 volt. Stel je voor hij maakt daar zijn eerste soldeerverbinding. En alle youtube-video's ten spijt, faalt op enig moment die verbinding en komt de draad ergens tegen de aarde... die versterker zit natuurlijk net even niet ingeprikt op de aarde en dan hebben we een prima forumlid minder :makeup: Dit is gewoon echt geen fijn eerste projectje.

nico verduin
12 februari 2015, 23:30
Nee hoor hij is uitgeweken naar newtone-online.nl......

SantaX
12 februari 2015, 23:32
Naja, yolo dan maar. Lol :P

(edit: naja ze hebben hem het punt gegeven, ik hoop niet dat de gnd hem in verwarring brengt en ik vreet een (80% pure choco of meer -) bezem als ie het op de print vind.)

nico verduin
12 februari 2015, 23:47
ach als het kwartje niet valt..... zijn keus.

SantaX
13 februari 2015, 00:57
Ik denk dat de reactie van Frans daar de boel wel mooi samenvat. Mooi dat ie graag zelf aan de slag wil, maar in dit geval, wel even met iemand ernaast die wel weet wat ie doet. En voor de rest, wat jij zegt. Ik gok dat het in het beste geval een duur grapje gaat worden voor hem.

MaikelW
13 februari 2015, 01:49
Even een reactie van mijn kant.
Ik leef dus nog ;)

Maar even serieus: Ik was erg enthousiast over het inbouwen van een vvr functie.En heb daarbij dingen te licht opgevat(mede door gebrek aan kennis)
Maar nu ik er even rustig over heb nagedacht en de vele waarschuwingen heb gelezen(snap dat jullie het niet doen om vervelend te zijn,maar om mij en andere mensen te behoeden voor ongeluk) Zie ik er vanaf.En zoek ik tzt iemand die mij er wellicht mee kan helpen.

Wees gerust er is dus niks kapot of ontploft ook ik niet ;)



Gr Maikel

SantaX
13 februari 2015, 02:03
Verstandige beslissing! En met een leermeester erbij is natuurlijk plotseling veel meer mogelijk :grouphug:

cluseau
13 februari 2015, 09:36
Even een reactie van mijn kant.
Ik leef dus nog ;)

Maar even serieus: Ik was erg enthousiast over het inbouwen van een vvr functie.En heb daarbij dingen te licht opgevat(mede door gebrek aan kennis)
Maar nu ik er even rustig over heb nagedacht en de vele waarschuwingen heb gelezen(snap dat jullie het niet doen om vervelend te zijn,maar om mij en andere mensen te behoeden voor ongeluk) Zie ik er vanaf.En zoek ik tzt iemand die mij er wellicht mee kan helpen.

Wees gerust er is dus niks kapot of ontploft ook ik niet ;)



Gr Maikel

Blij dat je het inziet, je bent ook echt niet de eerste die op deze manier op andere gedachten wordt gebracht.

Een voeding van een buizenamp is net een Filipijnse cobra maar er zijn verschillen. In tegenstelling tot de cobra is deze niet zintuigelijk waarneembaar, hij verplaatst zich door het koperdraad maar ipv je te besluipen gaat deze met de snelheid van het licht. We kunnen hem zichtbaar maken met de scoop of zijn aanwezigheid aantonen met een meter maar je merkt pas echt dat hij er is op het moment dat hij je bijt. Heeft hij je eenmaal tussen de tanden dan laat hij niet snel meer los. Je spieren verkrampen en je bent totaal verlamt door zijn beet. Sommige van ons zijn niet meer in staat effectief te reageren waardoor je op een gegeven moment blijft zitten waar je zit tot ze je weg komen halen.

We moeten natuurlijk niet alleen maar negatief doen dus de moraal van dit verhaal is dat ik me bereid verklaar je te helpen met het gezamelijk temmen van dit beest. Zie het maar als een gitaarnet aanbieding. Mocht het logistiek niet zo gunstig voor je zijn zoek dan een collega. De klus is echt niet zo ingrijpend maar wel levensgevaarlijk voor onwetende aspirant slachtoffers.

mvg
Frans.

fredjuh
13 februari 2015, 09:51
Ik zag het op newtone inderdaad, maar daar wordt geadviseerd om de hele amp te scalen. En als ik iets heb geleerd is het dat ECC83's het niet leuk vinden om gescaled te worden. Een Cathodyne PI al helemaal niet. Dus al haal je het, zit je alsnog met een brak huiskamergeluid. Been there.

nico verduin
13 februari 2015, 10:14
Blij dat je het inziet, je bent ook echt niet de eerste die op deze manier op andere gedachten wordt gebracht.

Een voeding van een buizenamp is net een Filipijnse cobra maar er zijn verschillen. In tegenstelling tot de cobra is deze niet zintuigelijk waarneembaar, hij verplaatst zich door het koperdraad maar ipv je te besluipen gaat deze met de snelheid van het licht. We kunnen hem zichtbaar maken met de scoop of zijn aanwezigheid aantonen met een meter maar je merkt pas echt dat hij er is op het moment dat hij je bijt. Heeft hij je eenmaal tussen de tanden dan laat hij niet snel meer los. Je spieren verkrampen en je bent totaal verlamt door zijn beet. Sommige van ons zijn niet meer in staat effectief te reageren waardoor je op een gegeven moment blijft zitten waar je zit tot ze je weg komen halen.

We moeten natuurlijk niet alleen maar negatief doen dus de moraal van dit verhaal is dat ik me bereid verklaar je te helpen met het gezamelijk temmen van dit beest. Zie het maar als een gitaarnet aanbieding. Mocht het logistiek niet zo gunstig voor je zijn zoek dan een collega. De klus is echt niet zo ingrijpend maar wel levensgevaarlijk voor onwetende aspirant slachtoffers.

mvg
Frans.Wil je ook een lintje :)

cluseau
13 februari 2015, 10:59
Wil je ook een lintje :)

Inmiddels niet meer lintjesgeil, heb er al genoeg van. :sssh:

cluseau
13 februari 2015, 11:02
Ik zag het op newtone inderdaad, maar daar wordt geadviseerd om de hele amp te scalen.

Maak je niet druk Fred, je weet waarschijnlijk ook wel dat er vanalles wordt geadviseerd op dat fijne internet. Als je overal op moet reageren kom je straks je huis niet meer in van de lintjes:cheerup:

fredjuh
13 februari 2015, 11:29
Ik heb die jongen ook al hulp aangeboden dus wie weet.

Het enige lint dat zich in mijn kamer bevindt zit onder een zegel en getuigt van lidmaatschap bij een in geheimzinnigheid gehulde studentenvereniging. :sssh:

Tabula Rasa
13 februari 2015, 12:00
Wat vinden 12ax7 buizen niet leuk aan een lagere HT? Heb het zelf schakelbaar en ondervind geen problemen.

cluseau
13 februari 2015, 14:24
Wat vinden 12ax7 buizen niet leuk aan een lagere HT? Heb het zelf schakelbaar en ondervind geen problemen.


Kunnen zelfs op heeeeeel lage spanningen werken maar ligt allemaal aan de instelling. Is dus per situatie verschillend maar kan me voorstellen dat je in een amp die ontworpen is voor werking van 250V anodespanning niet tot de helft kan zakken omdat de biasruimte kritiek wordt.

fredjuh
13 februari 2015, 14:43
Het werkt wel maar ik vind het niet lekker klinken. Mijn verklaring daarvoor is dat het kenmerkende van een ECC83 is dat de anode vrij ver van de kathode af staat. Dat zorgt bij dezelfde spanning voor een lager elektrisch veld dan bij andere buizen. Dat zorgt ervoor dat de ideale werkspanning van een ECC83 een stuk hoger is dan zeg, een ECC82. Een ECC82 heeft een veel lagere anodeweerstand dan een ECC83. Het zou ook zo kunnen zijn dat bij lage anodespanning de roosterstroom van een ECC83 te groot wordt, waardoor de oversturing een ongewenst karakter krijgt.

Het komt erop neer dat mijn oren zeggen:

Geen VVR op ECC83.

Bij het installeren van VVR vervang ik de fasedraaier meestal door een ECC81. De preamp laat ik op hoogspanning werken. Je master volume zit dan tussen de pre (hoogspanning) en de power stage (VVR). In mijn ervaring is dat een goede manier om de sound van een amp te bewaren op laag volume met VVR, omdat je de scheefgetrokken verhouding kunt herstellen met de master volume.

Als jij het op een andere manier goed laat klinken, prima. Ik hoor graag hoe en wat precies. Soundclips zijn al helemaal leuk! :) Maar dit is mijn "geheimpje".

cluseau
13 februari 2015, 14:53
Denk eens aan de kathodespanning (autobias van de preampbuisjes) Deze is vrij krap tov de instelling van de eindbuizen welke trouwens voor de meeste amps vast ligt. De kathodespanning en dus uitstuur ruimte wordt bepaald door de kathode weerstand en de stroom daardoor. Ga je bv de anodespanning halveren dan zal deze ruimte ook aanzienlijk afnemen waardoor de buis eerder roosterstroom gaat trekken. Het stuurrooster gaat als anode functioneren. De loodlijnen materie zal het allemaal wel duidelijk maken.

Tabula Rasa
13 februari 2015, 15:06
En de kathodeweerstanden ook meeschakelend variabel maken? Misschien een omslachtige brainfart.... Maar dan kan met een lagere anodespanning toch voorkomen worden dat er te veel stroom gaat lopen. Nogmaals, misschien een zinloze brainfart.

cluseau
13 februari 2015, 15:29
En de kathodeweerstanden ook meeschakelend variabel maken? Misschien een omslachtige brainfart.... Maar dan kan met een lagere anodespanning toch voorkomen worden dat er te veel stroom gaat lopen. Nogmaals, misschien een zinloze brainfart.


Niks is zinloos, als je geen vragen steld doen we geen kennis op.

Het gaat niet om teveel stroom maar juist te weinig. Door de hoge anodespanning zal er een zekere stroom door de kathodeweerstand gaan lopen wat een bepaald spanningsval tot gevolg heeft. Het is juist dit spanningsval wat de rooster ruimte bepaald. Bij een lagere anodespanning is de stroom lager met als gevolg een lagere kathode spanning dus minder uitstuur ruimte.