PDA

View Full Version : Gitaar reparatie / fretten vlakken



Rene Scholte
11 februari 2015, 12:21
Hallo ,
Is er iemand op de hoogte van de kwaliteit van reparatie van Guitar Service Deurne ?
Hij adverteert op internet met bijv. fretten vlakken voor 70 euro, dat is niet duur , maar wordt het dan ook goed gedaan ?

B.v.d. voor de info

Tabula Rasa
11 februari 2015, 19:04
Vlakken is simpel. Dat kan een baviaan nog doen. Je wilt weten hoe netjes hij kan recrownen.

Pepe
11 februari 2015, 19:13
Nou.... vlakken zou simpel zijn als je vijl net zo lang was als je fretboard EN je neck perfect recht zou zijn zonder snaren.
De kunst is de frets over de hele lengte even hoog te maken en dat is best wel tricky.

Tabula Rasa
11 februari 2015, 20:02
Waterpas met schuurlinnen werkt prima en is lang genoeg. Ff halspen stellen en gaan met die banaan . Met name de afwerking kost tijd.

D3nnis
11 februari 2015, 20:34
Moet je wel een goede waterpas hebben, die dingen die ik heb zijn of iets hol, of iets bol. Voor bouwwerkzaamheden niet erg, maar zou ze liever niet gebruiken om te vlakken. Nu is het voordeel wel dat je nog niet zomaar 0,5mm van je frets af hebt, maar toch...

Orpheo
11 februari 2015, 23:11
Vlakken is simpel. Dat kan een baviaan nog doen. Je wilt weten hoe netjes hij kan recrownen.
ik dacht eigenlijk hetzelfde.

Ik vlak eigenlijk alleen als ik putten uit fretwerk moet halen. anders heb ik liever de methode van spotleveling: met de fretrocker ieder fretje afgaan en de hoge plekken eruit werken. werkt veel, veel preciezer dan vlakken zelf.

crownen is ook het probleem niet eens hoor. het afronden van de uiteinden, das de kunst vind ik.

muffstuff
12 februari 2015, 16:36
ik dacht eigenlijk hetzelfde.

Ik vlak eigenlijk alleen als ik putten uit fretwerk moet halen. anders heb ik liever de methode van spotleveling: met de fretrocker ieder fretje afgaan en de hoge plekken eruit werken. werkt veel, veel preciezer dan vlakken zelf.

crownen is ook het probleem niet eens hoor. het afronden van de uiteinden, das de kunst vind ik.
tjat het afronden van de fretjes is het probleem nou niet hoor, maar het wat verder afvlakken van de hogere frets. Zo is er altijd wel iets extra's wat handig is ;)

Alles is makkelijk als je precies weet hoe het moet, maar om nou te zeggen dat een gitar afstellen met fretten makkelijk is.

Orpheo
12 februari 2015, 16:41
tjat het afronden van de fretjes is het probleem nou niet hoor, maar het wat verder afvlakken van de hogere frets. Zo is er altijd wel iets extra's wat handig is ;)

Alles is makkelijk als je precies weet hoe het moet, maar om nou te zeggen dat een gitar afstellen met fretten makkelijk is.

wellicht is dat een kwestie van pesonal opinion. Het vlakken en zorgen dat het fretwerk overal even goed is zonder aanlopers vind ik niet zo vervelend. Het afronden van de uiteindjes vind ik echt een kloteklus, helemaal als je het zo clean wilt doen zonder dat je dus het fretboard aantast. ach, elke gek z'n gebrek denk ik maar zo? ;)

Tabula Rasa
12 februari 2015, 17:12
Jep, die 88 kwart ronde boogjes, zonder de toets te raken. Da's tijdrovend.

muffstuff
12 februari 2015, 18:27
Jep, die 88 kwart ronde boogjes, zonder de toets te raken. Da's tijdrovend.

klopt, ik heb het gedaan voordat ik de fretjes er in ging persen :rockon:

Noid
12 februari 2015, 18:57
Tsja, behalve waterpas met schuurpapier (da's inderdaad redelijk makkelijk) heb je ook nog een crownvijl nodig. Da's niet goedkoop (ong 5 tientjes) Je kunt het ook doen met een sleutelvijltje of zo, maar dan ben je wel lang bezig. En dan heb je nog dat suffe afronden van de uiteinden (da's inderdaad het irritantste stuk van de hele klus). Dan is 70,- niet gek. Dus als je niet van plan bent om dit vaker te doen, zou ik contact met hem opnemen en vragen of hij je wat van zijn werk kan laten zien en zo beoordelen of je hem goed genoeg vind.

(Persoonlijk vlak ik onder spanning, met een aluminium T stuk, met daarop schuurpapier. Methode die Mattia ooit eens heeft uitgelegd hier op het forum).

Tabula Rasa
12 februari 2015, 20:17
Jij vlakt dan waarschijnlijk ook paralel aan iedere snaar ipv paralel aan de middenas van de hals. Dus een minimale compound. Als ik er echt veel werk van wil maken, dan doe ik dat ook als laatste slag. Meestal wil ik er wel veel werk van maken :-)

Orpheo
12 februari 2015, 20:20
Oh die halfronde draak van een vijl!!! Crownen doe ik met een kleine driehoekige vijl. Geleerd van Ben Crowe van Crimson Guitars. Net wat meer controle :)

Noid
14 februari 2015, 00:52
Jij vlakt dan waarschijnlijk ook paralel aan iedere snaar ipv paralel aan de middenas van de hals. Dus een minimale compound. Als ik er echt veel werk van wil maken, dan doe ik dat ook als laatste slag. Meestal wil ik er wel veel werk van maken :-)
Ja, paralel aan de snaren (hoe bedoel je minimale compound?)

Pepe
14 februari 2015, 01:22
Waterpas met schuurlinnen werkt prima en is lang genoeg. Ff halspen stellen en gaan met die banaan . Met name de afwerking kost tijd.

Als er geen radius in zou zitten.
Als je, veelvoorkomend euvel, een fret out op 14 bij een vintage Fender wil vlakken heb je te maken met de horizontale en de verticale vectoren die er lopen. Het is als een deukje wegwerken in een plumpudding. Elke verandering heeft consequenties voor delen die je niet vlakt. Of trek je je daar niks van aan?

barno
14 februari 2015, 02:29
vele wegen leiden naar Rome, maar ik leer bij elke fretjob nog bij. iemand die na enkele gitaren zegt dat ie alle ins en outs onder de knie heeft: not... zoveel parameters, soorten fretdraad, enz...

Tabula Rasa
14 februari 2015, 08:14
Als er geen radius in zou zitten.
Als je, veelvoorkomend euvel, een fret out op 14 bij een vintage Fender wil vlakken heb je te maken met de horizontale en de verticale vectoren die er lopen. Het is als een deukje wegwerken in een plumpudding. Elke verandering heeft consequenties voor delen die je niet vlakt. Of trek je je daar niks van aan?huh? Je zorgt gewoon dat alles vlak is, de boel nergens aanloopt en dan afwerken. Niet spannender maken dan het is.

Tupelo
14 februari 2015, 11:02
"Gemakkelijk" is een begrip dat sterk afhankelijk is in dit geval, van handigheid en geduld, solderen is ook gemakkelijk, maar moet je mij niet laten doen, vind ik best wel moeilijk, moet ik een taart voor je bakken ? dan vind ik dat "gemakkelijk".

OT, 70 euro voor vlakken lijkt mij redelijk, en ik kan het zelf niet.
Zou het er wel voor over hebben, als 't netjes terugkomt, maar dat zou ik zelf als inbegrepen bij het begrip "vlakken" nemen. Natuurlijk kan iemand je op het woord naaien, en je gitaar voor 70 euro vlakken, en vervolgens bij wijze van spreken snaarloos en krom aan je teruggeven, maar "vlakken" staat toch wel voor een complete behandeling.

Pepe
14 februari 2015, 14:32
huh? Je zorgt gewoon dat alles vlak is, de boel nergens aanloopt en dan afwerken. Niet spannender maken dan het is.

Daar ben ik helemaal voor, niet spannender.
Ik snap dat wanneer je vlakt met iets dat minstens zo lang is als je neck EN je hebt je topkam verwijdert dat het een relatief simpel klusje kan zijn maar met een normale fretten vijl in een compound radius een vlekje wegwerken is een ander verhaal.
Ik vind uiteindes afwerken weer een lekker werkje, zen mode. Net zo ontspannend als vissen (of zo saai naar gelang je insteek)

stijnkenens
15 februari 2015, 01:27
Snaren verwijderen (kan soms echt een PITA zijn: sommigen denken echt dat die snaren gaan aanvallen: knopen, 5 keer door het gaatje, je kan het zo gek niet bedenken.)
topkam verwijderen,
soms tuners verwijderen,
hals los maken (fender),
nek pup losmaken van pupring en laten zakken en afplakken, switch losmaken en laten zakken (lespaul)
Toets afplakken,
alle frets kleuren,
trussrod bijstellen tot alles vlak is.
Hals op verschillende punten ondersteunen en vastzetten.
Ik gebruik een multiplex lat van 18mm dik met grit 100 schuurpapier: vlakken tot alle frets geraakt zijn, compound radius: met de snaren mee, gewone rechte radius: evenwijdig aan de middelijn.
Dan met een diamanten crownfile alles terug rond zetten,
Uiteinden van de fretjes terug afwerken.
Grit 800, grit 2000 en staalwol.
Daarna tape verwijderen,
gitaar terug opbouwen,
snaren leggen.
Afstellen (halscurve, brug hoogte en radius, topkam, intonatie (in deze volgorde))

70 euro, vind ik eigenlijk zelfs weinig ...


s.

the sure thing
15 februari 2015, 08:09
De vraag is eigenlijk: wie heeft er ervaring met Gitaar Service Deurne?

D3nnis
15 februari 2015, 09:27
trussrod bijstellen tot alles vlak is.

Waarom is dat? Ik had verwacht dat je met de trussrod los het zaakje vlak zou willen hebben/maken, zoals je volgens mij ook bij een nieuw te bouwen gitaar zou doen? Of zelfs de hals een tikje bol zetten en dan vlakken dacht ik?
Maar misschien werkt dat niet bij bestaande gitaren?

lcvanderhelm
15 februari 2015, 11:14
Als je de hals bol laat staan tijdens het vlakken,dan zal je van de frets in het bolle deel,meer materiaal wegvijlen.

D3nnis
15 februari 2015, 11:29
Ja, dat klopt, dan zou je een kleine hals holling hebben in neutrale stand, daar zou ik me nog iets bij voor kunnen stellen.

Tupelo
15 februari 2015, 12:38
70 euro, vind ik eigenlijk zelfs weinig ...
In mijn beleving mag je ook niet klagen als je luthier je dat in rekening brengt, en er is goed werk verricht.

Maar dat is de vraag dus ook, of het goed werk is..

Gearjunkie
15 februari 2015, 13:05
Ja, dat klopt, dan zou je een kleine hals holling hebben in neutrale stand, daar zou ik me nog iets bij voor kunnen stellen.

Er is geen neutrale stand. Het zou toch raar zijn als de bovenkant van fret #1 tot de bovenkant toets gemeten een grotere afstand is dan dat je bij fret #10 meet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
15 februari 2015, 14:36
Wanneerbde toets perfect gevormd is voordat de frets erin gaan klopt dit. Helaas moet je gedurende het leven van de frets af en toe corrigeren.

Orpheo
15 februari 2015, 15:13
Ik trek een heel lichte holling in m'n hals voor ik ga vlakken. als ik dan de trussrod los gooi, om eventueel de trekkracht van dikkere snaren te compenseren, kan ik nog steeds de actie laag afstellen zonder aanlopers. Vlakken onder spanning, noemde Sterling Ball dat geloof ik. Ik heb liever een lichte holling dan een lichte bolling, dat is wel duidelijk voor mij.

P.S. 70E voor een vlakjob vind ik bizar weinig. Als je uitgaat van een uurloon van 30 euro per uur, aannemen dat je geen materiaalkosten hebt, btw eraf gehaald, zou je voor dit klusje, met alles erop en eraan, maar 90 minuten nodig hebben? Misschien ben ik langzaam, maar ik red dat dus echt niet. Vlakken zelf kost je maar een paar minuten, maar crownen, randjes afmaken, aftapen, krasjes eruit schuren, polijsten... dat kost mij al gauw 2,5 uur hoor. Misschien ben ik langzaam. Of misschien is dat werk niet zo netjes als dat ik af zou leveren? Dunno.

D3nnis
15 februari 2015, 17:27
Ik trek een heel lichte holling in m'n hals voor ik ga vlakken.

Dus als je na het vlakken de trussrod los gooit, zou de hals iets bol staan?

Gearjunkie
15 februari 2015, 18:10
Dat hangt van jouw hals af, dus zelf checken of dat zo is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Zonno
15 februari 2015, 23:05
De vraag is eigenlijk: wie heeft er ervaring met Gitaar Service Deurne?

Ja, dat is de vraag.

Orpheo
15 februari 2015, 23:06
Dus als je na het vlakken de trussrod los gooit, zou de hals iets bol staan?

nee, want ik maak mijn halzen gewoon vlak. ze zijn dus vlak als de trussrod los zit (los als in: neutrale positie, want ik gooi er altijd een dual action trussrod in).

Dan erlewine legt uit hoe hij het doet en op zijn methode baseerde ik mijn werkwijze.

https://www.youtube.com/watch?v=7aoF0XP3eJc

Tupelo
15 februari 2015, 23:24
Ja, dat is de vraag.
Waarom wil je naar Deurne..?
Behoorlijk eind van Utrecht verwijderd toch ?
Er bestaan andere opties, of gaat het om die 70 euro.
Mocht het je om de omgeving gaan, ik ken wel Arie de Voght in Bakel (steenworp van Deurne), en die durf ik gerust aan te bevelen.

stijnkenens
16 februari 2015, 00:24
Een gebruikte hals staat meestal een beetje hol als al de snaren los zijn, het hout heeft al die tijd onder +/- 60 km snaarspanning gestaan.
Ik heb geen tijd om te zien hoe een hals reageert zonder snaarspanning, dus ik help die even door hem vlak te zetten met de trussrod, daarna schuren en klaar, dan ik heb de vlakheid van de hals niet meer nodig.

Als ik een nieuw instrument bouw, dan wil ik alles 'death flat', ik lijm mijn toetsen met een zeer dikke, rechte balk multiplex op de hals, nadien vlak ik bij indien nodig.
Ach ieder z'n ding, zeker ...



Btw, zit de persoon van guitar service Deurne hier niet op het forum? Ik meen mij ooit eens een onderschrift gezien te hebben ...


s.

wietse
16 februari 2015, 09:36
Waarom wil je naar Deurne..?
Behoorlijk eind van Utrecht verwijderd toch ?


omdat de TS daar in de buurt woont?

Tupelo
16 februari 2015, 12:36
Ah, ik dacht ff dat het Zonno zelf betreft, maar het gaat om een nog niet teruggekeerde topicstarter.
Tja.
Voor de nog niet teruggekeerde topicstarter.
Een goed alternarief is Arie de Voght in Bakel, een vakman.

Zonno
18 februari 2015, 11:52
Tja, nu het toch ter sprake komt: Een goede gitaarbouwer / hersteller in de omgeving van Utrecht?

Tupelo
19 februari 2015, 23:21
Den Bosch in orde voor je ?
Luthiers. (http://www.luthiers-gitaren.nl/)
Ff treinen, rechtstreeks, en een kwartiertje, tien minuten lopen vanaf het station.
Niet goedkoop.
Wel goed, en eerlijk.

Dirk_Hendrik
19 februari 2015, 23:25
De vraag is eigenlijk: wie heeft er ervaring met Gitaar Service Deurne?

Goeie vraag, tot zoverre geen hond blijkbaar.

:seriousf:

vulvasonic
20 februari 2015, 02:47
Ik had het veeeeeel eerder moeten doen, maar bij dezen neem ik me de gelegenheid te baat om even in te breken in dit topic en een vraag te stellen die al enige tijd meer dan slechts betrekkelijk nijpend is, in de hoop dat iemand onder jullie hier een mij gelukkig stemmend antwoord kan geven.

Ik heb twee gitaren die door toedoen van enig wild en onbetamelijk gebruik beide één fret bezitten waarin een braampje duidelijk voelbaar is. Bij het 'benden' of 'vibreren' van de snaar, daar waar het braampje zich bevindt, blijft de snaar er op uiterst irritante en daarmede uitermate onwenselijke wijze een weinig achter 'haken'.
Nu HOOP ik dat ik voor zoiets niet meteen een fret moet laten vervangen, temeer daar het ondermeer om een Gibson ES-347 gaat, waarbij de binding om de hals op een weergaloos ingenieuze manier min of meer 'IN de fret gecrownd' is (zoiets heeft een naam, maar ik heb geen idee wát!). Dat zou dus een duur grapje worden. En voor mij zou dat dan glashard betekenen dat ik mijn bloedmooie en peperdure gitaar aan de muur mag gaan hangen zodat ik me er zo nu en dan eens op af kan moppen. Beetje zonde. Dus vertel me AUB dat het redelijk eenvoudig weg te vijlen is. PLEASE!!!!!!! :nervous:

Tabula Rasa
20 februari 2015, 03:04
Sorry vulva. Het is niet even simpel. Die deuk eruit betekent alle frets vlakken of de bewuste fret vervangen.

Pepe
20 februari 2015, 04:00
Je zou die ene fret misschien kunnen vervangen met wat voorzichtig gefrut aan de binding?

Tabula Rasa
20 februari 2015, 07:16
Hij zit tussen de binding, dus recht omhoog eruit kan. Nieuwe fret exact op lengte erin rammen en klaar. De nibs kunnen intact blijven

Tupelo
20 februari 2015, 11:45
Had ik op strat ook, met mijn slide doodleuk een snaar in een fret geramd ofzo. :dontgeti:

Is 1 fret vervangen werkelijk een optie..?
Destijds kwam ik nog niet bij mijn huidige luthier, maar bij Klomp muziek.
Volgens Klomp was het vlakken of volledig refretten.
Zal er ook van afhangen hoe diep de braam of deuk is ook toch ?

Tabula Rasa
20 februari 2015, 12:13
In principe kan je gewoon 1 fret vervangen met eentje van originele afmetingen. Die kan je dan op de juiste hoogte brengen. Wel flink wat meer werk dan 1/22ste deel van een complete refretjob. :-)

barno
20 februari 2015, 12:38
een fretje vervangen kan zeker, ook met nibs. best even de breedte van de fret en de hoogte van de frettang opmeten. de totale hoogte heeft geen zin was die is toch niet meer ze was origineel. Er is zeker een bouwer die je dan wel een stukje fretdraad van die afmetingen kan opsturen. Dan is het gewoon een kwestie van die fret erin te doen en op goede hoogte te brengen. Als het vintage fretdraad is, kan ik je wel wat sturen, maar ik veronderstel dat het breder zal zijn bij een ES345

vulvasonic
20 februari 2015, 16:00
O maar ik ga er zeer zeker niet zelf aan klooien! Ik heb trouwens ooit eerder 1 fret laten vervangen op 1 van mijn gitaren. Patrick Koopman heeft toen fantastisch werk verricht voor een heel klein bedragje (€17,- meen ik). Maar goed, dat was lang geleden en bovendien had hij toen een hele waslijst aan klussen voor mij te doen. Ik neem aan dat je dan eerder bereid bent er eventjes iets voor maar 17 euro erbij te doen. Het zal anders zijn als dit de enige klus is. Zeker bij een gitaar met nibs.
Man, dit is zoooo kut! Ik had, waarschijnlijk tegen beter weten in, gehoopt op een eenvoudige oplossing. :(

Pepe
20 februari 2015, 16:12
Fretje verwissen is eenvoudig. Maar je had gehoopt te horen dat even een vijl erover de was kon doen?
Misschien werkt dat. En zo niet ben je niet verder van huis.

vulvasonic
20 februari 2015, 16:51
Fretje verwissen is eenvoudig. Maar je had gehoopt te horen dat even een vijl erover de was kon doen?
Misschien werkt dat. En zo niet ben je niet verder van huis.
Dat is precies waarop ik gehoopt had. :)