PDA

View Full Version : trussrod te ver doordraaien waardoorhij breekt



mennen08
10 februari 2015, 21:02
Hallo,

Wat k me eigenlijk afvroeg. Een trussrod kun je aandraaien en losdraaien.
is er ook een punt dat je een trussrod niet verder kan aanspannen en dat hij breekt?
En heeft iemand dit ooit megemaakt.

Groetjes

Gearjunkie
10 februari 2015, 21:43
Alles kan kapot. Ik heb vroeger eens schade gehad aan de skunk stripe toen ik dacht dat ik zoals SRV .13 snaren moest hebben. Wist toen niet dat hij in Eb stemde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Pepe
10 februari 2015, 21:46
Ja, breken is niet zo moeilijk.
Ik heb ooit een gitaar, oude Framus, waar de trusrod vast zat, naar een gitaarbouwer gebracht. Kreeg hem terug met de mededeling dat zijn stagiair de truss rod gebroken had. Ook dat valt te repareren maar dan wordt het een heel ander verhaal kwa reparatie. De Framus hangt sindsdien al eeuwen aan de wand in het kantoor van mijn broer geloof ik.

Mooie hollowbody 1959 Framus Sorella in Cadillac green met 2 oude Gretsch Supertrons en een bigsby. Snif.
Maar goed, van die dingen ja.

munkie
10 februari 2015, 21:51
Heel lang geleden een GLP Custom gehad. Toen eens naar Huygens Hengelo gebracht toen DD daar nog werkte. Die zei dat de trekstang kapot was... Nooit last van gehad, halsje bleef keurig staan. Gewoon niet met je volle gewicht aan de trekstang gaan hangen. Heb al heel wat gitaartjes afgesteld. Een kwart slagje per dag doen.

Tabula Rasa
11 februari 2015, 04:48
Kwart slag per dag geloof ik niet meer in. Je kan veel meer afstellen.

hoofd
11 februari 2015, 11:33
Ik heb de trekstang van m'n tele laatst driekwartslag gedraaid, in een keer. Het ding speelt nu weer perfect, voor zover de versleten frets dat toelaten. :ok:

Een kwartslag per dag is onzin, dan wil je gewoon inefficiënt werken.

Pepe
11 februari 2015, 12:25
Het zit hem niet in kwartjes, halven of driekwarten, je rekent met wrijving.
Een kind snapt dat bij een oude gitaar waar de boel vrij vast zit een kwartje veel meer stress oplevert voor de neck dan bij een nieuwe waar alles nog soepel werkt.

Als je een bejaarde gelijk 5 km hard laat lopen krijg je ook ongelukken.

Nejra
11 februari 2015, 16:19
Kwart slag per dag is natuurlijk wèl een veilig forum-advies: zo kan er niet veel mis ivm ruime marges, ook niet bij mensen die nooit een truss-rod verstellen. Op basis van ervaring kan iemand natuurlijk altijd besluiten er in voorkomende gevallen meer aan te verstellen..... :sssh:

Pepe
11 februari 2015, 16:26
Dat ben ik dus niet met je eens. Als een stang muurvast zit dan kan een kwartslag hem breken. Of wanneer de stang al op zijn diepst zit is een kwartslag funest. Het is common sense.

Het is een van de dingen waar ik gelijk naar kijk bij Ebay gitaren, hoever zit de trusrod naar beneden.

Je hoort het trouwens ook wanneer de grens bereikt is.

stijnkenens
11 februari 2015, 17:13
Die vergelijking met het kind en de oma slaagt ook nergens op.
Net een lespaul uit de jaren 70 afgesteld, dat is volgens de vergelijking dan toch ook al iemand op pensioenleeftijd ...

Die truss stond helemaal los, met een serieuze upbow tot gevolg, Heb die moer, vanaf dat je wrijving voelde een volledige slag gedraaid, op 10 seconden, gitaar staat al 4 dagen in de shop, zonder dat er ook maar iets ergs gebeurd is, of heel de hals nog is gaan na 'werken'.

Je moet gewoon weten wat je kan en niet, en hoe iets aanvoelt (een trussrod die niet meer meegeeft kan breken, dan zit die inderdaad op het eind van de getapte draad, of muurvast in hals). Dat leer je niet met 1x per jaar je eigen gitaar af stellen, als je het niet vertrouwt, ga je er mee naar iemand die er iets van kent, en die al een groot aantal gitaren door zijn handen heeft laten gaan.

It's like making love to a woman ... ach laat maar, net 'Eigen Kweek' gezien !


Nog een p.s. alles is te maken, het hangt er alleen vanaf of de gitaarhersteller het ziet zitten en hoe diep jouw portefeuille is !



s.

lcvanderhelm
11 februari 2015, 17:15
Die kwartslag is meer bedoeld om de hals de tijd te gunnen om zich aan de nieuwe situatie te laten wennen.
Het duurt gewoon even voordat er weer even wicht is in alle mechanische krachten die op hem in werken.

Pepe
11 februari 2015, 17:28
Die vergelijking met het kind en de oma slaagt ook nergens op.


Parafraseer je nou mijn bejaarden vergelijking? Ik zei, een oude gitaar waar de boel VAST zit.
Er zijn ook bejaarden die in prima vorm zijn natuurlijk.
Niet forceren, common sense.

Tabula Rasa
11 februari 2015, 18:03
Die kwartslag is meer bedoeld om de hals de tijd te gunnen om zich aan de nieuwe situatie te laten wennen.
Het duurt gewoon even voordat er weer even wicht is in alle mechanische krachten die op hem in werken.

Nou, zo zie ik het niet. Een hals reageert altijd direct. Tenminste al die halzen die ik versteld heb.

barno
11 februari 2015, 18:53
yep, een gezonde truss rod/ hals reageert direct. maar hangt wat af van welke stelling je doet: een holle hals rechtduwen gaat direct. bij een hals die minder bol moet, ga je truss losdraaien en kan het even duren eer het hout reageert op de lagere tegenspanning. Tenzij het een een two way truss rod betreft.

Rizz
11 februari 2015, 18:55
Heb ook wel eens een gitaar van een leerling naar een op dit forum zeer gewaardeerde bouwer en hersteller gebracht waarvan de tr vastzat.. even russen de beentjes en de hals een zetje geven de goeie richting op.. Wat tegenstribbeling, maar de boel schoot wel los en het was dus niet nodig om de tr te vervangen.. Wat bewerkelijk, maar volgens hem is dit vaker het geval en zolang je niet je volle gewicht erop zet, kan een hals best wat hebben..

Plant
11 februari 2015, 19:25
De hals heeft wel degelijk nog wat nawerking na aandraaien van de trussrod. De hals reageert wel meteen, maar de ervaring leert dat je het beste kunt stoppen als de hals nog nèt een fraktie te hol staat. Als je dan na 1 à 2 dagen kontroleert, staat ie precies goed.

Ik heb toen ik nog niet m'n eigen gitaar afstelde deze wel eens bij de handelaar gebracht voor een afstelbeurt. Vlak daarna stond ie goed, de volgende dag liep de boel aan. Tikkie terug en klaar.

Nejra
11 februari 2015, 20:03
Dat ben ik dus niet met je eens. Als een stang muurvast zit dan kan een kwartslag hem breken. Of wanneer de stang al op zijn diepst zit is een kwartslag funest. Het is common sense.

Het is een van de dingen waar ik gelijk naar kijk bij Ebay gitaren, hoever zit de trusrod naar beneden.

Je hoort het trouwens ook wanneer de grens bereikt is.

Ja, dan ben ik dan wel weer met je eens, maar volgens mij zijn "verstellen" en "grofstoffelijk aan een vastzittende moer-die-niet-verder-kan zitten sjorren" twee verschillende dingen. In het laatste geval zet je geweld op de stang zonder dat je iets langer of korter maakt. (en verstel je eigenlijk niets qua lengte).

In het eerste geval te veel in één keer draaien levert potentieel beschadigd hout op, maar geen gebroken stang. In het tweede geval draai je de zwakste schakel kapot en gewoonlijk is dat schroefdraad of de stang zelf.

Als het met "normale kracht" niet draait maakt meer geweld het per definitie nooit beter.

Tunes
11 februari 2015, 21:33
Yep is mij gebeurt bij een bas, helaas geen gangbaar model dus dezelfde hals kon ik er niet meer bij krijgen.
Achteraf denk ik dat de vorige eigenaar er mogelijk al wat te ver was gegaan, aangezien ik nauwelijks wat bijstelde.

Eigenlijk wil ik nog steeds een keer de strijkbout methode proberen om het fretboard eraf te krijgen en de het alsnog te vervangen.
Hals ligt hier maar en wie weet heb ik mazzel en lukt het.

barno
11 februari 2015, 23:20
Yep is mij gebeurt bij een bas, helaas geen gangbaar model dus dezelfde hals kon ik er niet meer bij krijgen.
Achteraf denk ik dat de vorige eigenaar er mogelijk al wat te ver was gegaan, aangezien ik nauwelijks wat bijstelde.

Eigenlijk wil ik nog steeds een keer de strijkbout methode proberen om het fretboard eraf te krijgen en de het alsnog te vervangen.
Hals ligt hier maar en wie weet heb ik mazzel en lukt het.

toets eraf halen is goed te doen, wel met geduld werken. de toets er zo afhalen dat ie daarna weer kan gebruikt worden, is een ander paar mouwen. maar een nieuwe toets is geen drama.

guitarkid
12 februari 2015, 11:50
toets eraf halen is goed te doen, wel met geduld werken. de toets er zo afhalen dat ie daarna weer kan gebruikt worden, is een ander paar mouwen. maar een nieuwe toets is geen drama.

Ja, voor jou niet..... ;)

Pepe
12 februari 2015, 12:18
Ach, de een zijn drama is de ander zijn inkomen :D

Noid
12 februari 2015, 17:49
Dat heb ik mogen ervaren: de toets brak op een paar plekken waar de frets te diep ingezaagd waren. Een nieuwe toets was inderdaad daardoor de noodzakelijke oplossing. Onder de voorwaarde dat je redelijk handig bent met hout is dat inderdaad niet zo'n lastig klusje.