PDA

View Full Version : Line6 AX2 212 Repair



obiwanjacobi
10 februari 2015, 18:58
Ik heb een Line6 AX2 combo (2x12 inch speakers) die een overload heeft op de +5V rail.

https://lh3.googleusercontent.com/-Gp7QBeIx5so/VNjk7rK0NzI/AAAAAAAAER8/YFeSwlKaoM0/s800/IMG_2782.JPG

De 7805 regulator slaat na een tjidje in zijn thermische beveiliging. Het digitale stuk lijkt wel gewoon te werken.

https://lh6.googleusercontent.com/-7Us3mGYMHAk/VNjk6lobzwI/AAAAAAAAER8/C8b8Ifb1650/s800/IMG_2779.JPG

De vraag is wat zou de oorzaak kunnen zijn dat er te veel stroom wordt getrokken? Ik dacht zelf aan een slechte ontkoppel condensator. Zijn er nog andere mogelijkheiden die het onderzoeken waard zijn?

nico verduin
10 februari 2015, 19:33
Als het meerdere PCB's zijn kun je eerst de ene PCB loskoppelen. En er wordt niets heet?

cluseau
10 februari 2015, 21:55
Hoe hoog is je ingangsspanning en kun je de geleverde stroom ergens meten?

Als de regelaar gekoeld wordt kan het ook zijn dat de thermische verbinding slecht is.

obiwanjacobi
11 februari 2015, 10:39
Ik had de printen wel even los gekoppeld maar toen gingen de eindversterkers brommen. Aangezien ik (nog) geen dummy load heb moet ik de echte speakers aansluiten - en dat was me te hard. Ik had wel het idee dat de regulator toen niet heet werd, maar dat is een gevoel - geen meting, want heel lang heb ik het niet zo gelaten.

De ingangsspanning is 11.2 volt - best hoog maar niet super-te-veel denk ik. Er zit niet veel voor. Wat ik ervan kon zien wordt dit door 2 diodes gelijk gericht met een afvlak elko (de grote blauwe) en een kleinere elco aan de uitgang van de regulator. Plain vanilla dus.

De regulator zit op de print gemonteerd met een grote hoeveelheid koper eronder (ground plane). Die print wordt dan ook lekker warm en zelfs de elco(s) die dichtbij staat. Als dit bij design is, is het piss poor design IMHO.

Stroom heb ik nog niet gemeten, wilde ik vandaag gaan doen. Daarvoor moet ik de de spaningsregulator even los halen - is denk ik het makkelijkst.

PS: Ik zie dat er niet echt ontkoppel Cs rond de regulator zitten. Zou die daar last van kunnen hebben (oscillatie)?

EDIT: Oh, bijna vergeten te melden. Ik heb gisteravond nog even met de ohmmeter de +5v rails in het digitale board gemeten op diverse plekken. Ik kon zo snel nergens een lage weerstand vinden. Wat denk ik betekent dat er ergens een halfgeleider 'doorslaat' onder spanning..? not sure...

cluseau
11 februari 2015, 11:09
Stroom heb ik nog niet gemeten, wilde ik vandaag gaan doen. Daarvoor moet ik de de spaningsregulator even los halen - is denk ik het makkelijkst.

Zal toch wel ergens een serieweerstandje hebben? Gewoon ff spanningsval meten en omrekenen.

obiwanjacobi
11 februari 2015, 12:23
Ja, gezocht naar een serie-weerstandje maar zo snel niet kunnen vinden. Heb even de 7805 los gehaald en gemeten.

7805 U-in 10,6V (dacht dat ik gisteren 11.2 had gemeten maar goed.)
7805 U-out 5,0V
7805 I-out 288 mA

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom dit een probleem opleverd. De 7805 is zeker 1A (1.5A?) dus we belasten hem nog niet eens voor 1/3. Goed de koeling gaat nergens over natuurlijk, maar datie zooo warm wordt...?

cluseau
11 februari 2015, 12:40
Ja, gezocht naar een serie-weerstandje maar zo snel niet kunnen vinden. Heb even de 7805 los gehaald en gemeten.

7805 U-in 10,6V (dacht dat ik gisteren 11.2 had gemeten maar goed.)
7805 U-out 5,0V
7805 I-out 288 mA

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom dit een probleem opleverd. De 7805 is zeker 1A (1.5A?) dus we belasten hem nog niet eens voor 1/3. Goed de koeling gaat nergens over natuurlijk, maar datie zooo warm wordt...?


In de regelaar wordt dan een vermogen ontwikkeld van 1,6Watt. Daar mag hij zeker niet van in de stress raken. Lekker warm mag hij wel worden maar dat de thermische beveiliging aanspreekt is bij dit vermogen wel gek. Zet er ff een andere in, misschien is hij naar het hiernamaals. Je spanning en stroom is iig niet verontrustend. Blijft het een probleem dan lijkt het idd op een poor design. Koelvinnetje doet dan wonderen. Oscilleren kan natuurlijk ook maar dan moet hij toch echt even aan de slangenbak.

obiwanjacobi
11 februari 2015, 13:56
Een vervanging (L7805ABV 35V/1.5A) wordt ook net zo heet - verder niet aan gemeten. De scoop erop gehad en buiten een hele kleine rimpel op de +5v uitgang niks om je zorgen over te maken. Ingang de kenmerkende afgevlakte omgeklapte (dubbele) sinus, uitgang strak 5V.

Ik twijfel aan mijn stroom meting -althans aan de nauwkeurigheid van mijn meter (niet al te duur en al een goed aantal jaartjes oud). Mijn meter heeft een bereik van 200mA en het eerst volgende is 20A! (is vast chinees: 1, 2, 3, veel). Hiervoor is ook een aparte aansluiting (die ik eerst niet had gebruikt :-). Ik heb de meting dus gedaan in het 20A bereik en zit daarmee dus helemaal aan de bodem van dat bereik. Ik kan me voorstellen dat het daar niet zo nauwkeurig (lineair) is...

Maar dan nog, stel dat het werkelijk 500mA is...? Ik zou anders niet kunnen verklaren waarom de 7805 toch zo heet wordt...

Ik ga eens kijken of ik de regulator op de achterwand van de alu behuizing kan schroeven - waar die beter zijn warmte kwijt kan. Nog even oppassen met wat wel en niet aan de GND ligt - maar ik heb nog wel wat isolatieplaatjes liggen... en pasta...

cluseau
11 februari 2015, 14:04
Een juiste meting is natuurlijk wel belangrijk. Zou je 500mA trekken dan zit je al aan een ruime 3Watt en ja dat wordt warm. Je zou hem eigenlijk een poosje aan moeten laten staan en dan de stroom meten, mogelijk loopt deze op na enige tijd.

Je kan ook zelf tijdelijk een meetweerstandje plaatsen, moet dan ook wel een nauwkeurige zijn anders valt je meting weer in het water.

Heb je al gezocht of dit vaker voorkomt? Als het een crapy designfout is moet er meer over te vinden zijn.

Een 78xx kun je zo op het chassis zetten. Een 79xx niet.

obiwanjacobi
11 februari 2015, 14:38
Tja, ik heb op dit moment geen manier om te controleren of die stroommeting wel klopt - niks om mee te vergelijken. Ik zou idd een kleine shunt weerstand (kleine afwijking) kunnen opnemen en dan overschakelen op het meten van spanning. Die klopt volgens mij zeker (of iig een heel stuk beter). Ga zo wel even zoeken in mijn weerstanden bak...

Ik heb een diagnostic mode gevonden - Save + Compare ingedrukt houden en dan aanzetten (leuk voor het nageslacht). De verschillende tests die er zijn, gaan niet allemaal goed. Er is dus ook wat mis met het digitale board.... :( Ik ben nog aan het uitzoeken of ik meer te weten kan komen over die errors.

Als hier iemand er meer van weet, ik krijg (3 digit 7-seg display):
FUL - Err - L_A / -40
AdA - OFF/. - HLF/. Err
idi - Err
PEd - Err

Snap nog niet alles van dit diagnostics menu... :sssh:

nico verduin
11 februari 2015, 15:36
dit wat voor je : http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CC4QFjAC&url=http%3A%2F%2Fmusic-electronics-forum.com%2Fattachments%2F29135d1401760489-line_6_axsys_212.pdf&ei=U2XbVIfLGIf6PJ2hgcAM&usg=AFQjCNEcll0DfGRvC7MFO3UnTkwyVHNQYQ

obiwanjacobi
11 februari 2015, 15:51
dit wat voor je : http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CC4QFjAC&url=http%3A%2F%2Fmusic-electronics-forum.com%2Fattachments%2F29135d1401760489-line_6_axsys_212.pdf&ei=U2XbVIfLGIf6PJ2hgcAM&usg=AFQjCNEcll0DfGRvC7MFO3UnTkwyVHNQYQ

Whoehoe! Thanx!

obiwanjacobi
11 februari 2015, 16:28
Ok met de handleiding lukken de diagnostic tests een stuk beter. Alle testen slagen nu (heb alleen de speaker test niet gedaan - er komt prima geluid uit). Pffjew.

nico verduin
11 februari 2015, 17:35
Google jij wel eens :) : http://nl.line6.com/supportarchivenew/thread/12118/
Mogelijk is er niets aan de hand alleen het ontberen van een koelblok voor die regulator......

obiwanjacobi
11 februari 2015, 17:52
Ja, ik google wel eens (hoewel mijn google kung-fu is niet de beste). Ik was alleen nog niet zover gekomen. Doe dit een beetje tussen de bedrijven door :)
Maar erg bedankt voor je moeite, Nico!

Ja. Ik ga de regulator op de achterkant schroeven en even testen oftie het dan een beetje uithoudt...

Probeer ondertussen te kijken of ik een vervanging kan vinden voor een stereo volume pot die ontzettend kraakt - ondanks dat de vorige eigenaar naar hartelust met contact spray in de weer is geweest :soinnocent: - maar dat valt niet mee...

nico verduin
11 februari 2015, 18:31
Je hebt nu een partslist. Kun je altijd Line6 benaderen toch?

nico verduin
11 februari 2015, 18:43
deze is het toch? : http://nl.line6.com/store/item/238/

obiwanjacobi
11 februari 2015, 18:54
Damn! Jij bent echt goed! :crazyhappy:

nico verduin
11 februari 2015, 18:54
Damn! Jij bent echt goed! :crazyhappy:Daar zijn de meningen over verdeeld geloof ik :)

obiwanjacobi
11 februari 2015, 19:06
deze is het toch? : http://nl.line6.com/store/item/238/

Ja, dat lijkt de goede. Als ik die ga bestellen komtie op meer dan 10,= (incl. BTW en 6,= verzendkosten)...
Dacht het niet.

nico verduin
11 februari 2015, 20:00
Ja, dat lijkt de goede. Als ik die ga bestellen komt ie op meer dan 10,= (incl. BTW en 6,= verzendkosten)...
Dacht het niet.Tja... Je kan wel eindeloos gaan zoeken om 6 euro uit te sparen... Of straks denken "nu heb ik de goede". PostNL tarieven in NL zijn gewoon zwaar k.t daar doe je weinig aan. in een envelop versturen zullen vermoedelijk niet doen. Waarom zouden ze en als ie stuk aan komt loopt je ook te janken... En zo stevig ziet dat potje er niet uit. Heb er wel eens eentje gehad die persé in een envelop wilde om uit te sparen.... En natuurlijke deuk in een elco... En maar janken....
Ik zou me niet zo druk maken... Het is zo te zien geen geen standaard ding en als het voor een reparatie is....

Dirk_Hendrik
11 februari 2015, 20:50
Ingang de kenmerkende afgevlakte omgeklapte (dubbele) sinus, uitgang strak 5V.

En hoe goed is die afvlakking? Als die ruk is zal die regelaar best 5 volt kunnen uitpoepen maar zich intussen de tering staan te werken om die 5 volt voor elkaar te krijgen.... en daar wordt ie behoorlijk heet van.

obiwanjacobi
12 februari 2015, 08:31
Goed punt. Op de scoop zag het er "normaal" uit - de afvlak curve (tussen de sinus-toppen) ging niet stijl naar beneden ofzo. Ik heb geen min/max waarde bekeken. Kan ik nog wel even doen.

cluseau
12 februari 2015, 10:10
En hoe goed is die afvlakking? Als die ruk is zal die regelaar best 5 volt kunnen uitpoepen maar zich intussen de tering staan te werken om die 5 volt voor elkaar te krijgen.... en daar wordt ie behoorlijk heet van.

Ben ik het niet mee eens. Het is zels zo dat een grote rimpel voor minder warmteontwikkeling zorgt. Voorwaarde is dat je boven de minimale spanning blijft.

fredjuh
12 februari 2015, 10:35
Ben ik het niet mee eens. Het is zels zo dat een grote rimpel voor minder warmteontwikkeling zorgt. Voorwaarde is dat je boven de minimale spanning blijft.

Mee eens Frans. Nieuwe reg met koeling en gaan met die banaan.

nico verduin
12 februari 2015, 10:37
Op zich stelt die voeding eigenlijk niets voor. 't is niet meer dan een diode (1N4002) -> 6800uF elco->7805->10uF.
Er zijn betere ontwerpen (maar toen misschien nog niet :)) Tegenwoordig zou je er een DC-DC buck in gooien. Is trouwens nog steeds een optie. Je hebt zelfs van die dingen die dezelfde aansluitingen hebben als zo'n 7805. Heb je gelijk minder warmte ontwikkeling.http://nl.farnell.com/tracopower/tsrn-1-2450/dc-dc-converter-1a-5v-5w/dp/2280247

cluseau
12 februari 2015, 10:57
Kost een paar centen maar dat verdien je in een paar honderd jaar zo weer terug met je energierekening :hide:


RS heeft ze trouwens ook hoor :)

obiwanjacobi
16 februari 2015, 19:37
Ik heb de regulator op het alu achterpaneel gemonteerd (mijn nieuwe soldeerbout voor het eerst gebruikt! :ok:) en deze wordt nu een stuk minder warm - eigenlijk nauwelijks.

Leerpunt voor mij: hoeveel een beetje alu heatsink kan uitmaken! Had ik eigenlijk niet durven voorspellen dat dit zo'n verschil zou maken.

Ik laat hem vanavond de hele avond even aanstaan om te kijken ofie het zo volhoudt.

cluseau
16 februari 2015, 19:41
(mijn nieuwe soldeerbout voor het eerst gebruikt! :ok:) en deze wordt nu een stuk minder warm - eigenlijk nauwelijks.

Das niet zo best voor een nieuwe bout :???:

obiwanjacobi
16 februari 2015, 20:06
Was ook een enorme klus om te solderen! :sssh:

:seriousf:

nico verduin
16 februari 2015, 21:24
Ik heb de regulator op het alu achterpaneel gemonteerd (mijn nieuwe soldeerbout voor het eerst gebruikt! :ok:) en deze wordt nu een stuk minder warm - eigenlijk nauwelijks.

je soldeer smelt toch. Of is het zo'n tip die pas opwarmt op het moment dat hij metaal aanraakt?

obiwanjacobi
16 februari 2015, 22:02
Nee joh! LOL
Het minder warm worden ging over de regulator. Die soldeerbout doet het prima, warm (300 graden) in no-time.

BTW: hij doet het nog steeds en de regulator is nauwelijk lauw te noemen.

Ik zeg: fixed! :crazyhappy:

nico verduin
16 februari 2015, 22:40
Zo zie je maar weer het belang van fatsoenlijke koeling...

cluseau
16 februari 2015, 23:13
Ha, hadden we Nico nu eens tuc.

Alles draait om de temperatuur manne. Je kan zelfs veel vermogen uit een klein torretje halen als je het maar koel weet te houden.

cluseau
16 februari 2015, 23:20
BTW: hij doet het nog steeds en de regulator is nauwelijk lauw te noemen.

Ik zeg: fixed! :crazyhappy:

Het probleem is bekend. Als je nog eens zoiets hebt eerst goed onderzoek doen op internet. Dat kan je veel tijd besparen want in de moderne amps komen veel standaard fouten voor. Met name de recente apparatuur is zo krap bemeten dat het in de praktijk toch anders uitpakt dan voorzien op de tekentafel. In die gevallen is het gewoon "back to the drawingboard". Tenslotte geldt dat nu ook weer.

nico verduin
16 februari 2015, 23:39
Ha, hadden we Nico nu eens tuc.

Happy now:cheerup:?

cluseau
17 februari 2015, 08:58
Happy now:cheerup:?

Nee, helemaal niet.

Was daar niet op uit dus heb er ook geen voldoening van. ; )

obiwanjacobi
17 februari 2015, 09:13
Happy now:cheerup:?

Hihi, ik vond het eigenlijk wel leuk. Geintje Nico, moet kunnen toch.

Ik ben niet zo heel goed in het vinden van de juiste keywords voor snel en efficient zoeken op internet. Daarnaast gaat het mij ook om de reis (leer curve) en niet persee om de bestemming - hoewel ik niet ga ontkennen dat het fixen van een 'defect' aparaat niet cool is.

cluseau
17 februari 2015, 09:33
Hihi, ik vond het eigenlijk wel leuk. Geintje Nico, moet kunnen toch.
Ja hoor, dat lukt hem wel. Zal wel moeten :seriousf: :hide:






Ik ben niet zo heel goed in het vinden van de juiste keywords voor snel en efficient zoeken op internet. Daarnaast gaat het mij ook om de reis (leer curve) en niet persee om de bestemming - hoewel ik niet ga ontkennen dat het fixen van een 'defect' aparaat niet cool is.

De oplossing stond eigenlijk al in post 3. Een gelakt koperoppervlak geeft namelijk GEEN goede thermische overdracht.

Dirk_Hendrik
17 februari 2015, 10:24
Ben ik het niet mee eens. Het is zels zo dat een grote rimpel voor minder warmteontwikkeling zorgt. Voorwaarde is dat je boven de minimale spanning blijft.


En die minimale spanning is dus wat ik bedoelde.
Ik had hier een paar weken terug 50 voedingen staan waar door een kleine bedradingsaanpassing de afvlakelko niet meer in het circuit zat. Dat betekent dus dat de regulator het werk van de afvlakelko gaat doen.....

Maarre OT,
Dat apparaat heeft jarenlang goed gewerkt en heeft nu een koelprofiel nodig? Los van alle verklaringen over slechte geleiding zeg ik dat het probleem er nog in zit.

cluseau
17 februari 2015, 10:34
Dat apparaat heeft jarenlang goed gewerkt en heeft nu een koelprofiel nodig? Los van alle verklaringen over slechte geleiding zeg ik dat het probleem er nog in zit.

Heb je een punt mee, dat is mijn twijfel ook een beetje maar dan moeten we wel meer gegevens op tafel hebben zoals de stroom die daar hoort te lopen. Overigens is de gemeten stroom ver beneden de max en lijkt me heel normaal voor een paar digitale printen.

Feit is wel dat er meerdere soortgelijke klachten zijn wat toch weer wijst in een krap ontwerp. Ik denk eerlijk gezegd dat in de loop der tijd de print rond het montagegat een beetje hol wordt getrokken door de bevestigings schroef van de 78xx. Het raakvlak zou zo steeds kleiner kunnen worden en de thermische verbinding grotendeels wegvallen. Een koeling hoort ook niet verzorgt te worden door een stuk print en al helemaal niet als daar ook een mechanische belasting op staat.

obiwanjacobi
17 februari 2015, 11:13
Ik heb de digitale print bekeken en de +5v rails gemeten. Alle diagnostics tests gaan goed. Er zitten wat leds en een 7-seg display op die misschien in de loop der jaren wat meer zijn gaan verbruiken? (weet niet of dat uberhaupt kan).

Eerlijk gezegd heb ik dan weer geen zin om heel lang op een red-haring jacht te gaan naar iets dat mischien toch wel gewoon werkt (zie mijn Orange Crush 30R thread ;-). De stroom is ruim binnen de perken en met de koeling nu de temperatuur ook. Het kan misschien symptoombestrijding zijn, maar ik heb er wel vertrouwen in datie nu weer een hele tijd mee kan.

nico verduin
17 februari 2015, 13:06
slechte ventilatie als de kast dicht is? Beetje als een laptop... wordt vanzelf loeiheet... tot je er een keer een stofzuiger doorheen haalt.

obiwanjacobi
17 februari 2015, 15:50
De behuizing is hermetisch gesloten. Het achterpaneel waar de eindversterkers en nu ook de regelaar op zitten is wel blootgesteld aan de lucht.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRYhJK4meB-9fOpXbE1fkYquq1z988IqasLquoEhyNL5XpqvDKoGQ

nico verduin
17 februari 2015, 16:16
Hoewel ik sterk neig naar Dirk Hendrik zijn reactie dat het niet zomaar gebeurt, kan het inderdaad nog steeds zo zijn dat de stroom toename groter is geworden. Mogelijk door slechter wordende elco's, caps, vocht enz. waardoor de 7805 net over een drempel gaat. Als deze als krap was gesized... En als dat ding ooit voor 220V was gebouwd en nu 230V binnenkrijgt, wordt de voedingsspanning op de 7805 ook hoger en moet er meer warmte afgevoerd worden. Dan zou het kunnen dat hij vroegah net voor de drempel zat en nu net overheen....
Maar ja wie gebruikt er ook een 7805 zonder koelelement. Mooiste is, is dat het een meer voorkomend verschijnsel is en daar ook werd opgelost door een koelelement.