PDA

View Full Version : Kerktoonladders gebruiken



fs1980
10 februari 2015, 16:16
Allright komt die:

Toonsoort G:

Ion : C
Dor : Dm
Fry : Em
Lyd : F
Mix : G
Aeo : Am
Loc : #F half dim

We nemen even de akkoorden chard van I-II-IV-V-I-VI (C-Dm-F-G-Am)
Als ik ga soleren kan ik dus alle kerktoonladders uit de toonsoort C spelen??



Maar wat kan ik nog meer spelen?

Ik keek laats een filmpje op youtube van een gitarist en die zei:
C-locrisch kan over F
A-dorisch kan over F
Hoe komt die daar bij?

terrasbeest
11 februari 2015, 10:50
Toonsoort G : G-Am-Bm-C-D7-Em-F# half dim.Wat jer hebt gepost is toonsoort C, met een verkeerde Loc : moet een B half dim zijn.

1) Kan, als je oren gebruikt. Een F over een C klinkt niet al te best, behalve als je 'm direct weet te laten volgen door een akkoordtoon.
2) welke F ? een maj, een min, een 7 ....? Mss even filmpje posten ?

fs1980
11 februari 2015, 11:21
Sorry ik bedoel toonsoort C (had eerst G opgeschreven).
Toonsoort Cgroot:

Ion : C
Dor : Dm
Fry : Em
Lyd : F
Mix : G
Aeo : Am
Loc : B half dim


Dit is het filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=G-P-ozMIR-I&list=WL&index=5

terrasbeest
11 februari 2015, 11:54
Wat de man in het filmpje zegt, klopt.
Stel je hebt één vd akkoorden die voorkomt in het rijtje dat je hierboven hebt gepost, bvb F ( in dit geval is het een F maj ).
Dat F akkoord bestaat uit de noten F A en C.
Als je akkoorden speelt als arpeggio's ( ' gebroken akkoorden ' als afzonderlijke noten, niet tegelijkertijd dus ) kan je solo's maken door het gebruik te maken van arpeggio's van de noten van de akkoorden die in je F akkoord voorkomen.
Voorbeeld : Je akkoord is F maj.
Dan kan je arpeggio's spelen van Fmaj, Amin en C maj.
Arpeggio van Fmaj = F A C.
Arpeggio van Amin : A C E.
Arpeggio van Cmaj : C E G.

Deze combinaties kan je ook in omkeringen ( verschillende volgorde ) spelen, je krijgt dan 3 combinaties per arpeggio. Combineer arpeggio's, herhaal dezelfde arpeggio van hoog naar laag en van laag naar hoog over de hele nek van je gitaar, etc. Zo krijg je honderden variaties. Vergeet vooral niet om goed te LUISTEREN naar wat je speelt.

Probeer alvast dit, vergeet die kerktoonladders voor even.

fs1980
11 februari 2015, 13:18
ja dat snap ik volledig, alleen wat hebben die arpp te maken met de verschillende modes?

terrasbeest
11 februari 2015, 14:00
(Ik antwoord op je vraag waar die kerel uit het filmpje zijn theorietje vandaan heeft. Ik weet natuurlijk niet hoever je mee bent in het modes-verhaal)

Arpeggio's zijn een 'deeltje' van een modus, en bij definitie zijn akkoorden dat dus ook , want arpeggio's zijn gebroken akkoorden.

De akkoorden van je OP komen voort uit elk van de verschillende modi uit de toonladder, door het stapelen van de tertsen van elke modus.

fs1980
11 februari 2015, 16:56
Nogmaals toonsoort C


op het het C maj akkoord kun je een
C Ionisch-D Dorisch-E Frygisch etc spelen right?

Welke ladders kun je nog meer op een Cmaj spelen?

fs1980
11 februari 2015, 16:59
op het filmpje zegt die vent:

A dorisch over Amin
A dorisch over F maj
C Loc over FMaj

Hoe komt die hierbij?

Dorisch is de tweede dus Toonsoort is G?

terrasbeest
11 februari 2015, 18:45
Nogmaals toonsoort C


op het het C maj akkoord kun je een
C Ionisch-D Dorisch-E Frygisch etc spelen right?

Welke ladders kun je nog meer op een Cmaj spelen?

Welke Cmaj ? Het kan het 1ste akkoord zijn van de C Maj toonladder, maar ook het 4de van G maj.
Kijk, je moet alles in z'n context zien,het nummer dat je speelt bevat meerdere akkoorden toch ? Er gaan akkoorden vooraf aan jouw Cmaj, en er volgen was nog akkoorden op dat akkoord.

Muziek is een bizar ding : het is weg na één fractie van een seconde en je hoort al de volgende flarden noten en akkoorden. Je kunt niet elke flard afzonderlijk gaan bekijken : het moet een geheel vormen, zoals de afzonderlijke beeldjes in een film een verhaal vertellen. Als je dat niet snapt hebben modes geen zin.

Gesualdo
17 februari 2015, 18:51
Nogmaals toonsoort C


op het het C maj akkoord kun je een
C Ionisch-D Dorisch-E Frygisch etc spelen right?

Welke ladders kun je nog meer op een Cmaj spelen?

Nee, je speelt dan de hele tijd C majeur en geen modi. Begin bij de basics zou ik zeggen, want modi zijn denk ik nog te ingewikkeld voor je.

apekop
24 februari 2015, 01:47
op het filmpje zegt die vent:

A dorisch over Amin
A dorisch over F maj
C Loc over FMaj

Hoe komt die hierbij?


filmpje niet gezien, maar geen idee hoe hij er bij komt a.h.v deze quote. A dorisch (ABCDEF#G) over A min kan als Am de II in G is, maar ook als Am de I is (ligt aan de andere akkoorden). A dorisch over F majeur kan niet aangezien in A dorisch een F# zit. C locrisch (CDbEbFGbAbBb) over F maj kan ook niet.

zoals door iemand al gezegd: je moet het echt in de context zien van de rest van de akkoorden of nummer. Maak het niet te ingewikkeld voor jezelf, je kan kerktoonladders ook beschouwen als de majeur toonladder beginnend op een andere toon. Bij kerktoonladders gaat het om de specifieke klank/karakter van iedere ladder. Zo heeft bijvoorbeeld C lydisch de specifieke klank van de overmatige kwart (C-F#), maar dat komt pas tot zijn recht als je duidelijk de grondtoon C hoort als zwaartepunt. Bijvoorbeeld bij een akkoordverbinding als C-D of C-Bmin. In dat geval denk je wel in C lydisch, of je denkt in de tonen van G majeur met C als grondtoon, komt op hetzelfde neer.