PDA

View Full Version : Fretbuzzzzzz



Hendrik1970
9 februari 2015, 19:09
Hallo iedereen,
Sinds vandaag ontzettende fretbuzz op 10e en 11e fret, alle 6 snaren,
Afgelopen weekend pickups, actie en intonatie afgesteld en geen enkel probleem klonk gisteren als een malle.
Vandaag onprettige geluiden uit mijn strat,

Zou neck afstellen het probleem verhelpen?

Zo op het oog is de neck zo vlak en strak als maar zijn kan. :???:

doctormetal
9 februari 2015, 21:37
Het kan de neck zijn, maar dat hoeft niet. Probeer eens te lokaliseren waar de buzz precies vandaan komt. Zelf had ik ook een soortgelijk geintje na het afstellen van mijn Ibanez en heb me rot lopen zoeken naar de oorzaak. Achteraf bleek het niet de neck te zijn, maar de bridge. Één van de veren bleek te resoneren.

Aangezien je de intonatie veranderd hebt, kan het ook één van de intonatie schroeven of de veer erachter zijn die resoneert.

Ook zou het kunnen dat de pickup net iets te dicht op de snaren zit. De magneet in de pickup trekt bij het aanslaan de snaar naar zich toe, wat ook een buzzing geluid tot gevolg kan hebben.

muffstuff
10 februari 2015, 14:30
Hallo iedereen,
Sinds vandaag ontzettende fretbuzz op 10e en 11e fret, alle 6 snaren,
Afgelopen weekend pickups, actie en intonatie afgesteld en geen enkel probleem klonk gisteren als een malle.
Vandaag onprettige geluiden uit mijn strat,

Zou neck afstellen het probleem verhelpen?

Zo op het oog is de neck zo vlak en strak als maar zijn kan. :???:
Die afstellingen duren vaak een paar dagen voordat het helemaal ingewerkt is. Maw je neck zal bv een groter relief gekregen kunnen hebben. Soms werkt hout ook, dus als je een perfect afgestelde heb kan het de volgende dag net iets te perfect zijn en dan aanlopen.

Hendrik1970
10 februari 2015, 16:05
Bedankt voor de reacties,
Ik heb de hals een minimale holling gegeven, was namelijk helemaal vlak, dit verminderde de buzz al heel veel, hierna nog evn de actie opgemeten en de buzzende snaren stonden een ietsje pietsje te laag, brug aangepast en hij speelt weer als nieuw, nu na een dag nog steeds.:rockon: