PDA

View Full Version : Japanse Strat: Veel te lage output en niet werkende-toneregelaars



Bolder
9 februari 2015, 12:49
Beste forumleden,

Ik heb in een Japanse Fender Stratocaster van een vriend van me nieuwe pick-ups gemonteerd. Dit ging nog goed. Toen zat er een brom in en ik kwam erachter dat het aarde kabeltje vanuit het tremelo-blok niet op de volume-pot vast zat. Dit heb ik toen gedaan. Hierna was de brom minder maar nog niet weg.
Ik ging daarom het een en ander lezen op fora etc., toen ik iemand hoorde zeggen om de 'hot' en 'massa' van de outputjack om te draaien zodat ik kon checken of daar niet te brom vandaan kwam. Dit werkte dus duidelijk niet en toen heb ik het weer naar normaal gesoldeerd. Enkel, nu is de output van de gitaar veel lager dan voorheen (ook na de nieuwe pick-ups) en werkt de tone-regeling van de hals en midden-pickup amper.

stand 1(hals): 4,4K
stand 2: 2,57K
stand 3: 4,36K
stand 4: 2,61K
stand 5: 4,51K

Hier een foto'tje:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/strat.jpg (http://s207.photobucket.com/user/vanbasties/media/strat.jpg.html)

Heeft een van jullie enig idee wat er fout kan zijn of andere tips of adviezen?

mvg,

Bas

Dutch66
9 februari 2015, 13:22
jeetje, die bovenste pot ziet er uit alsof je aan het "boetseren" met soldeer bent geweest...

Heb je iets van een schemaatje aangehouden, want ik zie wel een paar dingen..

Pepe
9 februari 2015, 13:25
Ik ga het schema niet nalopen maar ontblote aan elkaar geknoopte draden, cheap ass schakelaars en pots en kilo's soldeer.
Wat denk je zelf.

no 1 hops
9 februari 2015, 18:57
Kijk ook even of er geen stukjes draad die aan de potmeter pootjes zijn gesoldeerd de koper folie raken, geeft kortsluiting.
daarbij kan die volume pot wel eens stuk gebakken zijn.
controleren met een multimeter zou ik zeggen voordat je van alles los haalt

Noid
9 februari 2015, 19:24
Leuk, van dit soort klusjes leer je beter solderen en storingen oplossen. Om storingen op te lossen moet je eerst wat zaken uitsluiten. Te beginnen door uit te sluiten dat de pups zelf niet kapot zijn. Door de draden van de pickups los te solderen en dan met je multimeter te meten wat de waarde (ohm) per pickup is. Als die waarden behoorlijk zijn, hoef je het probleem niet bij de pups te zoeken.

Dan blijven alleen nog maar de componenten (schakelaar, potmeters, jackingang) over. Hier zou ik inderdaad eerst de boel loshalen, om het overtollige soldeer weghalen (gaat veel handiger als je een tinzuiger, of desoldeer lint kunt gebruiken). Dan kun je de potmeters even doormeten: werken ze nog goed en is de weerstand ongeveer overeenkomstig hun waarden? Idem voor de schakelaar: werkt deze nog goed, per stand. Eventueel ook nog even de jackaansluiting. Allemaal door te meten met je multimeter, als je de draden los hebt gesoldeerd. Dan begint de leuke klus: alles opnieuw en goed solderen. Met een soldeerbout met een fijne tip, niet te zwaar (ongeveer 25W) op hoge stand snel en kort verhitten (de mantel van de potmeter duurt natuurlijk wat langer, voordat deze heet is). Voor alles wat je soldeert geldt: Beide delen die je wil solderen moeten snel en goed heet worden gemaakt, het soldeer moet lekker vloeien en glanzend zilverkleurig hard worden (zwarte pitten duiden op oude soldeer/vuil in het soldeer, een matte kleur op een te koude las).

Johannes
9 februari 2015, 22:55
Nog even werken aan uw soldeer skills, ik denk dat hier wat winst valt te behalen.

Bolder
10 februari 2015, 10:19
Bedankt voor de tip.
Die soldeerzooi op de volumepot was al zo, maar ik denk met een paar keer los en vast gemaakt te hebben dat het er niet beter op is geworden..
Wat voor weerstand verwacht je bij de pick-ups?

Schemaatje kan ik nergens vinden..

Hoe weet je of een jackaansluiting nog goed is?

Dutch66
10 februari 2015, 13:22
kom op nou, google, stratocaster schematic...., KABOEM hebbes...

En inderdaad alle voorgaande tips ten aanzien van het meten en opnieuw solderen,
dit bij voorkeur voordat je een plank van iemand anders onder handen neemt...


Hoe weet je of een jackaansluiting nog goed is?

wat dacht je van (ohms) meten, jack er in, en contacten controleren?

Noid
10 februari 2015, 23:22
Weerstand kun je zelf het beste even opzoeken, aangezien je er andere elementen in hebt gezet, neem ik aan dat je weet welke elementen dit zijn en wat hun waarden zouden moeten zijn.

Jack doormeten, zoals aangegeven: er zijn maar 2 lipjes waar je draad aan soldeert. De massa en de hot. Met de multimeter meet je of die verbindingen tussen lipje en waar de plug de jack raakt goed geleiden en dat er geen kortsluiting in zit. Zou me overigens sterk verbazen als daar het probleem zit, maar als je dan toch bezig bent: better safe than sorry.