PDA

View Full Version : Instrumenten afstellen in oefenruimte



beunklats
6 februari 2015, 20:37
Hallo

Ik zit sindskort in een bandje. We hebben nu één keer geoefend, en we vermaken ons prima. Ik zit met een probleempje, Misschien is dit een bekend probleem, of normaal. ''Ik hoor iedereen, behalve mijzelf''. Dit geld voor iedereen bij ons, 2 gitaaristen, bas, toetsen en 2 zangeressen. Misschien is het ook wel een domme vraag, ik weet het niet. Hoe kunnen we het beste het volume bepalen van alle versterkers/zanginstalatie, ten opzichte van elkaar? Is het een idee om minder bas in het gitaargeluid te doen? Waar kunnen we het beste onze versterkers neerzetten?, we staan nu in een rondje met onze versterkers achter ons.

Gr,

Johan

Gearjunkie
6 februari 2015, 23:52
Je geluid gaat waarschijnlijk onder je door, dus ga eens tegenover je versterker staan, of kantel hem zodat je hem beter hoort.
Soms spelen de anderen te hard, probeer dan zachter te spelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ellisvertellis
7 februari 2015, 00:04
Wat vaak helpt is iets over je versterker leggen, zoals een jas of een gitaarhoes, of er iets voor zetten , zoals een flightcase... Op die manier verspreidt het geluid zich beter. Dat je niet iedereen perfect hoort is normaal, maar jezelf goed horen is wel essentieel! Zoals reeds vermeld, versterkers kantelen kan al heel veel doen.

Als de gitaar meer bas produceert dan de basgitaar of de synth, dan moet je er idd minder bas in draaien.

Input79
7 februari 2015, 00:18
Inderdaad versterker kantelen of op een verhoog zetten...
Daarna alle versterkers een kwart stiller zetten 😉
Gelukkig voor je zie ik geen drum bij de bandleden 😛

beunklats
7 februari 2015, 16:20
sorry, er zit ook een drummer bij.

maar bedankt voor de tips. ik ga het zeker proberen.

Ruud313
7 februari 2015, 16:57
Wellicht niet makkelijk te proberen voor je, maar een open backed kabinet in plaats van een gesloten kabinet maakt aardig verschil. Gesloten kabinetten projecteren in mijn ervaring alleen in een rechte lijn vooruit en als je daar net niet in staat, hoor je inderdaad weinig.

Verder misschien eens kijken naar de sound van jou en je collega gitarist. Als jij en de andere gitarist met ongeveer eenzelfde gitaar en versterker spelen, zitten jullie misschien te veel in dezelfde frequentierange en zul le jezelf wellicht wat minder horen. Dat hadden wij aanvankelijk ook, maar toen ik van Marshall (waar de twee andere gitaristen ook mee spelen) overstapte naar een Fender versterker, kon de boel meteen een stuk minder hard en kon ik mezelf nog steeds stukken beter horen. Een andere versterker, of überhaupt wat experimenteren met bij- of wegdraaien de middentonen en hogere tonen kan dus ook helpen.

nak
7 februari 2015, 19:08
Wij spelen zo en bevalt prima, vooral dat de bas haaks op de gitaren van ons staan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CWLQENLQ-D.jpg

pasqual
16 februari 2015, 22:39
Ik weet niet welke versterker je gebruikt dus dat is moeilijk advies geven. Maar er is al geroepen dat als de versterker laag bij de vloer staat en je staat er vrij kort op, er veel geluid langs je af gaat. Ook helpt het veel als je cabinet een open back heeft. In mijn geval is mijn opstelling als volgt: een 212 cabinet met open back, speakers voorzien van Beamblockers (google dat maar eens...) voor extra spreiding van het geluid, cabinet op een verhoging van een 15 cm om het dreunen van de bassen tegen te gaan en als laatste: zorg voor genoeg midle in je geluid. Dit laatste is ook afhankelijk van het karakter van je versterker en speakers. Ik ben in ieder geval zeer goed hoorbaar zonder alles veel te hard te moeten zetten. Mijn versterker is een Hughes & Kettner Statesman EL34 met een 212 cabinet.

harrie-beton
17 februari 2015, 09:29
Gitaarversterkers zijn erg richting gevoelig, ik heb nu een beam-blocker door middel van een plexiglas wand. Werkt erg goed. Grootste probleem is bijna altijd de drums omdat een drumstel geen volumeknop heeft. Een gewoon drumstel is vaak 90 a 95 decibel.

Mijn band staat in halve maan en zonder een hoog volume kan iedereen elkaar horen.

pim raaijmakers
3 mei 2015, 01:09
in onze band is de drummert een echte houthakker.... er vallen spaanders... ik ben blij met mijn in ear......

D3nnis
3 mei 2015, 08:40
Hoewel het gewoon lastig is in kleinere gelegenheden als een drummer hard mept, vind ik het niet alleen maar negatief. Dat soort drummers heeft vaak een bepaalde sound, die je ook terug hoort als je eea opneemt. Wij hebben ook zo'n houthakker. Keertje gerepeteerd met zo'n "aaierd", maar voor heavy rock vind ik het niks (tenzij wel een fenomenale techniek dan, maar ja, die spelen meestal niet in rockcover hobby bands)

showband
3 mei 2015, 09:11
de eerste stap is om je te realiseren dat in een oefenruimte of podium waar je met meerdere muzikanten op een kluitje staat.
Het onmogelijk kan dat alle muzikanten een hoger privevolume krijgen dan "iedereen even hard" . En bij echt goede muzikanten laten ze toe dat er bij leadstukken muzikanten harder zijn dan zijzelf..... :hide:

"jezelf goed horen" bedoelen muzikanten meestal mee. "dat ik iets harder over de balans uit kom zodat ik mijzelf goed hoor"
beter bekend als more me syndrome

print op een groot stuk papier de wet van showband:
het is onmogelijk dat er meerdere muzikanten tegelijk iets harder staan dan de rest

laat eens een bevriende muzikant langskomen die vingerwijzend een avond tegen de hardste zegt JIJ bent nu harder dan de rest. Dus telkens als iemand de balans verstoord dat helpt te temmen.

wanneer je dit in de groep gooit vertel er dan vooral bij dat
als je band werkelijk aan haar volume werkt dan zul je meer boekingen krijgen!
want.... 3/4 van de bands zullen dit nooit voor elkaar krijgen.

pimmetje
3 mei 2015, 15:35
wanneer je dit in de groep gooit vertel er dan vooral bij dat
als je band werkelijk aan haar volume werkt dan zul je meer boekingen krijgen!
want.... 3/4 van de bands zullen dit nooit voor elkaar krijgen.Een van de dikste +1's die ik maar kan neerzetten!