PDA

View Full Version : Buizenprojectvoeding; HVDC connector



fredjuh
5 februari 2015, 23:29
Heren,

Ik wil een projectvoeding gaan klussen met wat trafo's die ik nog heb liggen, maar ik kan er even niet opkomen wat een goede connector is voor gelijkspanning tussen 50 en 500 Volt. BNC? 2.1 mm DC plug lijkt me een beetje gevaarlijk.

HaroldA
5 februari 2015, 23:33
powerCON?

http://www.neutrik.com/en/audio/powercon/

nico verduin
5 februari 2015, 23:40
Heren,

Ik wil een projectvoeding gaan klussen met wat trafo's die ik nog heb liggen, maar ik kan er even niet opkomen wat een goede connector is voor gelijkspanning tussen 50 en 500 Volt. BNC? 2.1 mm DC plug lijkt me een beetje gevaarlijk.
Ik zou gewoon 4mm banaan stekkers gebruiken en beetje fatsoenlijke snoeren + krokodil klemmen die goed geïsoleerd zijn. Passen ook gelijk in de multimeter om bijv stroom door te lussen etc.

Frits van Mourik
5 februari 2015, 23:54
Ik zou gewoon 4mm banaan stekkers gebruiken en beetje fatsoenlijke snoeren + krokodil klemmen die goed geïsoleerd zijn. Passen ook gelijk in de multimeter om bijv stroom door te lussen etc.

FWIW: Gebruik ik ook!
Soepele siliconengeïsoleerde soldeerboutbestendige kabel (ik meen 1mm*2),
doorkoppelbare banaanstekers en geïsoleerde Fluke krokodilklemmen.
Kan er simpel alle kanten mee op, ook van/naar m'n meetpennen.

fredjuh
6 februari 2015, 11:02
Bedankt voor de reacties! Ik ga er bananenbussen in zetten. En dan precies op de juiste afstand zodat er ook een stekker van bijv. een BNC converter in past.

nico verduin
6 februari 2015, 12:36
Bedankt voor de reacties! Ik ga er bananenbussen in zetten. En dan precies op de juiste afstand zodat er ook een stekker van bijv. een BNC converter in past.Waar zou je dat doen? Je loopt er alleen maar risico mee... Zit je net met je scope probe... ff een experiment.... plug je per ongeluk je probe in de voeding oid.... Uiteindelijk is het een lab voeding. Ik mag aannemen niet met de intentie om een definitieve amp te maken... Dus hou het bij een LAB toepassing. Zou ik tenminste doen....
Hoe ga je de DC regelen?

fredjuh
6 februari 2015, 13:24
Ik hou het zeker bij een labvoeding maar als je toch twee banaancontacten inbouwt kun je ze toch net zo goed op 3/4" hartafstand zetten?
Ik had laatst deze voeding ontworpen:
Slow start en best schone output. M1 is een CCS van 1,7 mA. M2 heb ik nog een pakje van liggen. Mag ik gewoon een potmeter aan de gate van M2 zetten om DC te regelen of kan dat mooier?
http://i62.tinypic.com/2rhxlqp.png
edit: onder best schoon versta ik hier een rimpel van 4mV bij een belasting van R1 = 300V/60mA = 5kOhm volgens LTSpice. Wikkeling is 250VAC

nico verduin
6 februari 2015, 14:09
Waarvoor gebruik je de CCS?

fredjuh
6 februari 2015, 14:40
Schonere referentie en lineaire ramp-up. Kost 58 cent...

cluseau
6 februari 2015, 16:51
Voor M2 een 6l6je nemen. Hou je het helemaal vintage ;)

nico verduin
6 februari 2015, 17:44
Schonere referentie en lineaire ramp-up. Kost 58 cent...De prijs vind ik minder relevant. Gaat erom dat het betrouwbaar is. Niet dat je zit te experimenteren en dan doet ie niet wat ie moet doen. Ik heb zelf nog 2 antieke buizenvoedingen (ooit van NATLAB geweest) en die blijven betrouwbaar.

fredjuh
6 februari 2015, 18:30
Ik snap je reactie niet helemaal. Waarom zou een depletion mosfet het referentiecircuit minder betrouwbaar maken? Een CCS aan een zenerstring als referentiespanning, met een elco voor ramp-up en een diode voor leeglopen en bescherming van M1 is toch niet ongewoon?

Als we het over betrouwbaarheid gaan hebben zou ik eerder een suggestie verwachten in de trend van een stroombegrenzer aan de drain van M2 en beveiliging voor de gate met zeners.

Ik heb het circuit juist op stabiliteit en eenvoudigheid ontworpen(/gejat).

Een 6L6 als pass element is robuust en ziet er fraai uit. :) Scheelt je alleen 100 Volt en een 6,3 Volt wikkeling. :chicken:

Goed spul hoeft niet duur of complex te zijn. Gelukkig maar, anders was ik wel gaan patiencen. :seriousf:

cluseau
6 februari 2015, 18:47
Een 6L6 als pass element is robuust en ziet er fraai uit. :) Scheelt je alleen 100 Volt en een 6,3 Volt wikkeling. :chicken:

Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in maar......

IK RAAK GEWOON OPGEWONDEN VAN GLAS http://home.casema.nl/jajop/cluseau/boos.gif

fredjuh
6 februari 2015, 18:51
Jaaaaaaa.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Kt88_power_tubes_in_traynor_yba200_amplifier.jpg

fredjuh
6 februari 2015, 19:23
Overigens niet fraaier om beestjes als EL36 of EL500 te gebruiken?

nico verduin
6 februari 2015, 19:50
Ik snap je reactie niet helemaal. Dat ging op de opmerking van die 58 cent.... Dat vind ik minder belangrijk. Het zal niet de eerste keer zijn dat goedkoop misschien wel duurkoop wordt... Afhankelijk van het soort project heb ik er wel eens bewust voor gekozen om NIET op de ebays en alibaba's te kopen. Heb wel eens 50 ADXL345's gehad met complete opdruk van leverancier en al.... En toch niet niet goed heh..... stuk of 25.... Dat gebeurt je geen 2e keer. En als je dan 50 printjes moet maken....

En dat geldt ook voor apparatuur wat niet mag verstoren. Dus betrouwbaarheid is vele male belangrijker. Niets is irritanter als je lekker bezig bent dat iets het begeeft.... Daarnaast zou ik goed de temperatuur ontwikkeling in de gaten houden. Als je een beetje stroom wil trekken en dan ook nog eens op een beetje lage spanning wordt de rest keurig omgezet in warmte in die mosfet.... En dan kan het hard gaan.

cluseau
6 februari 2015, 19:54
Overigens niet fraaier om beestjes als EL36 of EL500 te gebruiken?

EL519http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif

fredjuh
7 februari 2015, 15:28
Ik heb wat zitten vogelen met die buizenregulators, en kwam tot zeer goede resultaten met een 5U4, choke input, EL509 series regulator (ontkoppelde screen) met ECC83 DC feedback loop met 5651 spanningsreferentiebuisjes. Misschien nog een MOSFET shunt als kers op de taart. Zonder MOSFET kwam ik tot 3 ohm uitgangsimpedantie, met MOSFET shunt tot 0.1 Ohm. Zonder elco's in de lus.

Echter, hoe mooi dat ook is, heb je daarvoor een trafo nodig met flinke spanning op de secundaire en gloei voor de EL509 en de 5U4. Heb ik nu niet liggen dus wordt helaas vooruit geschoven.

Terug naar de trafo's op de plank met het eerder getoonde simpele zanderige circuit. Wordt vervolgd.

cluseau
7 februari 2015, 16:04
Auwwww.....pic's ?????

Of is dit een spice veronderstelling ;)

fredjuh
7 februari 2015, 17:17
Nou oke dan, ben net een paar weken verhuisd.
http://i60.tinypic.com/2j4zf38.jpg
Ja spice ja, iets met tijd, geld, spullen en leren. :hide:

nico verduin
7 februari 2015, 17:56
Nou oke dan, ben net een paar weken verhuisd.
http://i60.tinypic.com/2j4zf38.jpg
Ja spice ja, iets met tijd, geld, spullen en leren. :hide:
Bekend soort scope :) jaren plezier van gehad. de eerste ooit gekocht bij een opruiming van het bedrijf waar ik voor werkte (Control Data electrofact te Amersfoort in 1978). Kreeg hem voor 100 gulden.. Als ik 125 gulden had geboden kon ik een mooie Textronics krijgen.. Tja :) Later nog 2 van die scopes erbij gekocht voor iets van 15 euro :)

Plant
7 februari 2015, 19:38
Hé die heb ik hier ook! Da's toch de PM 3231?

nico verduin
8 februari 2015, 00:29
Hé die heb ik hier ook! Da's toch de PM 3231?dacht het wel...

fredjuh
8 februari 2015, 03:41
PM3231 inderdaad. Fijne scope maar die van mij is nu stuk helaas. De stralen zijn van het padje.