PDA

View Full Version : Verschillende stemmingen



MichaelSS
5 februari 2015, 19:53
Hey luitjes,

Wellicht weten jullie een oplossing. Als ik op de bühne sta ben ik altijd akelig veel tijd kwijt aan het goed stemmen van mijn gitaren aangezien ik in meerdere stemmingen speel. Nu is drop D (DADGBE) geen probleem. DADF#AD en FACFCF is echter serieuzere koek.

Concreet een oplossing zal er niet zijn denk ik, maar misschien hebben jullie goede tips hoe jullie dat aanpakken. Ik ben bekend met de volgorde van de playlist ;).

BTW. Het gaat hier over de akoestische gitaar.

duckman
5 februari 2015, 20:02
tronical? Werkt prima op mijn strat en is er ook voor akoestische gitaar: http://www.tronical.com/

MichaelSS
5 februari 2015, 20:32
Wauw, mooi spul. Kende ik niet. Het biedt een oplossing voor mijn probleem maar ik vindt het nogal prijzig.

Harald
5 februari 2015, 21:38
Meerdere stemmingen op het podium...

De Leo Kottke oplossing... klets een eind de ruimte in, stem op je gemak om, pingel wat om te kijken of het klopt, en klets nog wat. Af en toe speel je zelfs nog een stuk uit je repertoire. Als je kunt kletsen als Leo Kottke, way to go! En je hebt maar half zoveel stukken nodig voor een avondvullend programma ook nog ;)


https://www.youtube.com/watch?v=f2KoIWEAdaM

De oplossing voor grote auto's
Veel gitaren meenemen. Toen ik Harry Sacksioni voor het eerst zag (denk dat Strikt Persoonlijk net uit was) had hij 8 gitaren bij zich.

Met iets minder kan het ook. Het nadeel van zo'n tronical systeem is dat niet alle snaren van veel omstemmen lijken te houden. Met name bij Elixir heb ik het idee dat het snaarbreuk in de hand werkt. Maar het is weer goedkoper dan meer gitaren.

Kijk eens goed naar de stemmingen die je gebruikt, zijn ze zinnig te groeperen? DADGAD, open D, en open D mineur, evt. nog double drop D (Sunburst van Andrew York bv.) zijn handig te combineren voor één gitaar. Ik gebruik ook nog open D met de A omlaag naar G.

Voor deels extreem lagere stemmingen kan het sowieso handig zijn net wat dikkere snaren te gebruiken.

Je kunt natuurlijk ook proberen het aantal stemmingen bij een gig wat te beperken.

duckman
5 februari 2015, 21:58
Ga je toevallig naar de Frankfurter music messe? Daar heb ik afgelopen jaar de mijne gekocht voor 180 euro.

MichaelSS
5 februari 2015, 22:52
Bedankt mensen :)

Harald: Grote auto heb ik niet, slechts twee gitaren en ik heb helaas geen spraakwater zoals de beste man op het filmpje ;). Maar evengoed bedankt voor je tips. Het combineren van stemmingen is wellicht interessant.

Duck: Ik ga ieder jaar trouw naar frankfurt. Vrijdagochtend 03:00 de auto in en zondag weer terug. 'Vroeger' kochten we altijd (schandalig) veel. Helaas zijn die gouden jaren voorbij. Afgelopen jaar was het zo erg dat men zelfs in tassen keek wat erin zat.

Hoe neem jij het mee? Als ze je 'snappen' laten ze je rustig de boel terugbrengen naar de stand.

Harald
6 februari 2015, 08:17
Mochten er op youtube filmpjes van hele concerten van Mike Dawes of Andy mcKee te vinden zijn, bekijk die eens. Beide gitaristen gebruiken meerdere stemmingen, en reizen met lichte bepakking (dus weinig gitaren). En spraakwater of niet, helemaal niet met/tegen je publiek praten is pas echt dodelijk voor je set.

duckman
6 februari 2015, 10:06
MichaelSS: ik had gewoon een bonnetje via email. Scheelde toch 120 euro. Dit jaar koop ik er een voor mijn akoestische gitaar :-)

muffstuff
6 februari 2015, 13:12
tronical? Werkt prima op mijn strat en is er ook voor akoestische gitaar: http://www.tronical.com/

dit zijn dus de dingen waarvan ik denk, ja hier zit ik op te wachten. tuurlijk het is foeilelijk, maar handige shit

muffstuff
6 februari 2015, 13:40
MichaelSS: ik had gewoon een bonnetje via email. Scheelde toch 120 euro. Dit jaar koop ik er een voor mijn akoestische gitaar :-)
hoe zit dit. je kan dat apparaat op de music messe kopen voor 180 euro, ipv de 300 dollar die ze via de site vragen? Maar dat mag dus niet ofzo?

duckman
6 februari 2015, 13:50
hoe zit dit. je kan dat apparaat op de music messe kopen voor 180 euro, ipv de 300 dollar die ze via de site vragen? Maar dat mag dus niet ofzo?

volgens mij mag dat en is het geheel legaal.Gewoon een beursaanbieding.

MichaelSS
6 februari 2015, 15:05
Ik ga vanaf mijn 18e (nu dus 7 jaar) ieder jaar naar de Frankfurtse Messe. Tot twee jaar geleden mocht er gewoon verkocht worden. Niet iedereen wist dat en voor heel weinig geld kon je de mooiste spullen kopen (gitaren 35 euro, pedalen 5 euro, snaren twee 'kwartjes', volledige geluidsinstallaties voor 20 euro (van dat grote spul). Dit kochten we dan bij de chineese standjes. Mee terug nemen (naar China) was veel duurder dan het te verkopen. Als je tot het laatste wachtte kon je het letterlijk voor niks meenemen en dat was echt geen lullig spul. Bij de uitgang werd je dan altijd wel aangehouden maar een kopie van je ID kaart volstond toen wel en liep je lachend de deur uit.

Nu iedereen dat zo'n beetje weet en iedereen met karren vol de deur uit liep staan er sinds twee jaar grote borden dat er niet mag worden verkocht op de beurs. Ze laten je dus teruggaan naar de stand om je geld terug te 'eisen'. 'free samples' op de bon laten zetten werkt sinds vorig jaar helaas ook niet meer. Ook dat mag niet meer. Het meenemen van een lege gitaarkoffer (eigen) en het terugnemen van een volle werkt ook niet meer. Eigen instrumenten moeten bij de balie worden aangegeven.

De lol is er wel een beetje af op deze manier. Vorig jaar wilde ik eens uittesten tot hoe ver men ging. Men vroeg bij de uitgang of ik mijn rugtas wilde openen en ik heb dit geweigerd. Bij aandringen gaf ik aan dat zij dat recht niet hadden (weet ik veel) en dat ze de politie er maar bij moesten halen die dat recht wel heeft. Toen er uiteindelijk drie om mij heen stonden moest ik helaas wel. Die gezichten toen dat bleek dat er niks inzat vergeet ik nooit weer :).

Overigens voor de kenners.... let maar eens op. Dit jaar staan de chineesen (net als vorig jaar) hun spullen te verkopen op de grote gangen. Dan weet je dus niet waar je heen moet als ze je bij de uitgang terugsturen en kan je het weggooien.

apekop
10 februari 2015, 01:21
tronical? Werkt prima op mijn strat en is er ook voor akoestische gitaar: http://www.tronical.com/

Mooi systeem. Net de manual zitten lezen maar lijkt me toch vrij ingewikkeld, ook om het allemaal te onthouden. Hoe accuraat is het eigenlijk in de praktijk? en in capo mode? met verschillende capo spanningen lijkt het me vrij lastig om goed te stemmen.

En maakt het je gitaarkop niet veel zwaarder i.v.m. neckdive?

En hoe werkt het op gitaren met een zwevende tremolo?

MichaelSS
10 februari 2015, 10:50
Er is een youtube filmpje die al je vragen beantwoord.

Het ding weegt niks en je hebt er geen last van. Je ziet hem haast niet zitten en je merkt alleen dat hij erop zit als je hem ook daadwerkelijk nodig hebt.

Met stemmen haal je gewoon de capo eraf lijkt mij? Geen probleem. Hij schijnt heel accuraat te zijn. Soms heb ik het idee dat mijn oren accurater zijn dan menig stemapparaat. Verschrikkelijk irritant want zo blijf ik aan het stemmen.

Mooi ding, wel duur.

apekop
10 februari 2015, 10:57
Met stemmen haal je gewoon de capo eraf lijkt mij? Geen probleem. .

Zo werkt het niet. Want de capo legt ook een spanning op de snaren waardoor de snaren weer ontstemmen, bij iedere capo is die druk weer anders. Daarom moet je ook altijd stemmen met de capo erop. Ik vroeg me af hoe dit werkt met dit systeem, of hij het weer herberekend zodra de capo erop zit. Ook bij een zwevende tremolo. Want als je een snaar omstemt ontstemmen de andere snaren ook meteen. Een zwevende trem is een hel voor open stemmingen.

MichaelSS
10 februari 2015, 12:21
Ik stem nooit met de capo erop...

Als je zuiver stemt en je legt evenredig de druk op alle snaren kan het toch niet onzuiver zijn? Ik kan er naast zitten hoor, heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht.

apekop
10 februari 2015, 12:33
Klopt niet helemaal wat je zegt, want iedere capo heeft een andere spanning. Bijna alle capo's trekken de snaren vals in meer of mindere mate. Dus daarom altijd stemmen met de capo erop.

Over open stemmingen gesproken. Ik heb er heel veel mee gewerkt en vind het vaak heel mooi, maar ik kom er een beetje van terug. Als je veel improviseert ben je in een open stemming nooit zo vrij als in de standaard stemming. Tenzij je heel vaak met dezelfde stemming werkt. Het gevaar zit er ook in dat bij een bepaalde stemming alles op een gegeven moment op elkaar gaat lijken vanwege de losse snaren. Dan ben je haast genoodzaakt om naar een andere stemming te gaan.

Harald
10 februari 2015, 15:34
Ik stem nooit met de capo erop...

Als je zuiver stemt en je legt evenredig de druk op alle snaren kan het toch niet onzuiver zijn? Ik kan er naast zitten hoor, heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht.

Met die ouderwetse capo's met bandjes, of veel te strakke veren was het snel ellende. De druk waarmee de capo werkt was niet te doseren, en met name die dingen met banden maakten de kans erg groot dat je snaren omhoog of omlaag duwde. (net als bij een bend) Met een G7th, of een shubbs is het prima te doen. ik stem ook zonder capo, dan capo erop. Je moet wel een goede capo hebben, dat wel.

apekop
10 februari 2015, 16:20
Met die ouderwetse capo's met bandjes, of veel te strakke veren was het snel ellende. De druk waarmee de capo werkt was niet te doseren, en met name die dingen met banden maakten de kans erg groot dat je snaren omhoog of omlaag duwde. (net als bij een bend) Met een G7th, of een shubbs is het prima te doen. ik stem ook zonder capo, dan capo erop. Je moet wel een goede capo hebben, dat wel.

klopt. Ik heb wel 5 verschillende capos. Met name die met die bandjes zijn inderdaad ellende. Een shubbs werkt inderdaad veel beter qua stemming, maar zelfs dan moet je nog bijstemmen als je de capo erop hebt gezet, zeker als je dezelfde capo ook weer op andere gitaren gebruikt.

Harald
10 februari 2015, 17:18
Met de shubbs nergens last van. Moet hooguit het schroefje een beetje bijstellen, als ik de capo ineens op een heel andere plek op de hals gebruik. Bij verschillende gitaren zal dat ook mogelijk nodig zijn. Het mooie van de G7th is dat die precies de druk geeft die je zelf bij het opzetten knijpt. Snap niet dat ze nu ook een versie hebben met stelschroef.