PDA

View Full Version : Ibanez kenners ? (Artstar, Japan, AM-100 ?)



Nitefly7
4 februari 2015, 20:45
Hoi allemaal,

Hebben we op Gitaarnet een 'oudere Ibanez-kenner'?
Heb een Japanse Artstar (wat op zich vreemd klinkt, omdat Artstars Koreaans waren of Chinees zijn..) die niet via IbanezRules (geen USA-catalogus vermelding) te vinden was.
Erg prettig formaat, en toch iets meer lucht qua gevoel en geluid dan bijv. een Epiphone 339 of Gibson Midtown.

Het is een H9xxx serienummer, en ik zou graag willen weten welke pickups hierin zitten.

Het heeft namelijk wel iets lower outputs, en klinkt minder fel dan de keramische ACH-ibanez'en in bijvoorbeeld de Artcore AS-73.
Het lijkt echter ook alsof ze niet zo warm/vintage output zijn als de (Chinese?) Custom58 (zaten in mijn oude Metheny PM35) of Super58's zoals ze in grotere gitaren klinken.
Ik overweeg (zoals op alle gitaren...) een pickup-swap, maar zou graag willen weten 'wat voor pickup-vleesch er in de kuip zit'...

Pepe
4 februari 2015, 22:00
Volgens mij zag ik de gitaar op marktplaats? Brown sunburst Es type?
Ik dacht nog, als dat Japans is moet dat Artist zijn maar de H9 serial zegt ninetees.
Hoewel de Artist serie rond 86 naar Korea ging en Artstar ging heten zegt 'men' dat er nog kleine aantallen Artist in Japan zijn gebouwd. Maar geen Artstars.
Maar goed, men zegt zoveel.
Eniewee, begin tachtig zat bijna overal Dimarzio made V2's in maar al vrij snel zie je ook weer de Super 58's verschijnen. De V2's zijn gewoon Super Distortions maar dan met drie punts ophanging.
De onderkant van de Ibanez pickups zijn altijd vrij goed geserialled.

Nitefly7
4 februari 2015, 22:11
Hi, hij stond ooit heel kort op MP, maar nu niet.
Brown Sunburst ES-339 type (Geen AS, maar AM-model)
Via alle guitar dating sites (weer es wat anders dan Tindr) kom ik uit op een Terada built '89.
Heb 'm ergens in een Duitse catalogus gevonden, en daar staat heel vaag '2H' of 'HH configuration'
http://www.ibanez.co.jp/anniversary/expansion.php?cat_id=164&now=12
en dan het AM-100 model : HH-pickup.
Zouden dat die V2's dan zijn?


Volgens mij zag ik de gitaar op marktplaats? Brown sunburst Es type?
Ik dacht nog, als dat Japans is moet dat Artist zijn maar de H9 serial zegt ninetees.
Hoewel de Artist serie rond 86 naar Korea ging en Artstar ging heten zegt 'men' dat er nog kleine aantallen Artist in Japan zijn gebouwd. Maar geen Artstars.
Maar goed, men zegt zoveel.
Eniewee, begin tachtig zat bijna overal Dimarzio made V2's in maar al vrij snel zie je ook weer de Super 58's verschijnen. De V2's zijn gewoon Super Distortions maar dan met drie punts ophanging.
De onderkant van de Ibanez pickups zijn altijd vrij goed geserialled.

Pepe
4 februari 2015, 22:31
Ik ken geen Ibanez HH pickups, misschien staat dat gewoon voor configuratie? En zijn de pickups zelfs te generic voor Ibanez om het beestje nog een naam te geven. Ibanez is dol op namen, bruggen, potmeters, nuts... volgens mij zit daar een heel team op :D

De V2's zijn volgens mij de alnico en de Super 80's de keramische versie van Larry's Super Distortion. Either way, het zijn beide geen bescheiden low output paffies. Maar je gaat ze toch vervangen dus who cares?

Nitefly7
4 februari 2015, 22:58
Ik ken geen Ibanez HH pickups, misschien staat dat gewoon voor configuratie? En zijn de pickups zelfs te generic voor Ibanez om het beestje nog een naam te geven. Ibanez is dol op namen, bruggen, potmeters, nuts... volgens mij zit daar een heel team op :D

De V2's zijn volgens mij de alnico en de Super 80's de keramische versie van Larry's Super Distortion. Either way, het zijn beide geen bescheiden low output paffies. Maar je gaat ze toch vervangen dus who cares?

Yup, HH zal voor de configuratie staan, de rest van de pagina zegt echter gewoon '2xSuper58'

Heb net de pickups even uit 't raampje getild, heel voorzichtig.
Blijken het *&*&FD#@ wel gewoon Super58's te zijn.
Terwijl ik toch aan het schroeven was, hals-hb even lager gezet, en vooral met volumeknop gespeeld.
Blijf het toch magisch vinden dat een (semi-)hollow met lager volume ineens een stuk houteriger klinkt.
Misschien als ik ooit tegen Lollar's aanloop, maar ik had me eigenlijk voorgenomen om bij deze gitaar gewoon te kijken hoever de standaard-pu's me zouden brengen.
Blijkt 't toch aan jezelf te liggen..

Heb hier nog een setje Duncan'59s liggen, maar ga 't nog even maandje of wat proberen met de 'beruchte' Super58's...

Wat ik wel gedaan heb is de slagplaat eraf gehaald, puur esthetisch.
Maar zonder slagplaat speel je toch net weer anders, en lijkt het alsof de gitaar beter reageert (wat natuurlijk niet gebeurt), of je hoort net wat meer van het onderste F-gat (wat verwaarloosbaar is)


Urgh, het genot van psycho-akoestiek :P
Oftewel; even schroefje eruit, schroefje erin, en de gitaar klinkt weer als nieuw :rockon:

Pepe
4 februari 2015, 23:27
Mooi. Ik heb vast wel eens iets met de Super 58's gehad maar staat me niet zoveel van bij, ben meer van de Super 70's.
Ik gok dat de Duncans wat meer honkin' lowmid zijn waar de Super 58's smooth higmids zijn but keep us posted.

telerocker
5 februari 2015, 00:16
Ik vond de Super 58's in mijn AS120 best te pruimen. Nooit iets anders ingestoken.

Duhsjaak
5 februari 2015, 20:24
Ik vond de Super 58's in mijn AS120 best te pruimen. Nooit iets anders ingestoken.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik hou niet zo van humbuckers, maar Super 58's vind ik behoorlijk te pruimen.
Heel behoorlijk dus.
Vriendelijke groet, Gus

Luca P
9 februari 2015, 19:44
Die 58's zaten ook op mijn ex-AM50. (1983)
Weggedaan...sukkel. Mijn vader had de AM100, ietsjes luxer maar voor de rest de zelfde body.
Die AM50 ging weg door dat ik Gibson ging spelen. Hij had een vrij dunne (platte) hals en dat beviel eigenlijk niet zo.
Speelde wel heel goed. En een lekker geluidje.
Die nieuwere types f-gaten die Ibanez gebruikt vind ik overigens spuuglelijk.
Maar het blijven wel goede instrumenten.

Misery Signals
9 februari 2015, 21:33
Ik heb hier ook nog een set Super 58's liggen die uit mijn Jet King komen. Zijn leuke pickups, helaas niet mijn geluid. Mss ooit wel...?

MS

Nitefly7
9 februari 2015, 21:51
Ik speel al bijna 11 jaar lang op een Godin LGX-SA, en die is ongeveer 3x van pickups gewisseld voordat ik besefte dat vingers en snaren ook een niet te onderschatten variabele zijn ;)
Ben op die Godin inmiddels wel content met Suhr elementen in beide posities, en mijn 'go-to' snarensetje EXL115 (.011-.049).

Wilde de Ibanez wat meer allround maken voor jazz, soul en fusion, maar omwonden G en .013 was toch teveel van het goede.
.011 en gewone G is het echter ook niet helemaal.
Heb er nu .011 pure nickels (EPN115 D'Addario) op heb gegooid, en de Ibanez klinkt al wat meer mellow'er dan eerst.
Wellicht dat ik het volgende maand weer even probeer met .012 'gewoon' of .012 pure nickels.

Ook heb ik de slagplaat eraf gehaald (lijkt alsof dat ding een beetje van het onderste gat afschermde qua direct-geluid).

De Ibanez is ook weer het soort gitaar waar je iets meer moet 'werken' om hem in je spel te laten passen. Goed spelen klinkt ook meteen 'beter'. En als ik m'n dag even niet heb, hoor ik dat op de Ibanez (net zoals op mijn nylonsnaar) eerder dan op de andere beestjes.
Ook wel logisch als je relatief eenkennig bent qua gitaren..

Heb een tijdje een Ibanez Artcore AS73 gehad, en die heb ik vrij snel vervangen door de AM100.
De AS73 klonk eigenlijk best lekker met de standaard ACH1/ACH2 (keramische Ibby dingetjes), en vond de gitaar handzamer dan Epi 335's, Sheratons en Gibson 345 van een kennis. En ook daar weer het 'gevoelsaspect' dat een semi-akoestische met zich meebrengt, versterkt en onversterkt.
AS73 was m.i. vergelijkbaar qua feel en sound met een (Koreaanse) Artstar AS-120 die ik ooit in m'n handen heb gehad.
De overgang van Gibson (25,5" solidbody) naar de AS (24.75", semi) was niet heel raar.

De AM100 was als onversterkt een mooi compromis, en voelde prettiger bij zittend spelen.
Het verschil in body grootte tussen AS73 en AM100 was voor mij wel merkbaar, de AM100 heeft onversterkt wat minder 'lucht'.
Versterkt is het verschil subtieler, wat ik eigenlijk wel verwachtte.

Wisselen tussen de Godin en de AM100 voelt wel meer alsof je tussen strat/tele en LP schakelt, qua gevoel, mensuur en body.
En als het geluid dan ook nét niet is wat je verwacht, denk ik toch eerst aan een PU-wissel.

Maar omdat 't dus toch Super58's blijken, heb ik mezelf gedwongen om het eerst met snaren en afstelling te proberen.
Eerste experiment (dus .013/wound G nickelwound -> .011/plain G nickelwound -> .011 pure nickel) is in ieder geval al positief..

Nitefly7
9 februari 2015, 22:16
Ik heb hier ook nog een set Super 58's liggen die uit mijn Jet King komen. Zijn leuke pickups, helaas niet mijn geluid. Mss ooit wel...?

MS

Ligt aan je genre/stijl/smaak denk ik ook wel.
Eerste brug PU in mijn Godin was een Duncan Custom5, en dat vond ik toch echt helemaal niks. Iets te schel/bijtend en beetje zwak/'karakter-arm' clean.
Als ik de beschrijving op de Duncan site lees, klinkt het echter wel als iets wat ik mooi zou (moeten?) vinden.
Qua humbuckers merk ik dat ik vintage PAF (Duncan '59s/Suhr SSV/DSV) erg kan waarderen, ofwel een Duncan JB-achtige met een minder harde piek (Suhr SSH+).

Het gaat nog blijken waar die Super58's gaan vallen!

munkie
10 februari 2015, 21:56
Als je echt een mellow jazz sound wil op de Ibbie zou ik er eens Thomastik Infeld flatwounds op zetten, 011. Op dikke archtops zet ik 013, ik heb het idee dat dan pas het bovenblad in beweging komt.

Nitefly7
10 februari 2015, 22:43
Ik wil nog een beetje kunnen benden, dus flats zijn een beetje teveel van het goede voor nu. Heb er eerst .013 flats op gehad, en dat had eigenlijk wel die sound. Ideaal zou een combinatie of compromis zijn van de feel van .012s, onomwonden G en sound van flats.
Halfrounds? Of spinazie eten en .012s erop...

Pure nickel .011 is qua feel toch wat slapjes merk ik... Klinkt niet slecht trouwens...

Nitefly7
10 februari 2015, 22:44
Thomastiks zijn trouwens wel mijn favo snaren voor jazz, heel lang op een Epi Broadway gehad.
Dat was ook een lekker gitaartje moet ik zeggen :)

HaroldA
11 februari 2015, 14:34
Mijn Artstar AM-100AV met serienummer H9057xx had ook 2x Super58. Inmiddels zit er in de brug wel een moderne DP100.

Overigens zaten de chromen kappen er helemaal los op, dus ze waren zo microfonisch als een microfoon. Kappen verwijderen scheelde enorm!

Flor
20 februari 2015, 08:38
Ik heb een jaar geleden een AS-120 gevonden voor een vriend...die een goeie betaalbare ES-335 zocht. Ik denk dat ik sindsdien nog niet op iets beter in dat genre heb gespeeld. Vooral die super-58 pick-ups vind ik "super". Als je dit in een band gebruikt dan pas merk je de kwaliteit van die pick-ups. en de bespeelbaarheid vind ik persoonlijk beter dan sommige ESsen van Gibson die stroever aanvoelen. Een AS-80 of 120 komt er bij mij zeker nog bij.

Stillborn
20 februari 2015, 09:37
Wat zijn die artstars eigenlijk waard?
Ik heb hier een hele oude AC100 staan, maar ik zou niet weten of het iets van waarde heeft, eigenlijk. :dontgeti: