PDA

View Full Version : aanhouden noot



coolchick
3 februari 2015, 21:46
Ik vroeg me af: hoe kan het dat mijn noten zo snel sterven? Ik kan de noot nooit zolang laten doorklinken als de echte muzikant. Doe ik iets verkeerd of gebruiken zij een effectpedaal waar ik geen weet van heb?

barno
3 februari 2015, 21:49
volume en vervorming helpen veel. en een pedaal genaamd "sustainer". en het belangrijkste: vibrato van de frethand.

danee
4 februari 2015, 09:04
Je kan bijvoorbeeld een boss cs-3 nemen, deze vervormd niet maar geeft meestal wel wat ruis, een andere optie is een overdrive pedaal, bijvoorbeeld ibanez ts-9 of de goedkopere boss sd-1. Weer een andere optie is een boost pedaal die niet scheurd en die in de "send-return" van je versterker plaatsen. Hiervoor is bijvoorbeeld de mxr micro amp gesschikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

terrasbeest
4 februari 2015, 09:24
volume en vervorming helpen veel. en een pedaal genaamd "sustainer". en het belangrijkste: vibrato van de frethand.

Yep. Zoals Jack Pearson het hier demonstreert rond 16 minuut.

http://www.ustream.tv/recorded/29229807



http://www.ustream.tv/recorded/29229807

Harald
4 februari 2015, 09:54
Of de Santana variant. Is een combi van voldoende volume, en weten waar je moet gaan staan. Verschillende tonen resoneren op verschillende plekken. Dan is vibrato juist een middel om het in de hand te houden, het kan nl. ook heel hard worden.

De plek waar je je gitaar houdt is trouwens nog belangrijker dan het volume.

Buxtra
4 februari 2015, 11:22
Of de Santana variant. Is een combi van voldoende volume, en weten waar je moet gaan staan. Verschillende tonen resoneren op verschillende plekken. Dan is vibrato juist een middel om het in de hand te houden, het kan nl. ook heel hard worden.

De plek waar je je gitaar houdt is trouwens nog belangrijker dan het volume.

Jingo-lo-ba!

barno
4 februari 2015, 11:52
dan maar direct de uitvinder zelve


https://www.youtube.com/watch?v=vg7ugDja1fA

FruscianteFan
4 februari 2015, 16:48
wowwow

Gelijk veel kunstmatige suggesties. Ik weet niet of TS dat extreme wil? Geef eens een voorbeeld of video?

Je kunt inderdaad met distortion/compressie/feedback aan de slag. Wat je dan doet is ofwel het aanpassen van het verloop van volume (de noot klinkt net zo lang, alleen wordt het 'zachte' uitsterven geboost), ofwel zorgen dat de noot weer resoneert met zijn eigen geluid (door versterker). Of, bij vibrato, stiekem nieuwe trillingen veroorzaken met de frethand.

Het zou ook kunnen zijn dat het per gitaar en vooral afstelling verschilt. Als ik op mijn Art & Lutherie een noot aansla en niets demp, klinkt dat best een halve minuut door. Mijn Gretsch doet dat minder lang, maar met .012 aanzienlijk beter dan met .010...

coolchick
5 februari 2015, 02:28
Dank allemaal voor jullie reacties, ik denk dat de dikte van mn snaren max 10 kan zijn (ik kabouter)

FF je vroeg een voorbeeld. Het gaat m.n. om de hoge tonen, veelal de laatste noot van een solo
vb. de laatste noot van de solo van twilight zone van golden earring op 3.29 minuut

https://www.youtube.com/watch?v=a1sf2CzEq0w

cq. laatste noot van de solo van sweet child (G&R), laatste noot van de solo van (U2) when I look at the world

ik denk dat het toch mn gemankeerde techniek is, heb even goed naar de meester gekeken en wat hij zegt dat hij de hals niet eens vastheeft daar zit wat in

Pepe
5 februari 2015, 03:09
Het is eigenlijk al hier en daar genoemd.
De ene gitaar heeft wat meer sustain dan de andere, een Gretsch is geen Les Paul. En een amp die vol open staat geeft ook meer sustain dan een clean ampje.
Zo'n Carlos Santana, nu beroemd om zijn sustain, werd helemaal gek van het gebrek aan sustain. Toen Randall Smith een amp had gebouwd die ook op lage volumes sustainde gaf hij er gelijk eentje aan Carlos en de rest is history. Ik bedoel maar, je bent niet de enige die daarmee worstelt.

Afgezien van een redelijke gitaar en een redelijke amp, het zit ook in je vingers zoals BB King demonstreert. Juice that motherfucker.
Als dat dan nog niet genoeg is heb je een sliert aan pedalen die je daarbij helpen.

coolchick
4 maart 2015, 00:22
Probleem opgelost. Ik heb een compressor aangeschaft. Een heuse soul preacher (die zag er het aantrekkelijkst uit).
Het was even wennen in het begin, je hoort echt je aanslag klikken, maar nu krijg ik de slag steeds meer te pakken en kan ik niet meer zonder.

NLF
13 maart 2015, 21:56
Ik ben het (vanzelfsprekend) eens met de mensen die zeggen: sustain zit in je vingers (vibrato). Dat moet je oefenen (saaie oefeningen, maar je krijgt er heel erg veel voor terug). Een versterker die goed klinkt helpt natuurlijk ook heel veel. Persoonlijk houd ik niet zo van compressors, juist omdat ze de aanslag bewerken. Ik houd van versterkers die heel direct reageren op mijn aanslag (bijvoorbeeld oude Marshalls). Zo'n compressor zit voor mijn gevoel verschrikkelijk in de weg, want tussen mijn gitaar en de versterker. Ik houd sowieso niet zo van gitaristen die veel pedalen gebruiken om hun geluid te maken (zoals die gozer van U2 bijvoorbeeld). Met pedalen kun je te gekke dingen doen, maar de basis is voor mij toch echt de gitaar en de versterker zodat je duidelijk hoort wat de gitarist speelt (voelt). Maar dit is ook een kwestie van smaak natuurlijk.