PDA

View Full Version : Probleem JCM800 (DC on gnd)



Agent_Smith
2 februari 2015, 07:30
Ik heb een probleem met mijn Marshall 2210. Hier het schema:

http://www.drtube.com/schematics/marshall/2210prem.gif

Hij schakelt niet meer van kanaal en staat altijd op het 'rode' kanaal. Het geluid echter is een mix van beide kanalen (meer clean dan boost)

Maar na wat meten kwam ik achter het volgende: het schakel ic werkt niet omdat er op de 0v line (midden schema bij de kanaalschakeling) 1.5v DC staat.
Als ik de 0v aan de ground leg dan werkt alles prima (schakelen en geluid) echter heb ik dan een lichte (maar wel te harde) brom. Dus dat is geen optie.

De DC op de 0v is er al zodra ik de amp aanzet en enkel nog maar op standby laat staan. Nog geen hoogspanning dus geweest.
Als ik beide heater draden die D2 en D3 voeden loshaal valt de DC bron weg en lopen de elco's leeg naar 0v. Dus het lek moet toch ergens in het switching circuit zitten?

Het leek mij dus dat er DC lekt naar de 0v line en dacht dus aan een lekkende elco. Omdat het pcb eruit halen geen pretje is heb ik in 1 keer C10, C40, C41 en C42 vernieuwd. Helaas heeft dit niks veranderd. Voor alle zekerheid nog even C43 en C44 los gemaakt, maar dat maakt ook geen verschil (C43 en C44 zitten op de jack ingang van het pedaal en apart aan massa; deze hebben dus uiteraard geen DC op de - kant)

Dus nu weet ik even niet hoe het kan dat er DC op die 0v line komt. Ideeen? Tips die mij in de goede richting helpen?

nico verduin
2 februari 2015, 09:12
En C9 (afvlakkings elco) heb je niet vervangen?

cluseau
2 februari 2015, 09:41
Die "0" Volt lijn hoort aan de CT van de gloeiwikkeling en aan het chassis te liggen. Om te beginnen ga je op zoek naar de onderbreking en hersteld die dan. Vervolgens kijk je waarom die onderbreking is ontstaan. Ik vermoed dat er ergens een stukje print is uitgefikt domweg omdat er een component de geest heeft gegeven. Mogelijk je IC of de twee diode's welke aan de gloeiwikkeling zitten. Dat veroorzaakt waarschijnlijk je brom en die oorzaak moet je boven halen. Zou het (nog) niet zo gauw in een elko zoeken.

Agent_Smith
2 februari 2015, 14:08
En C9 (afvlakkings elco) heb je niet vervangen?

Ja sorry, vergeten te melden in het rijtje: de dikke C9 heb ik ook meteen vervangen met de eerder genoemde elco's

Agent_Smith
2 februari 2015, 14:28
Die "0" Volt lijn hoort aan de CT van de gloeiwikkeling en aan het chassis te liggen. Om te beginnen ga je op zoek naar de onderbreking en hersteld die dan. Vervolgens kijk je waarom die onderbreking is ontstaan. Ik vermoed dat er ergens een stukje print is uitgefikt domweg omdat er een component de geest heeft gegeven. Mogelijk je IC of de twee diode's welke aan de gloeiwikkeling zitten. Dat veroorzaakt waarschijnlijk je brom en die oorzaak moet je boven halen. Zou het (nog) niet zo gauw in een elko zoeken.


Dank je Frans. Er gaat een klein verhaaltje aan vooraf. Sorry dat ik dit niet in mijn eerste post meldde maar er is op 1 mod na echt niet aan de amp gerommeld.
De fx-loop was schakelbaar gemaakt (was reeds voordat ik hem jaren geleden kocht). De amp is altijd bij een gerenomeerde amp tech zeer goed onderhouden en die heeft ook deze mod bijzonder netje ingebouwd.
Echter werkte de functie inmiddels niet meer en ik gebruik de fx-loop nooit. Bovendien was het schakelcontact van de reverb hiervoor gebruikt. Ik wilde de amp weer origineel maken zodat ik de reverb ook weer kan schakelen.

Er was een heel klein trafootje, gelijkrichter en relais-tje gebruikt. Dit heb ik er weer uit gehaald en alles op originele wijze aangesloten. Dat is de beschreven stand van zaken.

Maar nogmaals: het was bijzonder netjes gedaan en ik heb werkelijk geen enkel spoor op de pcb kunnen ontdekken dat daar iets gewijzigd is. Laat staan doorgesneden printspoor en al helemaal niks uitgebrand. Maar ik zal nog goed kijken naar een onderbroken spoor.

nico verduin
2 februari 2015, 15:22
Begrijp ik nu dat voordat je alles terugbracht, alles wel werkte? Op die schakelbaarheid van de FX loop. Daarna heb je dat eruit gehaald en nu werkt het niet meer?

Agent_Smith
2 februari 2015, 15:45
Begrijp ik nu dat voordat je alles terugbracht, alles wel werkte? Op die schakelbaarheid van de FX loop. Daarna heb je dat eruit gehaald en nu werkt het niet meer?

Klopt. De fx-loop op die dingen is toch al waardeloos en gebruik ik dus sowieso niet.
Ik heb hem getest maar schakelbaarheid vd loop werkte idd om 1 of andere reden niet meer en gaf signaal problemen. Waardeloos dus. En de reverb was niet meer te schakelen.

Buiten die schakelbaarheid vd loop werkte de versterker 100% en zonder brom. Geen problemen dus als ik geen dubbel pedaal gebruikte (gewoon een standaard enkel pedaal altijd gebruikt voor de channel switching)

Dus eruit gehaald omdat het waardeloos is voor mij en om de reverb schakeling terug te krijgen.
Alles werkt prima als ik die 0v line aan de massa leg. Alleen krijg ik dus brom door een blijkbaar ontstane groundloop.

Leg ik die 0v line niet aan de massa dan heb ik de schakel- en geluidsproblematiek die ik in de 1e post beschreef

nico verduin
2 februari 2015, 15:47
Klopt. De fx-loop op die dingen is toch al waardeloos en gebruik ik dus sowieso niet.
Ik heb hem getest maar schakelbaarheid vd loop werkte idd om 1 of andere reden niet meer en gaf signaal problemen. Waardeloos dus. En de reverb was niet meer te schakelen.

Buiten die schakelbaarheid vd loop werkte de versterker 100% en zonder brom. Geen problemen dus als ik geen dubbel pedaal gebruikte (gewoon een standaard enkel pedaal altijd gebruikt voor de channel switching)

Dus eruit gehaald omdat het waardeloos is voor mij en om de reverb schakeling terug te krijgen.
Alles werkt prima als ik die 0v line aan de massa leg. Alleen krijg ik dus brom door een blijkbaar ontstane groundloop.

Leg ik die 0v line niet aan de massa dan heb ik de schakel- en geluidsproblematiek die ik in de 1e post beschreef
Ok maar dan wordt het wel een ander verhaal. En jouw tech heeft vast niet een schema gemaakt wat hij veranderd heeft?

@edit:
Werd dat schakelen van de FX gedaan met hetzelfde pedaal? of via een apart voetpedaal? Anders heb je wel kans dat er in de componenten iets is gewijzigd.

Agent_Smith
2 februari 2015, 19:54
Ok maar dan wordt het wel een ander verhaal. En jouw tech heeft vast niet een schema gemaakt wat hij veranderd heeft?

@edit:
Werd dat schakelen van de FX gedaan met hetzelfde pedaal? of via een apart voetpedaal? Anders heb je wel kans dat er in de componenten iets is gewijzigd.

Nou, het is niet mij tech hoor ;-) De tech van de vorige eigenaar :)

Maar ik wou bijna zeggen: jazeker, er zit een schemaatje bij! Maar er zit idd een keurig een schemaatje bij, maar dat is heel eenvoudig alleen van de geschakelde loop; niet van de voeding van het relais. Daar gaat het nou juist om.

Ik begrijp waar je naar toe wilt qua voeding en pedaal. Ik heb namelijk nog een 2205 (exact dezelfde alleen 50w) daarin heb ik vorig jaar een schakelbare MV gebouwd. Ook met een relais maar via de heaters en hetzelfde pedaal als de channelswitch. Maar dan loop je natuurlijk tegen een massa probleem aan omdat de min van het bijgebouwde voedinkje niet aan de massa kan.
Uiteindelijk heb ik dit opgelost door dat voedingsschakelingetje iets te wijzigen zodat dat wel gaat en gaat uitstekend.

Maar dit terzijde ;-)

De oorzaak van mijn massa probleem lijkt mij wel hierin te zitten ergens, toch?
Hier was het heel eenvoudig gedaan: mini-trafootje, klein brugcelletje en elcootje. De + naar de relaisspoel en via de footswitch naar massa. De min ook gewoon aan de massa. Schakelen idd via dezelfde massa als het kanaal.

Het is echt een helemaal op zichzelf staand circuitje en er zijn echt nergens sporen te vinden van andere wijzigingen, dus dacht die kan er mooi uit. Hier uiteraard niet op gerekend :D
Alles normaal aangesloten en idd alles werkte; alleen een massa brom dus. Ik ontdekte dat de brom weg was als ik een plug in de return deed (dus de massa onderbrak). Maar dan blijkt er dus DC te staan op de sheilding van de fxloop kabel (intern) en dus ook op het pcbspoor waar die aan zit. Da's moeilijk zoeken want er zitten veel componenten aan dat massa spoor.

Maar aangezien het al is als de versterker enkel op standby staat en het wegvalt als ik de gloeispanning naar D2/D3 weghaal. Er moet dan toch daar ergens in het channelswitch circuitje een lek zijn zodat er spanning op de 0v komt?

De centertap van de heaters zit trouwens ongewijzigd aan het chassis.

Agent_Smith
2 februari 2015, 21:15
Net nog wat onderzocht en gemeten.
Er lopen eigenlijk twee lange massa sporen over de print. De ene (waar dus die DC op staat) heeft gewoon geen massa en meet ongeveer een meg naar massa. Dan meet in ongetwijfeld via allerlei componenten, want ongeveer heel de preamp gebruikt dat spoor.
Het andere spoor heeft een goede directe massa. Nergens, maar ook echt nergens is een beschadiging of de-soldering oid te zien.

Ze moeten volgens het schema beiden gewoon vol aan de massa, maar ja als ik die geef dan heb ik die brom. Of heb ik gewoon toevallig een verkeerde plek gekozen om te grounden? Kan dat? Maar dan is het toch nog steeds raar dat er op dat spoor 1.5v DC staat zodra de gloeispanning aangaat?

cluseau
2 februari 2015, 22:05
Stel er gaat ergens iets fout door sluiting in een component. Als gevolg gaat er een zekering uit of als die er niet inzit gaat er iets anders kapot. Kan het kortgesloten component zelf zijn of zoals in jouw geval misschien een printspoortje. Volgens schema en de logica moet jouw nulpunt aan massa liggen. Het is niet zo moeilijk dat punt handmatig aan massa te leggen maar ik zou willen weten waar die onderbreking zit en waarom. Is het uitgefikt of moedwillig onderbroken. Dat zijn zaken die je boven tafel moet krijgen wil je de juiste analyse maken.

Dat hij gaat brommen als je de verbinding hersteld wil toch niet zeggen dat die verbinding niet goed is. Die verbinding hoort daar, punt. Je zou ook de zekering er uit kunnen laten, dan bromt hij ook niet. Got my point ;)

guitarnijboer
3 februari 2015, 01:08
Maar aangezien het al is als de versterker enkel op standby staat en het wegvalt als ik de gloeispanning naar D2/D3 weghaal. Er moet dan toch daar ergens in het channelswitch circuitje een lek zijn zodat er spanning op de 0v komt?

De centertap van de heaters zit trouwens ongewijzigd aan het chassis.


Jouw logica gaat alle natuurkundige perken te buiten :???:

Alle secundaire spanningen in je versterker staan er t.o.v. massa (=0V). De hoogspanning staat er t.o.v. massa en zelfs je gloeispanning zit aan massa. Een 'lek' kan dus nooit resulteren in een spanning op de massa aansluiting. Bij een goede massa aansluiting blijft deze altijd 0 volt en zal er alleen een stroompje lopen. Als het lek te groot wordt heb je sluiting, maar nog steeds geen potentiaal op de massa. Dit kan alleen gebeuren als je massa contact/bus zelf slecht is en een weerstand heeft naar de 0 volt de voeding. Hier heb jij dus ook last van en dat is jouw probleem.

Ergens is jouw massabus onderbroken van de massa waardoor de gelijkgerichte 3,15V van de gloeispanning via het IC en de rest van de schakeling en de andere onderdelen die aan de massabus zitten uiteindelijk een weg vinden naar massa. De stroom die hierbij loopt zorgt er samen met de weerstand die de massabus met de massa heeft voor dat het potentiaal van de massabus op 1,5 volt komt.

Je mist ergens een draadje, een draadbrug op de print, een 0 ohm of lage weerstand (10 tot 47 ohm) die de massabus met de massa verbind. Thats all.

Als je wat foto's zou plaatsen kunnen we eens vergelijken en kijken waar deze verbinding ontbreekt.

Agent_Smith
3 februari 2015, 12:51
Jouw logica gaat alle natuurkundige perken te buiten :???:

Alle secundaire spanningen in je versterker staan er t.o.v. massa (=0V). De hoogspanning staat er t.o.v. massa en zelfs je gloeispanning zit aan massa. Een 'lek' kan dus nooit resulteren in een spanning op de massa aansluiting. Bij een goede massa aansluiting blijft deze altijd 0 volt en zal er alleen een stroompje lopen. Als het lek te groot wordt heb je sluiting, maar nog steeds geen potentiaal op de massa. Dit kan alleen gebeuren als je massa contact/bus zelf slecht is en een weerstand heeft naar de 0 volt de voeding. Hier heb jij dus ook last van en dat is jouw probleem.

Ergens is jouw massabus onderbroken van de massa waardoor de gelijkgerichte 3,15V van de gloeispanning via het IC en de rest van de schakeling en de andere onderdelen die aan de massabus zitten uiteindelijk een weg vinden naar massa. De stroom die hierbij loopt zorgt er samen met de weerstand die de massabus met de massa heeft voor dat het potentiaal van de massabus op 1,5 volt komt.

Je mist ergens een draadje, een draadbrug op de print, een 0 ohm of lage weerstand (10 tot 47 ohm) die de massabus met de massa verbind. Thats all.

Als je wat foto's zou plaatsen kunnen we eens vergelijken en kijken waar deze verbinding ontbreekt.


Nee, ik zei eigenlijk precies hetzelfde als jij nu zegt alleen misschien niet de handigste bewoordingen gekozen.
Ik zei niet dat er DV op de 0v staat, maar dat er DC staat op 1 van de twee 0v sporen op de pcb terwijl die eigenlijk ook gewoon aan de massa hoort te hangen. Die is ergens, om wat voor reden dan ook, verbroken van de massa en meet een hele grote weerstand naar massa. En daardoor klopt er heel veel niet wat zich het duidelijkst laat zien aan het schakelgedrag, omdat het IC toevallig ook via die 0v lijn zijn massa moet krijgen.

Deze 2 massa sporen zijn gescheiden en de ene zit gewoon keurig aan de massa, maar de andere om 1 of andere vreemde reden niet. Ik zie nergens getuigen dat er iets verwijderd is.
Dus zoals Frans ook aangaf: die hoort gewoon aan de massa, dus ik heb een aanwezig (maar ongebruikt) massa soldeerpunt op de print gepakt een aan massa gelegd. Ik hoop nu geen groundloop te hebben en dus geen brom, maar dat probeer ik vanavond even te testen (maar dat is lastig 's avonds met slapende kinderen)

Agent_Smith
4 februari 2015, 22:39
Ik heb jullie raad uiteraard opgevolgd ;-) en het gedeelte van de 0v line die (om wat voor reden dan ook) niet aan de massa lag keurig aan massa gelegd. Alles werkt prima qua geluid en functionaliteit. Alleen waar ik idd al voor vreesde is idd het geval: ik heb een brom die er niet hoort en er eerst (voor het uitbouwen van de fx switch) niet was.

Sorry, ik weet eerlijk gezegd niet waar ik dat in moet zoeken... :( Kunnen/willen jullie me in de richting helpen waar het vandaag zou kunnen komen a.h.v. het hele verhaal hiervoor? Het heeft op 1 of andere manier met de massa te maken, maar ja die hoort daar gewoon.
Mag ik er vanuit gaan, aangezien functioneel alles volledig werkt (en doel ik met name op het switching circuit), dat alle componenten (halfgeleiders; diodes, IC, torren) in orde/niet kapot zijn?

De middenaftakking van de heaters ligt aan massa; verder is er eigenlijk niet veel... Dus heb even geen idee waar de brom vandaan moet komen.

Agent_Smith
4 februari 2015, 22:47
Hier nog even een foto van de versterker toen de schakeling er nog in zat.
Dat heb ik er keurig uit gehaald en alles als origineel aangesloten.

Echter heeft 1 van de 2 massa sporen dus geen massa op de print. De rode lijn bij de input die ik hier even heb bijgetekend heb ik nu aangebracht als extra massadraad. Is een origineel punt, maar standaard niet gebruikt. Maar helaas dus brom... :(
Ik heb de versterker vergeleken met mijn 2205 (foto's dan; de versterker is niet hier), maar echt geen verschillen ontdekken.

http://i897.photobucket.com/albums/ac175/mogesabel/DSCN4821_zps7jcv4umr.jpg (http://s897.photobucket.com/user/mogesabel/media/DSCN4821_zps7jcv4umr.jpg.html)

cluseau
4 februari 2015, 23:03
Ik zou niet een willekeurig massapunt gebriiken met onvoorspelbare gevolgen. Het is een aardpunt voor de preamp en daarom zeer kritisch.

Zoals ik al eerder zei moet je op zoek naar de oorzaak. Het printspoor waar nu spanning op staat kan domweg geen spanning voeren als alle verbindingen intact zijn. Er is dus ergens een onderbreking. Kan in een connector zitten of een onderbroken printspoor. De optie van gitaarnijboer kan ook. Vaak worden als doorverbinding nul ohm of laagohmige weerstanden gebruikt. Anyway, het is heel eenvoudig om de weg terug te volgen met bv een ohmmeting maar je kan ook de spanning op het spoortje meten. Ergens moet hij toch nul worden want je kan immers geen spanning op een chassis meten.

Agent_Smith
4 februari 2015, 23:30
Tsja, ik vind het dus niet zo eenvoudig eerlijk gezegd :(
Ik begrijp natuurlijk er absoluut geen spanning op het chassis kan staan. Dat staat er ook niet, maar wel op één van de twee massa-printbanen. Daar meet ik gewoon ruim een Meg aan weerstand naar massa, maar ja daar zit werkelijk 80% van de preamp aan componenten aan dat spoor. Dat vind ik gewoon niet erg eenvoudig om daar het euvel in te vinden.

Het vreemde is:
-dat ik niet de plek kan traceren waar dit spoor z'n massa oorsprokelijk vandaan haalt (print is echt in nieuwstaat)
-nu geef ik hem 'geforceerd' massa en ik realiseer me natuurlijk dat dat proberen is het gevolg te onderdrukken en niet de oorzaak wegnemen.
-die spanning komt vanaf de gloeidraden op die printbaan; dat is zeker. Dat moet toch te achterhalen zijn lijkt me

Ik zal er weer eens een nachtje over gaan slapen...

fredjuh
5 februari 2015, 13:31
Probeer eens met een krokodillenbekje een paar verschillende aardingspunten uit. Een aardige systematiek zou bijvoorbeeld zijn om hem eerst aan de input jack te aarden en dan richting de voeding werken. Probeer ook een paar punten op de zwevende lijn uit zodat je alle mogelijkheden afgaat.

cluseau
5 februari 2015, 13:42
Probeer eens met een krokodillenbekje een paar verschillende aardingspunten uit.

Vind je op die manier het defect :???:


Ik ben altijd zo tegen die manier van pappen en nathouden. Je wilt je amp toch origineel houden en op de juiste manier repareren met de juiste onderdelen. Dan is er nog het deel nieuwsgierigheid, ik verspil menig uurtje door het "waarom" te willen weten. Op mijn kosten dan he!

fredjuh
5 februari 2015, 13:51
Tuurlijk, heb je volkomen gelijk in. Mijn "oplossing" is dan ook bedoeld "if all else fails." En aangezien de TS aangeeft ten einde raad te zijn...

En bovendien was mijn suggestie vooral bedoeld om meer te weten te komen over het defect, niet als reparatie.

cluseau
5 februari 2015, 14:34
En bovendien was mijn suggestie vooral bedoeld om meer te weten te komen over het defect, niet als reparatie.


Snap ik maar die suggestie begrijp ik juist niet. Op een bepaald punt constateer je dat een printspoor niet aan massa hangt waar dat wel zo hoort te zijn. Wat is eenvoudiger dan met de ohmmeter het hele spoor na te lopen tot je wel "0" ohm meet. Ik snap niet hoe je dat kan verwezelijken door een paar aardpunten te proberen.

We weten natuurlijk niet hoe ernstig die brom is. Een groundloopje is redelijk verklaarbaar door een fout gekozen massapunt maar het kan ook zijn dat de voeding gaat brommen door overbelasting van een of ander kortsluiting en dat is ernstiger.

Anyway, TS kan altijd nog de hulptroepen inschakelen als hij te wanhopig wordt ;)

Agent_Smith
5 februari 2015, 21:02
Nou ja, wanhopig.... Bijna wel idd ;-)

Maar vanavond eindelijk de versterker getest na aanleg van de extra massadraad. Resultaat: het is bijna/net acceptabel :D
Eigenlijk is de brom er nu alleen nog als de volumepot van mijn gitaar VOLLEDIG dichtgedraaid staat. Verzet ik hem een fractie dan is de brom nagenoeg weg. Is dat er nog uit te krijgen? :)

Ik heb een geluidsfragmentje opgenomen, maar geen idee waar ik dat kan hosten om te sharen. Dan kunnen jullie eens oordelen :)

fredjuh
5 februari 2015, 23:23
Ik doe dat met soundcloud. Dat is vooral handig als je vaker muziek wilt uploaden

cluseau
6 februari 2015, 08:23
Had het al eerder gezegd maar je bent bezig met een lapmiddel ipv de fout op te sporen. Heb ik geen goed woord voor over. Het rest brom verhaal waar je nu last van hebt zou kunnen betekenen dat er een stroompje naar je gitaarpotmeter loopt. Straks is je gitaar ook nog naar de klote en dat terwijl je zo'n mooie originele amp had. Sorry maar ik begrijp het ff niet meer.

Agent_Smith
6 februari 2015, 09:20
Had het al eerder gezegd maar je bent bezig met een lapmiddel ipv de fout op te sporen. Heb ik geen goed woord voor over. Het rest brom verhaal waar je nu last van hebt zou kunnen betekenen dat er een stroompje naar je gitaarpotmeter loopt. Straks is je gitaar ook nog naar de klote en dat terwijl je zo'n mooie originele amp had. Sorry maar ik begrijp het ff niet meer.

Okee, Frans. Jammer dat je zo reageert. Ik communiceer al erg lang met je en waardeer je altijd waanzinnig.
Het was juist een heel licht gemodde amp die nu weer helemaal terug is naar origineel. Is er een probleem dan neem ik contact op, hoop dat jullie 3en in elk geval reageren en volg je (en jullie for that matter) adviezen op. Althans ik doe mn best.

Je geeft aan dat die bus aan de ground moet. Ik doe dat; ik kan nergens iets vinden dat onderbroken is of wat dan ook. Alleen de hele print uitpluizen met met honderd aangesloten componenten overzie ik op dit moment even niet. Kan moeilijk alle componenten van de print af gaan solderen. Dan is hij sowieso niet meer origineel.
Nu rapporteer ik de stand van zaken, geef aan dat het beeld iets veranderd is en hoop daarmee jullie meer info te geven.

Maar goed, jammer van zo'n negatieve reactie weer. Laat maar zitten anders. Volgende week ofzo neem ik mijn 2205 wel mee naar huis en leg ik ze maar naast elkaar. Dan probeer ik er maar op die manier achter te komen. Of ik zoek mijn heil elders.

In elk geval toch bedankt voor de tijd en moeite die jullie toch in deze thread hebben gestoken.

cluseau
6 februari 2015, 09:52
Okee, Frans. Jammer dat je zo reageert. Ik communiceer al erg lang met je en waardeer je altijd waanzinnig.
Het was juist een heel licht gemodde amp die nu weer helemaal terug is naar origineel. Is er een probleem dan neem ik contact op, hoop dat jullie 3en in elk geval reageren en volg je (en jullie for that matter) adviezen op. Althans ik doe mn best.


Jammer dat je het zo interpreteerd, ik bedoel er iig niks mee behalve dat je naar mijn idee op de verkeerde weg bezig bent. Ik houd nu eenmaal niet van rommelen en spreek me daar keer op keer over uit. Ook nu heb ik me daartoe weer laten verleiden om je in te laten zien dat een extern aardpuntje je probleem niet oplost en je mogelijk met schadelijke neveneffecten blijft zitten. Dat vind ik jammer voor jouw en voor je gear. Dat ik deze energie in jouw topic blijf stoppen komt omdat ik denk dat je het wel kan maar je steeds laat verleiden door makkelijke oplossingen. Bij andere (minder veelbelovende) doe het zelfvers stop ik er veel eerder mee omdat er toch geen redden aan is hoewel....je weet vast wel dat ik lang door kan gaan he! Maar oke, ik heb mijn punt nu wel duidelijk gemaakt en doe ermee wat je wil, no hard feelings.

Agent_Smith
6 februari 2015, 10:46
Okee, ook vanaf deze kant geen hard feelings. En zoals ik al eerder aangaf ben ik volledig met je eens dat je de oorzaak van het probleem moet opsporen en verhelpen en niet het gevolg op 1 of andere manier verbloemen. Heb een analytisch beroep dus ligt ook wel een beetje in de aard van het beestje. Maar soms heb je even hulp nodig om de juiste methodes te kiezen.

Hoe dan ook, volgens mij heb ik 2 symptomen waarvan ik de oorzaak zou moeten vinden:
-waarom heeft dat ene massa printspoor geen massa maar een zeer grote weerstand naar massa
-waarom staat er DC op dat spoor (indien ik hem niet forceer naar massa)

Ik kan voor het eerste de (fysieke) oorzaak op dit moment niet vinden. Ik denk dat ik mijn 2205 als 'voorbeeld' erbij moet pakken. Dat zou niet nodig moeten zijn maar in dit geval heb ik die luxe van 2 dezelfde amps.
Het goede massa spoor heeft keurig een massa draad, de andere niet. Toch zal hij ergens fysiek zijn massa moeten krijgen. Ik heb de 'gutshots' van beide amps al vergeleken en daarop kan ik geen ontbrekende massa draad ontdekken. Ik zal dus denk ik IRL de andere amp erbij moeten pakken en waarschijnlijk beide pcb's in detail met elkaar vergelijken.

2e punt hou ik maar even voor stap 2. Daar heb ik op dit moment even nog geen idee over.

cluseau
6 februari 2015, 14:23
Hoe dan ook, volgens mij heb ik 2 symptomen waarvan ik de oorzaak zou moeten vinden:
-waarom heeft dat ene massa printspoor geen massa maar een zeer grote weerstand naar massa
-waarom staat er DC op dat spoor (indien ik hem niet forceer naar massa)

1 Door een onderbreking onderweg.

2 Die is heel simpel:
Teken voor jezelf even een spanningsbron met een plus en min. Hang een meter met de minklem aan de min van je spanningsbron. Verbind een weerstand aan de plus en min van de spanningsbron. Je meet nu aan de pluskant van de weerstand de spanning zoals die uit de spanningsbron komt. Aan de minkant van de weerstand meet je niets, die hangt immers aan de min van de spanningsbron en min van je meter. Knip nu de verbinding tussen de min van de weerstand en de min van de spanningsbron halverwege door. Als je nu meet op de plus van de weerstand meet je de plus van de spanningsbron, die is logisch. Meet je op de min van de weerstand meet je ook de plus van de spanningsbron. Hoe kan dat? Nu je het getekend hebt zul je het waarschijnlijk wel zien. De weerstand staat in serie met de meter op de plus. Aangezien de weerstand een veel lagere weerstand heeft dan de meter valt er over de weerstand nagenoeg geen spanning en geeft de meter bijna de volle waarde aan. Hetzelfde gebeurt met jouw printspoor. Got it?

guitarnijboer
7 februari 2015, 09:22
Had het al eerder gezegd maar je bent bezig met een lapmiddel ipv de fout op te sporen. Heb ik geen goed woord voor over. Het rest brom verhaal waar je nu last van hebt zou kunnen betekenen dat er een stroompje naar je gitaarpotmeter loopt. Straks is je gitaar ook nog naar de klote en dat terwijl je zo'n mooie originele amp had. Sorry maar ik begrijp het ff niet meer.

Er loopt geen stroom door de potmeter, je creëert gewoon een 'groundloop' door de potmeter dicht te draaien. De pot ietsje open draaien lift de massa van de signaal input en heft de lus op. Je hebt waarschijnlijk niet het goede massa punt gebruikt, maar verder niets om je zorgen over te maken.

guitarnijboer
7 februari 2015, 10:18
Hoe dan ook, volgens mij heb ik 2 symptomen waarvan ik de oorzaak zou moeten vinden:
-waarom heeft dat ene massa printspoor geen massa maar een zeer grote weerstand naar massa
-waarom staat er DC op dat spoor (indien ik hem niet forceer naar massa)



je hebt niet twee symptomen, maar meerdere en deze zijn allemaal het gevolg van de zeer grote weerstand van een van de massa sporen naar massa.

Ik begrijp je niet zo goed. Ik gaf eerder een uitleg, dan zeg je:'ik begrijp het, we zeggen het zelfde', en nu zeg je toch weer iets anders.

De spanning die je meet op je massaspoor is het gevolg van de onderbreking tussen dit spoor en de daadwerkelijke massa of 0v van de voeding.

oorzaak: onderbreking naar massa en daardoor gevolg/symptomen: 1 spanning op het spoor 2 kanaalschakelen werk niet 3 etc.

oplossing is het wegnemen van de oorzaak, dus het spoor aan massa leggen.

Dit heb je gedaan met als gevolg dat je oorspronkelijk symptomen verdwijnen: 1 geen spanning meer op het spoor, 2 kanaal schakelen werkt. Dit is dus de oplossing.

Er presenteert zich alleen een nieuw probleem : brom. Deze brom is een gevolg/symptoom, de oorzaak van deze brom is een verkeerd gekozen massapunt om het spoor aan massa te leggen.

Dus het spoor moet wel aan massa, maar niet op de plek waar je dit nu hebt gedaan.
Er is iets verwijderd wat er wel zou moeten zitten. Per ongeluk of vanwege de mod (of het verwijderen ervan) hierdoor ging de oorspronkelijke verbinding met massa verloren. Jij hebt dit hersteld met een nieuwe verbinding naar massa, maar op een andere plek.

Een verkeerd gekozen massa punt zorgt voor een groundloop. Dus zomaar wat aan het chassis hangen kan wel, maar zorgt wel voor een nieuw probleem: brom.

Agent_Smith
8 februari 2015, 11:19
1 Door een onderbreking onderweg.

2 Die is heel simpel:
Teken voor jezelf even een spanningsbron met een plus en min. Hang een meter met de minklem aan de min van je spanningsbron. Verbind een weerstand aan de plus en min van de spanningsbron. Je meet nu aan de pluskant van de weerstand de spanning zoals die uit de spanningsbron komt. Aan de minkant van de weerstand meet je niets, die hangt immers aan de min van de spanningsbron en min van je meter. Knip nu de verbinding tussen de min van de weerstand en de min van de spanningsbron halverwege door. Als je nu meet op de plus van de weerstand meet je de plus van de spanningsbron, die is logisch. Meet je op de min van de weerstand meet je ook de plus van de spanningsbron. Hoe kan dat? Nu je het getekend hebt zul je het waarschijnlijk wel zien. De weerstand staat in serie met de meter op de plus. Aangezien de weerstand een veel lagere weerstand heeft dan de meter valt er over de weerstand nagenoeg geen spanning en geeft de meter bijna de volle waarde aan. Hetzelfde gebeurt met jouw printspoor. Got it?

Ja got it ;-) Idd een simpel schakelingetje dat duidelijk laat zien wat hier aan de hand is.
Omdat dat printspoor z'n referentie naar ground kwijt is en daar dus idd boven is komen te liggen heeft hij een spanning. Gevolg dus van de onderbroken massa.

Agent_Smith
8 februari 2015, 11:29
je hebt niet twee symptomen, maar meerdere en deze zijn allemaal het gevolg van de zeer grote weerstand van een van de massa sporen naar massa.

Ik begrijp je niet zo goed. Ik gaf eerder een uitleg, dan zeg je:'ik begrijp het, we zeggen het zelfde', en nu zeg je toch weer iets anders.

De spanning die je meet op je massaspoor is het gevolg van de onderbreking tussen dit spoor en de daadwerkelijke massa of 0v van de voeding.

oorzaak: onderbreking naar massa en daardoor gevolg/symptomen: 1 spanning op het spoor 2 kanaalschakelen werk niet 3 etc.

oplossing is het wegnemen van de oorzaak, dus het spoor aan massa leggen.

Dit heb je gedaan met als gevolg dat je oorspronkelijk symptomen verdwijnen: 1 geen spanning meer op het spoor, 2 kanaal schakelen werkt. Dit is dus de oplossing.

Er presenteert zich alleen een nieuw probleem : brom. Deze brom is een gevolg/symptoom, de oorzaak van deze brom is een verkeerd gekozen massapunt om het spoor aan massa te leggen.

Dus het spoor moet wel aan massa, maar niet op de plek waar je dit nu hebt gedaan.
Er is iets verwijderd wat er wel zou moeten zitten. Per ongeluk of vanwege de mod (of het verwijderen ervan) hierdoor ging de oorspronkelijke verbinding met massa verloren. Jij hebt dit hersteld met een nieuwe verbinding naar massa, maar op een andere plek.

Een verkeerd gekozen massa punt zorgt voor een groundloop. Dus zomaar wat aan het chassis hangen kan wel, maar zorgt wel voor een nieuw probleem: brom.

Je hebt gelijk: ik heb het verkeerde woord gebruikt. Had 'oorzaak' moeten gebruiken met idd vele gevolgen.
Ik wil m idd helemaal standaard hebben dus zal bij mijn andere afkijken en meten waar men dan dat spoor geground heeft, want ik kan de plek hier niet ontdekken. Dus dat ga ik zeker doen als ik de 50watter een keer hier heb.

Maar wat anders: de aarde in mijn werkkamer is blijkbaar ook niet wat het moet zijn en er is veel storing. De 800 zijn erg gevoelig op brom, ruis en radio ontvangst en heb van het laatste ook altijd wel wat last. Maar goed, hindert me verder niet.
Gisteren had ik de versterker in kwestie (2210 dus) echt nodig omdat ik niks anders meer in de buurt had. Dus meegenomen naar een repetitie en het ding is muisstil... (nou ja, qua ongewenste geluiden dan; niet qua geluidsproductie want hij is bedoeld voor stadions ;-) ) Geen brom, geen radiogeluiden, niks. Dus heerlijk ermee gespeeld gisteren, maar zoals ik hierboven zei zal ik het nog wel proberen te perfectioneren ahv die andere 800. Maar om maar aan te geven: de omgevingsfactoren doen er in dit geval ook even geen goed aan.