PDA

View Full Version : Orange Crush 30R repair



obiwanjacobi
1 februari 2015, 21:52
Net een reparatie opgehaald: een Orange Crush 30R

Mogen jullie raden wat het probleem is:
https://lh6.googleusercontent.com/-CQJFRhriKkI/VM6RkjNtMGI/AAAAAAAAEQQ/_XyRiNfkW6s/s800/IMG_2775%255B1%255D.JPG

cluseau
1 februari 2015, 22:29
Tis bijna niet te zien ;)

obiwanjacobi
1 februari 2015, 22:46
Vraag me wel altijd af waarom zoiets gebeurt.
Is het gewoon slechte kwaliteit (Hunsing - chinees 'top' merk :soinnocent:) of is er nog iets anders aan de hand?
Ik heb de diodebrug doorgepiept en die lijkt goed... (los gemeten)
De + en - rails maken geen sluiting naar gnd of elkaar... (gemeten zonder C's en zonder brug)

Tja, maar eens zien of het echt zo simpel is...
(Ik vervang ze met Panasonics :ok:)

cluseau
1 februari 2015, 22:54
Veroudering en/of uitdroging door opwarmen.

nico verduin
1 februari 2015, 23:30
Bij schakelende voedingen klappen ze er ook regelmatig uit. Oorzaak "verkeerde dielectrum formule" gebruikt. Schijnt een spionage incident geweest te zijn begin deze eeuw.

obiwanjacobi
2 februari 2015, 07:44
Dit is je standaard lineaire voeding, trafo, gelijkrichtbrug, afvlakelko's en wat ontkoppeling. Geen geschakelde voeding dus.

Ja dat elkos niet tegen warmte kunnen, wist ik. Op de print staan ze ook redelijk 'zo ver mogelijk' van de eindtrap-heatsink.

[niet mijn foto]
http://www.bricolageonline.net/immagini/smontatutto/orange-crush-30/scheda-interna-orange-crush-30-grande.jpg

nico verduin
2 februari 2015, 16:04
Wat ik probeerde aan te geven is dat er 10-15 jaar geleden miljoenen elco's op de markt zijn gekomen met inferieure kwaliteit waardoor de levensduur (naast de bewuste actie vanuit de producent) beperkt wordt.
@edit:
zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

obiwanjacobi
2 februari 2015, 19:15
Ah, so. Wist ik niet.

obiwanjacobi
3 februari 2015, 18:56
Fixed! Doet het weer prima!

https://lh4.googleusercontent.com/-x3HX9vJ5QXs/VNELRY9hbNI/AAAAAAAAERI/J99N4o63H8Y/s800/IMG_2776%255B1%255D.JPG

obiwanjacobi
14 februari 2015, 15:54
eeeh, maybe not...

Ik heb geen idee hoe een Orange Crush eigenlijk moet klinken maar de tone controls en de drive/gain controls zijn echt helemaal bagger. Ik heb de versterker nog even geprobeert en hij doet het qua volume prima etc. maar de controls heb ik zo mijn twijfel over (de pots zelf zijn prima overigens).

Bijv: de hi (tone) knop lijkt wel hoog toe te voegen door mids weg te halen waardoor een duidelijk vermindering van 'body' te horen is wanneer deze boven 6 a 7 komt.

De drive-level lijkt wel een mixer tussen het cleane geluid en een soort permanente full-blown drive. De laatse 2 mm van de knop geeft een duidelijke overgang in geluid van zachtjes scheur met clean naar alleen scheur zonder clean.

De Reverb knob is ook bagger, lijkt wel of ze deze achter het element hebben gezet en er niet voor - je hebt altijd een geweldige galm alleen de hardheid ervan is te regelen...

Kan het doorslaan van de voedings elco's ook een paar opamps hebben beschadigd? Of is dit gewoon prut kwaliteit (kost ook niet heel veel - en ben aardig verwent met buizen spul ect)?

Zijn er simpele tips die ik kan proberen?
Ik ga nu even spitten naar een schema maar wilde dit alvast even vragen...

Dirk_Hendrik
14 februari 2015, 16:26
Tenzij er iets online te halen is vrees ik dat je probleem toch betekent dat je wat stukjes circuit moet uittekenen. Zo'n probleem als wat je beschrijft is veel gemakkelijker te verklaren als je de schakeling kent.

Echter,
tijdstechnisch kan het slimmer zijn om alle opamps en elko's te vervangen.

obiwanjacobi
14 februari 2015, 16:39
Dus het is aannemelijk dat bij het eruit gaan van de voedings elco's ook de opamps beschadigd zijn? (en de elcos?)

Heb net even wat YouTube filmpjes opgezocht en die klinken toch wel "iets" anders... :soinnocent:

Edit: het gaat om 3 (TL072 dual) opamps een een stuk of 15 kleinere elcos... zal niet de wereld kosten maar vooral tijd om het er allemaal uit te halen...

Dirk_Hendrik
14 februari 2015, 17:16
Jep. Maar die tijd kun je uitzetten tegen de foutzoektijd. En terwijl je geen garantie hebt dat een opamp en elcoswap het probleem verhelpt kost dat nog altijd minder tijd (kom op, enkelzijdige print, minuutje of 20?) dan uitgebreid meten.

Is het aannemelijk dat bij het klappen van een elko opamps beschadigd zijn? Je bedoelt bij dus het verdwijnen maar meer wss in halve AC omknallen van 1 van de 2 voedingshelften. ... ik zou er geen geld op zetten dat dat zeker schadevrij blijft.

nico verduin
14 februari 2015, 17:18
alle beetjes helpen
http://img825.imageshack.us/img825/6690/crush15rincomplete.gif

Schema 15R

obiwanjacobi
14 februari 2015, 17:35
Ja die 15R had ik ook gevonden, maar ik had ook gezien dat de print er wel heel erg anders uitzag dan de 30R daarom denk ik niet dat het precies hetzelfde is. Maar zou best ongeveer in die richting kunnen zijn...

30R
http://www.bricolageonline.net/immagini/smontatutto/orange-crush-30/scheda-interna-orange-crush-30-grande.jpg
15R
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRkuqm9Q50fVyXgOjF7BjeHWxH_861mO v8uheIKCcsEzYNSl6OXLw

Zou het zin hebben om eerst alleen de op-amps te proberen?
(in- en uitbouwtijd tbv testen is te verwaarlozen)

nico verduin
14 februari 2015, 18:00
geen scope zeker? kan je het signaal tracen

obiwanjacobi
14 februari 2015, 19:24
Wel een scoop. De versterker doet het wel, er is niks overstuurt (geen clipping tegen voedingsspanning ofzo) - behalve waar dat de bedoeling is. En hard kanie ook. Ik heb geen idee wat ik dan zou moeten meten aan versterker die het verder gewoon doet?

Ik ben nog een beetje in opbouw, dus heb nog geen toonfiets (zoals jullie dat hier noemen). Ik heb wel iets gekocht op ebay (http://www.ebay.com/itm/Latest-DDS-Function-Signal-Generator-Module-Sine-Square-Sawtooth-Triangle-Wave-/321476618075?ssPageName=ADME:L:OC:NL:3160) maar daar moet ik nog een voeding bij hebben en die heb ik ook wel (oude computer voeding) maar daar moeten nog bananenstekkers op... :crazyhappy:

Ik zie trouwens op het 15R schema dat ze idd de reverb pot achter het element hebben, dus dat zal hier ook wel zo de bedoeling zijn.

BTW: mijn nieuwe soldeer station (http://www.amazon.de/dp/B0009QX386/ref=pe_386171_38075861_TE_item) is binnen. Eindelijk vervanging voor mijn 30W Ersa handbout uit 1984! :soinnocent:

cluseau
14 februari 2015, 19:27
Voor wat het waard is ff mijn bijdrage:
Een elko welke zijn capaciteit verliest zorgt voor een grotere rimpel maar dat de opamps daar kapot van gaan betwijfel ik. Je voed ze met een rimpel op de dc maar het blijft dc. WTF.

Dan de redenatie dat een opamp defect moet zijn omdat de toonregeling niet naar wens is:
De toonregeling is een doodgewoon passief circuit. Niks aktief per frequentiegebied dus waar is je conclusie op gebaseerd? Ik kan het mis hebben hoor maar waarschijnlijk ligt het ergens anders aan of het is een brak ontwerp.

Ken je de truc met de blokgolf ?

obiwanjacobi
14 februari 2015, 19:35
Ik kan me voorstellen dat een voedings-afvlak elko die zijn toppie eraf blaast misschien wat overspanning zou kunnen veroorzaken. Daarom dacht ik -niet gehinderd door enige kennis :hide: - dat de op-amps wellicht beschadigd zouden kunnen raken. Ik weet dat de toonregeling een passief circuit is met rc netwerkjes maar als de op-amp een 'klap' heeft gehad, kan deze toch niet meer lineair zijn en een scheef beeld geven..? .. misschien...?

Ik ga steeds meer denken dat het gewoon een brak ontwerp is (wie zet de reverb knop nou achter de veren!?)...

Nee, ik denk niet dat ik de truuk met de blokgolf ken... Vertel!

cluseau
14 februari 2015, 21:57
Blokgolfje 1kHz op de ingang. Aan de uitgang kun je dan zien wat de tonestack doet. Vertikale flank is hoog, horizontale flank is laag.

Dirk_Hendrik
14 februari 2015, 22:01
Er is een verschil tussen een elko die z'n capaciteit verliest en eentje die weg is. Dat betekent dat die opamp(s) ineens heel vreemd gevoed wordt en dus 50 keer per seconde door een veranderende DC instelling heengetrokken wordt.

Laten we zeggen dat ik wat twijfels heb over hoe gezond dat is voor een opamp.

Dirk_Hendrik
14 februari 2015, 22:03
BTW: mijn nieuwe soldeer station (http://www.amazon.de/dp/B0009QX386/ref=pe_386171_38075861_TE_item) is binnen. Eindelijk vervanging voor mijn 30W Ersa handbout uit 1984! :soinnocent:

Ik hoop dat je er blij mee bent. Op m'n huidige werkstek hebben we een paar van die dingen staan en ik begrijp nog steeds niet waarom die zijn gekocht en niet een stelletje decent Wellers. Of: wat een lompe teringdingen.

Sorry:makeup:

nico verduin
14 februari 2015, 22:14
Ik hoop dat je er blij mee bent. Op m'n huidige werkstek hebben we een paar van die dingen staan en ik begrijp nog steeds niet waarom die zijn gekocht en niet een stelletje decent Wellers. Of: wat een lompe teringdingen.

Sorry:makeup:Moet je een metcal hebben :) ook grof geschut... maar wel goed!!!

guitarnijboer
15 februari 2015, 01:24
Ik ga steeds meer denken dat het gewoon een brak ontwerp is (wie zet de reverb knop nou achter de veren!?)...


Nou dat zijn er nogal wat... Fender, Mesa, Marshall, Peavey, ENGL, Kuch, H&K etc. etc.

obiwanjacobi
15 februari 2015, 10:37
Ik zal eens aan de slag gaan met de blokgolf. Thanx!

Ik weet dat weller een betere bout is - ook naar gekeken, maar dit was binnen mijn budget (< 150,=) en had er diverse positieve berichten over gelezen: waar voor je geld. Ik zit er zeker niet dagelijks mee te werken en het is voor mij maar een hobby (waar ik er nog meer van heb). Ik snap dat voor een werksituatie je andere standaarden hanteert.

Tja, of de reverb pot er nu achter staat of niet, deze regeling is bout (en dan bedoel ik geen soldeer-!).

Als ik de opamps ga vervangen, denk ik gelijk aan een upgrade, bijv. de TLE2072 (http://www.farnell.com/datasheets/1831146.pdf). Is wel 4x zo duur als een TL072 (http://www.farnell.com/datasheets/1862384.pdf) ;)

nico verduin
15 februari 2015, 11:44
Als ik de opamps ga vervangen, denk ik gelijk aan een upgrade, bijv. de TLE2072 (http://www.farnell.com/datasheets/1831146.pdf). Is wel 4x zo duur als een TL072 (http://www.farnell.com/datasheets/1862384.pdf) ;)En waarom zou je dat doen?

cluseau
15 februari 2015, 14:52
En waarom zou je dat doen?

Omdat Marc niet de juiste analyse kan maken.

Bedoel het niet vervelend Marc maar met een blokgolf en een scoop kun je zo bepalen of de doorlaat "scheef" is. De versterking van een trap kun je zo meten en vergelijken met je berekende versterking. Voldoet de trap daar aan is het zinloos een opamp te vervangen.

nico verduin
15 februari 2015, 16:48
Los daarvan was mijn vraag meer gericht op "het upgraden".
Voor de rest... ach ik heb ze meer gehad die een "reparatie deden voor derden". Gewoon alle halfgeleiders vervangen dan zal het wel goed zijn.... En de klant maar betalen.... Maar ja het zij zo...

obiwanjacobi
15 februari 2015, 17:22
Bedoel het niet vervelend Marc maar met een blokgolf en een scoop kun je zo bepalen of de doorlaat "scheef" is. De versterking van een trap kun je zo meten en vergelijken met je berekende versterking. Voldoet de trap daar aan is het zinloos een opamp te vervangen.

No hard feelings hoor. Je mag gewoon zeggen wat je denkt. Ik ben geen pro en ga (gedeelltelijk) af op wat de pro's op dit forum zeggen. Ik hoor alleen een beetje tegengestelde berichten - maar dat geeft niks.

Voor je voorstel heb ik op zijn minst een versterkingsfactor voor elke trap nodig en dat betekent een (gedeeltelijk) schema - en die heb ik dus niet - tenzij je aanneemt dat de 15R hetzelfde is (assumption is the mother....). Ik snap nog niet hoe je met een fixed 1kHz signaal kan zien of over het hele (audio) spectrum de versterker lineair is...?

Waarom upgraden? Als je ze dan toch vervangt lijkt het me logisch om iets 'beters' erin te zetten. Afweging hier is 'wat is beter?' en is het de extra kosten waard (voor dit brakke ontwerp :-P). Ik begrijp dat bij een verkeerde keuze van vervangende opamps het alleen maar slechter kan worden. De reden dat ik het opbracht is om jullie idee of suggesties te horen. Niet doen en waarom? Wel doen en waarom en welke dan etc?

Disclaimer: dit is geen buizen versterker! :soinnocent:

Plant
15 februari 2015, 18:34
Bijv: de hi (tone) knop lijkt wel hoog toe te voegen door mids weg te halen waardoor een duidelijk vermindering van 'body' te horen is wanneer deze boven 6 a 7 komt.

Bedenk dat bij een passieve tonestack zoals dit (dus niet in de tegenkoppeling) de regelaars elkaar beïnvloeden. Jij draait aan hoog en denkt dat er alleen in het hoog wat hoort te veranderen, maar dat werkt zo niet. En ja, meer hoog krijgen door juist de rest weg te halen behoort ook zeker tot de mogelijkheden.


De Reverb knob is ook bagger, lijkt wel of ze deze achter het element hebben gezet en er niet voor - je hebt altijd een geweldige galm alleen de hardheid ervan is te regelen...

Dan lijkt het er eerder op dat het 'droge' signaal niet voldoende doorkomt. Je mixt immers de gewenste hoeveelheid galm bij het droge signaal. Als je alleen galm hebt waarvan de hardheid is te regelen, heb je gewoon weinig of geen droog signaal om bij te mixen.

Edit: die reverb regelaar achter de tank zit daar prima, dat is echt het probleem niet.

Dirk_Hendrik
15 februari 2015, 18:55
Gewoon alle halfgeleiders vervangen dan zal het wel goed zijn.... En de klant maar betalen.... Maar ja het zij zo...

Ik denk dat ik dit geval de motivatie voor die aanpak toch duidelijk heb gegeven?
3 of 4 opamps en 10 elko's.. een euro of 4. De(soldeertijd) op een enkelzijdige print: Minuut of 20. Dat verschil ga je niet halen met een dito stukje meten terwijl je geen schema hebt...

cluseau
15 februari 2015, 19:30
Ik denk dat ik dit geval de motivatie voor die aanpak toch duidelijk heb gegeven?
3 of 4 opamps en 10 elko's.. een euro of 4. De(soldeertijd) op een enkelzijdige print: Minuut of 20. Dat verschil ga je niet halen met een dito stukje meten terwijl je geen schema hebt...

Je hebt zeker een punt maar op de een of andere manier is het toch de voldoening als ik de klootzak bij zijn ballen heb. Economisch gaat dan ff een treedje lager. Zeker in het gaval van Marc die het voor zijn plezier doet.

Marc, prak er nu eens een blokgolf in en kijk/ leer hoe de tonestack daar invloed op heeft. Je gaat het vanzelf begrijpen.

Jij moet toch zo een multivibratortje in elkaar kunnen flansen.

Plant
15 februari 2015, 21:32
De drive-level lijkt wel een mixer tussen het cleane geluid en een soort permanente full-blown drive. De laatse 2 mm van de knop geeft een duidelijke overgang in geluid van zachtjes scheur met clean naar alleen scheur zonder clean.

Ik denk dat dat niet alleen zo lijkt, maar de bedoeling is. Kijk maar eens goed:

http://img825.imageshack.us/img825/6690/crush15rincomplete.gif

edit:

Dit is best een ingenieuze schakeling.

Op het moment dat de schakelaar open staat of gesloten is en de potmeter hoogohmig is (setting '0'), doen de clipping dioden in feite niks en is de versterking van de op-amp nagenoeg 1.

Is de schakelaar gesloten en ga je de gain opregelen, dan neemt de gain van de op-amp geleidelijk toe én krijgen de dioden geleidelijk meer invloed. Daarbij is de gain van de op-amp voor hoge frequenties ook nog eens wat sterker dan voor lage. Zoiets als wat bij een tubescreamer gebeurt.

Zoals ik het kan beredeneren werkt deze regeling voor het gehoor zeker niet lineair. Bij de hoogste standen is de werking het sterkst. Precies wat je beschrijft.

Kortom, met deze amp is m.i. behalve de rotte elco's helemaal niks mis.
Je zou hooguit even kunnen kijken of bij de reverb het droge signaal wel meekomt, de passieve tonestack zal z'n nukken hebben door de wederzijdse beïnvloeding van regelaars.

Laat de klant bij wie je de amp hebt opgehaald maar oordelen of het ding naar behoren werkt.

obiwanjacobi
16 februari 2015, 07:51
Waar je naar kijkt is het schema van de 15R en niet de 30R - er is nog niet vastgesteld dat deze hetzelfde zijn.

Eerlijk gezegd kon ik het schema best volgen op dat drive circuit na. Door de diodes wist ik wel dat dat het zou moeten zijn, maar hoe het in detail werkt...?