PDA

View Full Version : Over Truss-rods en artificial pearl inlays



element
1 februari 2015, 20:40
Ik ben opzoek naar truss-rods voor o.a. een 2 delige telecaster neck.
Bij mijn laatste gitaar heb ik een 430mm 2-way genomen met de vlakke staalstrip aan de bovenkant (bij GS).
Omdat ze niet in voorraad waren ben ik eens gaan lijken wat er nog te koop is. Ik ben er een heleboel tegengekomen maar,
hebben jullie aanraders/afraders, zijn bijvoorbeeld de Boston truss-rods goed en betrouwbaar?

En wie heeft er artificial pearl inlays gebruikt? Lijkt het op echte MOP en het goed te verwerken?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Groet Mike

D3nnis
1 februari 2015, 22:18
Bij mijn laatste gitaar heb ik een 430mm 2-way genomen met de vlakke staalstrip aan de bovenkant (bij GS).


Zijn deze nou (nog) slechter dan de Hot Rod trussrods?
Qua werking vind ik de Hot Rods wel ok, maar ik ken die GS dingen niet.
Voor de maatvastheid hoef je die Hot Rods ook niet te nemen trouwens, want die messing blokjes waar de draadstangen in zitten zijn niet haaks, en ook nog eens niet allemaal van dezelfde maat. Misschien maakt het niet uit, maar als je zo weinig mogelijk speling wilt tussen het blokje en het omliggende hout is het op zich niet heel fijn als het voorste blokje weer anders is dan het achterste.

Javaca
1 februari 2015, 23:02
Die blauwe van GS? Imho de beste rods die ik ooit gebruikt heb. Goedkoop, sterk, klein en een nette curve.

Hotrods laat ik liever links liggen, zit te veel aan wat kapot kan. Ook is het onzinnig om de hele rod te laten draaien.

RS-Rik
2 februari 2015, 00:35
Die hotrods van 17 euro zijn verschrikkelijk. 1x gebruikt en nooit meer. Veel te diep, te duur, te omslachtig. Die "gewone" 2 way (die blauwe) is perfect.

D3nnis
2 februari 2015, 07:07
Hoe werken die blauwe 2-way dingen dan precies? Kan op de plaatjes niet goed zien wat er wel en wat er niet draait?
Vond de hotrods wel mooi bedacht, messing en daar gewoon 2 draadeinden in rossen, maar wel vrij hoog idd.

Tabula Rasa
2 februari 2015, 07:21
Die blauwe zijn super. Hebben gewoon een all parts code en zijn ook bij voxhumana verkrijgbaar in geval van nood. Wel bijna twee keer zo duu. Dacht 12 euro.

Is geen echte deal action dus ik vlak de hals meestal met een heel klein beetje spanning.

Javaca
2 februari 2015, 07:37
Hoe het werkt? Neem twee linealen en leg ze op elkaar. Plak ze aan een kant met wat plakband aan elkaar. Geef dan druk op een van de twee, er zal een ronding ontstaan.

In het verchroomde busje zit een inbusmoer. Deze trekt aan de onderste, ronde pen.

D3nnis
2 februari 2015, 08:03
Thanks, werking is dus gelijk aan die van de hot rods. Goeie tip van allparts, dat plaatje is duidelijker dan bij GS.
@Tabula Rasa: Hoezo niet dual action? De ene stang kun je toch verlengen en verkorten, zoals bij de hot rods?

Tabula Rasa
2 februari 2015, 08:29
Ik twijfel ff of losser draaien ook werkt of alleen speling geeft. Heb ze eerder gehad met twee platte strips en losser deed bij die dingen dus niets.

Tabula Rasa
2 februari 2015, 08:35
Plaatje bekeken. Moet inderdaad dual action zijn. Verwarde hem ff met bruko trussrod.

Ike57
3 februari 2015, 11:15
Die blauwe van GS zijn idd dual action. Aandraaien = bol, andere kant op is hol. Er zit aan de boven en onderkant tegengesteld schroefdraad. Ze werken perfect!

Javaca
3 februari 2015, 21:35
Let op, ze zij er ook in single action!

barno
3 februari 2015, 21:47
Let op, ze zij er ook in single action!

idd, die gebruik ik altijd.verplicht me van de neck kaarsrecht te bouwen want anders zijt ge gezjost, zoals men hier pleegt te zeggen.

Orpheo
4 februari 2015, 20:58
Die blauwe t.r.'s zijn inderdaad super. Net wat meer controle.

element
12 februari 2015, 13:11
Na al jullie reacties te hebben gelezen ga ik weer voor de blauwe 2-way.

Thank`s

gitaargerrit
12 februari 2015, 20:07
over dat mop,
ik zou echte nemen, geen namaak, dat zie je altijd
gewoon een abalone schelp kopen en daar plakjes uitzagen en vlak schuren

element
24 februari 2015, 11:36
Iemand nog een idee waar ik die blauwe 2 way truss rods kan bestellen, Bij GS en Vox zijn ze uitverkocht. 8 weken levertijd....

Buzzel
24 februari 2015, 17:27
Ik zie dat ze die dingen ook bij Guitar-parts hebben. Daar staat echter geen beschikbaarheid.

Wel handig dat ik dit topic tegen kom. Ik was zelf net op zoek of die Hotrod trussrod nou echt het prijsverschil waard is. Als ik zo lees niet. Die Hotrod is nog groter ook...

Allparts heeft ze overigens wél op voorraad.

pim raaijmakers
24 februari 2015, 23:19
ik heb laatst bij tonefactory een 44 cm blauwe TR gekocht.. op voorraad.... idd bij GS 8 weken levertijd..

element
25 februari 2015, 11:52
Ik heb ze nu ook bij tonefactory besteld. Ik ben benieuwd wanneer ik ze in huis heb. Ik heb overigens ook een set 'Tesla opus TE' elementen besteld voor in mijn Telecaster die ik heb gebouwd. Hopelijk een goed setje elementen. Er is niet zo heel veel over te vinden dus het is afwachten, maar dat maakt het ook weer leuk natuurlijk.

Orpheo
25 februari 2015, 15:56
ik ga voortaan over op die dual action met spokewheel. Ik denk dat ik dat ook ga doen voor bassen.

D3nnis
26 februari 2015, 02:39
ik ga voortaan over op die dual action met spokewheel.

Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat er maar weinig fabrikanten zijn die dit type massaal gebruiken, ik ken alleen Ernie Ball.
En het is zo handig, en de headstock hoeft niet verminkt te worden.
Of zouden veel mensen het lelijk vinden?

element
26 februari 2015, 09:33
Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat er maar weinig fabrikanten zijn die dit type massaal gebruiken, ik ken alleen Ernie Ball.
En het is zo handig, en de headstock hoeft niet verminkt te worden.
Of zouden veel mensen het lelijk vinden?

EVH en Peavey gebruiken ze ook. In de Wolfgang hals die ik heb nagebouwd heb ik er ook 1 geplaatst. Werkt erg gemakkelijk als je hem wil verstellen.