PDA

View Full Version : nieuwe bass: welke bass gitaren iig uitproberen?



guhlenn
1 februari 2015, 16:22
Ik speel 10+ gitaar, wil een bass 'voor erbij' . Heb ooit een 5 snarige ibanez soundgear gehad: prima te bespelen, maar zoals alle ibanezzen is de sound me veel te steriel: het klinkt allemaal ok, maar nooit fantastisch (in all fairness: ik heb ooit de JEM BFP gehad en die klonk wel erg goed ;).

Ik vermoed dat ik dus meer van passieve bassen houdt, maar om dat op basis van 1 ervaring te zeggen is misschein wat al te kort door de bocht.

Fender Modern Jazz gehoord, klinkt niet verkeerd en in een vorige band vond ik de jazz bass (geen idee welke uitvoering eigenlijk) ook lekker klinken. Het moet een beetje grommen en knorren, en diep. Op zich vind ik het geen probleem om een 4 snaar terug naar een B te stemmen met dikkere snaren, maar geen ervaring mee (uiteraard).

Nu is mijn vraag: welke bassen moet ik zeker gaan proberen alvorens eentje te kopen? Ik zit in het Squier budget segment, maar als het echt de moeite waard is kan ik wat hoger. Dank voor jullie hulp!

D3nnis
1 februari 2015, 18:34
Buiten de standaard squier e.d. paden:
Ik heb zelf al lange tijd een koreaanse MTD Heir5, destijds mijn Bass Collection 4-snaar voor weggedaan, beetje vanwege hetgeen je in je post al aanhaalt over de soundgear bassen, dus misschien is een MTD Kingston oid wel iets voor je. Maar toch...de soundgears zijn niet verkeerd.
Weet niet hoe ze in het budget passen, maar een tweedehandse ibanez ATK kan ook nog weleens wat zijn.

mountainman
1 februari 2015, 19:26
Ik heb als gitarist zijnde, dus niet gehinderd door enige kennis van bassen, laatst ook wat rondgekeken naar een bas 'voor erbij'. In de budget categorie sprongen de Sterling by MusicMan bassen er voor mij toen uit vanwege hun lekker diepe geknor. Dat zijn wel actieve bassen dus maar oh wat klinken ze lekker.

Tunes
2 februari 2015, 09:52
Geen idee of ze nog verkocht worden maar een london city is in die prijs klasse ook een leuke koop.
Tweedehands is er ook veel te halen.

guhlenn
7 februari 2015, 16:37
Dank heren, even gelezen en die sterling bass klinkt veelbelovend, ga eens testen...

Duhsjaak
7 februari 2015, 16:45
Hier en daar wordt iets gemompeld over 'die prijsklasse' terwijl ik niet zie dat jij een bepaald budget hebt genoemd.

Ik ben nogal gek op mijn Eastwood Hi Flyer bas. Eentje van rond de €400,00. Heeft twee P90 pups en maken dat je broekspijpen in de wind wapperen op het podium of in het oefenhok.

Heb m gehaald bij Marijn van digitaar-wil-ik. Helemaal fijn.
Zijn site is een beetje in reparatie, Maar als je je licht eens wil opsteken, zoek ik even zijn email adres op.
Doe maar effe een PMmetje, dan zie ik het in ieder geval.
Vriendelijke groet, Gus